Såg den här bilden på X, apropå vad som riskerar hända med Jamestown-klubbar:
Kommentarer?
Vi får se hur det här sätter sig och hur hårt Jamestown ska integreras i DIF. Men jag är helt övertygad om att det kommer komma en ny MDMF-debatt med udden riktad mot DIF om det slår rot ordentligt. Jag kan bara spekulera, men jag tänker mig att Jamestown optimeras för varje givet regelverk. Så det finns ju bromsmekanismer mot just det där scenariot i Sverige iaf.
Sen är ju Como ett speciellt projekt, som handlar om så mycket mer än bara Jamestown.
Om jag minns rätt så köptes klubben ursprungligen för att bli en dokumentärproduktion riktad mot Indonesien. Sen kom sportslig framgång och något hände.
Nu är man nån form av hybridprojekt mellan fotbollsförening och turistmotor för Comosjön och tar sikte på global kommersiell räckvidd. Man har även fokuserat på att låta varumärket bäras av streetwear, man omvandlar villor till medlemsklubbar och riktar sig mot en internationell bas av “premiumkunder”.
Så det är väldigt mycket krafter i rörelse och ganska svårt att analysera hur stor del Jamestown har i det.
Med det sagt. Om DIF öppnar upp sig “för mycket” för Jamestown så kan det säkerligen trigga en hel del icke önskvärda effekter. Och det är väl också just det där många är rädda för i och med att man nu skiftar till en mer aggressiv och offensiv strategi. Att det ska offras värden kopplad till den allsvenska identiteten.
Vi får se. Lite röd flagg är det såklart.
Hur ser du på att Tony Bloom ser ut att försöka köpa in sig i sina klienter? Om man vill vara elak kan man ju se det som att strategin från Bloom/Jamestown är att ta kontroll över klubbar för att sedan försörja sitt spelsyndikat med data som han/de kontrollerar. Tror han äger +20% i Hearts exempelvis, och det är ju knappast var en investering som görs enbart för att få klienten på fötter. Han vill ju ha något tillbaka.
Det är faktiskt en ganska kittlande och fantasieggande idé, som gjord för ett filmmanus. Att Tony Bloom i lönndom orkestrerar en mystisk plattform där klubbarna fungerar som noder i hans nätverk, med syfte att försörja syndikatet. Att beslut centraliseras och att klubbarna på ett eller annat sätt i längden blir livegna. Antingen genom att Bloom tar kontroll via ägande, eller att klubben gör sig beroende av hans proprietära verktyg och data.
Och jag förstår ju frågan och varför den kommer från ditt håll. Vi har ju under många år attackerat er med MDMF-vinkeln. Dels pga Frejkuppen och HTFF, dels på grund av det amerikanska inflytandet (som jag tror gynnat er, men mer om det vid ett annat tillfälle). Nu när DIF hoppar på det moderna tåget och gör det med besked så är det rimligt att man får utstå liknande kritik.
Personligen tror jag dock inte fullt ut på att Jamestown Analytics är en trojansk häst som öppnar upp klubbarna för Blooms ägande, även om det kanske vidrör vid en del av den större strategin. Anledningen är att det i sådana fall borde finnas gott om objekt som är bättre lämpade än just Djurgården. Naturligtvis har Bloom / Jamestown / Lizard / Innovate koll på de konservativa krafterna i svensk fotboll. Man vet att detta är mycket svårnavigerad terräng för ett övertagande, oavsett hur det ser ut.
Svenska medlemmar i fotbollsföreningar förvaltar en extremt livskraftig kultur som inte heller drar sig för att vara rejält radikal och obstinat när det behövs. Det saknar helt och hållet motstycke i Sverige, och även internationellt är detta befäst som en del av den svenska supporteridentiteten. Just därför har jag svårt att se det som list snarare än partnerskap när Jamestown “väljer” Djurgården som kund.
Å andra sidan. Incitamenten finns på plats. Sverige som marknad ska inte underskattas. Det är en stark exportmarknad med stora arbitrage. Så det vore fel att säga att det inte är attraktivt för yttre krafter som vill exploatera och extrahera värde. Det är iaf inte helt otänkbart att se DIF som ett offer i den här uppgörelsen… och att Tony Bloom helt enkelt gillrat en honungsfälla när man sålt in den suggestiva mystiken kring Jamestown Analtyics och varför deras samarbetsklubbar skördar stora sportsliga framgångar.
