GAIS – Nyhetsdiskussioner

Här förs öppna diskussioner om laget – matcher, spelare, nyheter och andra relaterade ämnen. Om en diskussion växer fram kring ett specifikt ämne kan den komma att brytas ut till en egen tråd.

I den här tråden råder en något lägre tröskel för inläggens form och innehåll än i de dedikerade ämnestrådarna, för att främja ett mer fritt och spontant samtal.

Förutom Sirius tror jag GAIS är det andra laget i Allsvenskan med störst outnyttjad potential. Det finns några skillnader mot Uppsalalaget. GAIS har en gång i tiden varit ett storlag publikmässigt och har fyra SM-tecken.

Man har rätt uppenbart en fördel av att verka i Göteborg. Man har fördel av rivaliteten med de andra klubbarna.

De senaste årens framgångar har varit en nästan perfekt regisserad saga. Vid varje framgång, från segern i Ettan Södra, har hajpen ökat en nivå. Fyra säsonger i rad har man överträffat sig själva.

Man har också en “usp” med sin inåtvända rebell-kultur. Som utomstående verkar den perfekt som antites till Blåvitts mer allomfattande “hela stadens lag”.

Det finns faktiskt en uppsats på ämnet supporters i Göteborg, ska gräva fram den och återkomma med fler argument varför jag tror GAIS har stor tillväxtpotential.

1 gillning

Gör Lundgren en bra landskamp, som faktiskt är på gräs och mot överenskomligt motstånd, står rimligen någon klubb där med kontraktet.

Nånstans hade man ju velat att han spelade ut karriären i GAIS, kanske tar laget till Europa. En saga. Men nog är han också förtjänt av att “casha in”, givet allt han gett klubben. Som 30-åring är det inte direkt många chanser kvar.

1 gillning

Sry för sent svar men blev medlem nyss!

Du har absolut helt rätt i att GAIS är en slumrande jätte, eller ett gammalt storlag. Själv har jag väl följt GAIS “seriöst” sedan -91 och det har ju fram tills nyligen varit 95% misär. Undantaget 2009-2011 med Wanderson & Co, men det kostade nära inpå hela klubbens existens 2012 då spelarna varken fick sina bonusar eller knappt löner regelbundet och om inte Wanderson efterskänkt en fodran hade GAIS sannolikt gått i konkurs. (Detta enligt Niva på podden WWWK).

Så den där uspen har två sidor. Dels såklart att vi har kapaciteten att bli ett riktigt storlag igen med tanke på geografi, en genuin supporterkultur som stomme och att vi är så pass antiblowit så det är ganska enkelt för en person (som inte har någon familjemedlem som drar med dem) att kunna välja lag. IFK Göteborg gick förbi GAIS som “bästa klubb” i Göteborg i mitten av 70-talet då båda spelade i andradivisionen och möttes i ett derby på Ullevi med över 50.000 åskådare (vilket är överlägset publikrekord för andradivisonen än idag) där GAIS förlorade och fick stanna kvar medan IFK gick upp och har varit ett allsvenskt lag sedan dess. Sedan har annars kompetenta personer som suttit i GAIS styrelse blivit fartblinda gång på gång och lyssnat på supportrarna istället för det de är invalda att göra vilket har varit att på kortast möjliga tid få tillbaka GAIS som ett Allsvenskt topplag.

Detta har inneburit ett enormt handikapp för klubben som först nu efter 9 års bottenstrider i Superettan med inte bara ett konkurshot hängades över sig med elitlicens och allt utan även skulder i miljonbelopp som rika Gaisare privat hjälpt klubben att sanera samt sålt Klubbhus (vilket vi nu köpte tillbaka i vintras) och jag kan inte ens komma ihåg alla supporter insamlingar som gjorts under åren bara för att rädda driften och elitlicensen med mera. (Se GAIS-hjälpen 2019).

Så det är först efter att vi slutligen trillade ur -21 som klubben samlades för ett “ctrl-alt-delete” möte där de kom överens om att satsa på den tidigare oerfarna assisterande tränaren bakom Stefan Jacobsson (som faktiskt var huvudtränare i kvalmatcherna när GAIS torskade mot Dalkurd året innan) Fredrik Holmberg med kulturbäraren och tidigare spelaren samt akademitränaren Kenneth Gustafsson som assisterande. Samtidigt kom de överens om att sluta värva in namnkunniga spelare som tog majoriteten av spelarbudgeten och sluta med korttids kontrakt (GAIS hade 2016-2021 en spelaromsättning som måste vara Svenskt rekord, hundratals spelare kom och gick. Man orkade knappt lära sig namnen till slut).

