DIF-Silly aka Bosses Tombola

Och vad är det du tror? :slight_smile:

1 gillning

En kombination. Tror naturligtvis inte att vi chansar fullt ut (klart vi kollar hyfsat noga på spelarna)… Men tror samtidigt att vi saknar den där extrema förmågan att noggrant utvärdera varje prospekt på en nivå som gör oss trygga i att “han kommer blomma hos oss”.

Hoppas såklart på succé för Langhoff, men det viktigaste för mig är att en sådan succé också kan omvandlas till en förbättrad rekryteringsprocess. Att vi knäcker koden och förstår varför vi ibland har tur och hur vi ska upprepa den, om jag får vara lite elak.

1 gillning

Så du menar att vår scoutingorganisation inte scoutar. Att den inte jobbar systematiskt? Topplaceringar och växande ekonomi förklaras inte av slumpmässiga faktorer.

Den jobbar säkert hyfsat systematiskt, men är förmodligen inte skarp/smart nog än. Då hade output varit bättre och mer förutsägbart. Är väl inte direkt någon kontroversiell grej att DIF är extremt händelsestyrda?

Risker och satsningar innebär osäkerhet. Med det kommer slumpen spela in. Naivt att tro att allt går att kontrollera.

1 gillning

Stämmer förstås. Men lika sant är att man kan förfina sina processer och få ett mer förutsägbart utfall i rekryteringsprocessen. Och ännu mer sant är att man har noll att vinna på att tro att man har en “färdig” modell bara för att den givit historisk avkastning som är bättre än index.

Landskapet förändras. Konkurrenterna kan bli både bättre och sämre, men de har gemensamt att de strävar efter utveckling.

Nåväl. Hoppas på succé för denne dansk.

2 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Matchsnack - Djurgården

Envisa spekulationer om att Asoro gör comeback nu. Hör från olika håll att det nästan är klart.

Jag vet egentligen inte varför, men jag blir lite skeptisk.

Visserligen tror jag att han passar in egenskapsmässigt. Och att han fyller “rätt lucka”. Asoro kan spela både centralt och till höger, och fyller således en funktion eftersom att vi både saknar alternativ till Lien och har brister på högerkanten.

Samtidigt funderar jag på hur bra han egentligen är. Har svårt att glömma bort hur otroligt usel han var initialt när han anlände förra vändan. Såg riktigt trög ut. Noll speed. Betongfötter.

Samtidigt spelade han upp sig, och blev en bärande del av våra Europaframgångar. Så det finns höjd där.

Men personligen hade jag nog hellre sett Chili, om jag fick välja.

Chili är inte svensk, men tar om jag förstår det korrekt ändå inte upp en utlänningspplats pga de historiska kopplingarna till Sverige. Han är dessutom snabbare. Men kanske mer skadebenägen.

Kan vara så enkelt som att Chili är dyr och Asoro är billig, om det nu skulle stå mellan dessa. FC Metz har meddelat att man “letar efter en lösning” för Asoro, så ryktet lär inte vara helt taget ur luften.

För övrigt är det rätt intressant att se hur få spelare som är kvar sedan Asoro lämnade 2023.

Om Asoro kommer tillbaka är det enbart Piotr, Finndell, Fallenius och Une som är “gamla lagkamrater” för förra vändan. Resten har lämnat.

1 gillning

Jag är också tveksam. Samtidigt, som du säger: Asoro kan inte vara för dyr. Kan det kanske vara ett kortare kontrakt som är på gång? Tänker mig att han vill ha en omstart och att vi inte vill ta för stora beslut. Asoro är nog inte jättehet på marknaden. Så han lär inte ha hur många alternativ som helst.

Men egentligen känner jag att det borde finnas mer spännande yttrar på marknaden…

1 gillning

Detta låter absolut rimligt!

Men har svårt att skaka av mig känslan av att han inte är proffsig nog. Minns mycket väl allt snack om att han var mentalt utbränd när han fick barn och de köpte en hundvalp samtidigt. Ett milt uttryckt sub-optimalt upplägg för en professionell fotbollsspelare som behöver fokusera på sin sömn… Ja. Jag är sträng. Upp till Asoro att motbevisa mig. :slight_smile:

Drömmer mig tillbaka lite som motvikt till min spekticism.

Här från 3-2 mot Apoel

Också intressant att se hur spelare kan få så komplett olika karriärbanor… Från U21 EM 2016:

1 gillning

Här gillar jag verkligen Siltanen. Han verkar skynda långsamt och målmedvetet framåt. Han vet att han inte är lastgammal och han vill spela fotboll kontinuerligt istället för att åka ut i Europa och nöta bänk. Smart!

Som tidigare avhandlat har jag dock svårt att se att han inte skulle gå någonstans i sommarfönstret, men det hade varit trevligt att se honom vara kvar hela året.

Om det blir en tröja i år blir det nog Siltanen eller Finndell. Eller Haarala (som kommer att bli höstens comeback-kid, sanna mina ord!)

1 gillning

Krävs rejäla finska bastubollar och en grundad personlighet för att stå emot så där mycket pengar (som jag gissar att det handlar om). Han verkar väldigt vettig, och vad jag förstår ligger han fortfarande nära sin familj när det kommer till rådgivningen. Verkar vara en fin person!

Haha, här sätter jag emot! Jag gillar visserligen delar av det Haarala gör, men han är en sån där spelare som är “snabb” utan att vara kvick. Saknar rycket som krävs för att leverera hos oss, även om han kompenserar en del med att vara bra på att hamna i rätt lägen. :slight_smile:

Sen vet man inte hur mkt av hans tidigare prestationer påverkats av hälsotillståndet. Även om det finns viss information ute så känns det inte riktigt som att vi har hela bilden. Innan hjärtmuskelinflammationen konstaterades hörde man ju en himla massa om hur svårt det var att få upp hans flås.