Men jag skulle inte vara orolig. 51%-kulturen är så pass stark, vaksam och tydlig att man kan sitta lugnt i båten.
Denna brutala och komplett vansinniga halmgubbe får 10 av 10. Stark tobak, som man brukar säga.
Enig. Har för mig att jag läst att man tappat kontrollen i Norge trots liknande regelverk, men å andra sidan finns det ingen anledning att ens jämföra sig med deras slöhet.
Klart man måste få riffa lite när man kommer igång. ![]()
Det Sten skriver låter dramatiskt. Men inte otänkbart att det är precis vad det handlar om. Jag är orolig. Vi bör ha 100% kontroll över vår sportsliga verksamhet. Och det har vi inte med Jamestown. På kort sikt kan det säkert generera bra värvningar. Men vad händer på lång sikt när sporten “outsourcas” allt mer? Jamestown presenterar spelare. Presenterar tränare. De presenterar säkert också förslag på ny sportchef. Farligt läge där mycket kontroll kan lämna föreningen. Behöver debatteras.
Fortsätter gräva i och kring allt man kan hitta om hemlighetsfulla Jamestown Analytics. Man har nyligen brutit samarbetet med norska IK Start (Där FotbollSTHLMs Oscar Månsson suttit i styrelsen). Här är vad jag hittar:
Min övergripande känsla är att Jamestown pivoterat från Start till Djurgården, och att det hela ska ses i en nordisk regional kontext. Inte omöjligt att “ligaexklusiviteten” snarare är en regional exklusivitet, men det lär tiden utvisa.
Djurgården har förmodligen kunnat visa upp större ambitioner än kroniskt instabila Start, och en starkare plattform för samarbetet.
Kruxet har varit att Bosse Andersson tidigare satt som en blockerande pjäs i och med hans ovilja att underordna sig den typen av strategier och begränsningar som Jamestown medför. Detta problem är ju som bekant borta nu, men sannolikt har det varit minst lika svårt att gifta samman Jamestown och Bosse som Bosse och Frisén.
Den övergripande signalen är iaf att Djurgården petat ut start ur detta stängda ekosystem av gissningsvis ca 15 klubbar.
Kanske kan man även tänka sig att Mick Priest finns på Djurgårdens radar i jakten på ny sportchef och fotbollschef? Ej sannolikt med tanke på de påstådda skälen till att han bröt med Start, men samtidigt inte otänkbart. Vi vet iaf att Londonbaserade Excel Sports Management sköter rekrtyteringen, och att Jamestown sannolikt kräver, eller åtminstone förväntar sig, att få välsigna rekryteringen.
Expressen har försökt gå på djupet här:
Det kommer inte direkt fram några nyheter. Men bilden av att Jamestown är en väldigt invasiv kraft stärks:
Tillbaka till Martin Geissler, som ger sitt perspektiv på hur Jamestowns intåg förändrat Hearts.
– Jag försöker hitta rätt ord, så att det inte låter för kritiskt… De kommer in och tar nästan över din klubb. Du ger inte i väg mycket av ägarskapet, men det är lite som att det är en ny chef i stan – och du måste göra som jag säger.
– Men, hey. Vi leder ligan! Det är inte fel.
Han avslutar med ett medskick.
– Jag skulle säga i korthet: Om Jamestown kommer till din klubb – buckle up! Det kommer att bli en jäkla resa.
Vidare sägs:
The Athletic beskrev under 2020 hur företaget har en ”armé” av analytiker, statistiker, informanter och researchers – med målet kunna hitta luckor i spelbolagens oddssättningar.
Det där låter som mytbildning och hemlighetsmakeri som medierna medvetet skapar för att få lite tryck i texterna. Om man tar bort alla laddade ord så ser det ut som att man har en fullt normal och rimlig researchavdelning som bistår leveransapparaten när man tar fram namn till klubbarna.
Följer detta med stor behållning. Frågan är om DIF är redo för detta?
När man läser om Jamestown så får man lätt känslan att deras strategi till och med är ännu mer framåtlutad och dataorienterad än vår. Kan bli två riktigt ansiktslösa personer som kliver in i de nya rollerna nu. Det ironiska är att Adrian von Heijne förmodligen skulle passa minst lika bra i nya DIF som hos oss.
Är skeptisk till om DIF är redo för detta. Vi äger förenignen men helt uppenbart har Frisén börjat lägga ut mer kontroll. Tvärt om mot Bosse och Henke som ville äga alla beslut.