Men nu visade sig några av nyckelspelarna med Jonas “Myggan” Lindberg i spetsen följa med GAIS ned i Söderettan med orden att -”har jag varit med och spelat ned den här klubben ur elitfotbollen är det min skyldighet att göra vad jag kan för att spela upp den igen”. Med det följde flera viktiga spelare som Agge Wängberg, Niklas Andersén med mera med.

Styrelsen satsade som sagt på spelare i regionen som passade GAIS dåvarande ekonomi och beslöt sig för att prioritera kontinuitet & kollektiv framför spelarnamn. Detta ledde ju som vi alla vet till en braksuccé där vi precis som 1999 gick rakt genom andradivisionen men till skillnad från 1999 så blev det inte en turistsäsong utan GAIS visade att de var i Allsvenskan för att stanna.

De säger att det brukar ta 5 säsonger och att man ansat skal i truppen för att vara en etablerad Allsvensk klubb så resan fortsätter och visst kommer det att komma bakslag, men jag tror för första gången under mina dryga 35 år som supporter att GAIS äntligen har lärt sig av tidigare misstag och nu kan locka tillbaka de generationer av supportrar som uteblivit och att vi på riktigt både sportsligt, ekonomiskt och rent administrativt kan mäta oss med topplagen inom en 5-års period.

GAIS är exempelvis den idrottsklubb som ökat mest i publiksnitt 2023-2025 med över 300% och då är det under säsongerna 2023 och 2024 inte fjolårets tredjeplats inräknat. GAIS gjorde sin största spelarförsäljning någonsin i Amin Boudri 35 miljoner 2025 och hade en A-landslagspelare representerad för första gången sedan tidigt 70-tal. Så många boxar är ifyllda. Nu saknas bara att åter vinna Cupjäveln redan 2026!

3 gillningar

Inga problem, kul med en GAIS:are på forumet och tack för ett utförligt svar!

Detta lyssnade jag på i fjol, en helt otroligt historia.

Som Stockholmare har jag alltid (blev engagerad 2002) varit något förundrad över rivaliteten i Göteborg. I Stockholm är man ganska präglad av en mer, ska vi säga hatisk stämning, som tagit sig uttryck i derbyna.

Göteborgsrivaliteten verkar inte varit på samma nivå. Givetvis präglat av att GAIS och ÖIS sportsligt gått dåligt och varit utanför Allsvenskan i 10-20 års tid.

Samtidigt verkar GAIS starka återkomst ha väckt något. Min teori är därför att rivaliteten GAIS - Blåvitt kommer likna den mellan Stockholmsklubbarna, och lämna “Göteborgsandan”.

Vad tror du, är jag rätt eller fel ute i detta? Och är det i så fall något som är bra, om rivaliteten förändras?

3 gillningar

Detta hade jag ingen koll på. Vackert!

Detta har jag snappat upp som en enorm kraft. Sällan stött på så mycket äkta ressentiment, och det verkar sitta enormt djupt. Betydligt djupare än rivaliteten mellan Stockholsmklubbar, som ändå får anses vara rätt förankrad.

Fantastiskt kollektiv. Men vill även föra till protokollet att ni har en av allsvenskans absolut bästa spelare i närtid i Lundgren. Otrolig resa och (vad det verkar som) en rätt otrolig person och personlighet också. Det är lätt att bli avundsjuk där. Hoppas verkligen ni behåller honom till varje pris. Har förstått att han pga familjära omständigheter inte är i akut behov av pengar iaf, vilket känns lovande. :slight_smile:

3 gillningar

Aldrig hört denna åsikt uttalas. Men, kanske är det sant? Jag har i alla fall aldrig uppfattat rivaliteten mellan Göteborgsklubbar som lika hatisk, men som utböling har man ju inte full insyn givetvis.

2 gillningar

Det var nytt för mig med, men jag hade uppenbarligen inte träffat tillräckligt många gaisare. :slight_smile:

Det jag hörde var äkta djupt rotat hat som verkar ha byggts upp under en lång period i utanförskap och under decennier av “mobbning”.

3 gillningar

Jag tror absolut att du är inne på något. (Dock inte gällande den brinnande rivaliteten). En gammal klyscha är ju att Gaisare håller på två lag, GAIS och de som möter blowit! Sedan är det en annan tradition i Gbg kontra Sthlm. Svensk fotboll startade ju i Gbg och vi har haft hela 7 lag som spelat i Allsvenskan under åren. Men det har alltid varit GAIS, IFK & Öis som varit de betydande.

