Fick nu upp denna på min Jamestown-radar. Apropå och huruvida Jamestown “äter sig in” i mer än enbart värvningsprocessen.
En liten mikroskopisk pusselbit, som ändå säger något.
Fick nu upp denna på min Jamestown-radar. Apropå och huruvida Jamestown “äter sig in” i mer än enbart värvningsprocessen.
En liten mikroskopisk pusselbit, som ändå säger något.
Ska inte dra för stora växlar. Men det finns nu rätt många “bevis” för att Jamestown vill ha mycket kontroll. Frisén har sagt att vi äger kontrollen. Att detta var viktigt för oss. Känns inte riktigt så. När man läser den här tråden.
Ja. Känslan är att Jamestown är mer “invasiva” än vad Frisén givit sken av. Samtidigt kan det ju vara så att det är ett samarbete som växer fram över tid… Men… Om det ser ut att fungera lär det i dagsläget inte finnas några interna mekanismer som sätter stopp.
Känns spontant märkligt att låta en extern partner styra även under match, men å andra sidan vet vi inget om exakt vilka tjänster alla köper av Jamestown. De har säkert ett tjänsteutbud som löpande får fler ben. Kanske inleder man med att titta enbart på rekryteringen, och sedan ser man hur det går.
Jag är dock fortsatt inte särskilt rädd för denna utveckling. Det kommer säkerligen medföra kostnader i självbestämmande, men allt handlar om vad som kommer ut på andra sidan och om vi lyckas lura marknaden och - som frisén säger - bryta korrelationen mellan investerade kronor och intjänade poäng. När/om det sker kan man fatta nya beslut kring vad som ska bestämmas av föreningen och vad som outsourcas.
I praktiken har vi redan brutit denna korrelation de senaste åren, men åt fel håll. Vi har successivt spenderat mer utan att få större andel av allsvenskans totala poängpott tillbaka. Vet att Anders Norlén flera gånger beskrivit denna negativa utveckling på sin blogg och på X.
Vi har tidigare brutit den åt rätt håll. Och överpresterat per investerad krona. Tror det är svårt att hålla linjen spikrak uppåt oavsett modell.
Yes. Men det är inte särskilt märkligt att styrkan i egna modellen avtar när både marknad och målsättning förändras.
Vi har ju tidigare inte enbart haft som mål att ta många poäng, utan även att bygga en stark balansräkning. Styrelsen har ju hela tiden pekat på Henkes förmåga att bygga en stark ekonomi och medvetet varit väldigt passiva för att inte bryta den positiva ekonomiska trenden.
Delar av detta har enligt mig vilat på en viss snävhet i tänkandet kring hur man värderar en balans i en fotbollsklubb. Medierna driver linjen att ett rikt fotbollslag är ett fotbollslag som har stora summor på banken. Men rent krasst bör alla tillgångar värderas (dvs trupp, infrastruktur osv)… Och med ett sådant synsätt har vi inte blivit rikare.
Nu handlar det ju om att aktivera tillgångar för att på så sätt generera sportslig och ekonomisk hävstång över tid. Har man då en viss ödmjukhet inför att marknaden förändrats både lokalt och på Europeisk nivå, ja då måste man fatta ett beslut om man ska outsourca delar av de sportsliga besluten till en aktör (jamestown) som har mer precision och skärpa i de beslutsunderlag som tas fram.
Men som du är inne på. Även denna effekt kommer ju att trubbas av efterhand förutsatt att inte Jamestown behåller sin ledande position.
Kanske får vi en era som varar längre än den era som Bosse och Henke levererade, eller så får vi inte ut ett skit av detta. Det kommer visa sig inom några år.
För att återgå till sakfrågan så är jag tämligen säker på att Frisén medvetet förminskar frågan, som jag skrivit tidigare. Senast idag var han ute i Expressen och talade om att Jamestown bara är ett “analysverktyg”, han får det att låta som att det är en uppgraderad licens i Microsoft Excel… Sant eller falskt? Who knows, men ytterst lite tyder på detta när man läser på iaf.
