Kalle Karlsson tar över Hammarby – hyperoffensiv att vänta?

Va? Det var väl inte dukat då Besara kom? :slight_smile:
(5a året innan och ganska dålig ekonomi. Inga spelare kvar sedan Besara kom. (Utom Collander, men han har varit skadad nästan hela tiden.)

Uttryckte mig dåligt, det jag menar är er långsiktiga sportsliga strategi fanns där när han kom. Menar inte att han kom till en perfekt trupp eller ekonomi, båda är mycket bättre nu än 2022.

1 gillning

Helt enig! Sen är det förstås bara vårt unika och särskilt objektiva utifrånperspektiv. Vi får väl se vad @Lunkan säger när han ser din jämförelse mellan Rosenberg och Besara… :slight_smile:

1 gillning

Du har en poäng, men samtidigt är det ändå inte riktigt jämförbart. Du kan göra en kanonsäsong och kryssa två derbyn. Men du kan inte kryssa dig till Europa – där krävs en mentalitet som skiljer sig från derbyns (som ändå absolut är speciell).

Ja fast då faller ju poängen med att göra en jämförelse. Varje klubb har ju i nån mån sin egen syn på vad som är en framgång och inte.

Håller med om att Besara var del av utvecklingen, där har du rätt. Men du underskattar hur avgörande Rosenberg var för att MFF kunde ta sig till Europa. Jag tror han var helt avgörande för MFF – på ett sätt Besara inte har varit för Hammarby. Därav att jag jämförde titlar/Europaframgångar, eftersom det ger svart på vitt var skillnaden ligger.

Går ju att vända på och säga att Rosenberg tagit plats i dagens Hammarby. Men det blir nånstans utanför diskussionen, för vi har ett facit att gå efter vad de presterat i sina klubbar vid jämförbar ålder.

Tänkte först på Henok Goitom faktiskt :slightly_smiling_face:

1 gillning

Fine. Har sett framgångarna mer som en organisatorisk gärning och tydlig satsning från MFF, men det är klart att det boostas av att någon på planen bidrar lika mycket.

Viktig person och allt det där. Men lättare att ersätta än de två som diskuteras.

Jag såg den innan jag skrev förra :slight_smile:

De har olika roller och olika positioner

och olika situationer för lagen, eftersom Hammarby får mycket hårdare lottning i Europa p g a dålig historisk ranking,

vilket ställer till det vid jämförelse. Kanske Rosenberg viktigare för sitt lag i Europa medan Besara har kanske varit viktigare för sitt lag i Allsvenskan :slight_smile:
2024 var Besara mycket viktig även som playmaker, men 2025 hade laget blivit bättre så även andra gjorde mycket av playmakerjobbet, vilket gjorde att Besara inte behövde backa ner som 2024, vilket ledde till färre målgivande passningar men fler mål av Besara.

2 gillningar

Problemet med jämförelsen är att det nu finns tre nivåer av Europaspel. När MFF kvalade in var nålsögat betydligt svårare att ta sig igenom.

Jag vet inte vad MFF hade för ranking inför kvalet 2014, då man tog sig till Champions League. Men det kan inte varit jättebra, eftersom man bara kvalat till Europa en gång sedan 2006 innan dess (2011 rök man i play off mot Dinamo Zagreb).

Kort sagt, MFF hade kanske likvärdig ranking men ändå betydligt svårare väg till Europa där och då, än Hammarby hade i fjol.

1 gillning

Kan inte på rak arm säga hur MFF rankades 2014 när Rosenberg sköt klubben till CL. Men om jag minns rätt slog de ut både Sparta Prag och Redbull Salzburg på vägen dit. Så vet inte om lottningen där och då var särskilt lätt. :slight_smile:

Lägre tröskel för att ta sig till Europapspel idag. Visst måste man ha lite flyt, men det är inte direkt så att svenska lag behöver bestiga berg för att ta sig till Europa längre.

Besara har definitivt varit viktigare för Bajen än Rosenberg varit för MFF. Malmö har alltid kunnat luta sig mot en eller flera stjärnor. Vi har aldrig varit i den positionen. Vi har varit mycket mer beroende av enskilda spelare, särskilt “legendarer”.

Nu är det annorlunda. Nu har vi en fungerande verksamhet som utvecklas. Stjärnor kommer och går som ett resultat av vårt sätt att arbeta.

1 gillning

I ett Bielsapass igår med 11-manna fullplan med lag jämt mixade (efter antal startelvaspelare ifjol*) gjorde Abraham 4 mål. (De spelar lite snällare i närkamper och inte tillåtet med fusk med fasthållningar, Kim sa åt dem förut att spring ordentligt istället för att hålla fast.)
Efteråt sa Kalle till Abraham att då du klarar två sådana pass samma dag, då är det bra haha

*I alla jag sett har t ex mittbacksspliten varit Eriksson+Hedlöf mot Winther+Fofana. Besara, Mackan, Tekie har varit splittrade.

