Klondebatten och HTFF:s öde

Till och med jag kan tycka att detta går emot hur det borde vara.

2 gillningar

Ja alltså det är ju glasklart att ni exploaterar systemet med ert upplägg. Samtidigt har vem som helst kunnat göra detta länge. Allt som krävdes var att någon av de större föreningarna aktiverade ett strategiskt tänkande som drar nytta av hur våra system är utformade. Man kan prata om moral hit och dit, men det mest rimliga svaret är att gå till motattack och ta ansvar för sin egen utveckling. Innerst inne tror jag många (inte alla) belackare sneglar mot hur Hammarby och känner avundsjuka.

Lahdo blir bara ett exempel i raden av många. Och det kan bli ganska än mer disruptivt för talangmarknaden i Stockholm om HTFF kniper en plats i superettan. Man kunde se detta komma.

2 gillningar

Kul, vi debatterar från “fel sidor” här. Man ska inte glömma bort hur själva övertagandet gick till heller. Det gör det hela än mer utstuderat. Jag har väl lärt mig att leva med det, men skulle ljuga om jag sade att jag hade uppskattat om ni gjort likadant.

1 gillning

Sant. Hade nästa förträngt den delen. Jag har dock svårt att komma ifrån att ni gjort det som många trånar efter i många andra lag. Kanske inte experimentet och övertagandet som sådant, utan att ni visat organisatorisk vilja och beslutsamhet. Ni skördar dessa frukter idag, och det är del av en långsiktig plan som inte bygger på att man ska kaosvärva varje år.

Med det sagt hoppas jag att “ni” åker på dyngspö ikväll. Att ni blir totalt mosade av ett pånyttfött ÖSK som spelar för sin överlevnad. Så kan vi pausa debatten om “klonföreningar” en stund. :slight_smile:

1 gillning

Det finns inte en chans att vi blir överkörda på ett sådant sätt. HTFF är alldeles för välorganiserade för att det ska kunna ske, och Örebro är ett ytterst mediokert lag med i stort sett helt ointressanta spelare.

2 gillningar

Glodde lite på matchen igår. Och tyvärr, du hade rätt, fanns inte ens en tänkbar överkörning på kartan. Fascinerande hur många spelare som såg riktigt bra ut i HTFF, och segern borde blivit större. Inte konstigt att det är mycket individuell individuell talang med tanke på vad HTFF är för projekt, men jag tyckte även att det satt ihop på ett bra sätt.

Blir nu ännu mer intressant att följa klondebatten i Sverige. Internationellt är ju detta helt uppenbart ingen jättegrej. Många klubbar har som bekant liknande upplägg, men i format som passar lokal jurisdiktion. Det kommer någonstans till en punkt där svensk sk “föreningsdemokrati” kommer behöva besluta om de inhemska klubbarna ska tvingas på ett handikapp jämfört med sina europeiska konkurrenter för att bevara det egna systemets unika särart.

Man kan fråga sig huruvida det är “rätt” att begränsa Hammarby från att konkurrera med exempelvis FC Midtjylland. De senare har en oerhört välutvecklad struktur, tack vare / på grund av hur man nyttjat koncernupplägg.

Man har, om jag inte minns fel, kontroll över Mafra i Portugusiska andradivisionen, man har integrerat samarbete med FC Fredericia i danska andradivisionen med vilka man i praktiken är allierade… Man blir samtidigt matade med talang från Nigerianska akademin FC Ebedi… Och utöver detta har man samarbeten med över 100 lokala danska klubbar. En närmast totalt industrialiserad talangutvecklingsfabrik.

Ska svenska klubbar begränsas från att arbeta på samma sätt? Kanske.

Jag har samtidigt svårt att se hur man ska kunna självreglera bort fenomenet. Marknaden lär ha sin gång och hitta nya lösningar som gör att man kan fortsätta kontrollera andra klubbar (oavsett hur de “ägs”) och hur de disponerar speltid.

1 gillning

Frågan är om systemet med klonföreningar i Europa är något som kommer tillåtas heller? Kanske är upp till varje nationellt förbund, men jag ser tecken på en motrörelse.

