Hur sköts AIK? – Organisation, ekonomi, kansli och strategi

Håll en hög nivå och håll er till topic. Och skapa ett nytt ämne om diskussionerna spårar ur. Ämnena är till för detta. /Admin

6 gillningar

Har vi fått några indikationer på hur Takkula och Riveiro fungerar ihop? Vet vi något om deras samspel?

2 gillningar

Båda känner iaf till varandra väl från finska ligan. Men rent krasst tror jag Riveiro är väl införstådd med läget och strategin framåt.

Alla tränare vill givetvis ha så bra trupp som möjligt och är väl nånstans aldrig helt nöjda. Men Riveiro är inte i en position där han kommer kunna ställa några krav, utöver det som redan stipulerats.

Med all respekt, jag vet vem du är och jag vet vad det alltid leder till när du vill börja bemästra andra skribenter för att du vet att du är bäst. Jag kommer inte tolerera det här och kommer inte gå i svarsmål heller. Bre ut dig om du vill om hur bra du är på allt men jag ber dig snälla att inte göra det då jag ändå innan uppskattat dina bidrag här. Du har bra koll på Bajen och jag har läst nästan allt du skrivit men dra inte igång nu med hur bra du är på psyko-analys osv. Detta forumet behöver inte den vetskapen. Tack i all välmening. :grinning_face:

2 gillningar

Frågan om ungdomsverksamhet togs upp av ANNAN, som trodde att breddverksamhet måste vara dyrt, VILKET JAG SVARADE PÅ MED EXEMPEL, som VISAR att den t o m kan gå plus… D v s on topic.

Mästring blir det först efter att korkskallar inte fattar :slight_smile: och påstår lögner om mig och/eller hävdar att det inte går att göra sådant som redan är gjort! - vilket EXEMPLET visade att det gått…

1 gillning

Så länge du håller det på en bra nivå kommer inte jag klaga alls. Men låt oss släppa det och återgå till topic.

Jag tror ju att även om Riveiro inte var förstavalet så är han en person som verkligen vill göra det bra i gnaget och ser det som ett otroligt bra steg. Jag tror han anpassar sig väldigt mycket mer till vad klubben önskar än vad Mikkjal Thomassen någonsin gjorde. Bara han får tid på sig kan han nog skapa något helt ok som han ändå visat innan i Finland.

3 gillningar

TS tog upp ekonomin i senaste avsnittet. Tycker kritiken egentligen är likadan som innan, men noterar att man inte är speciellt personkritiska utan riktar udden mot klubben och supportrar som vägrat inse rätt väg.

De tar upp en intressant siffra, något i stil med 5 av 200 spelare över 24 år har sålts för mer än 2 miljoner euro de senaste tio åren i Allsvenskan. Detta som referens till att man hämtade in Hove och Csongvai sent förra vinterfönstret.

Inväntar att någon gäst kommer dit eller till VÄÖ för att kommentera närmare. Norlén eller gamla styrelseledamoten Henze exempelvis.

Sedan har man ett uppkommande årsmöte i mars – jag har inte hört något men det är absolut tänkbart att något händer där. Årsmötet väljer inte vd såklart, men man väljer styrelseledamöter.

1 gillning

Ja precis, och detta kan ju inte komma som någon chock för någon som har koll på transfermarknaden. Spelare över en viss ålder köper man för att få omedelbar kvalitet och eventuellt för att de kan stanna lite längre. Inte för att göra gigantiska transfernetton.

Gyllene förutsättningar för att sälja en spelare dyrt stavas:

• Ej ännu fyllda 20 - garanterar i princip värdeökning i nya klubben, som kan sälja spelaren med bibehållet netto även vid flopp.
  • Mycket speltid
  • Offensiva kvalitéer (oavsett position)
  • Några utstickande egenskaper (uthållighet, snabbhet, fysik etc)
  • Debuterat i landslaget

Där har man den perfekta cocktailen. Men kör man in den för hårt så riskerar man såklart få ett lag som kollapsar kollektivt, vilket alla också känner till.

Så det gäller att hålla balansen. Det är nog egentligen inte fel att satsa på Csongvai och Hove, men det måste göras med korrekta förväntningar. De kommer aldrig att bli gigantiska transfers. Enda rimliga anledningen att försöka pressa iväg spelare av den sorten är att man måste banta löpande kostnader, och att man kan betta om att placera pengarna i ett objekt som betalar ut bättre på sikt.

Om man ska tolka tongångarna på X på orden så kommer det komma ifrågasättanden av Fredrik Söderberg. Vet ej om det hos er är normalt att detta dyker upp på årsmöte, men det känns inte helt osannolikt att något händer eller åtminstone yttras.

1 gillning

Dessa värvades enkom för Europa- och toppstriden. Strax därefter fick Berntsen som bekant dojan. Strategin sjösattes februari 2024 men rent krasst var det första transferfönstret där den efterlevdes sommaren 2025.

1 gillning

Fattar. Och kan ändå på många sätt respektera att man gör den satsningen. På pappret ser det ut att strida mot strategin (vilket säkert stämmer), men även inom ramarna för en strategi måste man kunna pröva enskilda investeringsbeslut där man har ett fönster eller en möjlighet som kan ge bra payoff. För att sedan återgå till att förvalta strategin i sin ursprungsform.

Nu vet jag inte om Berntsen körde solo fullt ut, eller om allt var en del av ett noga förankrat avsteg från strategin. Förmodligen inte det senare, givet vad man hör nu.

1 gillning

Låter som ett sätt att i efterhand försöka försvara uppenbart felaktiga beslut i mina öron.