Förr (finns väl kvar på pappret) fanns något kallat Göteborgsalliansen AB som egentligen innebar tre saker. Dels att man ALDRIG värvade spelare lagen emellan samt att man hade en egen försäsongscup kallat Triangelserien vilket det låg mycket prestige i (detta var då Svenska Cupen fortfarande var iskall och långt innan gruppspelet lanserades). Göteborgsalliansen mötte även Landslaget i träningsmatcher där de vann ibland i mitten av förra seklet. Det sista var att man delade på driftkostnaderna av f.d. Gamla Ullevi (samt Ullevi på 80-talet då den var hemmastadion).

Så det finns självklart rivalitet men då både GAIS och Öis spenderat åtskilliga säsonger i Superettan har de haft det så kallade “Orginalderbyt” som absolut i SE mått dragit publik men med tanke på att båda klubbarna varit nedrehalvan lag under nästan ett decennium drog det oftast “bara” 10-11.000 med några toppar på 14.000 max. Men det var bra tryck ändå.

Men rivaliteten på gränsen till hat mellan GAIS och IFK Göteborg har funnits sedan IFK bytte plats med Öis efter den där ödesmatchen på 70-talet som jag nämnde. Problemet var att vi inte spelade i samma divison så ofta men Cupmatcherna kunde bli riktigt stökiga och så sent som för 6-7 år sedan fick en match avbrytas helt efter att mupparna skjutit in raketer och bangers över hela BK Rövas plastmatta så det blev (tyvärr) en skrivbordsseger till GAIS med 3-0 då säkerhet inte kunde garanteras på Valhalla IP och Gamla Ullevi är ju gräs. Tror för övrigt att det är den sista skrivbordssegern SEF tillåtit.

När GAIS gick upp rakt genom SE 2023 och förnedrade Öis började de kasta in bengaler vid 3-1 så matchen fick brytas i över en och en halvtimme innan den togs upp igen med 15 minuter kvar och då var det såklart bara Gaisare kvar. (Finns på Google Graze vlog eller Hungarian Football vlog).

Så den där Göteborgsandan vet jag inte om jag kan hålla med om. Sedan var det ju mer våld rent generellt på 80 och 90-talen.

Men åter till nutid! Då GAIS visat sig vara ivf en jämbördig motståndare till IFK rent sportsligt så tror jag att det derbyt kommer att flytta till Ullevi då efterfrågan är för stor för Gamla.

Sedan vill jag se Häcken åka ur då de inte gynnar varken Gbg-fotbollen eller Allsvenskan med sina Gothia Cup pengar och plastsupportrar som bara konkurrerar om sponsorer i staden.

Hoppas du fick svar på dina frågor och vi ses på en läktare snart!

PS! Av er som undrar varför det inte är några Gaisare inne på exempelvis Svenska Fans eller andra forum så är det gammalt groll med Svenska Fans och de flesta supporterfalangerna. Men för den som är intresserad har du GAIS (inofficiell) som är störst på FB samt några andra aktörer, men den är överlägset störst.

Finns eller fanns även den lite mer barnförbjudna eller frispråkiga gais.nu för de lite äldre sargade själarna som fortfarande lider av PTSD efter förluster som mot Floda borta med 4-0 eller mot Qviding borta med 6-2. Det kostade även mig X antal terapisessioner för att kunna våga hoppas igen så visa hänsyn mot läktarvraken. :wink:

Gaisares självbild är med andra ord härdade ett fåtal och lojala. De hänvisar ofta klubben till Kulturfenomenet GAIS och det beror på att många kända kulturpersonligheter har GAIS som sitt lag. Det är alltifrån musiker, Hellström, Ebbot / Soundtrack….han spelade för övrigt i en GAIS kaftan på The Late Night Show with Letterman, Björn Gelotte / In Flames, Stefan Ljungqvist, politiker Jan Eliasson, Cecilia Malmström, samt komiker/skådespelare som Peter Apelgren, Per Andersson, Claes Malmberg med mera. (Motsatsen i Blåvitt är typ folkliga Lasse Kronér & Ingvar Oldsberg).

Men det där med fåtal får skrapas bort ur självbilden då vi nu snittade drygt 11.000 säsongen 2025. Det tillsammans med att klacken tog in en trumma (något som hade varit otänkbart för bara ett decennium sedan), men de ansåg sig vara tvungna då klacken hade vuxit så mycket och så fort att hälften knappt kunde mer än 2-3 ramsor och växelsången var icke godkänd. Så hoppas de synkat det bättre inför årets säsong. :green_heart: :black_heart: :100:

3 gillningar

Där har faktikst GAIS en enorm tur. Det var bla en dokumentär om Gurra i GP där de intervjuade hans bror och Pappa. Pappan är pensionär och god för riktiga “fuck off money” så han sa att Gustav behöver ivf inte spela för någon klubb han inte vill av ekonomiska skäl då han kommer att ärva mig och det kommer räcka och bli över. Gurra har själv sagt att så länge han tycker att GAIS utvecklas så vill han vara med på den resan. Så därför tog jag rykterna om MFF med lugn.
Om han skulle lämna istället för att bli GAIS störste genom tiderna är det för att han och hans flickvän kanske vill testa något kul. Men jag tror att han stannar i GAIS karriären ut och självklart kommer han att ha en enorm kultstatus i GAIS oavsett.

