DIF-Silly aka Bosses Tombola

Skönt. Säger lycka till till vår sjukgymnast. Udda typ, och sympatisk person. Men saknar “rycket” som krävs för att fungera hos oss. Har förundrats över att han beskrivs som “snabb”… Han ser inte snabb ut. Han löper precis som Alemayehu, dvs helt utan explosivitet.

1 gillning

Ja. Minns att han var otroligt bra i den märkliga matchen borta mot Sirius. När vi ställde upp med en totalt bisarr startelva… Haris i backlinjen etc.

Men matchen som sådan var så avvikande, så såhär i efterhand känns det fel att använda den för att bedöma Haaralas nivå.

Har inte riktigt förstått den värvningen. Ryktades vara billig med utköpsklausul. Fattar dock inte varför vi skulle “fynda” där och då. Det var också oklart om han skulle spela ytter eller nia. Som nia är det hyfsat lätt att se att det inte skulle fungera hos oss.

1 gillning

Glömmer aldrig när Honkavaara, efter flera veckor i föreningen, kanske nån månad till och med, kallade Haarala för “The Finnish Guy” i Discoverys program där man hade sittningar med tränarna. Han kunde alltså inte Haaralas namn.

Säger förmodligen en del om Haaralas egen förmåga att marknadsföra sig själv, hans behov av en mjuk omgivning, och Honkavaaras ovana vid att hantera en gigantisk trupp. Ska bli riktigt skönt att slimma ned detta nu, och Haarala OUT är en välkommen del i detta.

1 gillning

Helt otroligt med tanke på att Haarala är finsk. Trots att han var del av en grupp på typ 4-5 spelare som Honkavaara kunde prata finska med föll alltså Haarala ändå in i någon typ av skugga.

3 gillningar

Nån som kan klura ut vem eller vilka spelare det är vi tittar på i finska ligan?

Parallellt ska Bosse Andersson bygga ett nytt lag och han är öppen med att Finland är en intressant marknad.

– Vi var säkert tio gånger i Finland i år – bland annat då KuPS mötte HJK i sista omgången. Jag kan inte påstå att man åker dit för att fynda, det är inte enkelt att förhandla med finländare. Men jag är övertygad om att många är attraherade av svensk fotboll och den inramning som vi har på matcherna. Dessutom erbjuder vi en trygg miljö med närhet till Finland.

3 gillningar

Hörde mig för lite. Ingen verkar veta säkert, men det kan handla om Otto Ruoppi, Samuel Miettinen eller möjligen en vänsterback i HJK.

3 gillningar

Ryktas om att Mujanic är avskriven. Då tippar jag att han blir kvar i ÖIS. Han behöver egentligen inte lämna, utan kan förmodligen sätta ett bra kontrakt med en låg utköpsklausul och försöka gå för ny klubb i sommar.

2 gillningar

Trist. Hade redan läst in att han skulle avgöra derby mot AIK. Nu kan det alltså bli vice versa, om han inte blir kvar i ÖIS.

Kanske var vårt kontraktsförslag avhängigt att de inte skulle slå ut peking? Det skapar ju helt klart förändrade förutsättningar.

1 gillning

Dessa skärmdumpar uppges komma från Disco och Wernblooms program:

Finns säkert ett och annat guldkorn där, men… Extremt idéfattigt och framtvingat, det är känslan. Bara kända namn som finns på deras egen brainstormade radar.

Sen verkar man helt uppenbart inte bry sig om spelarnas skadefrekvens. Vill ej ha in fler spelare vars hälsa man inte kan lita på. Vi har precis blivit av med Schüller. Inga fler skadespelare tack! Då tänker jag på bevisad skadehistorik OCH ålder kombinerat med hur vi spelar, samt underlaget vi spelar på. Parkera inte pengar i “bra” spelare som inte kan spelas.

1 gillning

Både Linday och Traustason dök upp i motsvarande program för AIK. Tror Disko har rätt dålig koll utöver de spelare han själv “gräver fram” inför sina artiklar. Som du nämner har han två skadedrabbade 30+ på listan över drömvärvningar, vilket är skrattretande.

1 gillning

Ja alltså det var länge sedan Disco hade en USP. Känslan är att han saknar ingångar nu, och istället måste “gissa fram” tänkbara värvningar. Och det är väl inte fel i sig, bara det att det blir så fattiga förslag när urvalet verkar vara så extremt begränsat. Alla klubbar vill väl ha Linday?

Traustason vet jag att vi tidigare försökt få, men av olika skäl gick det inte att lösa. Vet ej hur bra han anses nu, men det är iaf ingen spelare som har en uppåtgående utvecklingskurva. Verkar successivt bli allt mindre målfarlig också, även om det såklart är relaterat till lagets prestation och instruktioner från tränare.

1 gillning

Djurgården har nekat bud på spelare i ”gyllene trion” – Bosse förtegen om vem

300 miljoner netto här, för alla tre, måste vara målbilden. Perfekt ålder och perfekt timing.

Jag spekulerar och säger att Kosugi går dyrast, därefter Siltanen och sedan Priske.

Varför tror du att Kosugi går dyrast? Ytterbackar brukar väl inte spränga banken…?

1 gillning

Spekulationer som sagt. Men sett honom dyka upp i enormt många internationella spekulationer. Han har ett ryck och en kvickhet som värdesätts. Plus att det redan påstås att väldigt stora klubbar “har honom på radarn” redan sedan förra vintern. Det bör skapa förutsättningar för en bra affär. Plus att han fortfarande är 19.

Men mitt resonemang bygger på att affärerna sker nu i vinter. Gissningsvis peakar hans värde för oss nu. Vi lär inte få mer nästa vinter, särskilt eftersom att vi med största sannolikhet inte kommer spela i Europa.

Jag förstår. Jag är säkert tagen av höstens hype men min känsla är att Priske blivit en så komplett anfallare att han borde kunna gå dyrast. Han är något äldre, men det han har bevisat under hösten borde köra köpare säkra på att kunna lägga stora summor. Han har alla delar av spelet och verkar även ha psyket som krävs.

1 gillning

Håller med. Men skillnaden i ålder medför att en klubb kan göra ytterligare en transfer relativt snabbt (1-2 år), med de yngre spelarna. Så det kan öka investeringsviljan (och risken).

1 gillning

Ett annat perspektiv på Leon Hien-värvningen:

Man ondgör sig över att Odd släppt honom för billigt när han gick till Degerfors.
Vet inte om detta är ett styrkebevis för små smarta svenska klubbar, eller ett underbetyg till oss som av flera anledningar redan borde kunnat ha tagit honom under förra fönstret. Det är visserligen inte helt omöjligt att vi var där och högg tidigare, men att han valde “garanterad” speltid i Degen i stället för att ingå i vår backbesättning.

Har tyvärr inte tillgång till artikeln.

3 gillningar

Bara hoppas på succé här. Men man är inte vrålövertygad. :slight_smile:

Nån som snappat upp några fler rykten?

1 gillning

Ingenting. Men hoppas först och främst att det ska rassla till med spelare ut, så att man får den biten klar. Lär väl komma igång inom kort.

Fortfarande vissa obalanser som måste lösas. Vi har både för många utlänningar av för medioker kvalitet, och vissa positioner där vi har för många spelare.

Så börja med att rensa, Mr Bo!

1 gillning