Djurgården & Jamestown Analytics

Det beror nog på en rad andra faktorer som samspelar och bidrar till sentimentet. Jag kan inte sluta tänka på att detta hade varit enklare om tränaren varit mer “sympatisk” och om det inte hade läckt ut så enormt mycket information om missnöje och märklig kommunikation på Kaknäs. Jag tror vi kan konstatera att Honkavaara har alldeles för stor trupp givet hans förmågor… Just nu görs det även narr av att han “såldes in” som en människokännare, vilket inte rimmar med vad som sipprar ut.

Det finns alltid en gräsbrand runt hörnet i DIF, och så har det varit bra många år. En mekanism som är farlig, men inte heller helt utan värde. Medlemsbasen måste ändå sätta press på de som leder föreningen. Det får inte förslappas. Sen är det upp till ledarna att kommunicera sin progress.

Nu blir allt lite svartvitt. Hade vi vunnit mot er hade tongångarna låtit annorlunda, även om det vore en turlig skitseger.

1 gillning

Det finns en faktor till: Honkavaara har ett år kvar på kontraktet i vinter. Det är ett naturligt läge att antingen förlänga eller gå skilda vägar. Tränare brukar i regel inte vilja gå in i en säsong med bara ett år kvar, eftersom det då är betydligt billigare för klubben att säga upp kontraktet mitt under säsongen.

Min gissning är att Honkavaara inte tränar DIF 2027. Även om han säkrar Europakval tror jag det finns starka incitament för ledningen att byta ut honom. Dels om han nu fortsätter att favorisera “sina” spelare, dels om man anser att han inte är tillräckligt skicklig på det sociala planet med truppen.

1 gillning