Det har han redan börjat med ![]()
Som det sas i förväg förväntas en del skruvande på anfallsspelet, vilket har synts en del redan på träningsmatcher och träningar.
Nej det är jag som snudd på uteslutet då vi inte heller har materialet för att ens spela med trebackslinje annat än i specialfall. Och då skulle det vara för att förvirra motståndarna snarare än att det skulle göra oss bättre. Vill han mixtra kommer han få göra det men då hyffsat inom ramarna för formationen. Lite likt hur Kim experimenterade med inverterade yttrar, treback i uppspelsfasen, Nahir som droppar ner osv. men inom ramen av ett 4-3-3.
Jag ser uppställningen (åtminstone på pappret) som grundmurad och det ska väldigt mycket till för att vi ska rucka på det. Och det finns ju ingen anledning till att göra det heller.
Det man har hört är ju att vi kommer bygga vidare men att vi ska försöka spela lite rakare/snabbare i år som Lunkan nämnde och det välkomnar jag verkligen. Visst, det ligger en del i devisen “så länge vi har bollen kan inte motståndarna göra mål” men samtidigt ser jag inget egenvärde i bollinnehav och handbollsanfall. Även Barcelona förlorade mot Celtic en gång i tiden trots 81% bollinnehav.
Jag tror detta är rätt väg att gå. Inte för att jag tror att fjolårets bollinnehavsfokus var något större problem, utan snarare för att jag tror att ni borde kunna vara mer effektiva och därmed få lite bättre utdelning.
Kikade snabbt på bollinnehavssiffrorna för 2025.
Här med 10 matchers glidande medel, från och med 2020:
Man kanske skulle kunna argumentera för att ni eventuellt borde fått bättre betalt för bollinnehavet, men det är förstås rätt komplext.
Absolut. Och det är väl det jag är inne på med exemplet från Barcelona. Innehavet av boll är inget självändamål. Samma sak med MFF ifjol, det såg ut som om man tittade på handboll. Jag hoppas att vi kan gå lite rakare i år. Det behövs.
@Maizalo och @Lunkan , antar att ni glodde på matchen idag? Sett några nya tendenser eller några nya spaningar?
Vågat att inte tagga mig! Jag håller ett öga på dig!
Som tur var har jag inte hunnit se matchen, så jag har inget att bidra med ändå. XD
Du åker in i kategorin “lättkränkta Hammarbyare” och kommer bli mycket styvmoderligt behandlad framgent.
Se nu till att se matchen och återkom med ett utlåtande!
OK. Ska göra ett försök om jag hinner. Tittar i regel inte på förlustmatcher i efterhand annat än i undantagsfall. Fokuserar framåt.
Hammarby hade skitförsvar flera gånger, som ledde till baklängesmål i båda matcherna, 3 respektive 2 =ALLA baklängesmål.
Det framåt tar jag i tråden om 9a ![]()
Edit: Glömde skriva att Madjed klev av efter skada. Ingen aning om det var en säkerhetsåtgärd eller något allvarligare.
Kollade inte mycket alls av matcherna men av det man kunde utläsa är det att vi är tillbaka på ruta ett gällande apel bakifrån. Samma misstag i egen box som förra året som ser ut som Kalmar FF. Det som Axén brukar tycka om att ha åsikter om. Märkligt men hoppas det är ett övergående fenomen.
Annars, 5-6 i mål över två matcher är ju inget att jubla över men positivt att både Vasic och Kabore nätade".
Det var här det började. Aversionen mot icke-destruktivt passningsspel:
Ny tränare och nya instruktioner, så det är förmodligen en väntad “omstart” för många spelare. Även om man sagt att man ska bibehålla stora delar av spelet så tar det tid för spelarna att processa kommunikationen från en ny chef.
Inget av det vi sett hittills får mig att sänka förväntningarna på Hammarby.
Njae. Det var INTE tapp av boll nära eget mål vid uppspel, det var ju tre olika INDIVIDUELLA misstag av Winther, Eriksson respektive Noah P. Eriksson hade fått en smäll alldeles innan och det var kanske därför han sprang dåligt eller så var det att det var trötta i benen, eller i Winthers fall att han inte smällde på som han hade gjort i en tävlingsmatch. Noahs har jag för mig var markeringsmiss.
Att det blev baklängesmål i “juniorlaget” är inte så konstigt. Två av dem kom i slutet, så kanske trötthet där också efter hårdträning eller kanske avslappning troende att segern var klar efter 4-1, innan nära slutet spelade de bra, spelade ut motståndarna offensivt.
Gällande Axen snackar han mycket skit. I somras tjatade han om att Hammarby borde ha köpa DYRT och att “Hammarby sålde guldet” då Hammarby redan var efter Mjällby och inte trodde på guld längre! Kim blev sur i början efter sommarförsäljningarna, MEN erkände senare, då det var nära klart att det blev andraplats ändå, att det var rätt att sälja…
Då jag skrev det där hade jag inte sett att Axen varit igång med mer korkade påståenden.
/Att Kim inte skulle ha lämnat om Hammarby hade satsat i somras!!
Hahaha. “Mycket troligt”…
/”De behöver köpa fyra-fem spelare” Dyra.
Till vilka positioner då? Bara ont om BREDA yttrar, speciellt om Madjed blir borta. Ledningen har pratat en del om in med BARA en ytter sedan innan Lahdos succe, så troligast med en till sådan för truppbredden. Hoppas Okeke kommer igång. “Yttrar”, som kan spela centralt som Lahdo, finns det gott om i truppen redan. Annars är det snarare att truppen är FÖR bred
så det blir nog en del utlåningar av några som är för bra för Ettan men inte kommer att få tillräckligt med speltid i A-laget - än.
Well. Allt är väl öppet förstås, men det känns som att det verkligen låg i korten att han skulle ta steget. Han groomades ju av flera klubbar både i somras och under hösten, så att han trots detta skulle stanna kändes osannolikt.
Låter som han försöker hetsa Bajen att frångå strategin. Dock är det intressant att han pekar ut brister. Något ser han säkert, även om han har en annan lösning än den som AvH mfl torgför.
Va?! Vilka brister har Axen pekat ut? Det jag har hört är att han tycker att Hammarby ska skippa sin framgångsrika strategi och förstöra ekonomin… ![]()
Jag utgår från att det är underförstått att han pekar ut brister om han säger att man måste värva fyra dyra spelare. ![]()
Han tänker förstås att Bajen vill vinna SM-guld och säger således att laget inte är tillräckligt bra för att svara mot förväntningarna. Det är iaf så jag uppfattar det uttalandet.
Ja, fast
Hammarby är redan bland favoriterna till seriesegern ![]()
och Axen vill göra det på ett korkat sätt, som ofta blivit pannkaka för klubbar, som har försökt att göra så, och då förstör för klubben flera år framåt både strategi och ekonomimässigt
medan Hammarby vill göra det smart hållbart på sikt…
Ledningen har sagt att målet är att fortsätta bli bättre och bättre, bli ett regelbundet topplag och att det rimligtvis leder till SM-guld någon år (ganska snart).
Ja, fast
Hammarby är redan bland favoriterna till seriesegern
och Axen vill göra det på ett korkat sätt, som ofta blivit pannkaka för klubbar, som har försökt att göra så, och då förstör för klubben flera år framåt både strategi och ekonomimässigt
medan Hammarby vill göra det smart hållbart på sikt…
Ledningen har sagt att målet är att fortsätta bli bättre och bättre, bli ett regelbundet topplag och att det rimligtvis leder till SM-guld någon år (ganska snart).
Ja men man måste komma ihåg att Axén agerar i uppdraget som expert/bisittare, han har allt att vinna på att haussa upp allsvenskan där han kan och Bajen berör. Jag tycker man gör det för lätt för sig när man enkelt avfärdar hans snack om stora värvningar i somras. Det låg lite av en sanning i det även om resultatet med att Mjällby vann med århundradets högsta poäng tar bort mycket. Hade de vunnit med en poäng hade hans argument haft otroligt större bäring och det är ju det som är grejen, det visste ju varken han eller du då. Jag håller delvis med honom om att det hade varit rikligt DÅ att investera i truppen för kortsiktig framgång. Jag är idag glad att det inte skedde men det var verkligen inte en orimlig tanke just DÅ. Och han är knappast ensam om att tycka att vi återinvesterar dåligt men på den punkten håller jag helt enkelt inte med. Vi lade säkert 70-80m bara förra året på nya spelare, vi har aldrig spenderat så mycket innan som förra året.
Fast det gör han dåligt, eftersom han snackar så mycket skit ![]()
Men man visste då att Mjällby var före och inget inbördes kvar, så oddsen var på Mjällbys sida, så det hade varit Aikkorkat
om Hammarby gjort som Axen fortfarande tjatar om. D v s om Hammarby gjort, som Axen sa, var det troliga att Mjällby hade vunnit ändå OCH Hammarby hade skadad ekonomin och även risk att skada lagmoralen om man köpt en flera högbetalda. Och det är ju ofta som nyvärvade INTE leverar direkt…
Nej, eftersom dels hade det troligast misslyckats och dels för att det skulle varit KORTsiktigt
och hade skadat den pågående framgångrika LÅNGsiktiga strategin…
Det är väl helt enkelt så att ni ökar investeringarna när ni återinvesterar i potential, men att Axén tänker sig att ni borde återinvestera i mer direkt avgörande spelare. Dvs ni arbetar med hävstång, men Axén resonerar mer kortsiktigt av olika skäl.
Om era investeringar under sommarfönstret 2025 hjälper er till SM-guld 2026 så gissar jag att förändringen är fullbordad. Tror inte ni är riktigt där än.
Även om Bajen ser mkt välsmort ut så hör åtminstone jag att det absolut finns olika viljor på insidan. Det finns risk för återfall, även om jag skulle se den som rätt liten.