Djurgården har som bekant en relativt ny styrelseordförande i Erik Gozzi, och en helt ny vd i form av Hampus Frisén.
Än så länge har det inte kommit särskilt mycket information om förändringsresan, men vissa saker vet vi:
- Frisén ska initialt utvärdera och “inventera” DIF, och därefter lägga fram ett förslag på strategi till styrelsen.
- Frisén är en vän av KPI:er, och kommer att fokusera på att mäta “underliggande parametrar” för att bedöma om föreningen rör sig i rätt riktning.
- Gozzi har i en intervju med DIF-podden gjort en enorm kärleksförklaring till Frisén. Han har beskrivit honom som “den smartaste och mest strategiska vd:n i norra fotbolls-Europa”. Han har även sagt att de båda pratar i telefon dagligen, under långa samtal.
- Föreningen har infört en transferkommitté, inte helt olik hur det ser ut på investeringsbolag. I denna ingår Bosse, Gozzi och Frisén. Det talas om att “förstå processen”, men handlar förmodligen mest om att minimera misstag genom ökad noggrannhet.
Delar av kraven på förändring i DIF är ett resultat av att föreningen bränt stora pengar på felaktiga värvningar. Kritiken är tydlig i supporterled, samtidigt som det hela sminkats över av stora ekonomiska överskott från transfers och europaspel, kombinerat med vad som bitvis varit hyggliga sportsliga framgångar.
Nu börjar arbetet med att rita om DIF i grunden. Man talar från både Frisén och Gozzis sida mycket om bevarande, men det är sannolikt spel för galleriet – man vet att man måste hålla den linjen för att inte röra upp känslor och inte verka för vårdslösa.
I verkligheten finns det ingen anledning att bevara för bevarandets skull. Istället ska man försöka bli bättre på det man redan är bra på, och successivt utveckla föreningen för att skapa en långsiktig förankring och höja lägstanivån.
Jag tar ut svängarna och gör vissa antaganden, dels baserat på vad jag tror, men även baserat på vad jag tycker ska ingå i reformpaketet:
- Bosses mandat kommer i praktiken begränsas när Friséns strategiska ramar krymper sportchefens handlingsutrymme. Korrekt utfört medför detta ekonomisk vinning.
- DIF kommer ta sikte på att komma ikapp, och utmana AIK och Hammarby i publikfrågan.
- DIF kommer att på ett tydligare sätt se Europakoefficienten som en konkurrensfördel. Ett tänk där man ser den som en unik tillgång att investera i över tid.
- DIF kommer försöka spetsa och strukturera akademiverksamheten, och integrera den hårdare A-lagsverksamheten. Man kommer se till att man har tydliga karriärplaner för alla talanger på rätt nivå.
- DIF kommer successivt att höja ambitionsnivån och mer och mer efterlikna hur klubbar i Europa sköts.
- DIF kommer inte att bli en särskilt innovativ kraft. Jag ser inte riktigt den potentialen idag, då måste större delar av styrelsen bytas ut och organisationen behöver se annorlunda ut.
Om detta samarbete tillåts fortskrida kommer föreningen att bli mer förutsägbar och mindre slumpartad, i likhet med hur Hammarby har utvecklats. Den sportsliga effekten av respektive transferfönster kommer att minska, och den sportsliga prestationen över tid kommer att förbättras. DIF kommer fortsätta rulla stora driftunderskott tills detta fungerar, eller tills att allt spricker och vd och ordförande får packa väskorna.
Idag publicerades två texter, de första intervjuerna med vd Hampus Frisén:
Tyvärr framkommer inget direkt nytt här, men man kan åtminstone snappa upp små signaler. Det är väldigt tydligt att Frisén inte har formats under svenskt föreningsliv, utan hämtar inspiration från investeringsvärlden. Mellan raderna kan man också se antydningar till en metodisk och kontrollerad person som inte verkar särskilt intresserad av att släppa detaljer i samtal med media. Gozzi har varit mer frispråkig och blåst in mer energi när han berört förändringsresan – Frisén är däremot mycket sparsam. Kanske är han en taktisk och karriärdriven broiler… Eller så är han som person helt enkelt någon som jobbar hellre än att prata. Det får tiden utvisa.
Jag tar med mig detta citat:
– Främst för att de har ett nytänk i spelarrekryteringen. Como har en väldig tydlighet kring sin scouting, som i princip bara är dataorienterad, de jobbar knappt med fysiska scouter vilket i princip alla andra klubbar gör. Jag tycker det är intressant med modeller som utmanar status quo, även om deras tillvägagångssätt kanske inte är tillämplig i en svensk kontext. De har helt andra ekonomiska förutsättningar, säger han.
Inte för att jag tror att vi kommer vandra den vägen, utan snarare för att det är ett sätt för Frisén att demonstrera sin nyfikenhet och öppenhet. Och för att det är en indikation på att han har en sund syn på kostnader och en modern syn på hur mycket man kan åstadkomma med modern teknik.