Vill bara passa på att lägga in en hyllning. Detta är den i särklass nördigaste tråden om en allsvensk underleverantör som någonsin skådats.
Finns ingen anledning att lämna något åt slumpen här. Vi dokumenterar vad som kan vara ett historiskt skeende. Du kan gå lång på DIF nu. Spår titel inom tre år. ![]()
Även jag är fascinerad över den här tråden. Har dock inte så mycket att tillföra själv, men läser med stort nöje. ![]()
Jag kan förstå detta perspektiv. Men man kan vända på det. Varför skulle en extern aktör utan koppling till Sverige kunna detta bättre än vi. Hur ska den externa aktören förstå mer om (all)svensk fotboll än en en organisation som lever i den. Och har levt i den. Och kommer leva i den. För DIF är Sverige allt. För James town är Sverige en av många marknader. En avdelning på företaget. På sin höjd.
En annan aktör. En svensk klubb exempelvis. Skulle förmodligen lätt kunna få ett övertag mot Jamestown om de jobbade med samma fotbollsdata MEN kompletterade med bättre lokalkännedom och områdes expertis.
Detta säger mer om DIF under sista åren med Bosse och Henke, än det gör om Jamestown. Utifrån ser det inte ut att ha funnits något direkt sprakande intresse för att ta täten de senaste åren. “Steget före” (som väl varit er gamla devis) har känts oerhört avlägset. “Hack i häl” är förmodligen mer talande för de sista åren, och då är jag generös.
Kan absolut hålla med om detta. Frågan är bara varför vi inte redan äger den positionen, med egen kunskap och egna resurser. Vi vet alla att det tog stopp, och det fanns inte kraft att bygga detta som du beskriver. Vi kanske var där i samband med att vi “bröt korrelationen” 2019, men det var kortvarigt och helt uppenbart lyckades vi inte slå mynt av de insikter vi borde ha skaffat oss då… Så då hamnade vi tillslut i ett läge där vi tvingades ta hjälp utifrån.
Med det sagt. Jag hade gärna sett att Jamestown var ett svenskt företag, och att Sverige var deras genombrottsmarknad. Nu får vi i stället se om deras modeller och metoder fungerar i nordisk kontext.
Har ju visat sig fungera bra på flera andra europeiska marknader, så jag är hoppfull.
Man får även ha med sig att det är en ganska begränsad ankdamm vi lever i här i Sverige. Modernisering kräver inte bara vilja att släppa fram rätt kompetens - man måste hitta den också. Det har säkerligen funnits, och finns, många intressanta namn som håller på att sakta ta sig in i föreningar. Men de har väldigt tunn erfarenhet och ytterst få har lyckats stämpla sitt CV tillräckligt professionellt för att bli framsläppta och få ett ansvar. Kan tänka mig att det sitter en del briljanta strateger med mycket potential som “analytiker” i klubbarna.
Men DIF är en storklubb och hade säkert kunnat hitta den här typen av organisatorisk och strategisk spets om man bara hade letat. Men det har man ju inte gjort.
Helt enig här, samtidigt som de större aktörerna sitter på perspektiv, insikter, information och data som är svårt för folk att skaka fram. Ute i Europa har man ju sprungit fram på ett annat sätt. Men absolut, allt potential finns garanterat inom landets gränser, kanske ibland till och med inom föreningens medlemsbas…
Bosse och Henke fick i uppdrag att modernisera den sportsliga strategin. Det landade i att man uppgraderade en person från deltid till heltid, och plockade in Pelle Olsson som scout och “motståndarscout”.
Inser att detta låter som en elak syrlig kommentar kring det förgångna… Men det tål att sägas: Intresset och viljan fanns aldrig. Allt skedde motvilligt. Dåvarande styrelsen vek sig, och det uppenbarade sig en splittring i synen på utvecklingsfrågans dignitet mellan stora delar av medlemsbasen och föreningens tre tydligaste ledare: Bosse, Henke och LES.