Under gårdagens församling jobbade vi med en rätt intressant teori. I korthet handlade det om att det sk Derbyspöket sakta håller på att dö. Varför då? Jo teorin handlade om att det var Henke och Bosse som var derbyspöket. Idén tog ansats i deras väldigt nervösa personligheter och framtoningar. Att just dessa egenskaper och personlighetsdrag från två ledare som “varit Djurgården” varit grogrunden för att deras rädsla att förlora skulle fortplanta sig i fler led, både hos supportrar och i truppen.
Tycker det är en rätt intressant idé. Visst, man kan inte dra några större slutsatser av en sådan spekulativ obsevation… Men däremot kan man konstatera att de som klubbledare varit mycket mer betydelsefulla både kulturellt och spirituellt än om man jämför med kollegorna i Hammarby och AIK. Och att det därför kan antas att dessa herrar “smittat” föreningen i större utsträckning.
Man hör ofta att beslutsfattandet präglas av relationen mellan “viljan att vinna” och “rädslan att förlora”. Jag tror vilja att vinna kan vara precis lika hög som konkurrenterna, men åtminstone tidigare har rädslan för att förlora varit påtaglig i våra led. Visserligen har det med tiden gått över till att folk blir mer blasé och avtrubbade, men roten till mycket märkligheter har förmodligen varit just rädslan att förlora.
Min personliga känsla efter gårdagens 1-1 var inte någon större besvikelse. Försöker se objektivt på det. Resultatet var “fair” givet hur matchen utspelade sig. Vi var bättre första 20, och de var bättre sista 70. Men våra första 20 var betydligt bättre än deras 70 minuter av kontrollfotboll. Så, hyfsat rättvist resultat. Jag väger även in att Hammarby enligt mig har en bättre trupp, så jag kan inte vara allt för besviken.
Erkänner dock vissa tendenser till besk eftersmak, men det handlar mer om att vi som förening inte riktigt givit oss själva optimala möjligheter. Det stör mig att vi inte har någon nia bakom Lien (vem spelar där när han är skadad?) och att Honkavaara verkar ha smittats av det allsvenska Buster-tänket att man under slutet av matcherna kastar in en stor, lång och bufflig spelare på topp i hopp om att få nån form av övertag… Hien är inte någon usel spelare, men det är en form av tortyr att se att vi 2026, med stark ekonomi, tvingas spela honom som nia.