GAIS är en slumrande jätte

DEL 1

MARTIN FORSLIND: GAIS är en slumrande jätte – nu bygger vi något som kan hålla

Jag har följt GAIS seriöst sedan 1991. Det innebär drygt 35 år av i huvudsak misär, med enstaka ljusglimtar starka nog att hålla en människa kvar.

Undantaget var åren runt 2009–2011. Wanderson & Co gav oss en känsla av att vi var på väg någonstans. Men rusningen höll på att kosta oss allt. Enligt Niva i podden WWWK fick spelarna knappt sina löner, bonusar uteblev, och om inte Wanderson personligen hade efterskänkt en fordran hade GAIS sannolikt gått i konkurs 2012.

Och det är det som gör frågan om “den slumrande jätten” så intressant. Visst stämmer det. GAIS har allt: geografin, historien, en genuin supporterkultur, en identitet så tydlig att det är lätt att välja GAIS som sitt lag. Men under lång tid levde klubben mer på självbilden än på struktur. Annars kompetenta styrelseledamöter blev fartblinda gång på gång, lyssnade på supportrarnas otålighet istället för att bygga långsiktigt.

Resultatet? Nio års bottenstrid i Superettan. Elitlicensen hotad. Skulder i miljonbelopp. Klubbhuset sålt. Supporterinsamlingar bara för att rädda driften. Och en spelaromsättning 2016–2021 som måste vara svenskt rekord. Hundratals spelare kom och gick. Man orkade knappt lära sig namnen.

Det var först när vi trillade ur 2021 som något faktiskt bröts. Inte för att fallet var nytt, utan för att man den här gången slutade låtsas.

DEL 2

Att hantera medvind är svårare än att överleva motvind

Efter nedflyttningen samlades klubben till ett “ctrl-alt-delete-möte”. Man satsade på Fredrik Holmberg – den tidigare oerfarna assisterande tränaren som faktiskt redan hade varit huvudtränare i kvalmatcherna när GAIS torskade mot Dalkurd året innan. Vid hans sida ställdes kulturbäraren Kenneth Gustafsson, tidigare spelare och akademitränare.

Två avgörande beslut fattades: sluta värva namnkunniga spelare som äter upp budgeten, och sluta med korttidskontrakt.

Sedan hände något oväntat. Flera nyckelspelare valde att följa med ner. Jonas “Myggan” Lindberg sa rakt ut att om han hade varit med och spelat ner klubben ur elitfotbollen var det hans skyldighet att spela upp den igen. Med honom följde Agge Wängberg, Niklas Andersén och fler. Det var inte romantik. Det var karaktär.

Strategin blev odramatisk: regionala spelare, inom budgeten, kollektiv framför namn. Precis som 1999 gick GAIS rakt genom andradivisionen – men till skillnad från 1999 blev det inte en turistsäsong i ligan ovanför.

Och det är här det blir farligt.

GAIS största problem historiskt har inte varit brist på passion. Det har varit brist på disciplin när det väl börjar fungera. Vi tolkar varje framgång som bevis på att “nu är vi tillbaka”. Ambitionerna höjs snabbare än intäkterna. Man börjar värva för att signalera status istället för funktion.

Det brukar sägas att det tar fem säsonger att etablera sig i Allsvenskan. Fem säsonger av att kunna sälja en spelare utan att rasa, av att kunna bli åtta utan existentiell kris, av att ha en organisation som inte hänger på en enskild tränare. GAIS har historiskt varit sämst just där. Vi har varit bättre på att överleva än på att förvalta.

Det som gör mig hoppfull nu är att siffrorna stödjer känslan. GAIS har ökat mest i publiksnitt 2023–2025 av alla svenska idrottsklubbar – över 300 procent – och det var innan fjolårets tredjeplats. Vi snittade drygt 11 000 förra säsongen. Amin Boudri såldes för 35 miljoner, klubbens största affär någonsin. Vi hade en A-landslagsspelare för första gången sedan tidigt 70-tal. Klubbhuset köptes tillbaka i vintras.

Till och med klacken har förändrats. De tog in en trumma – otänkbart för bara ett decennium sedan – för att klacken växt så snabbt att hälften knappt kunde mer än två-tre ramsor. En liten detalj, men den säger något.

Och så rivaliteten. En gammal klyscha är att gaisare håller på två lag: GAIS och de som möter Blåvitt. Rivaliteten med IFK har funnits sedan mitten av 70-talet, då en ödesmatch på Ullevi inför över 50 000 åskådare skilde lagen åt. IFK gick upp. GAIS blev kvar. Cupmatcherna har sedan dess kunnat bli stökiga – så sent som för sex-sju år sedan fick en match avbrytas efter raketer och smällare på Bravida Arena. Nu när GAIS är en jämbördig motståndare tror jag derbyn kommer att behöva flytta till Ullevi. Detta i brist på alternativ då många supportrar är splittrade.

