Hahn behövde göra flera mycket bra räddningar, bl a en uppe vid krysset.
Men under långa perioder fick Mjällby knappt låna bollen, INTE genom enkelt sidledsspel utan genom att då Mjällby bröt de ideliga Hammarbyframspelningsförsöken då tog Hammarby oftast tillbaka bollen snabbt genom hård press direkt.
Vad jag kan komma ihåg hade Mjällby inte ett enda friläge, medan Hammarby hade flera och då är det mycket lättare att göra mål, vilket det blev tre gånger också.
Får se hur mycket detta är en produkt av underlagsfördelen man hade i och med hemmaplanen. Gissar att man försöker sig på samma spel mot Sirius borta.
Som det ser ut nu är det fullt tänkbart att ni står på tolv poäng med en mycket stark målskillnad när derbyt mot oss spelas. Första gräsmatchen kommer mot IFK i omgång 7…
Jag är lite för bedrövad för att kunna ge någon djupare analys av matchen. Känslan var att vi hade mycket boll och hyfsad kontroll… Men det går inte att vinna sådana här matcher om man inte träffar mål, och idag var en sådan dag där vi hade behövt den där extrema matchavgörande spetsen som våra spelare nästan alltid ser ut att ha på hemmaplan. Surt som fan samtidigt som jag tyvärr får instämma med allsjöns siriuskramare att Sirius ser riktigt bra ut i år.
Jag känner just nu att Kalle Karlsson inte har samma grepp om truppen som Kim hade. Kim kunde trycka på en knapp och få precis det utfall han ville. Kalle visade svaghet när han inte lyckades växla upp laget efter urladdnigen mot Örgryte. Det måste finnas förklaringar till detta. Tyvärr är jag rätt orolig för detta. Tränare som Kim - älskad av alla i laget och staben - är svåra att ersätta. Ser inte samma kemi mellan Kalle och spelarna som jag såg mellan Kim och spelarna.
Tja… Vi får väl se, säger jag. Håller helt klart med om att det fanns dåliga matcher under Kim. Men än så länge ser jag inte riktigt samma unika personliga egenskaper i KK. Och konstigt vore väl det. De är ju olika personer, och förhoppningsvis har KK en annan verktygslåda att använda för att aktivera laget. Men jag tror det kan bli en liten omställning för spelarna. Aldrig sett någon tränare få så många lovord från spelarna som Kim fick. Jag upplevde det som ganska unikt.
Vill bara tillägga att det finns en annan tränar-Kim som är ledig om det skulle vara så att det skiter sig med Kalle Karlsson. Inte fullt lika sympatisk som Hellberg, men icke desto mindre än Kim.
Haha. Kim Bergstrand får oförtjänt mycket skit ibland. Visst, det finns väldigt mycket att ogilla i framtoningen där, men också väldigt mycket att tycka om. Han är en preussisk och lojal instruktör av högsta snitt, samtidigt som han inte kan beskyllas för att överinvestera i mediala relationer.
Förmodligen en av Sveriges bästa tränare, men tyvärr illa lämpad för att förvalta ett lag med dagens ungdomar. Det hade dock varit kul att ge honom fria händer och gott om tid i en sån extrem talangmiljö som Bajen har… För att se vad som händer!
Boss move av MFF. Philip Berglund säger upp sig som chefsscout, efter knappt ett halvår i Bajen. Hammarby har kommit långt, men ännu är MFF så pass mycket högre i hierarkin att de kan plocka in folk från rivalerna på det här sättet.
Ja, den ser faktiskt inte helt okomplicerad ut, den här flytten.
Rätt tydligt att Hammarby inte är nöjda, i och med hur man väljer att formulera sig på hemsidan.
Vid årsskiftet återvände Philip Berglund till Hammarby, i en roll som chefsscout i klubben, men har nu valt att säga upp sig från sitt uppdrag.
– Philip har valt att säga upp sig efter ett knappt halvår hos oss, vilket såklart är tråkigt. Han kommer under sin tre månader långa uppsägningstid att få korrigerade arbetsuppgifter där han inte längre knyts till herrlagets verksamhet, säger sportchef Mikael Hjelmberg.
Givet rollens karaktär har Hammarby Fotboll vidtagit alla nödvändiga skyddsåtgärder för att säkerställa klubbens kort- och långsiktiga intressen.
Låter som ett Berglund kommer få städa toaletter några månader.
Luktar surt lång väg. Men ett intressant move av Malmö FF iaf, även om jag misstänker att de inte riktigt är mottagliga för den typ av förändring som krävs… Än. Att över huvud taget välja att gå för en person som borde vara “omöjlig” indikerar att man agerar med en beslutsamhet åtminstone. Det är bedömt Zlatkos osynliga hand som agerar i bakgrunden här.
Vi får se hur detta landar. Alldeles oavsett, kul med lite dramatik.
Jag hänger inte upp mig på ett enskilt namn. Men detta indikerar att vi är fragila och sårbara, vilket i sin tur avslöjar att det finns brister internt.
Det är nog inte lätt att integrera alla dessa tjänstemän i projektet.
Sen tror jag att MFF valt att betala rätt ordentligt här.
Nu är dealen presenterad av MFF. Berglunds kommentar gjuter inte olja på vågorna direkt.
– Malmö FF är Sveriges genom tiderna mest framgångsrika förening och jag ser en enorm potential till att det ska fortsätta vara så. Med min bakgrund i de klubbar jag varit i förut, där jag jobbat med spelarutveckling för att nå sportslig framgång och stärkt ekonomi, är det en fantastisk möjlighet att få komma till Malmö som både har en akademi som år efter år som utses till Sveriges bästa och en av Allsvenskans starkaste trupper.
–Utöver det är Malmö FF en förening där det finns en oerhörd kompetens och människor som jag verkligen vill jobba med. Inte minst Daniel Andersson som jag är övertygad om kommer att hjälpa mig att utveckla min yrkesskicklighet ytterligare, synken med Daniel var en förutsättning för att jag skulle ta jobbet. Jag ser nu mycket fram emot att komma till Malmö och sätta i gång att jobba.
Det verkar snarare vara brister hos BERGLUND eftersom han har en tydlig roll som CHEFSscout och sägs ha varit tänkt som Hjelmbergs efterträdare…
Som sagt skumt att Berglund först inte gick till MFF, sedan tog en spionrunda till Hammarby innan han gick till MFF några månader efter att han tackat “Nej” till dem…
Jag tror att von Heijne och Hjelmberg är bovarna i dramat här. Berglund bytte ned sig i status när han gick från sportchefsrollen i BP till chefsscoutsrollen i Hammarby. Givetvis är Hammarby en mycket större klubb, men bytet innebar att han blev nr 3 i den sportsliga hierarkin, mot nr 1 i BP. Det bytet gjorde han såklart mot olika former av löften om vad hans roll skulle innebära, med en utvecklingspotential trots den lägre rollen.
Berglund hade dessutom arbetat i Bajen tidigare och sett den starka utvecklingen, då från utsidan. Trots detta valde han ändå att tacka ja till MFF och bränna både förtroendekapital från supportrar och dessutom få sitta på händerna i tre månader. Varför?
Jag lutar åt det som Berglund säger till MFF:s hemsida, det är personkemin med Daniel Andersson som verkar fällt avgörandet. Och det vägde tyngre än vad han upplevde att han kunde få ut av att stanna i Bajen.
Vi får se om det kommer fram mer info om den här affären, men jag har svårt att se det som något annat än ett misslyckande för Hammarbys sportsliga ledning. Man förlorar en nyckelperson inför sommarfönstret och det blir ett hack i den interna verksamheten då man nu åter igen måste hitta en ny chefsscout.
Vilket förmodligen är ett annat sätt att säga att personkemin med Bajen-garnityret inte var optimal.
Jag gissar att man lätt känner att man krymper när det blir tre chefer på delvis överlappande mandat. Det är lätt att verkligen “tjänstemannafieras” till en utbytbar pjäs i en sådan organisation, inte minst när man har Bajens tydliga strategi som överrock också. Just denna strategi har jag själv hyllat många gånger, men man bör nog erkänna att den ibland kolliderar med individer som känner att de vill mer.
Nu spekulerar jag förstås. Men kemin med Daniel Andersson kan ju också vara bättre för att Daniel Andersson sagt att han kommer kunna påverka mer. Att han sålt in ett samarbete, där de är två arkitekter.
Nu tror jag visserligen inte på detta samarbete. Tror DA måste bort för att MFF ska kunna ta in på rätt spår långsiktigt. Vi får se vart det leder.
Håller med. Antingen tog man fel gubbe från början, eller så har man helt enkelt inte riktigt etablerat en rollfördelning som alla är till freds med.
Kan ju vara fel hos båda parter?
Han kanske känner att rollen som chefsscout är fejk hos oss, om han exempelvis ofta blir överkörd i besluten. Ingen kan ju tro att det är hans ord som väger tyngst.
Jag har ingen aning. Men något har blivit fel här iaf. Bättre att vara ödmjuk så att vi kan förbättra våra processer.