Om jag förstått det rätt så är Haarala också utbildad sjukgymnast, så rimligen borde han ha bra koll på sin hälsa, vilket gör allt ännu märkligare. Fint att han är tillbaka nu iaf!

Jag vet att Bosse nämnde i förbifarten i någon intervju (kan ha varit när han körde sin monolog under presskonferensen när det utannonserades att han lämnar DIF) att man var väldigt väldigt nära en väldigt stor affär. Så jag gissar att det låg runt 100 miljoner på bordet där och då, om jag ska fritolka Bosse.

Får se vad han går för nu. Känns inte superhett, men har samtidigt ett högt inneboende marknadsvärde och uppfyller nästan alla parametrar för att bli en rejäl transfer.

Jag tror att han hade lite svårt att ta för sig tidigare. Det pyttelilla jag har sett av honom nu ser mycket piggare och mer alert ut. Kommer att bli fint det där. Helt övertygad!

Han är ju fortfarande med på en massa listor över hetaste junioren osv. Han är också en stabil startspelare hos oss. Det får man pynta upp rejält för. Blir det norr om 100? Svårt att säga, men verkligen inte omöjligt.

1 gillning

Detta kan man säga mycket om.

Det kan ju vara så att “fönstret alltid är öppet”, för alla spelare. Att DIF bygger om och helt enkelt förekommer allt genom att försöka stimulera fram en spelaromsättning, i och med att man ska bygga om truppen från grunden med ny sportchef, fotbollschef och nytt analyshus… Eller att spelare ser över sin karriär varje fönster, oavsett hur länge man varit i en klubb. Dvs inget nytt under solen.

Det kan också vara så att truppen inte sitter ihop, att det råder både sportslig och känslomässig obalans, att vi saknar en kraft som håller ihop allting eftersom att tränaren, och vikarierande sportchefen, Honkavaara inte riktigt är den typen av person. Han har inte den dragningskraften.

Det kan också vara så att det helt enkelt är svårt att integrera spelare från den hyllan i vår underutvecklade sportsliga apparat, inte minst när de inte är svenskar och därmed saknar andra band till Allsvenskan.

Svårt att säga något just nu. Jag ser dock ingen anledning till någon större panik. Jag gillar Mike pga hans mer internationella intensitet, och den är extremt svår att hitta på marknaden. Så jag ser gärna att han blir kvar. Samtidigt är det felallokerade pengar om han kastas runt som ett multiverktyg i elvan… Sådana uppgifter kan man ha Adam Ståhl till. :slight_smile:

Sen är det en rent ekonomisk fråga också. DIF lär vilja ha pengarna tillbaka, och då pratar vi om… kanske 30 miljoner? Han är lite för gammal för att inbringa några jättepengar på potential, men rimligen är marknadsvärdet ändå relativt högt.

2 gillningar

5 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Djurgårdens sportsliga organisation

Så Mikael Anderson har återvänt till AGF. Nämner familjeskäl som främsta motivering, vilket säkert är en delförklaring men inte hela sanningen.

Men som utomstående är jag nu intresserad av ersättaren. En spelare med spets som väntas passa in i Janis system. Här finns en viss prestige inbakad också, eftersom det blir den första stora värvningen med den nya sportsliga ledningen.

1 gillning

Tror också detta är en delförklaring. Mycket som uppenbarligen inte har funkat där. Väldigt trist, för det är en rätt unik spelartyp som man sällan ser. Den intesiteten och det drivet är svårt att rekrytera till Allsvenska lag.

Nu slipper vi dock debatten om Hegland vs Mike (helt onödig diskussion) och kan fokusera framåt. Det är väl det enda positiva jag känner i frågan. Underbetyg till DIF, men kanske blottar Mike-gate helt enkelt att DIF just nu inte är professionella nog att integrera spelare på den nivån i det skedet i karriären.

Väldigt svårt att spekulera kring ersättare. Truppen är rätt bred som det är, även utan Mike. Och ny spets på mitten innebär att man riskerar upprepa samma situation igen. Gissningsvis tar man in den tänkta spetsen när Siltanen går.

1 gillning

På något sätt så köper jag ursäkten att det ska vara något som egentligen är utanför Mikes kontroll som gör att han går. Han och Djurgården har kommunicerat att det ska vara något med Familjen och när han kom så pratade så mycket om att det skulle vara bra för familjen att skriva långt kontrakt med oss.

Så visst att det krockade med skador och att Hegland är en superklippa, men “Happy Wife, Happy Life” kanske är ett passande uttryck?

1 gillning

Haarala får inte chansen att bevisa sig i höst hos oss. Tack för din tid i DIF, Santeri Haarala! | Djurgården Fotboll Jag tycker att det är trist. Helt övertygad om att han har mera fotboll i sig som behöver komma ut.

Daryl har kommit in. Hahn hade honom på radarn från West Ham. Välkommen Daryl Tschoumy-Nana! | Djurgården Fotboll Lite svag på engelskan, men förefaller otroligt sympatisk. Mera text: Välkommen Daryl Tschoumy-Nana! | Djurgården Fotboll Utöver det här så hittade jag lite twitter från 2024 som lyfter upp hans talang redan då. En smidig inslussning nu under hösten vore kalas.

Angelo värvades också. Välkommen till Djurgården, Angelo Agbejoye! | Djurgården Fotboll
Mycket lovande ungdomar som kommer in nu.

Hur fort får vi avkastning på detta? Är vår egen talangpool för dålig?

Det känns som att det kan hända en hel del den här sommaren. Vi verkar inte vila på hanen iaf…. (pun intended).

2 gillningar