Erik Gozzi och Hampus Frisén – männen som ska förvandla Djurgården

Djurgården har som bekant en relativt ny styrelseordförande i Erik Gozzi, och en helt ny vd i form av Hampus Frisén.

Än så länge har det inte kommit särskilt mycket information om förändringsresan, men vissa saker vet vi:

• Frisén ska initialt utvärdera och “inventera” DIF, och därefter lägga fram ett förslag på strategi till styrelsen.
  • Frisén är en vän av KPI:er, och kommer att fokusera på att mäta “underliggande parametrar” för att bedöma om föreningen rör sig i rätt riktning.
  • Gozzi har i en intervju med DIF-podden gjort en enorm kärleksförklaring till Frisén. Han har beskrivit honom som “den smartaste och mest strategiska vd:n i norra fotbolls-Europa”. Han har även sagt att de båda pratar i telefon dagligen, under långa samtal.
  • Föreningen har infört en transferkommitté, inte helt olik hur det ser ut på investeringsbolag. I denna ingår Bosse, Gozzi och Frisén. Det talas om att “förstå processen”, men handlar förmodligen mest om att minimera misstag genom ökad noggrannhet.

Delar av kraven på förändring i DIF är ett resultat av att föreningen bränt stora pengar på felaktiga värvningar. Kritiken är tydlig i supporterled, samtidigt som det hela sminkats över av stora ekonomiska överskott från transfers och europaspel, kombinerat med vad som bitvis varit hyggliga sportsliga framgångar.

Nu börjar arbetet med att rita om DIF i grunden. Man talar från både Frisén och Gozzis sida mycket om bevarande, men det är sannolikt spel för galleriet – man vet att man måste hålla den linjen för att inte röra upp känslor och inte verka för vårdslösa.

I verkligheten finns det ingen anledning att bevara för bevarandets skull. Istället ska man försöka bli bättre på det man redan är bra på, och successivt utveckla föreningen för att skapa en långsiktig förankring och höja lägstanivån.

Jag tar ut svängarna och gör vissa antaganden, dels baserat på vad jag tror, men även baserat på vad jag tycker ska ingå i reformpaketet:

• Bosses mandat kommer i praktiken begränsas när Friséns strategiska ramar krymper sportchefens handlingsutrymme. Korrekt utfört medför detta ekonomisk vinning.
  • DIF kommer ta sikte på att komma ikapp, och utmana AIK och Hammarby i publikfrågan.
  • DIF kommer att på ett tydligare sätt se Europakoefficienten som en konkurrensfördel. Ett tänk där man ser den som en unik tillgång att investera i över tid.
  • DIF kommer försöka spetsa och strukturera akademiverksamheten, och integrera den hårdare A-lagsverksamheten. Man kommer se till att man har tydliga karriärplaner för alla talanger på rätt nivå.
  • DIF kommer successivt att höja ambitionsnivån och mer och mer efterlikna hur klubbar i Europa sköts.
  • DIF kommer inte att bli en särskilt innovativ kraft. Jag ser inte riktigt den potentialen idag, då måste större delar av styrelsen bytas ut och organisationen behöver se annorlunda ut.

Om detta samarbete tillåts fortskrida kommer föreningen att bli mer förutsägbar och mindre slumpartad, i likhet med hur Hammarby har utvecklats. Den sportsliga effekten av respektive transferfönster kommer att minska, och den sportsliga prestationen över tid kommer att förbättras. DIF kommer fortsätta rulla stora driftunderskott tills detta fungerar, eller tills att allt spricker och vd och ordförande får packa väskorna.

Idag publicerades två texter, de första intervjuerna med vd Hampus Frisén:

Tyvärr framkommer inget direkt nytt här, men man kan åtminstone snappa upp små signaler. Det är väldigt tydligt att Frisén inte har formats under svenskt föreningsliv, utan hämtar inspiration från investeringsvärlden. Mellan raderna kan man också se antydningar till en metodisk och kontrollerad person som inte verkar särskilt intresserad av att släppa detaljer i samtal med media. Gozzi har varit mer frispråkig och blåst in mer energi när han berört förändringsresan – Frisén är däremot mycket sparsam. Kanske är han en taktisk och karriärdriven broiler… Eller så är han som person helt enkelt någon som jobbar hellre än att prata. Det får tiden utvisa.

