DIF-Silly aka Bosses Tombola

Bosse brukar väl aldrig vilja göra den typen av utrensningar? Det känns som att han oftare försöker se utveckling och kontinuitet och lutar sig mot tron på att även spelare med sämre säsonger i ryggen kan höja sig. Men i år kanske han är han så illa tvungen eftersom att truppen är för stor.

Ja. Truppen är fet och sned pga att vi kommer från säsonger med europaspel och pga att satt oss i en jobbig sits med ett antal spelare som kostat mycket pengar, men inte levererat. Ergo: Svåra att flytta på.

Se truppen 2025 vs guldåret 2019:

Kan ha viss förståelse för att det är svårt att ställa om mellan säsonger som växelvis har Europaspel och inte. Men tycker ändå vi hamnat lite för snett.

2 gillningar

Så… Kosugi out. Rapporteras om 60 miljoner kronor. 70 enligt vissa källor.
En bra bit lägre än jag trodde, och jag blir initialt tveksam kring om siffran stämmer.

Han är 19, har riktigt intressanta egenskaper… Framför allt så säljer vi innan fönstret har öppnat, vilket borde indikera att köparen mött våra krav. Och de lär vara högre än 60 miljoner.

Så jag fortsätter vara skeptisk till den rapporterade summan.

1 gillning

60-80 enligt Aftonbladet. Är det 80 är det väl nära spekulationerna. Säkert bonusar som tillkommer också.

1 gillning

Detta kändes som någon form av tidig julklapp… Men vet inte hur jag ställer mig till att låna ut ännu än medioker felvärvning.

6 timmar sedan

Zakaria Sawo har haft svårt att ta en startplats i Djurgården.
Nu vill cypriotiska AEL Limassol och grekiska Kifisia låna anfallaren, erfar Fotbollskanalen.

• Det finns intresse från olika håll, säger sportchef Bosse Andersson.
1 gillning

Nu är det nära!

Märklig känsla att man ska bli glad över något sånt här, men det har verkligen inte fungerat, och det är skönt att bygga nytt. Dyra “läropengar” naturligtvis, men är det något man lärt sig så är det att det enbart i undantagsfall funkar att “vänta och se”.

Hypotetiskt kan man säkert ge honom våren, men risken är att marknadsvärdet dyker ytterligare. Och ett DIF som i princip måste greja en Europaplats i år (för att inte börja elda upp koefficienten) har inte råd att ta några risker här. Eller, kanske mer korrekt är att man har råd att inte ta några risker på den här positionen.

1 gillning

Väller ut artiklar om att Besiktas riktat in sig på Priske nu:

Kontot har en halv miljon följare.

2 gillningar

Bosse kommer aldrig sälja till Turkarna. Om vi inte får alla pengar direkt. Tror han har näsa för att hitta bättre köpare. Som betalar mer och inte riskerar blåsa oss.

1 gillning

Det känns som att det varje år kommer någon form av rykte om att turkiska spelare är hos oss och hugger. Det blir aldrig av, vilket förstås är ett fint tecken på att både vi och våra spelare vet en bättre karriärväg. Jag har inte järnkoll på hur mycket turkarna betalar för sina transfers, men det kan omöjligen vara i linje med “riktiga” storklubbar.

Sen har jag även svårt att se Priske välja en turkisk klubb när han rimligen har många mycket mer logiska alternativ på bordet.

1 gillning

Turkiska ligan är rätt känd för att locka europeiska spelare 28 år+. Eller spelare som varit ute i Europa en vända men som vill ha mer cash men accepterar lägre spelkvalitet. Skulle vara mycket märkligt om Priske går dit nu.

1 gillning

Theos positionsbyte bekräftat alltså. Jag vet inte vad jag tycker om detta. Känslan är tyvärr att han offras, och att det sker på grund av en felbyggd trupp.

Personligen hade jag tagit ut honom först av alla tre högerbackar, framför allt nu när han har mognat. Det ligger i sakens natur att Theo själv säger att han är “fine” med att spela på fel position. Han vinner inget på att gnälla.

Men i verkligheten innebär detta naturligtvis att hans agent kommer att försöka hitta en ny klubb där Theo får spela högerback. Har svårt att tro något annat. Theo har ingen anledning att gambla med sin karriär och offra sin spets för vår skull. Han har väl i praktiken fått genombrottet och etablerat sig som en bra allsvensk högerback, och har en attraktiv ålder.

