Är han verkligen så offensiv, eller är det ett resultat av att han lyckats skaffa sig ett lag som hållit väldigt bra nivå i förhållande till vilken serie man spelat i?
Jag skulle säga att han är hyperoffensiv, och att han byggt stora delar av tränaridentiteten på detta. Dels pratar han ofta om det i intervjuer, dels finns det fler saker som indikerar detta.
Bara den extrema tro (som kom att kosta honom enormt) på truppen inför Allsvenskan 2024 indikerar starkt att han tror på sina spelare och deras offensiva kvalitéer. Annars hade han garanterat valt en mer cynisk väg för att etablera VSK i högsta serien. Men han valde att gå all in, spelet funkade men målskyttet brast. Därav åkte man ut. Men man var väldigt offensiva hela vägen och har (kanske föga förvånande) fortsatt på det spåret i Superettan. Flest gjorda mål av samtliga lag i serien i år.
Uppgifter: Viktor Djukanovic har intresse från MLS, Österrike och Nederländerna
AIK får mest i Publikstödet 2025 – Hammarby tvåa
Tuttosvenskan utser årets lag – fyra Mjällbyspelare med
Det sprids nu rykten om att Kalle Karlsson är helt klar för oss. Verkar snabbt etableras som en sanning. Man väntar bara på att allt ska bli grönt för Hellberg.
Jag har fortfarande svårt att släppa Hellbergs svek. Men får väl ta och omfamna KK och lita på “processen”. Kommer dock bli frustrerad om jag får höra att “det kommer ta tid” och att målsättningarna rullas tillbaka.
Ju mer jag tänker på det, desto bättre tror jag tyvärr det passar er. Sen handlar det väl lite om rollen. Hammarby är välutvecklade och har tydliga processer på plats. Det finns ingen direkt anledning att blanda in fler kockar i den soppan tänker jag, eller?
Både tränarrollen och sportchefsrollen har sina begränsningar, men det bör ändå noteras att KK under sin karriär “lutat” mot att jobba lite bredare än enbart coaching.
Allsvenskans Stora Pris – Nahir Besara årets spelare 2025
Superettankvalet: 1000 ÖSK-supportrar till Hammarby IP – första matchen ikväll
6 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Klondebatten och HTFF:s öde
Svenska cupens gruppspel lottat – se alla lag
Svenska supportrar kritiska mot HTFF – ”Red Bull”
SEF: Färre regelbrott i Allsvenskan 2025 – 196 mot 232 i fjol
Mikael Hjelmberg ser avundsjuka i kritiken mot HTFF – tror många hade velat vara i Hammarbys position
Uppgifter: Eldar Abdulic aktuell som assisterande tränare i Hammarby
Uppgifter: Kim Hellberg på väg till England – presenteras av Middlesborough
Gustav Ludwigson kan stanna i Sydkorea – uppges nära Daejeon
Klart: Kim Hellberg ny tränare i Middlesborough
Yes, då lär vi snart få se om Kalle Karlsson och Hammarby kommit överens.