Kalle Karlsson tar över Hammarby – hyperoffensiv att vänta?

Jag tror Kalle avvaktar och kollar försässongen innan han bestämmer hur han gör vid tävlingsstarten. Kabore är underskattad, knappt fått spela fastän han var bland de bästa i gjorda mål per spelade minuter i hela Allsvenskan 2025… Kanske för att Kim inte tyckte han kunde löpmönster tillräckligt då motståndarna har bollen. Han fick alldeles för få inhoppschanser då Bajen behövde mål i slutet av matcher. Det finns även två nya CF-afrikaner, Kebbeh som kom i somras och köpoptionen utnyttjats på nu, och Liberianske Gibson, som inte kommit än. 2 mål på 10 matcher i SENIORLANDSLAGET. Säjs nyss ha blivit 18, ser äldre ut, men kanske beroende på att han är så stor. Kebbeh spottade in mål i Ettan under hösten efter en trög start då han inte var samspelt med de andra än. Hjelmberg sa nyss att man avvaktar lägret innan det bestäms gällande A-lag eller HTFF under våren.

Beror en del på om Madjed säljs och hur det blir med BREDA yttrar - siktas på att fås in en ny plus är Adindu redo? - men tror Abraham kan komma att spela vänsterINNER istället för 9a OM Kalle kommer på en bra annan position för Lahdo, men ändå bra för Besara. (Lahdo kan spela 8a, om någon av MCstartspelarna försvinner.)

2 gillningar

Mycket intressant.

Jag kan ge mig fan på att KK pressar på för att inte ta några risker gällande nian. Har egentligen inget att gå på, annat än att hans felbedömning av nian inför 2024 enskilt får betraktas som faktorn som gjorde att VSK åkte ut. Med vilken annan nia som helst hade VSK klarat sig kvar i serien. Det bör kunna forma hur han tänker idag.

Så givet nuläge ska han vara jävligt säker på nuvarande uppsättning om inget nytt ska in, är känslan. Blir intressant att se hur KK resonerar.

Nu går det förstås inte att jämföra VSK 2024 av mot dagens Bajen, som dräller av kvalité. Men har man en fungerande nia får man rätt många “gratispoäng” och mer tid att bygga upp något. Plockar man exempelvis bort Priske från dagens DIF är jag tämligen säker på att det skulle bli betydligt tuffare.

Tycker också Kaboré har sett bra ut. Hade gärna sett mer av honom, men Hellberg kändes lite fastcementerad gällande vissa spelare där på slutet.

1 gillning

Även med tidigare inköpta skyttekungs9or har de INTE gjort många mål i Bajen p g a Bajens spelstil att spela motståndarna låga, vilket gör att det blir mindre plats för 9an och nästan inga frilägen på kontringar som i en del andra lag. Bajen har mer spelat på att 9an mest ska jobba för att göra plats för ANDRA att göra mål, vilket syns på Bajens många gjorda mål MED ganska få för 9an. T ex sa Kim åt Erabi att han springa MELLAN mittbackarna för att dra ner BÅDA, vilket ger färre mål än varrierat, vilket jag muttrade om att det nästan aldrig hände under Kim att någon sprang mot första stolpen. (De enda jag kommer ihåg var en för Gul, ett par då Schelhas spelade 9a och ett mål då Toure sprang över från vänstersidan.)

Kalle Karlsson har sagt att en sak han vill ändra på är mer direktspel framåt ibland.

Gällande VSK hade de knappt några pengar att köpa för 2024. Underligt att Diabate var så dålig där och så bra senare, för VSK skapade en massa chanser, men för strikers kan det ändras fort p g a självförtroendenivån. Ali var så bra i Superettan 2023 att jag tog ut honom som joker i Fantasy haha men 2024 missade han t o m bollen även i ganska enkla lägen! t ex i en match då han hade tre superlägen från nära håll och borde ha satt två av dem. (I det tredje studsade bollen alldeles innan.)

2 gillningar

Håller helt med om detta. Det är en skarp observation. Men åtminstone 10 mål ska man kunna förvänta sig av nian, givet hur ni spelat tidigare.

Intressant. Har missat detta. Var kan jag läsa detta?

Vilken anfallare som helst, i både Allsvenskan och Superettan, hade förvaltat fler av de lägen som Ali fick. Det var ett felaktigt bet från Kalle Karlsson, enligt mig.

Så är det dock ibland, så det är inte särskilt märkvärdigt. Men effekten på VSK:s poängproduktion blev brutal, och deltat mellan xG och gjorda mål var det största jag har sett över en säsong.

Kolla på VSK respektive KFF (som också åkte ur), ackumulerat antal mål vs ackumulerad xG under säsongen:

Jag är helt säker på att dussinanfallare (som hade rymts inom budget) som exempelvis Kalle Holmberg och Adam Bergmark Wiberg hade producerat i den där miljön.

2 gillningar

Hög risk men helt rätt sätt att tänka. Det är ett logiskt nästa steg för oss. Ett steg helt i linje med föreningens välförtjänta förbättrade självförtroende. Just nu finns det ingen konkurrent som kan agera lika självklart i den här frågan. Mycket beroende på att framgångarna sitter i föreningens strategiska arbete snarare än personerna som involveras.

Att ta in Kalle Karlsson är ett strategiskt statement. Han är i naturen mer offensivt lagd än Kim Hellberg.

Om Kalle Karlsson lyckas med samma saker som han periodvis lyckats med i VSK så kommer allsvenska målrekordet ryka - förutsatt att truppen fortsatt håller en hög nivå.

Detta är även bra för transferstrategin. Antalet mål driver upp transfersummor, så den ekonomiska hävstången på vår talanrekrytering kommer bli ännu högre.

3 gillningar

Kommer inte ihåg om det var vid en tidigare intervju eller i ett kort klipp från första träningen, som han sa det. Men ändå possesion ofta, men blanda med fler direkt framåtspel.

Det var inte så konstigt att Ali fick spela i början för han hade gjort många mål i Superettan då de gick upp. Ingen av de andra tillgängliga anfallarna inklusive Diabate satte chanserna de heller…

_

Vid upptaktsmötet sa Kalle Karlsson att det är tre huvuddelar i speliden. Två av dem är som Kims med possesion och intensivt presspel vid bollförlust. Den tredje hörde jag inte :slight_smile:

2 gillningar

Absolut inte konstigt att en tränare tror på sina spelare. Men med facit i hand ett felbeslut, då utfallet blev bortom katastrofalt och i princip kvaddade hela planen. Man skulle ha uppgraderat positionen, och det råder ingen tvivel om att man hade råd.

Som sagt, tycker inte det är särskilt märkligt. Sånt händer. Man lär sig att “många mål i Superettan” inte alls är någon målgaranti för Allsvenskan. Det var väldigt riskabelt spelat, och är man någorlunda ödmjuk i sin efteranalys så omvandlar man det till kunskap/erfarenhet.

Sen finns det förstås tränare som rycker på axlarna och hänvisar till slumpmässiga faktorer. Jag tror dock inte Kalle Karlsson är en sådan.

Han har för övrigt ett resonemang om nior i Lundhs podd. Minns inte exakt, men han säger något i stil med “nior i denna klubb (VSK) brukar göra många mål”. Ska se om jag kan leta upp det.

1 gillning