Men tillbaka till kärnfrågan. Jag tror att GAIS kan vara en stabil toppklubb inom fem år. Inte för att vi är en slumrande jätte som äntligen vaknat – utan för att vi till slut verkar ha accepterat vad vi faktiskt är och vad som krävs för att bli något mer.

Men historien är tydlig. Det farligaste för GAIS är inte motgång. Det är framgång.

Nu saknas bara att vi åter vinner Cupjäveln. Redan 2026.

För er som undrar varför det inte syns fler gaisare på Svenska Fans: det finns gammalt groll. Den som är intresserad hittar det mesta på GAIS (inofficiell) på Facebook. Och för de äldre, sargade själarna som fortfarande lider av PTSD efter Floda borta 4–0 eller Qviding borta 6–2 finns det lite mer frispråkiga gais.nu.

7 gillningar

Mycket bra och intressant krönika.

Förstår förstås den enorma psykologiska effekten av tredjeplatsen. Som var välförtjänt. Också väldigt tydligt att laget förbättrat prestationen under 2025 vs 2024. Det signalerar att det pågår någon form av ödmjuk utvecklingsprocess, som du är inne på.

Vad tror du om Allsvenska prestationen 2026? Kan vi förvänta oss ännu en topplacering?

Du skriver:

Jag tolkar det som att vi ska vara lite försiktiga med att läsa in för mycket av de sportsliga framstegen. Att vi inte ska överdriva hållbarheten. Men om jag försöker mig på en objektiv analys så hittar jag inga direkta skäl att förvänta mig något sämre av er under 2026. Visst, Allsvenskan är fylld av slump och snedträffar som kan ha stor påverkan på poängskörden. Men jag kan egentligen inte se något som indikerar att era två senaste säsonger fluke eller lyckträffar.

5 gillningar

Det man minns från tidigt 2000-tal var jättederbyna på Ullevi. Vad är din ståndpunkt – bättre för GAIS att hålla alla matcher till Gamla Ullevi? Eller flytta derbyt mot Blåvitt till den större arenan?

Nu vet jag att Ullevi renoveras och att kapaciteten kanske inte är 40 000 i år. Men frågan får gälla även för kommande säsonger.

4 gillningar

Som du säger. Med mina egna minnen vill jag se en flytt. Men den frågan är splittrad i båda klubbarnas supporterled. Samt att Got Event inte verkar lyfta ett finger för att göra Ullevi bättre (förutom vid Landskamper). Sedan får vi väl se vad som händer efter att de byggt klart någon gång!

3 gillningar

Kände på mig att du är något av en nostalgiker :slightly_smiling_face:

Bonusfråga:

I en fantasivärld där allt är möjligt, vilken arena skulle du helst åka på bortamatch till igen?

Råsunda

Stockholms stadion

Söderstadion

2 gillningar

GAIS tränare Fidde Holmberg tillsammans med resten av ledarstaben och klubbledning ska en massa beröm för hur de har hanterat det här. Samtidigt är GAIS så mycket större en enskilda personer. Jag vill se att GAIS är ett stabilt

Allsvenkt lag på övre halvan även efter att Fidde testat vingarna i Europa och Gustav Lundgren gått i pension. Samtidigt kommer dessa personer för alltid vara fastetsade som de som gjorde den här resan möjlig. Personligen är jag nöjd om GAIS hamnar topp 5 i år med tanke på Europakval och tappen av nyckelspelare.

3 gillningar

Rimligt. Och jättesvårt att rotera ut bärande ledare. Brukar resultera i ett antal dikeskörningar. De absolut smartaste klubbarna (enligt mig) satsar hårt på att utbilda rätt ledare internt, och blir på så sätt mindre beroende av trupp och spelare som kommer och går.

Fidde är en intressant person. Känns som någon ni måste försöka integrera stenhårt i förenignen, vilket han säkert redan är…

Detta är rimligt, men ett högt mål. Det finns åtminstone en handfull klubbar som har mer eller mindre samma mål här. Och därtill finns det två, kanske tre, som har ännu högre förväntningar. Det innebär i praktiken att man kan bomma målet trots att man gör “allt rätt”, om övriga klubbar som siktar på samma tabellsegment över tid helt enkelt bara får lite bättre träff.

