Dåså! Dags för en liten uppdatering. Lite oklart om detta inlägg ska ligga här eller i DIF-silly-tråden, men jag börjar här.
DIF har under Maximilian Hahn sakta börjat bygga om truppen. En del spelare har lämnat (som vanligt), men mer intressant är vad som kommer in, och om någon - eller alla - av dessa spelare är välsignade och “godkända” av Jamestown.
Vi har två aktuella rykten som verkligen osar Jamestown.
Den ene är Abdul Abdulmalik från Boreham Wood i engelska femtedivisionen. 23 år gammal - Ser ut att vara en högerytter som är väldigt kvick. DIF har bjudit 1 miljon pund, vilket skulle tangera ligans försäljningsrekord (Vardy till Liecester 2012). Budet motsvarar mer än vad hela Borehams totala marknadsvärde utgör, och av sociala medier att döma är många rejält förvånade över detta.
Den andre är Sander Ringberg från norska Hönefoss, som tillhör tredjedivisionen. Där talas det om “miljonbelopp”, alltså förmodligen lägre summor än vad Abdulmalik skulle gå loss på. Detta verkar vara en spelare som tidigare varit nån form av ansedd talang (aktuell för större norska klubbar) som sedan trillat nedåt i systemet och först nu verkar “explodera”.
Vi vet ju förstås inte om detta är Jamestown-värvningar, men vi kan väl säga som så att DIF har få, eller inga, skäl - och inte heller kompetens - att rektytera från dessa låga divisioner på egen hand. Därav tänker jag att detta är förslag på yttrar som Jamestown levererat givet den kravspec som Hahn och Honkavaara jobbat fram.
Spännande namn, samtidigt som man inte direkt trillar av stolen när man tittar på nivån de tillhör. En liten reflektion är att marknaden såklart vet att DIF är välkapitaliserade OCH att man aktivt försöker “fynda”, vilket kan trigga klubbar att försöka pressa upp priset. Detta är förmodligen vad som skett med Abdulmalik… Man håller säkert spelaren högt, men prislappen är fortfarande astronomisk i den kontexten - trots detta säger Boreham Woods nej, vilket får mig att tänka att de spelar ett högt spel.
Vi får se om någon av dessa landar, och om så är fallet blir det förmodligen första skarpa testet på hur pass väl Jamestowns verktyg och modeller fungerar i vår kontext. Det är svårt att vara helt övertygad baserad på så lite indata… Spelarna kommer från nivåer som bara inte SKA medföra att man går in och levererar i ett allsvenskt topplag… Samtidigt är det INTE svårt att vara nyfiken på på dessa spelare som uppenbarligen tickar Jamestowns mystiska boxar.
(Möjligt att även Christos Almyras kommit via Jamestown, men han var ändå hyfsat etablerad och hade bud från större grekiska klubbar… så han har inte direkt gått under radarn, och då inbillar jag mig att han godkänts av JT snarare än serverats på ett fat).