Vi vet att du är skeptisk. Du verkar reflexmässigt alltid vara skeptisk till alla nya sätt att jobba. ![]()
Tycker inte man behöver vara rädd, men man ska nog vara medveten om konsekvenserna. Vi äger fortfarande vår förening och kan både ingå och avsluta avtal och samarbeten som inte fungerar. Vi är i en bra position för att testa olika grejer nu. Välkapitaliserade, hyfsat strukturerade, bra plattform. Guldläge att försöka ta större kliv.
Ytterligare fragment:
Hearts nuvarande trupp består till mindre än hälften av Jamestown-spelare, och man spekulerar kring effekterna av att truppen fullt ut bemannas av JT-scoutade spelare. Rätt mycket hype och gissningslek såklart, men att JT tillskrivs enormt stor del i Hearts framgångar är iaf bortom tvivel.
Man undrar ju varför det biter så bra i skotsk kontext. Blir intressant när man ser de första spelarna på DIF-radarn i sommar.
Ja det kommer bli enormt intressant att följa för onekligen gör de det ju bra äve om det inte funkade i Start i Norge men nu är ni “deras” klubb i hela Norden och givetvis vill de ju få det att se så bra ut som möjligt när de sedan ska visa vad de åstadkommit. Och i ärlighetens namn, kan man hitta en bättre klubb? en halv miljard i tillgångar och noll datascouting i princip. Nej men ska bli otroligt intressant Nu kom Asoro in på lån men det är knappast Jamestowns jobb.
Håller med, Asoro är en temporär pusselbit som förmodligen löser ett annat problem som inte öht har med Jamestown att göra. Kan förstå det, man behöver vara pragmatisk ibland. Då finns det sämre kort att spela än just Asoro, även om jag inte är tvärförtjust.
Håller med här. Men man kan se det från ett annat perspektiv också. En klubb som Sirius hade kanske varit optimal (hög vana och förståelse, hyfsad ekonomi, publiktillväxt, nära till storstad, men helt utan storlagens krav på höga tabellplaceringar)… Men risken är att de kommit lite för långt och att det är svårt att forcera ned en parallell och snarlik ideologi i en patient som redan har etablerade moderna strukturer i rekryteringen, och som ser det som sin identitet att vara bra på just detta. Där kan det uppstå en annan typ av motstånd.
Mer om Jamestown och Djurgården.
I dagens avsnitt av Fotbollsmorgon får vi veta att:
Just det senare verkar vara hur deras erbjudande sticker ut. Den kontextuella bedömningen och vad som sker om man flyttar en spelare mellan två sportsliga miljöer.
Hela avsnittet i Fotbollsmorgon finns här.
Frisén är ju etablerad i den där världen sedan tidigare, så jag betvivlar att han bara lyfte luren och tog ett cold call. Men det verkar ändå stå klart att han själv gör framstötar för att påverka sportslig utveckling, trots att han flera gånger sagt att han inte vill “peta” i sånt.
Det växer fram en bild av en rätt slug person. Slug och beslutsam.
Håller med, han verkar ju ha djupa rötter i den där världen, och kombinerat med sin nyfikenhet så har jag svårt att se att det inte skulle finnas ingångar…
Men det spelar inte så stor roll. Det stora här är, som du är inne på, att Frisén tänker brett och inte låter sig begränsas av att en vd-roll enbart skulle handla om kanslifrågor. Helt uppenbart drivs han av att utveckla sporten också.
Rätt eller fel återstår att se. Men just nu är det iaf en tydlig signal om att “nya DIF” organiserar sig annorlunda, och att mer makt landar på vd.
Intressant. Men vi vet ju inte riktigt hur kravbilden och arbetsbeskrivningen kommer se ut än… Kanske söker Frisén en parhäst och inte någon som är direkt underordnad? Och kanske har styrelsen lagt rekryteringen av sportchef på Frisén för att han anses ha bäst kontaktnät.
Det är sant. Och jag ska villigt erkänna att jag har dålig koll här. Men om man tittar på signalerna så är det tveklöst så att Gozzi verkar mer än lovligt förälskad i Hampus, och att den senare också är hungrigare än han kanske ger sken av… Så något nytt lär komma ur detta. Vi får se om det läcker ut någon arbetsbeskrivning gällande de två roller man ska tillsätta.