Hammarby – Nyhetsdiskussioner

Jag har inte heller någon aning. Men noterar med viss nöjdhet att det gnisslar lite i Allsvenskans mest välutvecklade maskineri. :slight_smile:

Det är samma Daniel Andersson som Berglund tackade Nej till för bara några månader sedan… :slight_smile:

Kommer inte ihåg var, men samtidigt som det sas att Berglund skulle vara CHEFSscout inklusive sköta värvningarna till HTFF själv, sas i en bisats att han är en trolig efterträdare då/om Hjelmberg tackar Ja till något bud från utlandet framöver.

Gällande om han känt sig överkörd. Även som chefsscout har man som i vanliga företag personer över sig som bestämmer budget och om beslut passar till plan och policy…

1 gillning

Håller med om detta. Men den verkligheten bygger ju på att det råder viss samsyn, och har man en avvikande uppfattning och blir överkörd för ofta - som chef - så lessnar man. Då är man ju i praktiken bara en person som filtrerar fram namn men väger lätt när besluten ska fattas.

Nu vet jag ju inte om det är så. Kan vara helt fel. Men han väljer iaf att lämna och trycker stenhårt på kemin med Daniel Andersson i sin välkomstintervju hos MFF. För mig en tydlig signal om att han förmodligen inte dragit jämnt med övriga i Bajen.

En annan dimension här är att Daniel Andersson håller på att säkra upp med lojalister runt sig, eftersom att han vet att hans dagar är räknade. Han har redan fått dödskyssen, frågan är bara hur länge han kan vara kvar.

1 gillning

Exakt, efter att han arbetat ett par månader i Bajen så ändrade han sig och tackade ja till MFF i alla fall.

Berglund visste ju policyn och att A-truppen var nästan klar innan han gick till Hammarby och han kan OMÖJLIGT ha blivit överkörd något att tala om eftersom “nästan alla” in under vinterfönstret kom från BP… :slight_smile:

Utöver Afrikanerna, som var förutbestämda, väntade på att bli 18, var det:

Lind plus 4 unga direkt från BP eller med bakgrund i BP

2 från andra klubbar till HTFF.

Utöver det var det bara Hagen, så inte mycket att vara oense om :slight_smile:

OM han ändrade sig eller om han och MFF tänkt redan i vintras att det var en spionrunda till Hammarby först :slight_smile:

Svårt att tro det om en person som arbetat hos er tidigare och har en personlig relation till klubben. Troligare är att det är en missbedömning från er lednings sida, som man nu får betala priset för. Det svänger om Bajen igen, var ska detta sluta :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det är sant. Kanske inte oense om specifika transfers, men man kan ju vara oense om vad som är bäst på lång sikt och bli överkörd i sådana frågor.

Att Berglund byter måste ju ställas i relation till vad han får i MFF. Jag har förstås ingen fakta på bordet, men i Radio 1910 (MFF-podd som brukar ha insyn) säger man både att Malmö FF har betalat rejält för Berglunds signatur, och att han “garanterat” har fått stora mandat att vara med och bestämma, eftersom att han “annars aldrig hade hoppat på”.

Eftersom att MFF är i en process när man måste förändra, och i ett stämningsläge där medlemmarna fullständigt skriker efter strategisk riktningsförändring, då är det fullt logiskt att Berglund får mycket mer att säga till om i MFF än han får i Bajen… Ni är ju längst fram i moderniseringen av samtliga klubbar och sannolikheten att en “scoutingchef” kan vara med och påverka riktningen är rätt låg.

För övrigt tål det att tilläggas att podden hypade Berglund rätt rejält, och konstaterade att det i princip var det bästa namnet man kunde få efter Ederström. Då med fokus på de stora transfers han gjort för BP. Jag är inte lika säker på hans (Berglunds) storhet som sportchef, men det lär visa sig. :slight_smile:

1 gillning

Precis. MFF har dessutom fortfarande råd att köpa loss i princip vilken ledare som helst om man bara vill, och att det började bli ont om tid indikerar väl att man givit Berglund “an offer he cant refuse”.

1 gillning

Det kan det inte vara heller, eftersom Berglund visste om Hammarbys långsiktiga strategi innan han valde Hammarby.

Klart han kände till den. Och när MFF presenterade sin “uppdaterade idé” så lockade den mer. Kombinerat med en rejäl påse pengar förstås. :slight_smile:

Detta är bra för den allsvenska dramatiken. Vet man något om hur Hammarby kommer agera nu? Vem ersätter? Eller gör man om ansvarsfördelningen?

1 gillning

Vad har bajarna för känsla om tränarfrågan? I media känns det som att det gått från rök till att börja bli en eld, i alla fall. Det påstås att man haft möten med Rydström och norrmannen Horneland.

