Erik Gozzi och Hampus Frisén – männen som ska förvandla Djurgården

Så är det säkert. Men. Oavsett hur lite polisen förstår så är vi ansvariga för våra egna.

Absolut. Vi måste bara uppdatera Friséns arbetsbeskrivning. Du ska inte bara utveckla en fotbollsförening och ta titlar - du ska även ansvara för alla sociokulturella extrema yttringar som kan kopplas till din förening. Du ska se till att technofalangen inte knarkar, du ska se till att ultras inte maskerar sig, och du ska säkerställa att varje anus i publiken inspekteras i jakten på bangers.

Min poäng här är att dessa krafter inte formats av Djurgården enbart. Det är samhällsyttringar. Det är krafter som ska ta vägen någonstans. Polisen kan gott styra upp sin verksamhet och försöka förstå åtminstone delar av detta innan de låtsas inleda “dialog”.

1 gillning

Det sa jag inte. Med vi menar jag vi som i medlemmarna. Vi som är DIF. Inte vd.
Vi kan inte fly från vad vi är. Inte blunda för vad som händer i vårt namn.

Återigen. Polisen må vara dum. Och hänger inte med. Men de förstår att vi duckar. Och får få skäl att samarbeta på riktigt om vi slår ifrån oss.

1 gillning

Det där är någon form av förlorartänk. Samhället ska erkänna hur mycket värde vi skapar, och detta inkluderar polisen, politiker och vanligt folk. Därefter kan vi diskutera hur vi adresserar de randfenomen som stöket utgör. Vi är nettopositiva med astronomiska marginaler. Samhällsbidraget är näst intill omöjligt att mäta.

Taktiskt självmål att utgå från motståndarens position när man inleder diskussion och dialog.

Eller så börjar vi som förening prata om polisens vansinniga ineffektivitet, deras monumentala slöhet och deras gränslösa inkompetens - och alla kolossala kostnader detta påför samhällets alla delar. Och så inleder vi dialogen där.

3 gillningar

Hey! Min bästa polare är polis! :rofl:

1 gillning

Jag beklagar. Det enda du kan göra nu är att ta avstånd från honom - eller henne -, och inkludera hela familjen.

Snälla, kan du inte försöka skriva dessa ord som en insändare någonstans för det är exakt det jag vill säga själv men inte kunnat pränta med egen penna!

2 gillningar

Får kanske ta och göra det. :slight_smile:

Men det är faktiskt en väldigt stor och allvarlig fråga: Hur ska vi vrida debatten ur händerna på motståndarna? Jag har inga perfekta svar, men tycker generellt inte att man ska ödsla tid på att försvara sig när motparten argumenterar från en helt moralisk “higher ground” som är falsk.

Många klubbar ligger helt snett i detta i sina försök att påverka debatten.

3 gillningar

Kan vara det absolut bästa jag läst på en så liten text, du sätter verkligen på pränt allt jag själv tycker och har velat säga i tio års tid minst. DU kan vara den kraften vi faktiskt behöver i supporterleden om du orkar ta den fighten för en fight lär det bli. Halva delen är ren moralpanik och inte baserad i verkligheten (att all pyroteknik är lika med våld), det är halva anledningen till publikboomen. Sedan finns det en våldsam antisocial klick men den är liten och den kan du inte få bort på annat sätt än att du fixar hela samhället. Det är personer som valt sporten som sin arena, de kunde lika gärna ha valt något annat. De kan vara supportrar också men deras antisociala beteende har egentligen mycket lite med varken klubben eller sporten att göra tror jag.

4 gillningar

Här kom det lite mer information om vad som händer med insamlingsstiftelsen Djurgårdshjärtat.

DIF har tidigare kommunicerat att man “tar över” den delen. Men nu framkommer det att man även blir delägare i det (teknikbolag?) som ska utveckla en liknande tjänst för fler marknader.

Bland investerarna finns den tidigare fotbollsdomaren Jonas Eriksson, den före detta fotbollsspelaren Albin Ekdal och entreprenören Markus Neuding. Även Djurgården Fotboll och Djurgården Hockey kliver in som delägare i det nya bolaget.