4 gillningar

Kan verkligen känna igen mig i detta. Men det var först när man verkligen kunde ta på vår utvecklingsprocess som jag kände att man landat rätt. Vid alla andra tillfällen hade man en viss oro för kollaps. Så är det inte i Hammarby nu, enligt mig. Det känns förutsägbart på ett helt annat sätt, tack vare att ett antal personer tagit strategin och den långsiktiga frågan på stort allvar och drivit igenom väldigt stora förändringar och “modernisering” som givit oss ett antal unika infrastrukturella tillgångar som de flesta lag saknar.

Enligt mig är det i dagsläget enbart Hammarby och Malmö FF som kan förvänta sig “topp 2”. Ingen annan klubb har presenterat en trovärdig långsiktighet än, men det lär ske. Vi får se hur Mjällby börjar arbeta nu när deras modell ska anpassas för Europaspel. Absolut smartast i det läget man befinner sig är förmodligen att totalfokusera på Allsvenskan och prioritera ned krävande Europaspel, även om det går stick i stäv med vad många supportrar tycker.

Ingen kommer bry sig om Mjällby floppar i Europa, men om man kombinerar det med topplacering i Allsvenskan så kommer det sakta bevisa att klubben blivit ett topplag.

Frågan är hur GAIS kommer hantera Europaspel. Min bild är att “ju större supporterbas”, desto svårare att fokusera på Allsvenskan när det ska spelas dubbelt i Europa. Trycket blir enormt, och tycker man har sett det i både DIF och AIK.

3 gillningar

Bra poäng. Som supporter älskar man såklart Europaresorna. Men jag tror detta fenomen är delvis spelardrivet också. Man märker jättetydligt att spelarna håller Europaspelet extremt högt. Det fejkas skador och “sparas” i Allsvenskan för att få ut maximalt i Europa. Även osexiga lag i Europa tenderar att koppla på spelarna mer än “tråkiga” matcher i Allsvenskan.

Nu verkar ju just GAIS trupp vara lite annorlunda, med ett antal bärande figurer och mentala freaks som inte är där för att sola sig i en europeisk glans. Vi får se om de är immuna.

4 gillningar

Där måste jag säga att även GAIS utifrån sina förutsättningar har en hel del projekt som “Gårdstensfotbollen” (ett samarbete mellan GAIS och Gårdstensbostäder, många spelare är ute i skolor. Nu på söndag ska Gustav Lundgren besöka min gamla moderklubb Näset SK. Nog inte alla som tagit på sig så mycket annat än att spela och träna.

4 gillningar

Låter jättebra. Men det viktiga är att det sitter ihop och att man inte har en sportslig ledning som viker av. Min känsla är att de flesta föreningar försöker sjösätta sådana här projekt, men att man oftast misslyckas eller får ut ytterst lite ROI. Detta på grund av att sporten blir ryckig och kortsiktig. Sporten visar helt enkelt sällan den tro som behövs på interna satsningar - man tar istället genvägar.

Oftast vet man inte ens hur man mäter och följer upp effekten regelbundet. Då ser det mer ut som marknadsföring och leder sällan till en unik tillgång.

Men jag har ingen insyn i GAIS organisation och vet inte alls på vilken nivå man arbetar. :slight_smile:

3 gillningar

Det roliga med detta som utomstående är att den främsta kritik jag sett från Blåvitt-supportrar är just att GAIS har för liten publik.

Jag tror det bygger på två orsaker, dels har GAIS (och kanske även ÖIS, vi får se) slagit hål på deras slogan “En stad, ett lag”. Men också för att det är det enda Blåvitt kan stoltsera med, att ha mest publik. Sportsligt är man dessutom omsprungna av Häcken.

Dessutom är Gamla Ullevi en publikmässig- och ekonomisk begränsning för Blåvitt, jämfört med 08-lagen och MFF. Men för GAIS är den perfekt – man kan nu successivt närma sig sin ärkerival.

2 gillningar

Ja,den dagen GAIS har återtagit tronen som Göteborgs största och sportsligt bästa lag kommer många människor gråta!

2 gillningar

Sjukt kul läsning, tack. Jag känner igen lite vad du menar med när vi under Jesper Janssons tid skulle satsa allt på guld med värvningar i 30-miljonersklsddrn trots att det var ungefär hela budgeten. Visst, vi fick sålt Berisha för mer oavsett men det var samma sätt att se på det som att allt måste hända imorgon helst oavsett. För GAIS skull hoppas jag att ni tar det lugnt och bygger från grunden och inte får Wanderson-hybris igen.

3 gillningar

Tack, stämmer! Hammarby är lite för mig en gåta. Efter Guldet har det ju varit lite bergodal bana. Ni har ju alltid haft en bra publik vilket borde genererat i fler intäkter och större sponsorer vad jag kan se. Ändå har även ni varit nere i SE och harvat så sent som 2014?