För sakens skull slänger jag in två andra lediga tränare just nu: Andreas Alm och Per-Mathias Högmo. Båda dessa har en usp av att ha tagit lag till Europa, men saknar nog annat som Hammarby söker. Rydström är väl den objektivt sätt bästa lediga svenska tränaren just nu, så oddsen på honom är helt klart väl bäst.

Ska man byta tränare måste det ske nu så den nya kan vara med och planera inför återstarten och kvalet.

2 gillningar

Jag är faktiskt lite förvånad. Det känns som att det måste finnas mer missnöje än vad som sipprar ut. Kanske är det så att vi avviker för mycket mot planen på några punkter, men jag vet inte riktigt… Vi kan delvis luta oss mot att Hellberg fick det att fungera trots en trög inledning. Och därför borde vi kanske göra samma bedömning av KK. Men… Ingen rök utan eld. Något verkar skava rejält.

Rydström är den ende av dessa som är tänkbar. Huvudsakligen för att han förmodligen redan är relativt kompatibel med de delar av vår strategi som påverkar det sportsliga. Det känns som att han har rätt programvara installerad.

Övriga två tror jag innebär stora integrationsproblem.

2 gillningar

KK har en poäng mindre än vad Kim Hellberg hade hans första år, efter elva spelade matcher.

Kalle Karlssons lag har samtidigt fler avslut, fler avslut på mål, fler gjorda mål. Man har dessutom färre insläppta mål… Och en bättre tabellposition… Och så vidare.

Men. Det är inte rimligt att räkna med total nollställning när man byter tränare. Nånstans tycker jag att Hammarby gått framåt, och att KK tar över ett bättre bygge än KH gjorde. Sen har KK tre förluster i ryggen, och en galet dominant serieledare framför sig i tabellen. På något sätt kan det påverka nulägesanalysen att det nästan känns som att “guldet är kört”.

2 gillningar

Jag har funderat kring Rydström senaste dygnet. Jag har inte landat i vad jag varken tror eller tycker om honom som tänkbar huvudtränare. Men jag höjer en varningens flagg för att vi kanske tittar på en stark personlighet som också helt uppenbart kommer att ha svårt att begränsa sin egen kreativitet på ett sätt som gör att det ryms inom det regelverk och styrdokument som vi just nu vilar på. Tycker inte det känns helt rätt, men jag kommer för en gångs skull vara väldigt försiktig. Sen är det förmodligen också ett litet tecken på att man internt inte riktigt litar på vad vi sysslar med, alltså möjligen ett tecken på kortsiktighet. Det känns helt enkelt osannolikt att Rydström rent objektivt är den tränare som är optimal för vår modell (finns många tränare) och att vi därför värderat upp andra egenskaper och gjort kompromisser.

2 gillningar

Kan det inte vara så enkelt att han anses passa in eftersom att han redan jobbat med Adrian von Heijne? Även om det du skriver låter logiskt så kan det ju vara så att han är ett av få namn vars filosofi bara råkar fungera med det ni sysslar med. Att hans kreativitet drar åt samma håll.

Ps. Jag vet att du håller på Bajen, det är tyvärr inte ett godtagbart skäl att skriva utan styckesindelningar.

1 gillning

Det är över för Kalle Karlsson. Pressträff 13.00, verkar som Henrik Rydström presenteras då.

1 gillning

Intressant att man hänvisar till bristande utveckling i “träningsvardagen”. Då finns det alltså något konkret att peka på, som inte läckt ut i medierna tidigare. Detta förvånar mig. Jag vet att han var noggrant scoutad och att Bajen hade koll på vem de tog in. Kan vara nyspråk för att det är något med relationerna till truppen som inte funkar…

2 gillningar

Jag har funderat flera varv på detta och landat i att jag tror att det är så enkelt att man internt valt att agera opportunt eftersom att Rydström blev ledig och att det fanns en upparbetad relation. Kanske till och med en tyst överenskommelse om att jobba ihop “i framtiden”. Att Rydström var top target tidigare OCH att vi tar honom nu på ren fomo. Och för att vi har råd.

Kanske landade Rydström högre upp än KK på priolistan före vintern. Och kanske bortser man från misslyckandet i MFF på grund av att han anses mer kompatibel med AvH än med Daniel Andersson.

Så går mina tankar.

Så jag har slutat leta efter en rykande pistol för tillfället. Inte ens KKs egna ord pekar på något sånt. Det enda bruset jag kan se är att Nikola Vasic dampfamilj inte verkar särskilt nöjd med Kalle Karlsson. Men den familjen är udda på flera sätt så det lägger jag ingen större vikt vid. Jag tror inte att Rydström kommer tvångsspela Vasic. :slight_smile:

2 gillningar

Ockhams rakkniv skar halsen av Kalle Karlsson. Det såg han inte komma när han skrev på. Jag gillar denna förklaringsmodell.