Matchsnack - Djurgården

Även Okkels verkar vara en spelare som är relativt “lättskadad”. Och om man ska ge Honkavaara lite cred så är Fallenius förmodligen den spelare som är mest mottaglig för hans instruktioner, och dessutom passar oerhört bra in i hur vi vill anfalla. Men som du säger… Det är detta med slutprodukten som inte fungerar. Antar att han värdesätts på andra parametrar.

Har hört flera personer säga att han borde skolas om till ytterback. Vet inte vad jag tror om det, men är iaf öppen för den typen av experiment.

2 gillningar

Väääääldigt tung förlust igår. Från maximal optimism rakt ned i källaren.

Många underliga prestationer av spelarna.

Nu måste vi ha en väldigt övertygande seger mot BP om vi ska känna hopp under uppehållet.

Läser runt och ser mycket kritik mot Mike. Jag vet inte om jag tycker han var så värst dålig… Det kändes mest som att vi hade problem defensivt i alla faser och på alla delar av planen. Det var även tydligt att vi mötte ett väääldigt spelskickligt lag som ligger före oss. Tyvärr.

1 gillning

Många underliga prestationer minst sagt. Bytena gjorde oss inte bättre. Stenssons insatser var riktigt urusla. Hans två för korta hörnor var droppen och hans eviga dattande med bollen tog oss aldrig framåt. Så fort vi började tappa andra-bollar så var Sirius farliga.

Victor Wolf är inte en bra domare. Missade rätt mycket och tillät en hel del grejer som gjorde att det blev riktigt grisigt bitvis.

Enda positiva jag tar med mig är att kebaben de har börjat servera på 3 arena inte är helt värdelös. Den är lite för dyr (såklart), men den smakade ändå okej och det var en riktig portion. Kommer att duga när man kommer sent till sommarens alla måndagsmatcher. Jösses vad mycket “måndag hela veckan” det blev när de satte ut schemat för omgång 11-17.

2 gillningar

Stensson är klurig. Var, om jag minns rätt, väldigt bra i Europaspelet… Men det känns som en spelare som behöver extremt flow för att leverera. Säker på att han är en “bra person i truppen”, men känslan är - likt tidigare - att vi har lite många sådana spelare. När vi tog in honom var vi i nöd på grund av utlänningskvoten och Leach-gate. Leach ville till varje pris bort från klubben av skäl kopplade till den interna stämningen. Satte även rejäl press på DIF att lösa situationen. Där och då behövdes en svensk mittfältare… Och så landade vi med Stensson.

Håller med om att han inte var bra i matchen. Vet ej vad planen var, men han hamnade lågt och försökte fördela mot ett perfekt placerat Sirius. Inget vidare tyvärr.

Ska testa kebaben igen på fredag. Har kört burgaren några gånger i rad nu… Tyvärr har den sakta degenererat och blivit allt sämre. Även personalen har återgått till sitt slöa naturtillstånd. Det är djupt rotad slapphet genom hela systemet.

Jag är all for måndagsmatcher! Mycket lättare att tagga till!

1 gillning

Honkavaara sade i en intervju efter matchen att man valde Mike för att stärka upp kring Bjerkebo. Oklart varför utfallet blev det motsatta. Såg ut som att han (Mike) hade en lite för fri roll. Hade varit fint att ha honom kvar på planen när Finndell blev skadad, då hade vi kunnat göra mer naturliga byten. Sägs samtidigt att Mike inte hade 90 min i benen… Samtidigt som han var glasklart besviken när han gick ut.

Lovade mig själv att inte skriva i affekt efter den hädiskt dåliga insatsen mot BP. Så… Nu har jag svalnat, och här kommer några tankar:

