Djurgården – Nyhetsdiskussioner

Kan tycka att det är lite väl hård kritik mot Bosse i kvot frågan. Inte just från dig, men från många andra håll. Nino värvades med samtycke från tränarstaben, och hade ändå Bodö Glimts kvalitetsstämpel… Känns som ett ganska säkert kort på förhand. Haarala var ett försök att fynda, med ruggiga underliggande siffror. Tokmac blev kvar på grund av att sauderna drog sig ur…

Det är några transfers in och ut som gjorde att vi trampade snett och nu tvingas agera och blir lite bakbundna. Men delar av detta har också skett under en bisarr skadesituation som jag inte direkt kan lasta bosse för. Vill inte säga att vi haft otur. Vill heller inte kritisera bosse för saker som är utanför hans kontroll.

1 gillning

Albin Ekdal uppges få roll i Djurgården – diskussioner pågår

Mikael Anderson är skadad – missar landskamper med Island

Intresserad av initierade Djurgårdares syn på er publikutveckling. Ni har likt alla storklubbar haft en positiv utveckling och höjt lägstanivån rejält. Vad krävs för att “levla up”?

1 gillning

Fabian Andersson provtränar med DIF – ”har varit här tidigare”

Lite oklart hur/varför vi ligger så långt efter AIK och Hammarby. Kan finnas vissa kulturella skäl och kanske en mindre “bas” att aktivera.

Jag tror dock förklaringen är att Hammarby och AIK helt enkelt adresserat frågan på ett mycket mer seriöst sätt… Och hittat nycklar som vi inte har hittat.

Det har ju sagts att både övriga klubbar är bättre på att sprida biljetter i ungdomsled etc, men jag köper inte att det skulle vara hela förklaringen. Det måste finnas mycket mer långt hängande frukt här för DIF.

Publiksiffran i sig är inget som stör mig. Vad som däremot är provocerande är att “förlora” i en gren där man har alla förutsättningar att vara bättre eller åtminstone lika bra som sina lokalkonkurrenter. Upplever väl generellt att graden av innovation är rätt låg i DIF. Tror säkert man arbetar hårt och krigar, men detta med att tänka nytt och vinna mark i utomsportsliga frågor verkar inte riktigt vara vår grej.

1 gillning

Kräsnare. Lite mindre bas säkert. Publik är inte heller en jättefråga i våra kretsar. Det är inte många som verkligen bryr sig.

Dock högt medlemsantal… Den stora skillnaden mellan de tre stockholmsklubbarna är att vi har hockeyn där överlappet är stort. Tror det begränsar oss delvis.

1 gillning

Jacob Rinne vill ha mer speltid i DIF – inte vara bänknötare nästa säsong

Rinne har helt uppenbart inte den mentalitet vi söker. Ta bort honom bara. Han är toxisk, och det går inte att bortförklara med att “alla spelare vill alltid spela” eller “det är normalt att bli besviken när man blir petad”.

Han är värvad på premissen att komma in som en ledare och uttalad djurgårdare (kodspråk för att vi inte scoutar objektivt). Han har själv inte förstått sitt uppdrag, eller så har vi helt enkelt inte givit honom korrekta förväntningar.

Man kan inte vara både Djurgårdare och tycka att sämre ska gå före i laget. Det går inte.

1 gillning

Vi har garanterat haft koll på honom. Har haft relation med Bosse länge. Besökt Kaknäs. Målvakter behöver förtroende för att fungera och uppenbarligen gnäller båda målvakterna över sin situation. Tror båda kan bli bättre om de är uttalade starters.

1 gillning

Klart: Rasmus Schüller lämnar Djurgården

Alla har haft “koll” på Rinne. Hela marknaden vet vem han är och hans historik.

Men faktum kvarstår:

• Han har spelat sämre än förväntat.
  • Han har helt fel mental profil.

Gör man normal research vid en anställning så fångar man sånt här. Gäller inte bara fotbollen, utan alla arbetsplatser.

1 gillning

Fotbollsspelare är annorlunda. Väldigt få som kommer igenom nålsögat och blir proffs. Naturligt att de i regel har vissa egenskaper som inte är vanliga på en vanlig arbetsplats. Kanske särskilt målvakter där man överallt har en uttalad etta och tvåa. Men kan hålla med om att detta inte känns bra.

1 gillning

Riksdagsledamot: Hübinetteutredningen kan skrotas

Man kan inte bygga en förening, verksamhet eller identitet på att kapitulera och lägga sig platt i alla lägen. Fotbollsspelare är naturligtvis annorlunda. Men de är också människor som kan formas av den grupp/förening de tillhör.