”Vi är supernöjda med våra investerare. Det är flertalet personer med mycket goda kunskaper och nätverk.”

Vet inte vad det egentligen säger. Antingen har man helt enkelt växlat aktier mot att man i det nya bolaget får DIF som referenskund och användare av systemet, eller så indikerar det att DIF börjar bli mer öppna för att investera i “adjacent businesses”. Vi får se var det leder.

1 gillning

Detta var inte vad folk förväntade sig när de gick med. Tror man går bort sig här.

Varför?

De har sagt att bolaget (“Ependy”) inte ska göra någon avans på insamlingarna som går till DIF. Så i praktiken är det som att DIF fått en näve aktier och samtidigt en exklusiv deal om att använda plattformen free of charge. Motprestationen blir att man driftar själva insamlingen, med allt vad det innebär.

Det är väl ändå nettoeffekten för DIF som styr om folk vill vara med eller inte? Kan köpa att man ogärna skänker pengar som inkluderar avbränning till något bolag i silicon valley, men så är det ju inte här.

Testa att se lite positivt på detta.

1 gillning

Folk förväntade sig att skänka oavkortat till DIF. Via eldsjälar. Inte att samtidigt vara med och bygga en startup. Det är något annat. Oavsett nettoeffekt till DIF.

Saker förändras hela tiden. Starta en egen insamlingsstiftelse och be folk att ansluta sig. Det skadar inte om det finns fler, och det vore såklart jättebra om folk som tröttnar på att vara “kunder” i föreningens numera officiella version har ett mer supporternära alternativ att falla tillbaka på.

Jag går inte ut och tokhyllar detta, men vi kan väl låta Ependy och DIF rulla på här och se hur det går? Noll vinning i att negga ned detta på förhand.

1 gillning

Undrar vad som skulle hända om DIF helt enkelt bara sprayade hela arenan med QR-koder för swish vid väl valda tillfällen. Vid mål och segrar etc. Storbildsskärmar. Tifo. Banderoller på läktare och i tv.

Nu skojar jag så klart. Men det vore intressant att se vad som är möjligt. Hur mycket pengar kan man få folk att skänka.

1 gillning

Förstår att det är ett skämt, men i praktiken är det nog fullt möjligt att bara klona televangelisternas metoder från hur man jobbar med att bygga megakyrkor i US.

Bara pumpa ut “donationsinspirerande” media i alla tänkbara format, och hitta någon som “kyrkan” kan samlas kring som får stå i TV och orera om att DIF är frälsningen etc etc. :slight_smile:

Detta är en högsta och mest sofistikerade nivån av sk “organiserat tiggeri”.

2 gillningar

Många hade nog hellre varit med i ett sådant upplägg. Hellre än att vara kund i startup. Två olika världar här. DIF kan få vara fri från närliggande kommersialisering av intressen. Frisén farlig här. Upplever han som väldigt mottaglig för saker som kan få oönskade konsekvenser.

1 gillning

Som sagt, starta en egen så får vi se hur många som verkligen brinner för frågan.

Det är inte så att jag inte förstår vad du menar. Kan sympatisera med stora delar av det du skriver gällande genuiniteten och äktheten. Att vissa initiativ bara ska vara fria och förbli så.

Men det behöver ju inte appliceras religiöst på alla initiativ. Bra med lite mångfald. Jättekul att grabbarna som drivit Djurgårdshjärtat fått upp energin och ser möjligheter här. Hoppas det går bra för bolaget, och hoppas samtidigt att det kan gynna DIF.

1 gillning

Jag ser bilder som jag vill se mer av!

Hoppas också det går bra. Men all förändring är inte bra förändring. Riskerar bli slagsida om varje “modernt” initiativ hyllas. Vi kommer någon stans ifrån. Vi har en historia. Nya idéer behöver prövas mot vår historia. Finns en varnings flagg i att köra för fort.

2 gillningar