• Detta var förmodligen den sämsta insatsen jag sett DIF göra under Honkavaara.
  • Sällan har jag sett så många spelare med så tydlig junior-aura irra runt på 3Arena.
  • Statistiken indikerar ett övertag för DIF - det var inte känslan på plats. Det man såg var ett otroligt segt och trögt endimensionellt anfallsspel, spelare som bråkade med varandra, huvuden som hängde.
  • Jag för till protokollet att Ståhl inte verkar förstå att han är kapten. I stället för att samla laget för en mental reboot vid baklängesmålen deltog han själv i den kollektiva depressionen. Ståhl är inte skapt för att vara kapten eftersom att han saknar den naturliga auktoriteten som bara ytterst pålitliga spelare har. Min känsla är att alla Ståhls goda personlighetsmässiga egenskaper helt och hållet raderas ut av att han är kapten, och att kaptensrollen förminskas när bindeln delas ut till en glad gubbe som gillar hyss och att spela allan.
  • Mike blir misshandlad i det aktuella systemet. Skohornas in, och kommer inte till sin rätt. Känslan är att han inte kan spela andrefiol, även om han objektivt sett är den bästa spelaren i laget… Man måste förmodligen bygga mittfältet runt honom eller sälja honom.
  • Besviken på Siltanen. Kommer nu att säljas, och avslutar med en av de sämsta insatserna i tröjan. Över tid har han dock varit vår mest stabila spelare, men i princip aldrig utslagsgivande.
  • Honkavaara kommer att behöva rotera tillbaka till de normala mittbackarna Une och Tenho innan han spelar Marques och Hien. Honkavaara verkar ha en egenskapsfetisch, som gör att han spelar “snabba framåtlutade spelare” i stället för bra spelare. Har egentligen inget emot det, men då kan det inte se ut så här. Marques har varit bra offensivt, men Une är hästlängder bättre i försvarsspelet.
  • Rejäla burop efter matchen, långt mer tryck än vanligt. Detta är naturligt… 21000 personer hade samlats för en fest under fredagen, men fick se ett lag som gjorde allt för att bryta alla former av anknytning som finns mellan spelare och publik. Fullt naturlig kaskad av glåpord… Detta var ingen oturlig torsk… detta var spelare och tränare som var totalt utcheckade och sinnesslöa i 90 minuter.
  • Honkavaara har inte råd med fler sådana här insatser. Då kommer han att plockas bort, även om han är en helt OK tränare. Detta var inte bara en förlust som inte fick ske, utan det var en otroligt svag insats av alla involverade… På hemmaplan, mot ett lag man ska vara bättre än.

Gissar att Jamestown kommer tvinga in två vänsterfötter i det här laget under sommaren.

1 gillning

Måste nämnas att Rinne bänkades igen, plötsligt, när man trodde att han blivit nr 1. Väldigt underligt att göra det, så länge inte Rinne hade känning eller liknande. Nu är risken att man åter igen har två missnöjda målvakter som ser över sitt hus under sommarfönstret.

1 gillning

Ja det var en synnerligen skum petning. Honkavaara har en extrem rotationsreflex med alla spelare som inte har finska namn. Han är seriens överlägset mest finnofila karaktär.

Det spekulerades kring ev sjukdom/krasslighet i DIF-podden. Men eftersom att Rinne fortfarande satt på bänken så bör han ju inte ha varit sjuk? Där satt även vår tredjemålvakt… Jag får inte ihop detta. Ingen får ihop detta.

Vad jag kan se har Rinne inte heller uttalat sig om detta efter matchen. Jag kan svära på att medierna försökt lyfta denna fråga med honom, men uppenbarligen är det locket på. Kan iofs bero på att det är lite väl mycket snack överlag på honom…

1 gillning

Min känsla är att Mike både i matchen mot Sirius men ännu tydligare i matchen mot BP går in och tar över ytor som han ska ge fan i att röra sig i. Han skapar oreda och otydlighet för sina medspelare när de inte vet var han är och då vet de inte hur de ska agera. Att Mike är en otroligt duktig spelare är det ingen som betvivlar men om man är så påhittig att man förvirrar sina medspelare, då blir det inte lätt att spela bra fotboll. Det här är också något jag har hört av andra som är närmare spelare/ledare prata om så jag tror att det här är något de kommer att prata en hel del om.

Stensson måste hitta huvudet under armen. Han är verkligen långt under sin nivå som man kan förvänta sig.

Jag hade hoppats att Ståhl skulle vara en toppen-kapten, men det är inget jag ser öht. Ingen pondus alls.

Marques var direkt urusel på plan mot BP. Helt otroligt att man inte tog ut honom.

