Och vad är det du tror? ![]()
En kombination. Tror naturligtvis inte att vi chansar fullt ut (klart vi kollar hyfsat noga på spelarna)… Men tror samtidigt att vi saknar den där extrema förmågan att noggrant utvärdera varje prospekt på en nivå som gör oss trygga i att “han kommer blomma hos oss”.
Hoppas såklart på succé för Langhoff, men det viktigaste för mig är att en sådan succé också kan omvandlas till en förbättrad rekryteringsprocess. Att vi knäcker koden och förstår varför vi ibland har tur och hur vi ska upprepa den, om jag får vara lite elak.
Så du menar att vår scoutingorganisation inte scoutar. Att den inte jobbar systematiskt? Topplaceringar och växande ekonomi förklaras inte av slumpmässiga faktorer.
Den jobbar säkert hyfsat systematiskt, men är förmodligen inte skarp/smart nog än. Då hade output varit bättre och mer förutsägbart. Är väl inte direkt någon kontroversiell grej att DIF är extremt händelsestyrda?
Risker och satsningar innebär osäkerhet. Med det kommer slumpen spela in. Naivt att tro att allt går att kontrollera.
Stämmer förstås. Men lika sant är att man kan förfina sina processer och få ett mer förutsägbart utfall i rekryteringsprocessen. Och ännu mer sant är att man har noll att vinna på att tro att man har en “färdig” modell bara för att den givit historisk avkastning som är bättre än index.
Landskapet förändras. Konkurrenterna kan bli både bättre och sämre, men de har gemensamt att de strävar efter utveckling.
Nåväl. Hoppas på succé för denne dansk.
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Matchsnack - Djurgården
Envisa spekulationer om att Asoro gör comeback nu. Hör från olika håll att det nästan är klart.
Jag vet egentligen inte varför, men jag blir lite skeptisk.
Visserligen tror jag att han passar in egenskapsmässigt. Och att han fyller “rätt lucka”. Asoro kan spela både centralt och till höger, och fyller således en funktion eftersom att vi både saknar alternativ till Lien och har brister på högerkanten.
Samtidigt funderar jag på hur bra han egentligen är. Har svårt att glömma bort hur otroligt usel han var initialt när han anlände förra vändan. Såg riktigt trög ut. Noll speed. Betongfötter.
Samtidigt spelade han upp sig, och blev en bärande del av våra Europaframgångar. Så det finns höjd där.
Men personligen hade jag nog hellre sett Chili, om jag fick välja.
Chili är inte svensk, men tar om jag förstår det korrekt ändå inte upp en utlänningspplats pga de historiska kopplingarna till Sverige. Han är dessutom snabbare. Men kanske mer skadebenägen.
Kan vara så enkelt som att Chili är dyr och Asoro är billig, om det nu skulle stå mellan dessa. FC Metz har meddelat att man “letar efter en lösning” för Asoro, så ryktet lär inte vara helt taget ur luften.
För övrigt är det rätt intressant att se hur få spelare som är kvar sedan Asoro lämnade 2023.
Om Asoro kommer tillbaka är det enbart Piotr, Finndell, Fallenius och Une som är “gamla lagkamrater” för förra vändan. Resten har lämnat.
Jag är också tveksam. Samtidigt, som du säger: Asoro kan inte vara för dyr. Kan det kanske vara ett kortare kontrakt som är på gång? Tänker mig att han vill ha en omstart och att vi inte vill ta för stora beslut. Asoro är nog inte jättehet på marknaden. Så han lär inte ha hur många alternativ som helst.
Men egentligen känner jag att det borde finnas mer spännande yttrar på marknaden…
Detta låter absolut rimligt!
Men har svårt att skaka av mig känslan av att han inte är proffsig nog. Minns mycket väl allt snack om att han var mentalt utbränd när han fick barn och de köpte en hundvalp samtidigt. Ett milt uttryckt sub-optimalt upplägg för en professionell fotbollsspelare som behöver fokusera på sin sömn… Ja. Jag är sträng. Upp till Asoro att motbevisa mig. ![]()
Drömmer mig tillbaka lite som motvikt till min spekticism.
Här från 3-2 mot Apoel
Också intressant att se hur spelare kan få så komplett olika karriärbanor… Från U21 EM 2016: