Djurgården – Nyhetsdiskussioner

Den här tyckte jag var lite kul. Korvätande är alltid relevant och en del av den svenska supporterkulturen.

Men det här med att AIK ligger en korv före oss per år fick mig lite nedstämd… Blev även förvånad över att örgryte har de supportrar som äter mest vegansk korv. Var helt säker på att det skulle vara BP eller Häcken.

3 gillningar

Derbyförlust även i denna kategori alltså…

2 gillningar

Ja, ser så ut. Kvalplatsen var ingen munter läsning…

1 gillning

Jag rekommenderar att Bolldata tittar närmare på den här mätningen och ser om det går att hitta en korrelation mellan supportrars korvätande och tabellplacering.

1 gillning

kor(v)relation…

Jag hittar ut!

1 gillning

Mat på allsvenska arenor är ett skämt. Kan inte minnas att jag på något ställe ens varit i närheten av att tycka att det var utstickande gott eller prisvärt. Från Europa-äventyren så har Shrewsbury och Rapid stuckit ut däremot. Gigantiskt utbud av pajer i England och en halv underarm till korv i Wien. Allt till bra priser. Champagne i Luxemburg var inte heller fel som dryckesalternativ.

3 gillningar

DÄR är du helt rätt på det. Finns en del undantag. Kebab på grillen i Södertälje tar jag en varje gång. En del har helt ok burgare men då ska det vara grillat direkt under läktaren. Kollar man däremot på arenor som vår kära hemmaarena har vi klagat i princip sedan öppning på alla. Verkligen allt är undermåligt från maten till hur de sköter Ölen. Är snudd på katastrof jämt.

1 gillning

Ja, det där kan man säga mycket om. Personligen tycker jag den låga servicenivån och den låga kvalitén på 3Arena saknar motstycke i Europa. Oavsett var man är och vilken match man ser så får man bättre service, trevligare personal, bättre organisation och oftast bättre kvalitet per investerad krona.

Att gå på match på 3Arena är att vara ett får som vallas runt när man vill ha något att äta eller dricka. Långa köer. Otroligt lågt tempo hos personalen. Trötta människor. Sen har vi den här konstiga lock-regeln som gör att man - om man har småbarn med på matchen - tvingas genomleva att de ska gå i höga trappor utan att spilla ur öppna muggar… Alkoholupplevelsen ska vi inte ens prata om. Långsmala “barer” som börjar och slutar med en kö som går åt alla riktningar samtidigt. Svårt att stå still. Svårt att gå. Svårt att förflytta sig. Fult inhägnat. Inte sällan slut i kranarna. Och även där oerhört slö servering.

Det har blivit en grej för Djurgården att knuffa över detta ansvar på arenabolaget och den som levererar tjänsten. Man hänvisar till “avtalet” och säger “vi kan inget göra”. Detta var ju pre Frisén, och ett (tyvärr) klassiskt Henke-drag. Han verkade inte vara intresserad av att driva frågan och sätta hårt mot hårt, och då hamnar man tillslut i den horribla “upplevelse” som levereras på våra matcher. Ovärdigt.

Hoppas det blir ändring nu. Hoppas vi sätter mer tryck från kansliet och ställer krav på nivån.

Maten och servicen är bättre på Strawberry, även om det inte heller är någon michelinupplevelse som levereras i Solna…

Vi får föreslå att de är med i upphandlingen nästa gång 3Arena ska förnya sina driftavtal. :slight_smile:

3 gillningar

Ja i ärlighetens namn fattar jag att detta inte gjorts innan. Det har varit katastrof i 10 år nu. Vafan är problemet? Varenda gång man ska köpa en sanktionerad 3,5% ÖL så tar det tre minuter att hälla upp en mugg? DRIVER DU MED MIG? Korven är urusel och burgarna ska man inte ens prata om. Vilka är det som har kontraktet här? Är det offentlig upphandling där lägst bjudande får leverera? Är under 0 på en skala 0-5.

Fattar verkligen inte, man hade verkligen kunnat göra det till en del av upplevelsen att göra nåt bra, kanske också unikt som andra runt om i välden ville testa. Jag vetefan men varför inte köra en klassisk svensk korvrulle? Kebabrulle? Nåt kul än den trötta korven i bröd. vad som helst.

3 gillningar

Ett problem när det gäller service (antar det är samma på 3Arena) är att bolaget som sköter detta tar in folk som är typ 16-20 år gamla. Någon form av deltid/extrajobb/praktik pågår och servicen blir inte och kan inte bli på samma nivå som när man går på en normal restaurang. Jag vet inte hur man löser det problemet, i och med att matcherna går på “udda tider” och knappast är ett heltidsjobb.

Annars tycker jag utbudet blivit godkänt på Jordgubben, jämfört med tidigare år. Det finns numera ett hyfsat matutbud även i de vanliga kioskerna på etage 1. Korven är bra kvalitet. Sedan finns det hamburgare och kebab i bröd, som jag inte testat. Kan säkert bli bättre, men knappast något gemene man kan klaga över. Priserna är en annan sak, det mesta är givetvis dyrt.

1 gillning

Gillar ändå idén om att man investerar när man köper korv. Att konsumera är inget vi sysslar med.

