Djurgården – Nyhetsdiskussioner

Här förs öppna diskussioner om laget – matcher, spelare, nyheter och andra relaterade ämnen. Om en diskussion växer fram kring ett specifikt ämne kan den komma att brytas ut till en egen tråd.

I den här tråden råder en något lägre tröskel för inläggens form och innehåll än i de dedikerade ämnestrådarna, för att främja ett mer fritt och spontant samtal.

2 gillningar

Tokmac Nguen har utgående kontrakt med DIF – öppen för fortsättning

3 gillningar

Jag har inget emot att man förlänger här, men det måste vara förankrat i en tydlig bild av hur truppen ska se ut. Man agerar fortsatt väldigt opportunt, på ett sätt som kontinuerligt snedvrider truppen.

Man kan ha för många bra spelare och det kan skapa problem. Ge isf Tokmac en tydlig plats i ett genomtänkt system som inte är på bekostnad av Okkels.

2 gillningar

Tokmac är lagets bästa spelare. Vill han stanna ska vi förlänga. Klart det kostar… Det blir ju som att ta värva honom “på nytt”, vilket kommer kräva en signon som säkert är i paritet med vad han fick när han kom förra året. Men han har i år varit tillräckligt bra för att få en förlängning. Tränarteamet kan avgöra om de tror att han håller samma klass nästa år.

2 gillningar

Det kan inte vara så självklart.

Hela poängen är att spelare blir sämre vid en viss ålder. Visserligen ser jag inte varför just han skulle bli så enormt mycket sämre, men det är mer troligt än att han är lika bra eller bättre. Det är klart det är en risk med att förlänga med äldre spelare, vilket vi fått erfara flera gånger.

Detta är jag skeptisk till att de klarar av.

2 gillningar

Om de inte klarar av det, vem ska då klara av det? Förstår den kritiska hållningen, men någon form av tillit behövs till vår organisation. Sen menade jag nog “sportsliga organisation” när jag skrev “tränarteam”. :slight_smile:

Jag tycker inte han verkar särskilt skadedrabbad och han har bevarat sin speed. Finns det en öppning ska vi förlänga.

2 gillningar

Det är den här typen av naivitet som skapar kaosartade truppbyggen. Det blir för opportunt och det leder till obalans. Man maximerar varken sportsliga eller ekonomiska nyttan genom att “samla på sig” bra spelare, utan det är smartast bygge som vinner både på kort och lång sikt.

Sen var jag ju öppen för att förlänga också. Vill bara se att det är genomtänkt och inte handlar om att en spelare som nyss skulle lämna helt plötsligt ändrat sig för att det är bekvämt för honom.

Det var ju så sent som i somras vi tog in Okkels just för att ersätta Tokmac, något även Tokmac känner till. Osar inte direkt som att vi har koll på vad vi sysslar med.

Sen tror jag man kan ha två spelare av denna kaliber även om de “prenumererar” på samma position, men isf ska det vara en del av planen. Och det måste finnas en tydlig plan för hur vi kan använda båda på ett bra sätt.

2 gillningar

Jacob Widell Zetterström hyllas av tränaren – ”bäst i ligan nu”

3 gillningar

STOR SORG att han inte spelar hos oss.

1 gillning

Ja. Låt oss hoppas att han blir bara lite sämre, så kan vi investera i en hemresa.

2 gillningar

Jag är ingen hemvändarromantiker, men detta kan jag skriva under på. Jacob, kom hem! Både vi och det svenska kulturlivet behöver dig. Vi lovar att Honkavaara inte kommer hålla på och rotera, trots dina mediokra fötter.

2 gillningar

Det där med mediokra fötter är en överdrift. Allsvenska målvakter har i regel mediokra fötter. Rinne är ett extremt undantag. Tycker inte fötterna är ett jätteproblem, och kan känna att det är lite överdrivet att uppförstora positiva effekterna av “bra fötter” på allsvenska målvakter. Oftast inte tack vare dessa man vinner matcher.

2 gillningar

Ja, alltså jag är ingen målvaktstränare. Och kommer sannolikt aldrig att bli någon. Men det verkar finnas en övergripande trend att alla lag ska ha bra fötter på alla positioner. Och att tränarna blir allt mer intresserade av att integrera denna egenskap i spelet.

Men nog om fötter. JWZ hör hemma hos oss av flera skäl. Inte bara pga dåliga fötter. Unik personlighet, unik historia och unik relation till supportrarna.

1+1 max i så fall. Är 50/50 på denna.

1 gillning

Mittbacken Ibrahim Cisse uppges lämna KuPS – finns allsvenskt intresse

Hoppas inte till oss. Inga fler spelare från den ligan eller som har med Finland att göra.

2 gillningar

Vad ser ni för chans på att vi kommer fyra? Att IFK tappar poäng känns ändå smårimligt, men att Gnaget gör det mot ett trött HBK som inte spelar för något känns riktigt tufft.

2 gillningar

Detta är Omar Colley 2. Du kan vara lugn. Det kommer bli bra.

Vi borde ha köpstopp från den ligan. Gozzi får sätta Finlandspärr på kortet för Bosse.

1 gillning

Vad har du emot finnarna? Inte så att våra svenska spelare är särskilt mycket bättre.

2 gillningar