Det kanske är något av en annan fråga än för Sveriges del, här tror jag inte klonföreningar kommer tillåtas. Det finns en rätt djupt förankrad känsla av att många klubbar “byggt” svensk fotboll och har rätt till den i framtiden. Man kan tycka vad man vill om ÖSK men man är en klassisk klubb och man drar lätt 10 000 åskådare i stora matcher, även i Superettan.

Man vill inte ha en serie som Superettan med 10 B-lag som alla är förhindrade att spela i Svenska cupen eller att gå upp i Allsvenskan.

Den kompromiss jag kan se är en extra serie i någon av divisionerna under Allsvenskan. Dit B-lag kan gå upp till som sin högsta nivå. En extra division av Ettan kanske. Kruxet är ju att B-lagen hemskt gärna vill åt “nerven” ett seriespel erbjuder till skillnad från en fristående U23-serie eller liknande.

2 gillningar

Det finns garanterat en motrörelse, men jag är ytterst osäker på om den kan stå emot. “Problemet” med att man måste disponera “riktig speltid” över unga talanger kommer alltid finnas. Och man kommer alltid vilja ha kontroll över detta, då det är enda sättet att säkerställa att den investering man gjort (i spelaren) förvaltas på ett optimalt sätt.

Och det finns såklart starka motkrafter, vilket är bra. Min poäng är snarare att det inte går, eller åtminstone är extremt svårt, att reglera bort fenomenet. Det kommer dyka upp i ett en annan form.

Jag tror alla dessa försök till “låtsasserier” är dödsdömda på förhand. Det är helt uppenbart så att det måste finnas en riktig tävling i grunden för att det ska fungera i längden.

Har inga lösningar eller bra svar på detta.

1 gillning

Tänker nu väldigt brett, på kritiken mot multiklubbar i Europa. Då är vi ju kanske en eller två nivåer över klonföreningar, när koncerner äger flera lag i samma liga osv. Tror just den typen av ägande kan brytas upp på nationell nivå, om inte Uefa lägger sig i men vet inte om man riktigt har kraften att stå emot.

Hur har man det i andra länder?

I Spanien har B-lagen länge spelat i seriesystemet, i andra- och tredjeligan.

I Tyskland spelar B-lagen i regionalligorna och tredjedivisionen.

2 gillningar

Är inte helt insatt med hur man har det i andra länder. Finns säkert en mångfald där.

Men min poäng här tar inte hänsyn till regelverken. Det handlar om en vilja och en kraft som breder ut sig. Fler och fler yngre strateger letar sig in och ersätter föredettingar som arbetar med en fastcementerad idé om hur fotbollen är och hur klubbar/föreningar/företag sköts och drivs på respektive plats.

Det liberala regelverket som bara legat där och väntat på att någon ska komma in och våldföra sig är inte drivaren. Utan det är viljan utveckla klubbar till att bli någonting större och mäktigare än vad de varit tidigare. Väldigt många aktörer ser stor potential som kan “förlösas” med ett mer offensivt strategiskt och marknadsmässigt tänk. Detta sker överallt, oavsett regelverk.

Vi kan säkert stänga dörren för klonföreningar i Sverige. Det löser säkert delar av problemen. Men på det stora hela så kommer de nya krafterna inte att dö på grund av självreglerande effekter som vingklipper fotbollen jämfört med vanliga företag. Imperieviljan finns ju kvar, och faktum är att många motståndare till den moderna fotbollen även själva lever i förnekelse här. Nästan allla vill ju segra, nå berömmelse och hamna i historieböckerna.

Jag kan förstå att många ser detta som att man exploaterar en väldigt fin och anrik kultur. Att man på ett vårdslöst sätt plöjer upp den mark som allt kommer ifrån. Men det är inte så enkelt.

Jag har noterat att Leonard Jägerskiöld hamnat mitt i debatten med ett antal syrliga tweets om Hammarbys kulturella acceptans för de egna metoderna. Det är lätt att ta ställning för Jägerskiölds hållning, men kanske desto svårare att erkänna att många av Hammarbyarna som angriper honom många viktiga poänger. Mellan raderna pekas Jägerskild ut som posör, men jag är säker på att han är genuin. Det faller bara platt när udden i det här fallet riktas enbart mot Bajen, eftersom att HTFF är under lupp.

