Hammarby – Nyhetsdiskussioner

Här förs öppna diskussioner om laget – matcher, spelare, nyheter och andra relaterade ämnen. Om en diskussion växer fram kring ett specifikt ämne kan den komma att brytas ut till en egen tråd.

I den här tråden råder en något lägre tröskel för inläggens form och innehåll än i de dedikerade ämnestrådarna, för att främja ett mer fritt och spontant samtal.

Patrick Mörk hyllar Hammarbys scouting – ”kommer bli rikast i Sverige”

1 gillning

Man gillar ju att Bajen vrider BP ur händerna på DIF. Att man plockar ledare med insyn först och sedan kan locka över talanger. Berglund lär ha järnkoll på vilka spelare från BP som kan gå långt.

1 gillning

Hmm, ja man är lite bekymrad över detta som Djurgårdare. Hammarby ser ut att arbeta väldigt strukturerat. Det ser från utsidan mer logiskt ut att Bajen plockar Berglund, än när exempelvis DIF plockade Kisfaludy.

Att Hammarby kan bli rikast tror jag tyvärr är korrekt. Vet inte exakt vad Mörk menar med “rikast”, men om man idag tittar på det reella truppvärdet och den bevisade avkastningspotential som finns i Hammarbys modell så är jag inte säker på att MFF skulle värderas högre.

Sen handlar det väl om att balansera kortsiktighet med långsiktiga beslut för att få ut den edge som krävs för att också vinna SM-guld. Nu när man under sommarfönstret “tvingades” sälja sent pga att det skulle göra föreningen “starkare på sikt” så var det förmodligen ett tecken på att modellen inte är färdig än. I slutändan handlar det om titlar.

1 gillning

Uppgifter: Kim Hellberg besöker Swansea – förhandlar om villkor

1 gillning

Det känns som att detta kommer hända, och man blir extremt nyfiken på vem Bajen ska ersätta med. “Nya Bajen” brukar ligga steget före, och frågan är om man var redo för detta. Inte direkt den enklaste tränaren att ersätta.

Ja.

Måste erkänna att jag är besviken. Jag fattar såklart Kims perspektiv här, men känslan är att hans exit saboterar ett 2026 där vi annars hade kunnat vara favoriter till guldet. Det skaver rätt rejält, men antar att man måste förlika sig med att tränare likt spelare lämnar om de levererar. Kanske särskilt om man som klubb profilerar sig som en språngbräda för stora äventyr och stora pengar i Europa.

Ja, tyvärr är det väl så att yngre tränare är mer lika yngre spelare i sin syn på den egna karriären. Men ni har ju, som du säger, designat stora delar av identiteten med utgångspunkt i detta. Det är två sidor av samma mynt. Man lockar spelare och tränare med ett stort äventyr och indirekta löften om att man också kan ta sig vidare i karriären.

I en nordisk kontext har ni garanterat ett av de mest intressanta “projekten”. Jag skulle inte vara särskilt orolig över att hitta en lämplig ersättare, men är genuint nyfiken på vem det skulle kunna vara. Vad tror du? Ser ut som att det lobbas hårt för Kalle Karlsson i media iaf.

Riksdagsledamot: Hübinetteutredningen kan skrotas

Uppgifter: Hammarbys huvudspår i tränarjakten – Fredrik Holmberg och Kalle Karlsson

Uppenbarligen inte tillräckligt intressant för Hellberg som växt ut ur detta, trots uteblivet SM-guld och misslyckat europakval.

2 gillningar

Vi kan ta Fidde om Lundgren ingår i paketet. Den skriver jag under på.

1 gillning

HTFF överklagar – vill flytta kvalet mot ÖSK

1 gillning

Kortstatistik 2025: Hammarby var minst varnat – AIK:s Besirovic fick flest gula kort av spelarna | Se listan

Uppgifter: Kim Hellberg slutförhandlar med Middlesborough

Kalle Karlsson uppges träffat Hammarby – VSK letar ersättare

Uppgifter: Assisterande tränaren David Selini följer med Kim Hellberg till England

Klart: Milos Milojevic får lämna Sharjah FC

Uppgifter: Middlesborough köper loss Kim Hellberg

Allt tyder väl på att det blir Kalle Karlsson nu? Känns på många sätt som för bra matchning för att inte bli av. Hammarby kommer betala tillräckligt, och Kalle Karlssons extremt offensiva filosofi - som bygger på att vinna matcher på eget spel snarare än motståndarnas misstag - rimmar oerhört bra med er övergripande strategi (och spelarmaterial).