Och det är upp till oss att forma den mentalitet vi vill ha på Kaknäs. Man kan vara ödmjukinför det faktum att fotbollsspelare är knepiga typer. Men då gäller det att hitta lösningar som bidrar till att skapa den gruppmentalitet vi vill ha.

Jag hade inte uppskattat Rinnes uttalanden om jag tillhört gruppen. Jag är lite förbluffad över att övriga spelare accepterar hans uttalanden. Det är illojalt mot gruppen och illojalt mot föreningen.

En helt annan sak om du har en naturlig pondus, om du är någon som folk har skäl att lita och lyssna på. En ledare. Rinne har visat noll procent av detta, och framstår i mina ögon som en överbetald dussinspelare som dessutom är jävligt korkad och otacksam. Det är helt och hållet upp till honom att visa att jag har fel, och han kan börja med att spela bättre och uppvisa en bättre attityd.

1 gillning

Kan inte svara för Hammarby, mer än att jag hört de säga att det fanns en “uppdämd” massa av supportrar som aktiverades i o m nya arenan.

För AIK så är det först 2018 som man de facto har människor som arbetar med publikrekrytering på heltid. Ja, man har haft biljettansvariga innan men nu är det ett betydligt mer strategiskt och ingående arbete.

Man har lyckats skapa FOMO i och med att 13/15 matcher initialt har begränsning av två etage. Att ha så pass många sålda årskort har också hjälpt till mycket för att lyfta lägstanivån. Egentligen rätt basic saker, men man har nu fått en mycket bra uppfattning om vad folk vill ha och vem som går när och varför, efter dessa år med insamlad statistik och översyn av köpmönster hos de olika supportergrupperna.

Inför nästa år kommer man också göra som DIF och andra klubbar och låta medlemskapet i föreningen väga in för förtur för biljetter osv.

2 gillningar

Hade gärna sett någon form av demografisk jämförelse här. Givet allt annat lika, vilka är grupperna som går på AIKs och Bajens matcher, men inte attraheras att gå på DIF? Känns som det finns någon lågt hängande frukt här.

2 gillningar

Kan det vara så enkelt som derbymatcherna? De man allra helst vill vinna på säsongen och som drar mest sällanbesökare. Där har ni ett förlorat decennium.

Antal personer som gått på ett par derbyn med polarna och sedan valt att köpa årskort måste vara lägst hos er, jämfört med AIK och Bajen. Om detta nu är en sluss till årskort, jag spekulerar här. Men det finns något i resonemanget?

1 gillning

The Championship: Jacob Widell Zetterström nominerad till månadens spelare

Derbyna är ett stort problem. Där råder ett mörker som är svårt att bryta, även om det känns som att det håller på att avta. Vet dock inte om derbyna är en sådan “sluss”, men någon påverkan har det naturligtvis.

Samtidigt bör man väl ta med sig att vi växer över tid. Men absolut inte i samma takt som lokalkonkurrenterna. Vi har även stort bortfall, så många köper årskort men väljer att inte dyka upp. Vill egentligen inte lägga mig i varje enskild besökares anledning till att komma eller inte komma, utan ser frågan som mer intressant på en högre nivå. Man måste liksom behärska konsten att fylla arenan. Det är en viktig komponent för DIF när “nästa steg” ska tas.

Jag tror snarare att det är någon form av organisatorisk fråga som inte är korrekt adresserad. Upplever att DIF-kansliet jobbar väldigt hårt i det dagliga, men kanske inte sätter utveckling och innovation högst på agendan, milt uttryckt. Och tillslut stagnerar man. Man tycker att man jobbar hårt (vilket man gör), men man växer sällan utan nya idéer.

Men det blir nytt ledarskap nu med ny vd. Hoppas man tar ett rejält grepp om denna fråga. Djurgården måste också börja andras framtid, i hela föreningen. Visa upp sin vilja och strävan. Då räcker det inte alltid med små grepp, fokusgrupper och finjusteringar.

Det finns stor potential här, så frågan måste ses på ordentligt. Vem är ens ansvarig för tillväxten…? Kanske borde man försöka sno en publikrekryteringsansvarig från någon AIK eller Hammarby. Slanta upp bara, ser inget konstigt i det. Formulera uppdraget skarpt och betala ut en rejäl bonus till personen som löser detta.

1 gillning