DIF-Silly aka Bosses Tombola

Han hade helt klart något. Borde gjort fler poäng. Samtidigt känns det som en spelare som har lite fel tyngdpunkt, och som att han “ser snabb ut” snarare än att vara riktigt kvick. Vet inte vad det är, men det är något med löpstilen. Plus att han nog vägde lite för lätt.

Verkar dock ha varit en sympatisk och udda person. Blir nog skönt för Haarala att börja om i Finland, där han garanterat kommer göra poäng.

Tar med mig två udda minnen av honom. Dels när Honkavaara satt i ett studioprogram och kallade honom för “The Finnish Guy”… Han hade alltså inte lärt sig Haaralas namn. Där och då var truppen väldigt stor och svårplanerad. Vidare tål det att tilläggas att Haarala även är utbildad sjukgymnast. Det är såklart helt oviktigt, men ändå något som sticker ut lite. :slight_smile:

Man måste börja släppa utländska spelare om vi ska få nån effekt av Jamestown som verktyg. Blir svårt att påverka truppen nämnvärt med fynd om vi begränsar oss till svenska marknaden. Så ja, det lär hända saker. Iaf på utfronten. :slight_smile:

1 gillning

Sant! Mycket ut lär det bli.

Jag såg någon som föreslog att få se Ahmed/Andersson som ersättare istället för Asoro vid bytet igår. Det kan jag tycka hade varit intressant att se också. För oavsett hur mycket jag gillar Asoro så känns det inte som att vi kommer att förlänga eller köpa loss honom. Noterbart är att Andersson inte är med på DIFs hemsida över spelartrupp.

1 gillning
  • Är en del som känns oklart som ni nämner om Andersson och Haarala. Men även Siltanen som i fotbollskanalen klagar rakt ut att han måste stanna. Ser sisådär proffsigt ut. Han har varit hos er i drygt ett år. Om han inte fått några löften innan ska han givetvis hålla käft och kämpa på. Är inte så att hans chans inte kommer komma bara för att det inte sker just nu.

I övrigt dock är jag lite rädd för er, ni spelar riktigt stabilt och bra och Lien har ju visat sig vara minst lika bra som Abraham hos oss och lägger man till Hegland är det ett giftigt anfall. Vi har europaspelet också så ni kan säkert gå om snart.

2 gillningar

Nytt bud på Siltanen. 66 mkr från Udinese:

Jag vet inte men jag tycker han har för bråttom? Han kan lätt hitta bättre klubbar än så eller är jag fel ute här?

2 gillningar

Lite lurigt det där. Tror det spökar lite i DIF att man var nära att kränga honom i en gigantisk affär för ett eller två fönster sedan, men att spelaren själv valde att tacka nej. Ska ha varit större summor då… Så det kanske har satt sig lite. Jag tror att det stannar på 70-75 msek tyvärr, och att den tidigare “klara” affären var närmare 100.

Sen, gällande Udinese. Om jag inte minns fel är detta en av alla klubbar som tar in unga spelare som sedan lånas runt i en multiklubb-struktur. Så om han går till Udinese så lär det i praktiken innebära typ Watford.

Siltanen är bra men inte oersättlig. Framför allt oerhört pålitlig, och samtidigt extremt förutsägbar, både på gott och ont. Gissar att man kommer vilja skifta mot en lite mer aggressiv DMC när man fasar in nästa spelare.

Ryktas nu om att man hämtar in den här greken:

Christos Almyras

Finns två jävligt skeva highlightspaket att “njuta” av:

Där bjuds vi även på två separata straffar som båda är filmade med stolpe framför kameran:

2 gillningar

Du lyfte något viktigt där och det är Udineses struktur som de delar med många Italienska lag, Genoa bland annat. Samma stil som Chelsea kör med också för övrigt bara att man inte har givna klubbar att låna ut till.

Men Siltanen för 66m kommer givetvis inte lånas ut. Han är där då för att leverera. Och då får han väl bevisa sig då när han gnällt innan. Helt ok ändå, så bra har han inte varit,

1 gillning

Så är det säkert, även om han är jävligt ung.

Vad man bör ha med sig är att Siltanen har varit extremt tydlig med att han värderar speltid, och sannolikhet till speltid. Så detta finns garanterat med i bilden.

Sen har jag även förstått att agenterna som företräder honom blivit uppköpta av något större agenthus, så jag kan tänka mig att det trycks på för en affär i sommar. Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte blev något. Exakt allt indikerar att en transfer ligger i görningen. Marknaden vet att han är till salu, och man har nog även en relativt klar bild av summan DIF förväntar sig.

Han har nu varit mer eller mindre bofast starter i tre år, trots att han bara är 19. Blir intressant att se hur han klarar sig utan Honkavaara (som tränade honom även i Finland).

När Siltanen kom till DIF ville DIF att han skulle stanna kvar ett halvår i Finland, men Siltanen själv sade “Nej, jag vill komma nu”. Honkavaara sade i samband med detta att Siltanen är en spelare som “Inte ber om ursäkt”. Så helt uppenbart finns det iaf en stark tro på den egna förmågan.

1 gillning

Klart han ville komma över direkt, det hade väl alla men jag tycker ändå att han verkar gnällig. Han har kontrakt i flera år till. Visst att de under bordet testar men att gå ut och säga att han är besviken att inte få lämna efter ett år är för mig oförsvarbart. Jag hade bänkat honom resten av säsongen. Om han går ut nästa vecka, kommer han ge allt för dif då? Eller kommer han trilla runt för att inte skadas. JAG HATAR SÅNT HÄR. Då tar jag hellre många miljoner mindre bara för att sätta ett exempel.

2 gillningar

Kan verkligen hålla med om detta. Men man har blivit så otroligt van, tyvärr… Tycker ändå han sköter det hyfsat bra. Har så många exempel på spelare i DIF som betett sig extremt illa under/nära transfers, att jag har svårt att reagera när Siltanen säger rätt självklara grejer. Men visst. Han ska absolut vara tyst, fokuserad och spela. Det är det minsta man kan kräva av spelare under kontrakt.

Samtidigt är Siltanen en spelare som av naturen inte rör upp så mycket känslor. Han gör inte så mycket väsen av sig. Springer runt på sin position, ligger rätt. Spelar aningen för konservativt, men å andra sidan blir det väldigt stabilt. Helt klart bättre än Stensson, även om den mediokre Stensson har en megaväxel som han lägger i var 20:e match, gärna i Europaspel.

Siltanen verkar inte vara en diva, snarare motsatsen. Väldigt lugnt och balanserad kille. Så eventuella kaostendenser tillskriver jag helt och hållet att hans agenter ätit sig in i huvudet på honom. Han har tackat nej till väldigt stora pengar redan, vilket såklart indikerar att han har nån form av psykologisk mognad.

Till sak hör väl även att han är “lovad” att få gå, och att DIF vill sälja i detta fönster. Men det betyder ju inte att han ska gå för vilken summa som helst. Agenterna utnyttjar såklart detta. Väldigt bra att vi bänkade honom senast. Om Langhoff hade varit frisk är det inte otänkbart att Siltanen hade varit helt utanför truppen.

1 gillning

Berätta mer! Jag kommer på rak arm inte på någon där det skurit sig offentligt.

2 gillningar

Vill/får/kan inte berätta för mycket. Kanske vid ett senare tillfälle. :slight_smile:

1 gillning