Detta är ett återkommande fenomen. Bosse felbalanserar truppen, vilket leder till DIF förvandlas till en köttkvarn där man maler ned (vissa) spelare helt i onödan genom att placera dessa på fel positioner.

Med det sagt: Jag tror själv att Theo kan funka på högerbacken. Han är modern och har någon form av internationellt embryo i sig. Kommer nog se bra ut.

Men i bakhuvudet kommer han sannolikt längta tillbaka.

Från Fotbollskanalen:

“Honsu” menar även att Bergvall tycker att det fungerar bra med skiftet.

• Han är helt “fine” med det. Han är en ung kille och ser många möjligheter i det.

Problematiskt uttalande. Finns ingen anledning att säga att han är en “ung kille”. Alla fattar att det är nyspråk för att placera Theo i ett fack där han anses ung och lättstyrd. Fotbollen fungerar inte så längre. Theo fyller 22 i år, och han har garanterat en seriös syn på sin utveckling, samt en agent som talar hans språk. Hade han stått utan kontrakt idag så hade han rört sig vidare.

1 gillning

En konsekvens blir också att tränaren måste lösa problemen sportchefen orsakat. Vilket i sin tur kan orsaka negativitet mellan spelare och tränare.

Som du säger i det här fallet så har Honkavaara konstruerat en förklaring där Bergvall, som går in i sitt femte seniorår, är en “ung kille”. Påminns om hur han hanterade målvaktssituationen i fjol. Rent krasst bör man gå in i säsongen med enbart normal konkurrens, för att inte skapa grogrund för större slitningar.

3 gillningar

Helt sant.

Det man kan ge Honkavaara är iaf att han var ärlig med detta i samband med att han kom till DIF. Han sade klart och tydligt att han föredrar en “liten” trupp.

Detta är naturligtvis för att stora trupper blir svåra att hantera, men också för att små trupper per automatik innebär att spelarna distribueras över korrekta positioner.

Sen kan det ju vara så att Honkavaaras svar är väldigt mycket “här och nu”. Att han startar upp säsongen nu och spelar med de kort han har. Men att det under ytan finns en annan tanke eller en förhoppning om att balansen ska justeras under fönstret.

Men… Detta är återigen en situation som alla såg komma. Det var vääldigt många personer som ställde frågor när Piotrs förlängning dök upp som gubben i lådan. Där och då hade vi både Ståhl och Theo… Och Therkildsen på samma position. Samtidigt hade det under flera fönster funnits en flört med Aslak Witry. Så vi visste att det här problemet skulle komma.

Det är inte nyktert.

3 gillningar

Såg precis detta inlägg från ett konto jag aldrig tidigare sett.
Vad tror vi om detta rykte? Är inte Bosse portad från att göra affärer med BP? :slight_smile:

2 gillningar

Intressant. Såg att Fotbollskanalen skrivit om det precis nu. Luktar Bosse lång väg. Handelsembargon tror jag inte på… Betala bara vad klubb och spelare vill ha så blir det oftast affär oavsett gamla oförrätter. :slight_smile:

Något bättre spider än Keita, även om det inte säger särskilt mycket.

3 gillningar

Detta kanske kan bli något ändå. Priske till Birmingham känns seriöst. Frågan är vad prislappen hamnar på?

3 gillningar

Instämmer. Det kommer sannolikt landa i spannet nedan, som är Birminghams fem största transfers hittils:

• Jay Stansfield – £15.0m (≈ 186.0m SEK)
  • Emile Heskey – £7.84m (≈ 97.3m SEK)
  • David Dunn – £7.36m (≈ 91.3m SEK)
  • Ivan Šunjić – £6.73m (≈ 83.4m SEK)
  • James McFadden – £6.0m (≈ 74.4m SEK)

Källa:
Artikel från i somras

Tillägg: Kanske needless to say, men flera av ovan transfers har gjorts i en annan tid och under andra ekonomiska förutsättningar. Stansfield skedde dock 24/25. :slight_smile:

3 gillningar

Funderar på om investeringsviljan… Plats 14 i Championship. Ingenmansland. Antar att de bygger för nästa år.

1 gillning

Ja. En annan märklig signal ang deras “satsning” är hur nära det påstås ha varit med Manneh. Det är knappast en spelare som har PL-höjd i sig, inget man tar in för att gå upp. Inget ont om Manneh i övrigt dock. Tycker lite synd om honom, givet hur hans agenter verkar sköta karriärplaneringen…

1 gillning

Bosse är även bättre än Hasse L när det kommer till att göra dessa affärer. Han vet hur man får bläck på pappret.

2 gillningar