Om det finns en enda sak som man verkligen enkelt kan kräva av ungdomar så är det att fötterna ska jobba. Även om de är rookies som inte fattar något av vad de sysslar med kan de ha ett visst tempo i arbetet. Det vet alla från sina unga dagar… Alla har träffat platschefen som helt enkelt kräver att man jobbar så man svettas. Detta existerar inte på våra matcher.

Jo, det blir ju så om man tror att enda sättet att öka lönsamheten är att höja priserna. Att effektivisera, att jobba snabbare och hårdare, och att förbättra utbudet verkar inte ens finnas på agendan. Definitivt inte på “vår” arena i alla fall. Aldrig träffat någon som är nöjd, och tydligen är ju diffen med sina djupa fickor också upprörda över detta.

2 gillningar

Det är väl Stockholm Live som driver arenan, inklusive barerna. Incitamenten måste vara helt fel. Kolla bara på hur de driver barerna i hockeyn. Där rasslar det ut öl med en jäkla fart. Gamla Ullevi i måndags var precis lika uruselt skött som vanligt. Publikrekord för en premiär, men det är inte mat och dryck som lockar. Det är en sak som är säker.

2 gillningar

Sanslös urladdning igår, och en oerhört bitter förlust. Var länge sedan jag kände att jag inte var besviken på en enda spelare eller ledare, samtidigt som vi ändå förlorar matchen… Detta var riktigt riktigt tungt. Värsta torsken på väldigt länge, och mycket mycket tyngre än många derbyförluster.

Starkt av Malmö FF att så snabbt anta en helt ny destruktiv identitet, och få en lyckträff. Deras helt uppenbara försök att få matchen sönderryckt av fejkade skador var en lyckad strategi, där Klitte gick rakt i fällan tack vare sin oerhörda naivitet. Detta föranledde en sällan skådad hatstorm från läktaren, och känslan var att det i en annan tid hade kunnat bli planstormning om det fått fortgå ett tag till…

Ironiskt nog var gårdagens förlust mer av en bekräftelse på att DIF blir att räkna med i år. Vi var märkbart det bättre laget i de flesta avseenden, och utöver Malmös disciplin fanns det inte mycket som imponerade där.

2 gillningar

Känslorna har lagt sig nu så här dryga 24 timmar efter matchen… Men jag ska motvilligt erkänna att de två senaste förlusterna tagit betydligt hårdare än vanligt. Känner mig helt överkörd. Kanske beror det på att vi spelat bra båda matcherna, och “förtjänat mer”. På något sätt väger förlusterna tyngre när man blir rånad.

Får hoppas på att det återuppstår balans i den Allsvenskans kosmos och att vi vinner oförtjänt mot Hammarby. Inget tyder visserligen på det givet historiken, men det är vad som behövs för att man ska finna ett uns av ro.

2 gillningar

Nya bajen under KK har inte satt sig. Tror ni kan ha en fördel där. Visst har vi visat prov på bra spel, men det är fortfarande inte alls i närheten av den stabila nivå som man kunde förvänta sig förra året (med enstaka undantag). Honkavaara bör ha en liten fördel mot KK, även om jag tycker att vår trupp är vassare.

Dock tror jag personligen att det blir precis som vanligt. Antingen växlar vi upp som vi brukar, Besara gör mål, osv… Eller så vinner vi på att ni helt enkelt inte har derbykylan som krävs. Men jag är knappast objektiv, och gör inte anspråk på att vara det heller. :slight_smile:

2 gillningar

Spelar inte så stor roll att Honkavaara haft truppen längre. Han ändrar saker precis hela tiden ändå. Det är som att man har en ny tränare varje math. :slight_smile:

1 gillning

Här måste jag rätta dig. Han ändrar allt utom Siltanen. Siltanen är helig och opetbar. Tveklöst den spelare Honkavaara håller högst, och ingen annan kommer ens i närheten. Varken dagsform eller matchkaraktär verkar spela någon roll. Siltanen ska alltid spela och aldrig (eller ytterst sällan) bytas ut. Igår valde man att plocka Finndell för Langhoff (väldigt intressant spelare btw) trots att Siltanen hade gult och Elfsborg helt uppenbart siktade på snabba omställningar.

Visst. Tränaren ser massor av saker som inte jag ser. Men varför ligga kvar med en defensiv DMC som är varnad när man måste stå högt, om det ovarnade alternativet (Finndell) ändå är likvärdigt? Konstigt.

Kan inte minnas att vi någonsin haft derbykylan. Inte ens på den tiden vi vann derbyn fanns den typen av egenskaper. Vi har varken haft “derbykyla” eller “derbyvilja” att tillgå under min livstid. Så när vi väl har vunnit är det andra faktorer och krafter som spelat in. :slight_smile:

Ingen vet ju vad detta beror på, men att det i DIF finns en djupt ingrodd extrem rädsla för att förlora derbyn är extremt svårt att ifrågasätta. Drar mig till minnes att vår tids store poet Martin Mutumba brukade prata om att AIK-tröjan i derbysammanhang var en “superhjältetröja”. Tror inte jag behöver förklara innebörden av det. Räcker med att konstatera att vi aldrig haft någon sådan och att det är hög tid att skaffa den.

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Matchsnack - Djurgården