2 gillningar

Tack för ännu ett intressant inlägg, tror jag är lite mer upplyst nu om rivaliteten i staden.

Jag hade nog helt enkelt förknippad den allmänna gemytligheten i Göteborg och en rätt grund syn på hur historiskt tillbakatryckta GAIS:arna känt sig med att rivaliteten inte skulle vara så het som den verkar.

När det gäller kulturbiten hade jag mer koll. Håkan Hellström är välkänd och varje hemmaderby zoomas han in mer på TV än någon annan supporter-kändis jag vet. Jag var för övrigt på GAIS - AIK 2024 och intrycket man fick var rebellisk punk, verkligen motsatsen till Blåvitt (som jag dock inte sett på plats i Gbg).

Det är väldigt bra för att ha spelat i Ettan för inte länge sedan. När tror du ni kan hamna på en nivå likt Blåvitt, som säljer ut sina matcher på förhand för jämnan?

PS använd gärna styckesindelning

3 gillningar

Nej, precis! Där har GAIS verkligen dragit en vinstlott! En rolig anekdot: Gurra är ju känd för att vara väldigt hemkär. Han passade på alla erbjudanden att flytta till Lindome, Ahlafors mm en division upp. Så när han väl skrev på för GAIS inför Söderettan 2022 hade han en klausul som typ innebar att om detta blev för stort för honom gällande publiktryck med mera hade han rätt att bryta kontraktet i förtid! Vet inte om den är sann men tror faktiskt det var Fidde som berättade det i någon podd. Oavsett vilket lag så med tanke vilka löjliga pengar som styr fotbollen idag hade jag hejat på honom i framförallt landslaget oavsett klubbtillhörighet. (Förutom blowitt)!

2 gillningar

En kul grej är att AIK och IFK Göteborg har en utpräglad rivalitet.

Men även Djurgården och GAIS har en rivalitet, om än att den varit “off” på grund av att man spelat i olika divisioner så länge.

Finns en podcast där två gamla Djurgårdsprofiler berättar om kvalet 1985, inte bara om fotbollen utan mycket kuriosa kring livet på den tiden.

1 gillning

En otrolig inblick i GAIS-kulturen! :slight_smile:

Du får se till att locka över bra skribenter hit. Vi kan fortsätta den terapeutiska resan tillsammans!

Ps. Jag tog mig friheten att styckesindela ditt inlägg. Inlägget var för bra för att få bestå som en tegelvägg.

1 gillning

Hej Sten!
Ja, jag såg det. Tack så väldigt mycket!

Jag hade gjort det själv efter bästa förmåga men har aldrig varit inne här tidigare. Trodde det var som när man ska kommentera på FB.
Går ju inte att dela in meningarna då de publiceras så fort man trycker på enter.

2 gillningar

Det är ingen fara!

Förstår dock inte vad du menar med att det publiceras när man trycker enter? För mig blir det radbrytning när man trycker enter (desktop). Kanske är nån mobilgrej. Har märkt att composern i mobilversionen strular en del. Men vi kan ta det separat, så slipper vi besudla GAIS-tråden. :slight_smile:

2 gillningar

Har funnits periodvis i Stockholm också. Men slätats över av utjämnad modern maktbalans skulle jag säga.

2 gillningar

Vänta bara tills våra derbyradikaliserade barn ska slå tillbaka om tio år… :slight_smile:

Men skämt åsido. Jag upplever att den här gaiskärnan är stenhård och rejält galvaniserad. På många sätt en perfekt grund att bygga på. Hård kärna, tydlig identitet. Stor stad och stort upptagningsområde. Och sportslig medgång.

3 gillningar

Torsk i premiären. Gustav Lundgren långtidsskadad och Kevin Holmén skadad. Stämningen jag sett från Gaisare är den mörkaste sedan återkomsten till Allsvenskan.

Rätt tung bortamatch i morgon mot MFF, som dock har mycket att bevisa. Samtidigt verkar man gå för Christos Gravius, ex-Degerfors, i min mening en perfekt breddspelare men som är en nödlösning till sommaren, då man måste värva.

1 gillning

Torsk mot detta orimligt svaga MFF och jag förklarar GAIS-hypen som död.

2 gillningar