Jag tror absolut att du är inne på något. (Dock inte gällande den brinnande rivaliteten). En gammal klyscha är ju att Gaisare håller på två lag, GAIS och de som möter blowit! Sedan är det en annan tradition i Gbg kontra Sthlm. Svensk fotboll startade ju i Gbg och vi har haft hela 7 lag som spelat i Allsvenskan under åren. Men det har alltid varit GAIS, IFK & Öis som varit de betydande.
Förr (finns väl kvar på pappret) fanns något kallat Göteborgsalliansen AB som egentligen innebar tre saker. Dels att man ALDRIG värvade spelare lagen emellan samt att man hade en egen försäsongscup kallat Triangelserien vilket det låg mycket prestige i (detta var då Svenska Cupen fortfarande var iskall och långt innan gruppspelet lanserades). Göteborgsalliansen mötte även Landslaget i träningsmatcher där de vann ibland i mitten av förra seklet. Det sista var att man delade på driftkostnaderna av f.d. Gamla Ullevi (samt Ullevi på 80-talet då den var hemmastadion).
Så det finns självklart rivalitet men då både GAIS och Öis spenderat åtskilliga säsonger i Superettan har de haft det så kallade “Orginalderbyt” som absolut i SE mått dragit publik men med tanke på att båda klubbarna varit nedrehalvan lag under nästan ett decennium drog det oftast “bara” 10-11.000 med några toppar på 14.000 max. Men det var bra tryck ändå.
Men rivaliteten på gränsen till hat mellan GAIS och IFK Göteborg har funnits sedan IFK bytte plats med Öis efter den där ödesmatchen på 70-talet som jag nämnde. Problemet var att vi inte spelade i samma divison så ofta men Cupmatcherna kunde bli riktigt stökiga och så sent som för 6-7 år sedan fick en match avbrytas helt efter att mupparna skjutit in raketer och bangers över hela BK Rövas plastmatta så det blev (tyvärr) en skrivbordsseger till GAIS med 3-0 då säkerhet inte kunde garanteras på Valhalla IP och Gamla Ullevi är ju gräs. Tror för övrigt att det är den sista skrivbordssegern SEF tillåtit.
När GAIS gick upp rakt genom SE 2023 och förnedrade Öis började de kasta in bengaler vid 3-1 så matchen fick brytas i över en och en halvtimme innan den togs upp igen med 15 minuter kvar och då var det såklart bara Gaisare kvar. (Finns på Google Graze vlog eller Hungarian Football vlog).
Så den där Göteborgsandan vet jag inte om jag kan hålla med om. Sedan var det ju mer våld rent generellt på 80 och 90-talen.
Men åter till nutid! Då GAIS visat sig vara ivf en jämbördig motståndare till IFK rent sportsligt så tror jag att det derbyt kommer att flytta till Ullevi då efterfrågan är för stor för Gamla.
Sedan vill jag se Häcken åka ur då de inte gynnar varken Gbg-fotbollen eller Allsvenskan med sina Gothia Cup pengar och plastsupportrar som bara konkurrerar om sponsorer i staden.
Hoppas du fick svar på dina frågor och vi ses på en läktare snart!
PS! Av er som undrar varför det inte är några Gaisare inne på exempelvis Svenska Fans eller andra forum så är det gammalt groll med Svenska Fans och de flesta supporterfalangerna. Men för den som är intresserad har du GAIS (inofficiell) som är störst på FB samt några andra aktörer, men den är överlägset störst.
Finns eller fanns även den lite mer barnförbjudna eller frispråkiga gais.nu för de lite äldre sargade själarna som fortfarande lider av PTSD efter förluster som mot Floda borta med 4-0 eller mot Qviding borta med 6-2. Det kostade även mig X antal terapisessioner för att kunna våga hoppas igen så visa hänsyn mot läktarvraken. 
Gaisares självbild är med andra ord härdade ett fåtal och lojala. De hänvisar ofta klubben till Kulturfenomenet GAIS och det beror på att många kända kulturpersonligheter har GAIS som sitt lag. Det är alltifrån musiker, Hellström, Ebbot / Soundtrack….han spelade för övrigt i en GAIS kaftan på The Late Night Show with Letterman, Björn Gelotte / In Flames, Stefan Ljungqvist, politiker Jan Eliasson, Cecilia Malmström, samt komiker/skådespelare som Peter Apelgren, Per Andersson, Claes Malmberg med mera. (Motsatsen i Blåvitt är typ folkliga Lasse Kronér & Ingvar Oldsberg).
Men det där med fåtal får skrapas bort ur självbilden då vi nu snittade drygt 11.000 säsongen 2025. Det tillsammans med att klacken tog in en trumma (något som hade varit otänkbart för bara ett decennium sedan), men de ansåg sig vara tvungna då klacken hade vuxit så mycket och så fort att hälften knappt kunde mer än 2-3 ramsor och växelsången var icke godkänd. Så hoppas de synkat det bättre inför årets säsong.