Djurgården – Nyhetsdiskussioner

Kan finnas en poäng i att vi behöver fler intensiva spelare, och att dessa är sällsynta i finska ligan.

1 gillning

Gjort 15 allsvenska mål för DIF, varav fem av dessa är mot Häcken. Ett år kan räcka.

Han är framförallt en underskattad passningsspelare. Blir ofta farligt när han är på humör, även om hans egen förmåga att avgöra matcher är jävligt ojämn. Tycker dock det är en betydligt bättre spelare än exempelvis Malmös Taha Ali, som är brutalt överskattad och verkar ha byggt hela karriären på en (förvisso extrem) spets.

2 gillningar

Nej de är de absolut inte, men vi är tvungna att ha de pågrund av regler.

Får jag välja spelare från Danmark, Norge, Island och Finland så är det precis den ordningen. Tycker våra finnar är för slöa, både i kropp och knopp. Blivit så trött på de att jag vill ha ut de och inte ta in nya heller.

3 gillningar

Helst vill man ha in galna britter. Om man får välja.

Skämt åsido, en Siltanen möjliggör för två Mikael Anderson. Inte för att Siltanen är finsk, utan för att han är ett råämne. Dumt att blunda för detta bara för att han är finsk.

Men visst, övriga finnar är oftast mediokra. Svanbäck i BKH verkar bra dock.

2 gillningar

Och Walta. Ska aldrig mer glömma Walta.

2 gillningar

Men är det för att de är just finnar eller för att vi värvat fel finnar? Finns säkert skillnader i det mentala men vill se fler exempel på detta. Jag tänker att man ska värva så blint som möjligt. De bästa man kan hitta. Oavsett vilket land eller liga de kommre ifrån.

1 gillning

August Priske och Ibrahim Diabate vann skytteligan – båda gjorde 18 mål

1 gillning

Extremt finskt av Honkavaara att ge bort skytteligasegern till Diabate genom att spela Priske på fel position första tredjedelen av säsongen.

Jag har extremt svårt att svälja förklaringarna till detta. Att han bara blev bra över en natt, och att det bara lossnade när han fick nöta och “titta på vide”. Vet att det var något mer som framkom när man intervjuade Honkavaara och CM om detta.

Att spela Tokmac och Priske på varandras positioner under första delen av säsongen är förmodligen säsongens enskilt största misstag. Det måste vara övertänk från tränarna som ligger bakom detta.

2 gillningar

Tycker detta är uppförstorat. Hade bara Tokmac satt något av sina tusen lägen under våren så hade diskussionen inte funnits. Tokac är inte usel som nia, och det kan vara försvarsmässigt bättre att sätta honom där. Man blir inte lika beroende.

Det må vara uppförstorat, men det är helt uppenbart att man får ut mer av spelarnas kvalitéer om de spelas på samma positioner som de gör nu. Jag vänder mig mot att detta bygger på att Priske över en natt utvecklade tillräckliga färdigheter för att vara nia i DIF. Det fanns dessutom massor av evidens på att Tokmac funkade som vänsterytter. Honkavaara verkar båda ha problem med att han ändrar för mycket, och ironiskt nog samtidigt är för envis.

1 gillning

Klart: Adam Ståhl lämnar Finlands landslagssamling med skadekänning

2 gillningar

Vi läckte rejält under cupspelet i våras och hade dessutom ett slutspel i Europa som tvingade oss att tänka annorlunda. Jag tror att detta kan ha gjort att tränarteamet tänkte om. Vi blev ganska täta efter detta.

Och att man helt enkelt trodde att Tokmac skulle göra fler mål som nia. Det borde han gjort också. Kan förstå rotationen, men håller med om att den inte föll väl ut eftersom att vi gjorde så få mål. Vänder mig mest mot att det skulle ha varit ett helt ogenomtänkt drag. Man har från tränarnas håll garanterat sett något på träning som vi supportrar inte kunnat se på match.

3 gillningar

Uppgifter: Djurgården vill värva Leon Hien

Linus Carlstrand har intresse från Norge – även Djurgården uppges ha intresse för anfallaren

Luktar Bosse lååång väg om denna. Familjen är DIF och frekventerar matcherna. Vi har hela romantiken kring att två bröder kan få genombrott i samma klubb. Svensk spelare.

Passar även in i den bild som Honkavaara inledningsvis målade upp gällande försvar: Att stå högt och vara aggressiv.

Dock måste man betta på att han kan ta ett rätt rejält steg i utvecklingen om han ska höja laget. Han är inte markant bättre än Tenho, men kan få utväxling tack vare delvis andra egenskaper.

1 gillning

Tror Tenho är lite underskattad som spelare. Visst ingen superstjärna, men samtidigt väldigt stabil och uppenbarligen tränarens förstaval trots att han inte direkt är någon Usain Bolt. Så är rädd att detta inte blir någon större uppgradering. Om det är så att Tenho ska lämna.

2 gillningar

Jag tror och hoppas att man vill göra slut med vår tröga backlinje. Så en värvning av Leon bör vara i linje med detta. Honkavaaras sk heavy metal går inte att uppnå när Mackan och Tenho är som de är. Visst, det är inga dåliga försvarare, men deras existens skapar begränsningar i hur mycket man kan utveckla både spelet och mentaliteten i laget.

Nu lär ju Mackan lämna. Möjligen får han ett 1+1-kontrakt, men tveksamt om han tar det om det är så att han har signon att hämta i någon annan klubb. Jag tror vi har sett det sista av honom.

Om Mackan lämnar, samt Miro och Une blir kvar - kompletterade av Leon och Marques. Då har vi något som är spännande, men samtidigt något som inte direkt ger några garantier för att det skulle fungera. Knappast en märkbar förbättring på pappret, OM det inte är så att vi maximerar Marques och Leon med ett helt nytt sätt att spela boll från och med backlinjen.

3 gillningar

Uppgifter: Djurgården har lagt ett första bud på Leon Hien – klubbarna för samtal

Om nu utlänningskvoten styr oss mot fler svenska mittbackar, då måste rimligen Tenho vara på väg ut? Hur ska vi annars justera balansen i truppen? Visst, vi kanske tappar Mackan, och ersätter med Hien… Svensk ut, svensk in.

Men det påverkar inte balansen, och vi riskerar ändå att hamna i en sits där Honkavaara åtminstone sätter Tenho på bänken. Med oförändrad kvot.

2 gillningar

Uppgifter: Twente intresserade av Leon Hien – Degerfors nobbar bud från Djurgården