Hammarby är inte ensamma om att förvalta detta “stora” tänk i Sverige, man råkar bara vara väldigt skickliga på det just nu. Och då blir man måltavla. Hjelmberg har förmodligen en poäng när han säger att många är avundsjuka.

I verkligheten är varenda journalist, varannan kanslist och säkert en stor del av alla supportrar också medskyldiga till utvecklingen, vare sig man vill det eller inte. Alla har varit med och drivit på för att svenska föreningar ska ta steget och hävda sig internationellt. Det är klart att det får effekter på hemmaplan.

Om vi tittar på hur fotbollsklubbar bedöms idag så är det svårt att tänka sig att det räcker med att vara en mästare i den inhemska ligan. Man ska även prestera i en internationell kontext, man ska sälja dyrt, man ska vara ett modernt “varumärke” etc etc. Detta tryck kommer resultera i lösningar som inte vilar på hänsyn till gamla lokala normer.

2 gillningar

Jägerskölds problem är att RB Leipzig i grunden inte är som HTFF. Det är något man absolut kan kritisera, såklart, men det är ett annat djur. Det går betydligt mer in i multiklubbsägandet, där RB Salzburg i praktiken är en feeder till sin tyska storebror.

HTFF är ändå och kommer alltid vara Hammarby, jag har otroligt svårt att se något supporterstöd till svenska b-lag, klonföreningar eller vad det än må vara.

Håller nog med dig i grunden, finns viljan kommer det ske saker. Frågan är om den mer konservativa antimoderna fotbollsrörelsen accepterar den kompromiss som SvFF förmodas lägga fram.

1 gillning

Håller med.

Förmodligen kan kompromissen sväljas och tas som en delseger. Men fenomenet blir kvar. Det tar väl något år innan man hittat ett nytt sätt att “runda” intentionerna med regelverket.

Räcker med att lyssna på Von Heijne i halvtidsintervjun mellan ÖSK och HTFF för att förstå att åtminstone han förutsätter att svensk fotboll även fortsättningsvis ska möjliggöra för en miljö där det kan fostras talanger professionellt.

Jag tvivlar inte en sekund på att Hammarby, som är ledande i detta, har fler storslagna planer och idéer för att skala upp sitt projekt.

Det kanske inte landar i något som ser ut eller påminner liknar det som “läskföretaget” (Bosse Anderssons ord) sysslar med, men det kommer garanterat vara något som strider mot “comme il faut” här i Sverige.

1 gillning

Rätt intressant detta med att FC Köpenhamn vill ha FC Rosengård som farmarlag i Allsvenskan.

Tror det ligger en hel del på spel i detta. Utan att ha nån större koll finns det EU-regler för konkurrens och liknande. Jag vet inte hur mycket svensk fotboll kan göra mot att utländska aktörer köper 49% av svenska klubbar och indirekt driver dessa.

Möjligen är lösningen något som skulle sätta den svenska modellen på prov. Att SEF gick mer mot Premier Leagues modell och att klubbarna tog makt från SvFF i sådana frågor. Lösa tankar här, men tror vi kommer återkomma till detta väldigt mycket kommande år.

4 gillningar

Håller med.

Jag kan tänka mig att vi får någon form av elitlicens som är kopplad till “sportslig integritet”. En ansats till öka nationell kontroll över ligastrukturen.

I grund och botten är det kanske lite märkligt att vi uppenbarligen inte har tydligare regler kring närståendekontroll och intressekonflikter.

Frågan är bara hur en sådan regel ska formuleras för att bli hållbart, och vem som ska driva igenom den.

Debatten är iaf på max nu, och medierna har gått upp i stabsläge. Många tar chansen att glänsa i den här frågan, men jag är inte lika säker på att alla är helt genuina. Tror det finns ett stort antal tyckare och även kanslister och styrelsefolk som innerst inne gärna ser ett friare regelverk, snarare än motsatsen.

Sen är det ju så att Sverige kan försöka diskriminera utländskt kapital, men det kommer sannolikt att motarbetas från flera håll.

FCK:s idé här är både bisarr och väntad på samma gång. Jag kan välkomna detta initiativ då det helt uppenbart eldar på debatten ännu mer. Det lär finnas fler liknande projekt på gång som vi ännu inte sett.