2 gillningar

Tack!

Vilken position hade Abraham då?

9a, men är på olika positioner. Tänkte inte på vem som spelade vänsterytter nu under Bielsa, men då det varit Lahdo har Abraham som 9a ofta switchat mellan det och vänsterINNERposition sedan Kim kom på det i höstas, vilket ju gick mycket bra.

Abraham pratade själv efter Bielsa om att han börjat springa mer mot första stolpen, som jag klagade på redan 2024 att Hammarby nästan aldrig gjorde, så både jag och Kalle begrep det bättre än Kim :slight_smile: Lite svårt att se på videoklippet, men minst ett mål kom till så nu.

2 gillningar

Fatar. Blir väldigt intressant att se vad Kalle Karlsson kan göra med Abraham, dvs om det går att förvandla honom till en “riktig” målgörare i Hammarbys system, eller om man kommer behöva agera på positionen. Ska även bli intressant att se hur han kommer använda Vasic, som har helt andra egenskaper.

Har man någon tro på Vasic i era led, eller är det bara en bonus om han kommer igång?

Återstår att se hur det blir med Vasic. Är med i ca hälften av hårda passen, plus att han körde en massa målnicksövningar idag efter att de andra slutat.

1 gillning

Alldeles oavsett känns det som en spelare som det är farligt att bygga kring. Hög risk/sannolikhet att han inte når den nivå som behövs. Dock vore det en kul “saga” (för er) om det fungerade.

Det byggs inte kring Vasic, det är Abraham som är etta nu,

MEN både Vasic och Kabore passar att byta in om det behövs mål i slutet. Kabore gjorde två mål på få minuters inhopp förra året och var näst bäst på mål per spelade minuter i Hammarby förra året (men är inte bra utanför boxen. Han har fått för lite passningar in i boxen då han varit startspelare.)

OM Vasic eller Kabore kommer igång så bra att de ska vara i startelvan, och även vid spurt, kan Abraham flyttas och spela vänsterINNER och Lahdo spela på mittfältet.

Hörde ett konstigt rykte om att Hammarby söker en offensiv mittfältare. Hammarby har redan en massa som helst spelar 10a t ex Besara, Lahdo… Lahdo lär iofs försvinna innan Besara behöver en efterträdare, vilket förhoppningsvis dröjer två år - minst :slight_smile: så det vore konstigt om man söker en blivande efterträdare redan nu, för en halvgammal som kan stanna vill inte vänta så länge och en ung hinner försvinna…

1 gillning

Det finns inte en chans i helvetet att han är tänkt som en bärande spelare. Detta beror både på spelstilen och att han har sannolikheten emot sig. Allvarlig skada kombinerat med hög ålder och att han presterat under en kort period… Ja, du hör. Inget man bygger kring.

Han är inplockad på andra premisser, förmodligen på grund av nostalgi och lagtillhörighet. Personligen tror jag att Von Heijne blev överkörd gällande denna värvning. Det är solklart att han inte passar in i strategin, även om han skulle visa sig vara en duglig spelare. Gamla Bajen byggde på hopp. Man hade gillat detta. Nya Bajen bygger på iskalla prediktioner, analys och informationsövertag. Där passar inte Vasic in, trots sin skytteligaseger.

2 gillningar

Ja, tyvärr, delar jag väl denna bild. Gläder mig dock åt att det finns visst smolk i strategibägaren hos er. Fint att gamla känslodrivna bajen tittar fram ibland. :wink:

1 gillning

Läste denna:

Nu ska ni ju spela med en fyrbackslinje, men var du nervös där när Kalle Karlsson tog över, med tanke på att han spelat med en trebackslinje och wingbacks i Västerås?

– Ja, faktiskt. Jag blev lite nervös där, men nu har jag fått en tydlig plan från klubben och Nahir Besara sa också att vi kommer spela på samma sätt som förra året, sen pratade jag med Kalle under lägret.

– Han har en tydlig plan och roll för mig, så det känns jättebra.

Som vi varit inne på. Inget lämnas åt slumpen.

2 gillningar

Mmm ser tyvärr väldigt ordnat och genomtänkt ut. Men, alla dessa uttalande sker när pressen är som lägst. KK kommer, likt alla andra tränare, börja skruva mer på modellen om det börjar gå sämre.

Med det sagt tror jag inte han kommer överge fyrbackslinjen.

1 gillning