Fun fact: Jag hörde att GAIS blivit lite av ett spöklag för er. Senaste vinsten kom hemma 2013 på Tele2 annars bara kryss och förluster de senaste 9 drabbningarna! Den sviten får gärna hålla i sig ett tag till.:folded_hands:

2 gillningar

Jag har i ärlighetens namn aldrig varit på Stadion. Det har inte med det gamla Djurgårdshatet att göra efter straffdramat i kvalet på 80-talet, var innan min tid.(Men hört att den inte var så sexig som fotbollsarena). Råsunda var ju mäktig, där var jag redan som oförstöd tonåring tidigt 90-tal, samt när vi båda låg i SE 2005 i 3-3 matchen och 2010-11.

Men jag måste säga att Söderstadion år 2000 när GAIS var uppe en turistsäsong var riktigt mäktigt. Ibland känner jag ivf att de lite mindre arenorna med en kapacitet på 10-15000 kan vid rätt läge och lapp på luckan ge ett helt sjukt tryck och även om såklart Bajen vann läktarkampen tror jag ändå vi var 10-11 bussar plus GAIS Sthlm-falangen med mera då det var första Allsvenska säsongen på 8 år! Så för mig personligen är det en av mina absolut bästa bortaresor.

Men visst är jag nostalgiker. Jag kan än idag sakna “gamla” Gamla Ullevi där man kunde flanera runt 2/3 av arenan och ställa sig mot räcket så nära planen att en grästova eller ännu värre en stenhård bollrensning kunde träffa någon på näsan.

Men det hade ju så klart varit omöjligt att ha kvar den i dagens fotboll. Är dock inte så förtjust i Gamla Ullevi med deras usla service ovh facaliteter. Brukar försöka lösa en VIP biljett till loungen då har man en riktig bar och flexibla sittplatser. Men det är ju bara via sponsorer så inte alltid så lätt även om man har ett nätverk.

Hur kändes det för dig när nästan K-märkta Råsunda skulle rivas?

2 gillningar

Helt enig här. Gillar inte de nya luftiga arenorna. De erbjuder komfort, men utöver det är det suboptimala förutsättningar för att nå den extrema peak och elektriska stämning som fotbollen har kapacitet att leverera. Men det är där vi har hamnat.

2 gillningar

Angående Hammarby så var vi på ruinens brant 2001 och räddades av att AIG köpte 49% av klubben (samma år som vi vann) och att vi bolagiserades. Efter det blev det inga större intäkter heller men vi var med i toppen fram till 2007. Därefter fick vi hybris och signade bland annat landslagsmålvakten Rami Shabaan på fem år (samma som med ni och Wanderson men med skillnaden att Rami bara satt av hela hans feta kontrakt) och sålde Charlie Davis som var den enda som gjorde mål, vi sålde av allt vi hade för att vi annars återigen skulle konkat. Sen blev det superettan. Det var lärorika år minst sagt och dit ska vi aldrig igen men jag uppskattar ändå att ha upplevt den perioden! Var de riktiga som var med då och jag minns de blåsiga bortamatcherna påalla “vallar” runt om i Sverige med värme.

Visste faktiskt inte om sviten mot er, ja den får gärna brytas pronto!

4 gillningar

Oj mycket att avhandla här. Galma “nya” ullevi är ett stort fuskbygge i grunden som måste göras om förr eller senare. Dels är den för liten för att vara i Sveriges näst största stad, borde ta in 25-30 000, dels är det som du säger usla faciliteter där och bortaläktaren är ett rent skämt. Den var liksom gammal när den invigdes ungefär.

Sen Råsunda, derbynas eviga hemmaborg. Många Bajare gillar att hata på råttsunda men jag tycker det var den ultimata arenan. Rå betong från 19-30 talet, Lützendimma av tårgas och ridande poliser. SÅ ska ett derby vara! Seden var arenan också utformad med två enorma kortsidor och små långsidor vilket naturligtvis bidrog till derby-kampen. Nej, som Bajare saknar jag Råsunda väldigt mycket ändå.

4 gillningar

Den matchen minns jag väl trots alla år. Vi hade det i egna händer, men fick vänta ytterligare någon omgång att fira.

Tog det helt okej, vad jag minns. En anledning var att jag följde processen med den nya arenan, och alla turer, ganska ingående. Jag hade nog släppt tanken på Råsunda som arena tidigare än de flesta gnagare.

Nu kan man se tillbaka på det som en specifik tid i Stockholmsfotbollen, 1992-2012. En konsekvens av de fula fondläktarna som byggdes inför EM 1992 var att kortsidorna fick en otrolig akustik. Det hade säkert kunnat bli en publikboom ändå, men den där riktiga skjutsen drevs på av Råsundaderbyna runt millennieskiftet.

1 gillning