Hur sköts AIK? – Organisation, ekonomi, kansli och strategi

Strategichef Jeremy Steele och Head of recruitment Miika Takkula deltog i ett timmeslångt program i AIK+ om den sportsliga strategin. Det kan sägas en hel del om siffrorna som presenterades, men mer intressant för det långsiktiga är strategin som helhet.

För första gången kan man nu som supporter mäta lagets status på annat sätt än de mer banala, som att räkna antalet talanger i truppen eller titta på bokslutet.

Man har även förbättrat saker i den dagliga verksamheten. Ett positivt exempel är att man följer upp utlåningarna lika noga som de spelare som är kvar i truppen. Både spelaren själv och den lånande klubben ger feedback. Tiden då man bara lämpade av spelare i en mindre klubb och hoppades på det bästa, är förbi.

Rent krasst är det inget revolutionerande man inlett, utan något man borde sjösatt för ett decennium sedan. Detta är faktiskt viktigare än den nya träningsanläggningen, som i sig är en annan pusselbit i att professionalisera verksamheten.

Tiden det tar att implementera strategin och vända den ekonomiska situationen är 2-3 år enligt Takkula. Han ger också ett svar på varför det roterats mycket spelare under säsongen, Riveiro har helt enkelt inte kunnat utvärdera spelarna på annat sätt. Det kan man diskutera i en annan tråd om det är bra eller inte – men uppenbart är att Riveiro i hög grad fått direktiv om att spelsystemet är prioritet nummer ett initialt.

Intressant jämförelse med Thomassens lag 2025, där vi hade väldigt lite speltid på de mest försäljningsbara spelarna.

Tittar vi på säsongen hittills så är vi nu 1:a i Allsvenskan enligt det här sättet att mäta. Stjärnan är Zadok Yohanna och den andra gröna cirkeln är Wilson.

Annat intressant är nyckeltal kopplade till transfers och talangproduktion. Givetvis är detta “här och nu” och vi vet inte hur detta ser ut 31 december, om vi nått grönt i allt. Som en hobbyanalytiker måste jag ändå säga att jag gillar hur man framställer statistiken, sen får andra mer inbitna gräva mer om de vill.

Att detta dessutom är något man kan presentera regelbundet, några gånger om året, lyfter den pedagogiska nivån och kan stilla farhågor och ge svar på frågor. Att “allt går åt helvete” är något som folk såklart kommer säga, men det kommer vara svårare att motivera det om inte siffrorna svart på vitt säger det.

2 gillningar

Mycket intressant. Ska ta och se inslaget och kommentera djupare. Det ser ut som att man jobbar i linje med ett ganska standardiserat modernt förfarande för hur en klubb kan drivas på lång sikt. Uppföljningen ger viss kontroll och kanske kan lugna ned tongångarna i delar av supporterleden en aning.

En fråga:

I sista bilden står “Andel speltid av High Promotion-spelare (U23)”. Har man skruvat på den definitionen? Jag vill minnas att ert begrepp “high promotion” inte var kopplat till ålder tidigare? Eller är det helt enkelt ett sätt att göra ett urval och fokusera på just den åldern eftersom att de också har ett försäljningsvärde?

Jag är även nyfiken på hur man “blir” en sk High Promotion-spelare om man året innan bara är en vanlig “mid promotion”-spelare?

2 gillningar

Q1 2026 är ute. Ser överlag dåligt ut, om än inte förvånande dåligt. Positivt är att personalkostnaderna minskat med 11%, vilket vd Fredrik Söderberg menar är del av konstandsbesparingsprogrammet.

Söderberg påpekar också att vinterfönstret var för dåligt och att det inte får vara så. Rätt i sak, men givetvis finns det en verklighet bakom som Takkula & Steele har begränsad kontroll över.

Inför sommarfönstret är kravet att köpa färre spelare samtidigt som fler säljs, min tolkning. Man har fortsatt höga avskrivningskostnader, vilket beror på att man värvade mycket i fjol och även innan dess. Ämne för en annan tråd såklart, men det lär hända en hel del i truppen i höst.

• Rörelsens intäkter minskade med 7,6 MSEK från 42,0 MSEK föregående år till 34,4 MSEK i år.

• Rörelseresultatet har minskat med -5,1 MSEK från -28,8 MSEK föregående år till -33,9 MSEK i år.

• Rörelseresultatet fördelas mellan driftsresultat -36,8 MSEK (-38,2) och transfernetto 2,8 MSEK (9,4).

• Resultat per aktie uppgår till -1,43 SEK (-1,11).

• Kassaflödet för perioden uppgår till -2,4 MSEK (-7,1).

1 gillning

Sämre än väntat, men samtidigt “rätt väntat” med en smäll då transferintäkter uteblivit och åtgärdspaketet (version 2) tar tid innan det får effekt på siffrorna. Jag skulle säga att läget är rätt akut, och sannolikt har detta påverkat beslutet att vara extremt försiktiga med Yohanna (som både plockades av i halvtid mot DIF och nekades att följa med nigerianska landslaget till Unity Cup).

Även detta är rätt intressant om man är nörd:

• AIK Fotbollsförening har per 31 mars tillskjutet ett villkorat aktieägartillskott på 16,0 MSEK till AIK Fotboll AB genom kvittning av fordran. Tillskottet har genomförts på grund av lägre intäkter från spelarförsäljningar under kvartalet än normalt.

Hade gärna sett vilka villkor som gäller för detta aktieägartillskott. På något sätt kommer bredden behöva betala för eliten gissar jag. Är väl förvisso inga stora konstigheter, men det är intressant att veta.

1 gillning

Ja, det är väldigt tydligt att man från ledningen ser vinterfönstret som ett stort misslyckande. Man hade nog velat landa 1-2 “större” spelare ut där och då, något jag varit inne på i silly-tråden bl.a. Samtidigt kan jag inte se något skäl till att det är ett misslyckande från Takkula & Steele, eftersom förutsättningarna för att kunna sälja (för OK pengar) var extremt dåliga.

Nu sitter man med ett sommarfönster som måste täcka in även det misslyckade vinterfönstret, tolkar jag det som. Kommer bli väldigt spännande och det lär bli en dominoeffekt på saker, beroende på vem eller vilka man faktiskt lyckas få iväg.

Inte säker på vad du menar med sista meningen. Men ägartillskottet görs i AB. Kan läggas till att man skickade 16 miljoner av Isak-pengarna som tillkommit AIK FF, till AIK AB. Totalt tillskott på drygt 30 miljoner kronor i Q1 således, för att hålla skeppet flytande. I normala fall hade Isak-pengarna stannat i FF och gått till satsningar på ungdomssidan.

1 gillning

Lite slarvigt formulerat. Men om FF efterskänker pengarna till AB, så är det en kapitalöverföring där “bredden” (föreningen) betalar för att “eliten” inte kan hålla sin budget i balans.

Men.

Det handlar också om hur villkoret är formulerat. Kan vara så att man konverterar fordran till aktier och ökar förenigens andel av AB, kan också vara så att pengarna på något sätt i framtiden ska tillbaka. Omöjligt att veta utan att ha sett villkoret.

Jag blir mer nyfiken på Yohanna-affären. Vet vi något om avbränningen där?
Jag tror, som jag skrivit tidigare, att det kan bli en riktigt fet affär. Jag tror samtidigt inte att Yohanna är “ren”, dvs att det är många intressenter som ska ha pengar. Förmodligen har man lyckats skydda honom från de värsta kopplingarna (gäng och liknande), men sannolikheten att det är en Kosugi-deal ser jag som låg.

Kosugi trillade in i DIF efter att alla fönster hade stängt. Kostade inget att köpa loss. Som jag förstod det hamnade han inte i klorna på några tredjeparts-personer, utan där handlade det förmodligen bara om ett helt normalt agentarvode och thats it. Också därför DIF så tydligt kommunicerade att detta “nettomässigt” är en av de bästa affärerna DIF någonsin gjort.

Jag har svårt att se att det fungerar likadant med Yohanna. Vad vet vi om förutsättningarna?

• Vilken agent har han?
  • Vet vi något om VFK till afrikanska klubben?
  • Vet vi något om övriga aktörer?
1 gillning

Det enda jag vet är att hans agentfirma är en mindre, 001 United Sports, där han är på topp fem-listan över högst marknadsvärde. Verkar drivas från östeuropa och har väldigt många nigerianer i stallet.

Enligt vad Herish Sadi sagt, som värvade honom på plats, var det nästan en kupp att man lyckades få honom att skriva på för AIK.

1 gillning

Kikade lite närmare på detta. Inte så lätt att hitta information, men lite har jag hittat iaf:

Agenter och representanter

• Roni Layous, israelisk licensierad fotbollsagent vid R.G Top Sport Services, central europeisk kanal för Ikon Allah-spelare inkl. Yohanna
  • Ayi Muhammed, grundare/president/CEO för Ikon Allah Football Academy, akademisidans representant i Yohanna-affären
  • Ronen Katzav, CEO/grundare av R.G Top Sport Services (Layous arbetsgivare)
  • Gilad Katzav, ägare/medägare av R.G Top Sport Services
  • Adam Kidan, FIFA-licensierad agent vid R.G Top Sport Services
  • Samtidigt förekommer ett “agenthus” som heter 001 United Sports, som också verkar vara involverat. Oklart vilka som är kopplade hit.

Layous samverkar ofta med presidenten för akademin Ikon Allah - Ayi Muhammed -, dvs akademin där Herish Sadi hämtade Yohanna. De båda tenderar att närvara fysiskt när spelare ska representeras. Det är alltså inte otänkbar att de i praktiken arbetar tillsammans i någon form av löpande joint venture, även om det inte ser ut att vara formaliserat. Det framstår i alla fall som att Layous är Ikon Allahs de factu huvudsakliga europeiska kanal.

“Teamet” har inte gjort några större affärer än. Största ser ut att vara Elijah Odede (Ikon Allah/Castle FA → Sheriff feb 2025 → Troyes sept 2025). Rapporterad transfersumma vid övergången till Troyes: 3 miljoner Euro. Det ser ut att vara största affären.

De har tidigare arbetat med östeuropeiska transitländer för sina affärer, där Moldavien och SeriffTiraspol ser ut att ha varit ett nav. Tre spelare har slussats den vägen. Man har även slussat tre spelare via Rumänien. Sverige är helt nytt.

Ikon Allah skriver i sin kommunikation att man attraherar scouter från olika länder till sina “scoutingturneringar”, och då nämner man “Sweden, Spain, Israel, Romania, Belgium and Italy”.

Tänkvärt:
AIK nämner inget om dessa i sin officiella kommunikation. All credd för Yohanna går till Herish Sadi. Det är oklart om de båda varit med och förhandlat dealen med AIK, eller om det skötts enbart av Ayi Muhammed och representanter för AIK.

Hur som helst: Nu finns Layous med i bilden, och sannolikt fungerar han i likhet med vad som är legio i branschen → han vill ha en del av kakan vid en transfer.

Layous och Muhammed har tillsammans representerat Yohanna när man pratat med större klubbar under våren. Förmodligen har man fått vissa ramar av AIK, där AIK

Det finns enligt mig ingen anledning att tro att det inte sker rejäl procentuell avbränning på den här affären, i likhet med tidigare affärer för AIK. Klubben har ont om pengar, och man har fått Yohanna billigt. Hög sannolikhet att det ligger en rätt tilltagen VFK i kontraktet. Och sen ska agenten ha sitt, och därtill kommer solidarotetsersättning.

Med det sagt: Det är nettot som är viktigt för AIK. Man har framgångsrikt utvecklat, pumpat upp och hypat Yohanna, så det lär landa i en riktigt bra affär som (temporärt) räddar AIK:s ekonomi.

Ayi Mohammed:

Roni Layous

1 gillning

… satt en prisbild typ?

Är väl för övrigt omöjligt att värva någon från dessa afrikanska akademier utan att man får ett antal aktörer som ska ha sin del av kakan. Du nämnde Kosugi förut, men det känns dels som en annan marknad och dels kanske som ett ytterlighetsexempel även för Japan?

Man får se det som att Yohanna kommer vara väldigt viktig för att ge ekonomin en “skjuts” under 2026. Samtidigt som man kommer behöva sälja fler spelare både i sommar och i vinter. Det misslyckade vinterfönstret har satt extra press. Samtidigt så var även de två tidigare fönsterna 2025 för dåliga och något vi betalar priset för nu.

1 gillning

§§

Ja, men precis. Att AIK indikerar affär vid en viss nivå, och att man redan är överens om villkoren. Nu finns det ingen historik mellan parterna, så AIK måste vara på sin vakt så att agenten inte “dyker upp” med nya krav nära inpå affär.

Exakt så. Det är extremt svårt att göra “rena” affärer från akademierna, i praktiken omöjligt tror jag.

Kosugi är mer en produkt av tur än skicklighet. Ett extremfall, som du säger. Han bara hamnade hos oss. Låg ingen systematisk scouting bakom den värvningen, och gissningsvis har man inte samma typer av etablerade strukturer för att extrahera värde ur japanska transfers som afrikanska… Det är rena gissningar från min sida förstås.

Ja, vi får se vad det blir för nettoeffekt av affären. AIK måste (och kommer sannolikt) landa rätt högt för att detta inte bara ska bli en affär i mängden som täcker enorma driftunderskott.

Jag funderar lite kring vad man mer kan eller kommer att göra. Är det otänkbart att man hittar en ny adress till Kouamé? Han verkar inte passa in, och har landat snett. Detta är ju en affär som skett under Steele, så det är en liten varningsflagg då den var tänkt att “passa in” i modellen… → Ung, leverans direkt, säljbar. Farligt om det blir sådana felträffar, kan inte bli för många när man investerar på 10msek-nivån.

Endast vi har råd att pissa iväg de summorna på felträffar! :slight_smile:

Beträffande Kouamé. Jag tror man kan sälja honom på samma prisnivå som man köpte honom. Känns inte som att han hunnit tappa marknadsvärde. Kanske bättre att hämta hem den investeringen och sprida den över nya billigare objekt?

Sen är det väl även iaf tänkbart att man kan låna ut spelare för att få täckning för delar av lönekostnad, om man har några spelare som kostar mycket men inte bidrar på planen.

AIK kommer iaf behöva fortsätta agera med rätt hård hand. Driftkostnaderna behöver komma ned hur man än vänder och vrider på det, och även när dessa har sänkts kommer de att behöva finansieras av transfernetton precis som idag.

Man har idag inte truppen för att till 100% kunna räkna hem de nettopengar som behövs på transfers för att täcka driftunderskotten. På halvårsbasis kan vi räkna med att AIK backar 50 msek, vilket betyder att man är beroende av transfers i storleksordningen 70-90 msek brutto i varje fönster. Det är visserligen tänkbart, men knappast troligt.

1 gillning

Det positiva är att lönekostnaderna gått ned 11% jämfört med Q1 2025. JG, Isherwood, Benkovic och Saletros lämnade. Men det finns nog fog för att vara positiv till att man kan minska truppen en del till i sommar.

Tänker att spelade som uppenbart är försäljningsbara är fyra: Zadok, Pavey, Filling, Wilson. Minst två försvinner, Zadok och Wilson. Inte jätteförvånande om även Filling säljs. Pavey fyller 18 i sommar och har brittiskt pass – vem vet om han har intresse.

Henry Meja försvinner i sommar då kontraktet går ut.

Ett par till spelare har utgående. Celina vill jag helst ha kvar. Abdihakim Ali och Faqa har fått begränsad speltid, båda tror jag tjänar på att lämna redan i sommar om tillfälle ges. Vi har även Ellingsen, men det är ett specialfall och han lär inte lämna om han blir frisk och spelklar i sommar.

Hade gärna sett att Taha Ayari går på lån och får spela regelbundet också. Kouamé, vet inte riktigt vad jag tycker men är det så att man kan få pengarna tillbaka och José inte ser honom som en del i projektet så ska man såklart sälja.

Nu är detta inte en sillytråd men ville ändå ge ett hum om antalet spelare som kan komma att lämna. Det kommer försvinna spelare men inte 100% av de jag räknade upp. Men ett halvdussin är inte omöjligt.

1 gillning

Tycker frågan passar in i tråden, med tanke på det aktuella ekonomiska läget och vad det medför för krav på att sälja och/eller avyttra spelare.

Det lär som du säger hända en del i fönstret. Truppen måste på något sätt bli mindre, både numerärt och lönekostnadsmässigt. Samtidigt förutsätter strategin att det hela tiden finns ett visst antal unga spelare som har potentialen att slå igenom. Annars faller det. Samma sak gäller i stort sett alla klubbar, men det blir såklart mer akut ju mindre pengar man har på banken.

Jag vet inte exakt hur många talanger man behöver förvalta parallellt, men vet att vi kämpat med samma fråga i DIF.

Ibland har vi hamnat snett och haft “för många” eller “för få”, ibland har vi hamnat ännu mer snett och haft “för många på samma position”, och ibland har vi hamnat ÄNNU mer snett och haft för många på samma position OCH med fel pass…

Nu inbillar jag mig att både DIF och AIK har koll på den här frågan, och siktar på ett gyllene antal som man vet att man hela tiden kan förvalta på ett bra sätt. Jag tänker mig att för att säkra upp minst en transfer per fönster behöver man säkert 2 som ingår någorlunda kontinuerligt i startelvan, 2 strax utanför, och ytterligare 2 som ligger precis på gränsen till att vara med i truppen.

Det bildar en ganska naturlig kö där man kan räkna med att sälja en, men samtidigt klarar av att sälja två om man får bra bud. Och så fyller man på underifrån med motsvarande. Det där går säkert att hitta en bra balans i om man har en tydlighet i rekryteringen.

Frågan kan dock inte bortses från - eller hanteras slarvigt - eftersom att den är helt avgörande för att klubbarna ska ha kunna verka utan att göra extrema underskott.

1 gillning

Absolut och det kommer man inte nå under den här säsongen. Även om man redan har och kommer ha unga spelare som får mycket speltid, så är inte balansen där på alla positioner.

Vänsterbacken är ett bra exempel. Man gick in i säsongen med en vänsterback, Edh, skadad. Wilson fick skolas om och sedan värvades Bergquist. Nu när Wilson högst troligen säljs så står man med två vänsterbackar, där ingen av dem kommer ge AIK speciellt mycket pengar. Samtidigt har man två vänsterbackar i akademin som tydligen är väldigt lovande. Så, antar vi att Edh nu blir ordinarie och avyttras i vinter blir det först 2027 som en vb-talang åter har en chans att ta sig in i elvan igen.

Spekulativt, men som exempel på hur knepigt det kan vara att hitta balansen för att maximera utsikterna för talanger att kunna konkurrera.

1 gillning

Nya uppgifter om AIK och agenturen Universal. Universal var inblandade i försäljningarna av Lamin Fanne och Rui Modesto, trots att föreningen valt att inte samarbeta med Universal.

Förklaringen som anges är att detta skedde via Thomas Berntsen, utan klubbstyrelsens vetskap. Enligt vd Söderberg så kände han enbart till de intressenter som namngetts i affären och hade ingen aning om att sportchefen använt andra parter.

När Universal-agenterna då ytterligare en gång hade hjälpt AIK att dra in stora pengar på spelarförsäljningar blev det som en slags revansch mot AIK och dess ledning, som utåt gått hårt åt och kommunicerat att man brutit med dem. Det är så Sundberg beskriver det i “Fotbollsagenterna”.

Söderberg menar att man brustit i kontrollen av vilka Berntsen samarbetade med. Samtidigt som Berntsen själv borde känt till detta och alltså struntade i direktiven från ledningen och körde sin grej ändå.

Pikant att sådant här poppar upp fortfarande. Rekryteringen av Berntsen får så här i efterhand en bitter eftersmak. Tydligt är att han hade “sitt sätt” och det var så han arbetade helt enkelt, någon anpassningsvilja verkade han inte haft över huvud taget. Vilket klubben borde förstått när han värvades.

2 gillningar

Sånt här löser man genom att kräva in enkla underlag på varje affär. Först om ett sådant finns har man rätt att hävda sin egen oskuld.

Verkar vara rätt amatörmässigt i AIK, precis som i många andra klubbar. ELLER så är det fler än man tror som är helt och hållet med på att dessa affärer görs. Jag vet inte vad man ska tro här. Dumhet vs smarthet… Svår fråga som landar i vad man har för förtroende för nuvarande ledning och styrelse.

Det är ju rätt enkelt att från styrelsens håll säga att man ska ha ett underlag på alla affärer, och kräva att organisationen genomlyser affärerna på ett professionellt sätt. Vd ska leverera detta underlag till styrelsen i samband med varje affär. Vd ska naturligtvis hämta in motsvarande underlag från sportchef och andra personer med betydande ansvar för affären. På så sätt tvingar man fram antingen transparens eller lögn, och därefter är det lätt att peka på vem som är ansvarig när det brustit.

Om jag hade suttit i styrelsen hade jag inte nöjt mig med Söderbergs förklaringar. Om jag hade varit medlem/ägare hade jag inte nöjt mig med styrelsens slapphet.

AIK har låg trovärdighet i den här frågan. Det blir extra känsligt nu när Yohanna-affären ligger runt hörnet. Kan vi med säkerhet veta att den här affären inte är besudlad? Har Söderberg ställt alla kritiska frågor till de som har säljmandat? Vi har en nigerian (akademiägaren) och en israel (agenten) som tillsammans ser ut att sy ihop en affär som är tio gånger så stor som deras största affär tidigare… Det är klart att det är större krafter involverade här.

Som vi har varit inne på tidigare. Fribyggare Berntsen var fel sportchef givet den nya strategiska inriktningen och det nya ekonomiska ramverk som skulle komma att växa fram i AIK. Nån har rimligen sett detta i ett tidigare skede, men det gör ont att rycka plåster…

3 gillningar

Det kanske är smartare om Söderberg går ut och exponerar sårbarhet säger att frågan är alldeles för stor för att en enskild vd ska kunna knäcka den? Jag tror att han skulle få mycket sympatier från branschen.

Vi vet ju att detta fenomen existerar i så gott som samtliga klubbar, på ett eller annat sätt. AIK verkar väldigt utsatta, och det beror definitivt på att man möjliggjort detta genom en lång rad historiska felbeslut. När man väl sitter med problemet är det helt uppenbart extremt svårt bryta sig fri.

3 gillningar

Kan hålla med om detta. Men det förutsätter också att han verkligen vill lösa det. Känslan är att han antingen har kapitulerat (men inte vill erkänna det) eller är komprometterad och befinner sig i någon märklig beroendesits vi inte känner till. Jag har svårt att se att sådan här flathet bara uppstår utan anledning, när problemen är så oerhört omfattande och allvarliga.

Hela den här grejen med att stora affärer lockar till sig en jävla massa oklara aktörer är inget unikt med fotbollen. Det sker överallt där det finns stora transaktioner.

Han har en extremt viktig position i svensk fotboll, och på många sätt är det han som fått den här frågan på sitt bord. Han sitter med svarte petter på hand och verkar inte direkt ha något samspel med någon som hjälper honom att lösa problemen. Jag vet inte vems gubbe han är, men det ser inte ut som att han får hjälp av styrelsen heller.

2 gillningar

Det verkar komma ännu mer AIK relaterat kaos från den där boken!

• Sundberg beskriver en maktkamp mellan agenturerna Universal och HCM.
  • Universal ville se João Henriques som AIK-tränare, medan Andreas Brännström till slut fick jobbet.
  • Spänningar ska ha uppstått mellan spelare och ledare med kopplingar till de två agenturerna.
  • Omkring tio spelare uppges ha varit knutna till respektive sida.
  • När AIK fick en svag start på allsvenskan ska delar av Universal-sidan ha velat få bort Brännström.
  • Enligt boken informerades Brännström om att tre spelare planerade att bidra till hans avsked.
  • Uppgifterna gjorde gällande att spelarna ville förlora mot Degerfors och göra sig otillgängliga till derbyt mot Djurgården.
  • Målet ska ha varit att Henok Goitom skulle ta över som huvudtränare.
  • Brännström tog upp uppgifterna med den nytillträdde sportchefen Thomas Berntsen.
  • Därefter hölls ett stormigt spelarmöte på Karlberg.
  • På mötet konfronterades spelare som enligt uppgifterna pekades ut i planerna.
  • Berntsen sade senare att eventuella sådana uttalanden kan ha varit ”ett skämt som har missförståtts”.
  • Två av de utpekade spelarna nekar bestämt till uppgifterna.
  • En spelare säger: ”Det är helt taget ur luften”.
  • Brännström fick sparken ungefär en månad efter mötet.
2 gillningar

Detta är inget annat än en mardrömsliknande situation. En situation som egentligen inte borde förvåna någon. Man kan inte längre lita på att spelarna har lojaliteten på rätt ställe, och givetvis är detta kopplat till att agenterna och agenthusen har en mycket mycket större roll i spelarnas liv än vad många vågar erkänna.

Vi har varit inne på det tidigare. AIK är den perfekta plattformen för den här sortens parasitära krafter. Man har varit 100% beroende av transferintäkter, man har varit extremt öppen för att ta emot talanger, man har aktivt valt att arbeta med agenter som övriga klubbar sagt nej till, man har haft en svag management… Och man har samtidigt ett vrålstarkt varumärke och enorm räckvidd.

Det som i andra klubbar oftast är gnissel om speltid och lite osämja mellan spelare och ibland ledare, är i AIK regelrätta falangstrider mellan starka externa krafter som tryckt in klorna djupt i föreningen.

1 gillning

Det har varit min känsla länge att Söderberg saknar “nypor” för den här typen av organisation. Och att styrelsen i stort sett inte gett honom speciellt mycket hjälp – med undantag för att det började gnisslas från 1-2 ledamöter under Berntsens sista fönster. Att han skulle vara styrt av yttre aktör tror jag inte på, snarare handlar det om den vanliga falangstriden inom AIK där den som sitter på makten ogärna granskar sig själv.

1 gillning