Jag tar med mig detta citat:

– Främst för att de har ett nytänk i spelarrekryteringen. Como har en väldig tydlighet kring sin scouting, som i princip bara är dataorienterad, de jobbar knappt med fysiska scouter vilket i princip alla andra klubbar gör. Jag tycker det är intressant med modeller som utmanar status quo, även om deras tillvägagångssätt kanske inte är tillämplig i en svensk kontext. De har helt andra ekonomiska förutsättningar, säger han.

Inte för att jag tror att vi kommer vandra den vägen, utan snarare för att det är ett sätt för Frisén att demonstrera sin nyfikenhet och öppenhet. Och för att det är en indikation på att han har en sund syn på kostnader och en modern syn på hur mycket man kan åstadkomma med modern teknik.

3 gillningar

Reagerade när jag läste detta. Finns det ens något tydligare sätt att förminska sportchefens roll?

Jag tror dock inte det är ett medvetet uttalande. Men flera sådana uttalanden kan göra Bosse irriterad.

2 gillningar

Hög risk för det senare. Om detta inte sätter sig direkt. Tålamod finns bara på pappret. Se på Hammarby som höll på att offra Hellberg initialt. Då var även hela strategin under attack.

Vi har pratat om detta tidigare. Men jag upprepar: Henkes insats är underskattad. Han behövde inte synas. Behövde inte berätta om strategin. Förvaltade modellen själv (med Bosse). Deras hemlighetsmakeri ska inte tolkas som passivitet.

Bra att Frisén håller igen nu. Varje litet ord som signalerar satsning kan slå tillbaka. Kan bli nedåtgående spiral med flera vd-byten. Kan också bli succé.

2 gillningar

Ingen skräll att du skulle komma och varna för mörka moln på horisonten! :wink:

Modellen hade helt uppenbart begränsningar. Det betyder inte att den var värdelös. Den tog oss till en punkt, och nu inleder vi en ny fas.

Ja. Fullt möjligt. Men då får vd-bytena ses som steg på vägen. Alternativet att bara fortsätta som vi gjort var ohållbart.

2 gillningar

Haha, jag tänkte inte ens på det. Men ja, du har rätt. Kanske inte någon direkt kritik mot Bosse, men åtminstone ett sätt att mellan raderna förklara att man inte är beroende av hans berömda “telefonbok”.

1 gillning

Alla felbeslut kan inte ses som “utveckling”. Så enkelt är det inte. Jag hoppas att detta är rätt väg. Såg att Bachner kallade det som händer vår nya “tidsålder”. Så han är inne på din linje.

Henkes kvalitéer kommer synas tydligare OM de saknas.

1 gillning

Här verkar något intressant fallit bort.

1 gillning

Tack! Justerade. Minns inte exakt hela tanken jag försökte lägga fram, men nu tror jag det framgår vad jag menar och hur jag tänker. :slight_smile:

Håller helt med om detta. Men har man något val att se det annorlunda nu när vi ändå fattat beslut om att förändra? Helt uppenbart kommer detta från högsta ort, och precis lika uppenbart är att det sker för sent. Vi hade legat längre fram om vi inte hade haft en så fruktansvärt passiv styrelse och en ännu mer “bevarande” valberedning (de har själva medgett att detta var linjen).

Så nu måste vi se det som steg i att försöka utveckla föreningen. Och allt pekar ju på att det är denna vilja som tränger fram när vi växlar vd och styrelseordförande. Jag var iaf inte det minsta förvånad över att Henke gick vidare, han har väl själv känt av att han stagnerat gissar jag.

Så om du nu är så oerhört rädd för att dessa förändringar kan vara av ondo, ja då får du försöka vara mer specifik och peka på saker i det nya du anser vara fel. Och motivera varför.

Jag ser fram emot att Hampus luckrar upp detta och blåser in nya tankar i organisationen. Och förväntar mig samtidigt att han höjer tempot. Rejält. Räknar kallt med turbulens och kommer se det som välkommen förändring tillsvidare. Det finns som sagt ingen annan väg när man valt att blunda för omgivningens framflyttade positioner under så många år.