5 gillningar

Jag gillar som sagt inte alls det här. Det är en del av en långsiktigt tråkig utveckling. Men egentligen har ju Hammarby bara gjort samma sak som alla andra klubbar som sysslat med olika typer av samarbeten med mindre klubbar. Skillnaden är att man gått ett (stort) steg längre genom att helt ta kontroll över en annan förening. Att kvalitén på spelarna “rubbat” konkurrens stämmer. Men det borde stämma för precis alla föreningsutvecklande samarbeten. Det ligger i sakens natur att det är bra, inte dåliga, spelare som lånas ut och flyttas runt. Åtminstone spelare med stor talang.

3 gillningar

Ja. Frågan är bara om det finns en ändhållplats för detta tåg. Vad blir de långsiktiga konsekvenserna av att arbeta så här utstuderat med talangföräldningen?

Hammarby har byggt ett kraftfullt ekosystem, med svenska mått mätt. Man är starka i Afrika, starka i Sverige, och har “löst” delar va speltidsproblemet som var en trång sektor. Man behöver disponera speltid över spelare för att få utveckling och kunna “extrahera” sportsligt och ekonomiskt värde.

Tycker inte man kan belasta Hammarby för att man egentligen bara tagit ett mer professionellt grepp om en fråga som samtliga större klubbar arbetat aktivt med.

Takeovern av Frej som sådan var såklart väldigtutstuderad och listig. Och för att ha det sagt: Jag gillar inte heller utvecklingen, men ser i grunden positivt på att föreningarna driver innovation och utveckling.

3 gillningar

Överlag extremt mycket snack och demokratiskt värdegrundsbabbel från andra klubbar. Man får väl gemensamt lägga ned all organiserad talangutveckling som kan medföra störningar i seriesystemet… vilket inte kommer hända.

3 gillningar

Blir nog tillslut någon svensk kompromisslösning av detta. En lagomvariant där större klubbar med ambitioner får någon form av vilja igenom. Debatten blir lite skruvad eftersom att det finns ett stigma. Det är förknippat med enorma kostnader att uttala sig till fördel för varenda sak som kan kopplas till den moderna fotbollen. Så mängder av pådrivare håller tyst i syfte att inte trampa i getingboet.

Sen håller jag helt med. Väldigt gott om brösttoner och moraliska utspel om att detta förstör “allt som fotbollen står för”. Desto färre inspel om att det faktiskt samtidigt också gynnar ligan att vi har lag som driver utveckling (oavsett slag).

1 gillning

Svensk fotboll måste sluta upp med losermentaliteten. Förstår att det skaver för många att det är just vi som ligger i framkant.

Jag är inte säker på att klondebatten hade varit lika het om det vore mff som gjorde som oss. Där kan man borsta av sig och hänvisa till vad som händer i danmark och peka på att man verkar på en europeisk marknad. “Vi jämför oss inte med Allsvenskan.” Men nu ska det hetsas och man ska också göra sig lustig över att det är just vi, med vår bakgrund, som driver på här. Iaf i twitterträsket.

2 gillningar

Jag är helt övertygad om att alla storlag hade kritiserats för upplägget. Möjligt att det blir lite av en förstorad upplevelse i Stockholms ekokammare, med tanke på att intresset är störst här, supportrarna flest, och att även många journalister och proffstyckare är baserade här. Men nog hade man attackerat MFF på samma grunder.

Mindre lag kan komma undan på ett annat sätt.

Tycker dock du adresserar en viktig poäng: Man ser bara problem när globaliseringstendenser krockar med delar av det som föreningsdemokratin vill bevara. Man ser sällan lösningar. Jag tror, som jag skrivit tidigare, att många som nu är ute och debatterar enbart poserar. De skriver att de hellre ser “äkta” fotboll på en grusplan. Och alla vill såklart ha en autentisk fotboll som bygger på den här äktheten. Men när det väl kommer till kritan tror jag inte att det stämmer fullt ut.

Någon behöver formulera en vision om hur Sverige ska vara konkurrenskraftiga samtidigt som man bevarar äktheten och vår unika särart.