Här måste jag rätta dig. Han ändrar allt utom Siltanen. Siltanen är helig och opetbar. Tveklöst den spelare Honkavaara håller högst, och ingen annan kommer ens i närheten. Varken dagsform eller matchkaraktär verkar spela någon roll. Siltanen ska alltid spela och aldrig (eller ytterst sällan) bytas ut. Igår valde man att plocka Finndell för Langhoff (väldigt intressant spelare btw) trots att Siltanen hade gult och Elfsborg helt uppenbart siktade på snabba omställningar.
Visst. Tränaren ser massor av saker som inte jag ser. Men varför ligga kvar med en defensiv DMC som är varnad när man måste stå högt, om det ovarnade alternativet (Finndell) ändå är likvärdigt? Konstigt.
Kan inte minnas att vi någonsin haft derbykylan. Inte ens på den tiden vi vann derbyn fanns den typen av egenskaper. Vi har varken haft “derbykyla” eller “derbyvilja” att tillgå under min livstid. Så när vi väl har vunnit är det andra faktorer och krafter som spelat in. ![]()
Ingen vet ju vad detta beror på, men att det i DIF finns en djupt ingrodd extrem rädsla för att förlora derbyn är extremt svårt att ifrågasätta. Drar mig till minnes att vår tids store poet Martin Mutumba brukade prata om att AIK-tröjan i derbysammanhang var en “superhjältetröja”. Tror inte jag behöver förklara innebörden av det. Räcker med att konstatera att vi aldrig haft någon sådan och att det är hög tid att skaffa den.