2 gillningar

Absolut. Eller så är det en på förhand integrerad del av strategin. Jag har ingen aning i detta fall. Men jag tror att man riskerar att handikappa sig sig jävligt hårt om den framtagna strategin inte har några mekanismer för att satsa när tillfälle ges. Det är farligt att bli för religiös och dogmatisk i förhållande till strategin - OM den inte är optimal och OM den inte tar hänsyn till att konkurrenslandskap förändras och att nya möjligheter (som man inte såg på kartan tidigare) kan dyka upp.

Det blir McNamara fallacy. Helt enkelt att man blir så snäv i sin tolkning av information att man vägrar erkänna förändringar som inte återspeglas i den data man tittar på.

Det går såklart att bygga en strategi som även innehåller “self improvement”, i brist på bättre ord.

Sen förstår jag att det jag skriver kan skära sig med uppfattningen hos Hammarbys dogmatiska strategi-extremister. Jag köper det. :wink:

2 gillningar

Det intressanta är att (enligt uppgifter) så sade styrelsen nej till ett köp av Onni Valakari. Han var väldigt viktig för oss under hösten 2024, när vi oväntat säkrade en tredjeplats. Men han var för dyr.

Samtidigt verkade Mikkjal och Berntsen vara helt inställda på en satsning på etablerade spelare inför Europa. Söderberg och styrelsen verkar hamnat i en situation där Berntsen langade fram spelare att värva fem i tolv. Av någon anledning gick man med på Hove och Csongvai, sedan gick det väl några veckor innan Berntsen fick sparken.

Rent krasst så var Mikkjal också en felrekrytering givet strategin. Han var dock, precis som Henning Berg, otroligt bra för att stabilisera klubben där och då. Men han hade noll intention att fullfölja klubbens strategi.

Nu är man i ett annat läge, där det inte finns någon “stark man” likt Berntsen.

1 gillning

Även jag tillåter strategiöversyn. Men det du beskriver låter lite som att man menar att strategin är ett “levande dokument”. Och om man vilar på det så räcker det med att man råkar anställa en handfull dåliga människor i den sportsliga ledningen, och sedan tar det en-två säsonger och man har raserat allt och kört i diket.

2 gillningar

I praktiken efterlevde inte Berntsen strategin över huvud taget. Vilket är en kritik som riktats mot Fredrik Söderberg, som ändå är högst ansvarig för att låtit Berntsen och Mikkjal vara kvar trots att båda vägrade anpassa sig.

1 gillning

Låter i mina öron som vanlig intern förhandling, där sportchef äskar pengar för att få igenom nån deal. Och utrymmet han fick loss räckte inte. Vi har varit inne på detta tidigare, men känslan är att Berntsen såg strategin som en begränsning och såg det som hans uppgift att optimera det sportsliga genom att försöka hitta sätt att runda den.

1 gillning

Berntsen sade rakt ut att han trodde på en helt annan modell, hävstången (köp dyrt och nå Europa). Och det gjorde han egentligen från dag ett i klubben, det vill säga innan den nya strategin sjösattes. Han kom in sommaren 2023, strategin sjösattes februari 2024.

Sedan hade han fel i sak, vilket Månsson på FotbollSthlm visade tydligt. Norska klubbar har inte använt sig av Berntsens modell, som han påstod.

1 gillning

Stora frågan här är vilken strategi som låg i samband med att man värvade Berntsen. Vad som såldes in till honom. Följde han detta?

Han kom 2023, och då sade FS detta:

– Med Thomas får vi in kombinationen av en fotbollsarbetare och affärsman. Han har en bevisad hög arbetskapacitet och har återkommande presterat höga resultat i sin tidigare klubb. Vi är väldigt stolta och glada över att få välkomna Thomas Berntsen till AIK Fotboll, säger Fredrik Söderberg, vice VD och vice klubbdirektör i AIK Fotboll.

Jag hittar tyvärr inte det gamla strategidokumentet från 2022, utan enbart det reviderade dokumentet från 2025, alltså post-Berntsen.

1 gillning

Spelar viss roll, men samtidigt har Söderberg sagt att klubben unisont slöt upp kring den nya strategin i februari 2024. Berntsen hade givetvis kunnat säga upp sig om han kände att detta var något helt annat än det han anställdes för.

Både Mikkjal och Berntsen sade samma sak om unga spelare. De konkurrerar på samma villkor som alla andra. Vilket gör att utfallet i praktiken blir att få unga slår sig in, givet att både stomme och bredd i truppen är seniora spelare.

Mikkjal gick sedan ett steg till bort från strategin när han inför 2025 deklarerade att man inte kan spela ett offensivt spel med det material han hade till förfogande. Givetvis ett helt absurt uttalande ur alla synvinklar, utom för den kargt resultatoptimerande Mikkjal.

Ja, men då ska han hitta nytt jobb, vilket tar tid för många sportchefer. Ett långsiktigt jobb där han inte går i samma fälla igen. Ett jobb på en elefantkyrkogård där han passar in. Och dessa blir allt färre. De gamla hantverkarnas möjligheter krymper när strategerna rullar fram sina pansarvagnar och tar mer mark. :slight_smile:

Om detta hela tiden var tangentens riktning så borde AIK:s ledning avslutat Berntsen samma sekund som man insåg att han inte kommer böja sig för någon strategi. Nu lät man honom försena projektet genom att tillsätta en inkompatibel tränare också.

Detta landar återigen i en ledarskapsfråga, och indikerar starkt att FS mfl inte kommer palla trycket denna gång heller.

1 gillning