DIF ska vara på toppen av näringskedjan. Det är vår identitet. Vi har nu genomlevt en låååång episod där i princip alla föreningar varit helt nöjda med att tura om om att vara näst bäst efter Malmö FF… Hammarby kapade banden till det tankegodset och styrde mot något nytt. AIK har gjort flera försök. Dags att vi utmanar på riktigt och slutar nöja oss med nuläget bara för att det är bättre än 2013…

1 gillning

Tydligt att ledningen vill ha ett mer transparent Djurgården med mer kommunikation till medlemmarna.

Utan att ha nån större insikt i hur det skötts tidigare är det nog en förändring i rätt riktning. Inte minst för den sportsliga ledningen som slipper uppdämda drev mot sig. Frågor får fortare svar och olika projekt kan förankras bättre.

Sen ger det ju också en skjuts för att engagera fler medlemmar, vilket klubben vill. Men rent krasst handlar det främst om att skapa en relation mellan klubb och supportrar med fler pysventiler.

Djurgården Fotbolls medlemsår 2026

1. Årsmöte (1 tillfälle)

2. Medlemsmöte (1 tillfälle)

3. Medlemspub (vår och höst - 2 tillfällen)

1 gillning

Kanske inte perfekt för denna tråd, men tror ändå det passar in.

Valberedningen har presenterat sina förslag till årsmötet.

Har dålig koll på Carola Määttä, men hon ser ut att ha en skaplig bakgrund. Säkert ett tungt namn, även om det säger precis noll om hur folk fungerar i styrelsemiljöer.

Jag har överlag varit kritisk till valberedningens arbete under åren, och ser ingen anledning att byta fot där - än. Visserligen glasklart att Gozzis intåg varit positivt, men den förändringen kom alldeles för sent. Intar gnällpositionen tills dess att Djurgårdens styrelse på allvar börjar driva riktig utveckling av föreningen. Man hävdar att “bevarande”-linjen är borta… Kan bara hoppas att det stämmer.

1 gillning

Frisén gör ett move och hämtar in Djurgårdshjärtat. Ska samägas med DIF-hockey.

Säkerligen triggat av att eldsjälarna som startade det inte har tid/orka att driva på. Bra att något sker där.

Samtidigt begriper jag inte hur detta ska undgå skatteplikt när det professionaliseras och bolagiseras. Spontant känns det som att nettotillskottet kommer påverkas negativt. Undrar även hur stora kostnader som det nya bolaget ska äga.

2 gillningar

Farlig tendens skulle jag säga. DIF får mycket gratis genom eld själarna. Blir inte samma sak när man lyfter in under eget tak. Fina ord om satsning med mera. Men jag tror detta är början på en långsam död för Djurgårdshjärtat.

Håller med om att man inte bör intervenera i den organiska delen av strukturen i allt för hög usträckning. Men samtidigt kan ju detta ha triggats av att projektet höll på att självdö pga att “eldsjälarna” helt enkelt inte lyckades bibehålla hög motivation över tid.

Detta kombinerat med att föreningen tack vare transförmarknaden blivit “rik”. Effekten av Djurgårdshjärtat bleknar i skenet av det.

1 gillning

Den typen av projekt måste inte prestera hela tiden. Det är en del av det hela. Det kan se trögt ut. Men blixtrar till ibland. Hade hellre sett nytt fristående ledarskap.

2 gillningar

Det är ju fritt fram att starta nya. Men visst, klart som fan man hellre hade sett det lite mer som en fristående “motkraft” som kunde påverka hjälpa - och påverka - DIF utifrån.

Men jag tänker mig att Frisén mfl har sett potential med detta och ser det som ett rent försök att försöka få upp hastigheten >> öka intäkterna.

4 gillningar

Tror ändå man ska vara mer försiktig. Men dömer inte ut helt. Får se vart det tar vägen. Tror som sagt att Djurgårdshjärtat kommer att dö ut. Eller bli något annat.

1 gillning

Fascinerande med en gnutta optimism från dig så här på fredagen! Det välkomnar vi.

Jag ser fram emot att se vart detta tar vägen. Kanske stendör Djurgårdshjärtat, kanske tuffar det på i samma takt, kanske blir det en braksuccé och ett stabilt intäktsben.

2 gillningar

Jag är nyfiken på hur många givare (eller medlemmar?) som finns nu? Var hittar man den siffran? Tycker inte jag har hört mycket alls om detta senaste året.

1 gillning

887 enligt sajten.

1 gillning