Jag hoppas vi kan ha kvar Siltanen och jag tror att vi kommer att göra mycket för att ha honom kvar till slutet av säsongen. Men jag har haft fel förut.

Det hade varit trevligt med lite mera kommunikation om Sportchefsjobbet och interim-lösning över sommarfönster osv. Är det Pelle som kommer att sköta allt nu?

1 gillning

Jahopp. Då läste jag precis att Pelle var klar till Gefle. Det besvarar den frågan iaf. Pelle Olsson lämnar Djurgården – återvänder till Gefle som manager | Bollsvenskan

2 gillningar

Jättesvårt att sätta fingret på vad det inte är som funkar. Känslan är att man måste bygga kring honom och ge honom en tydlig roll för att det ska fungera. Vänder mig lite mot dikotomin om att det är Mike vs Bo. De har helt olika egenskaper. När Mike värvades var det uttalat att han var en offensiv mittfältare, åtta eller tia. Jag tror tveklöst att man kan spela honom längre ned i banan också.

Jag med. Men tror det är osannolikt av flera skäl. Han värde peakar nu, och det är nu vi kan sälja med minst negativ sportslig konsekvens. Kan på ett sätt tycka det är lite skönt att han lämnar, eftersom att Honkavaara verkar ha en lite väl hård låsning där. Siltanen är helt opetbar, och det tror jag kan ställa till det för dynamiken. Siltanes styrka är hans förutsägbarhet och jämnhet (och precisa fötter), men samtidigt har han inte varit utslagsgivande. Tror vi kommer klara oss bra ändå utan honom.

Sen vill ju Jamestown in i leken också. Om vi ska få någon effekt av samarbetet måste spelare lämna så att nya kan komma in. Omöjligt att veta hur radikal man kommer vara. Hearts släppte 21 spelare i samma fönster… Det lär inte hända hos oss. Men på något sätt måste man trycktesta samarbetet ordentligt. Trupplaneringen blir central, och jag förväntar mig att den blir skarpare och mer precis framöver.

Blev ändå en fin saga. Pelle togs in när Bosse skulle stärka upp organisationen. Detta fick såklart en hel del kritik, eftersom att både styrelse och medlemmar hade förväntat sig och beställt ett strategiskt omtag - inte ett återförenat kompisgäng… Men Pelles återbesök hade ändå något, inte minst eftersom att han tillskrevs stort värde i samband med att han var ansvarig för motståndarscoutingen under den framgångsrika Europaresan. Där och då blev Pelle den meme han också förtjänar att bli.

Minns även när han passade på att ta en tupplur under ett medlemsmöte.

Tack Pelle!

1 gillning

Jag tror inte heller det är Mike vs. Bo. Mike skulle spela på kanten men lämnade den så ofta att den blev obevakad väldigt mycket och då föll hela den kanten och allting blev lite för centralt. Han kan nog vara längre ned i banan också, men då måste han vara kvar där också. Jag gillade farten och fläkten han hade när han kom in och for över hela banan, för alla behövde hjälp då. Nu när folk äger sin yta bättre så tror jag att han kommer in och stör lite för ofta.

Med det här sagt så är jag verkligen inte en expert på fotboll och jag tar nu allt från mitt onyktra minne och lägger säkert ihop flera detaljer som jag delvis fabricerar så… det är vad det är. Honka måste hjälpa till att lösa problemet.

Hoppas du har rätt. Jävligt bra gubbe det där.

Måste vi inte ha en sportchef också för att kunna gå all-in på Jamestown? Känns lite risky business att börja rassla på utan att veta vad man ska leta efter. Mitt riktiga jobb går ut på att skapa förutsättningar för analyser (bland annat). En lärdom av det är att folk som inte kan något om analyser ändå inte fattar hur bra ett system är. Jag gissar att Jamestown kommer att vara guld i händerna på rätt användare, men helt värdelöst på den som inte förstår helheten och kan göra rätt avvägningar på rätt komplexiteter.

Bästa Pelle-klippet.

Varje gång jag har hört Pelle prata så blir jag ändå jäkligt imponerad. Verkar vara otroligt kunnig och sympatisk.

Den här klibban är också en av de bästa på ämnet:

1 gillning

Ja, detta är känslan. Och det är extra konstigt eftersom att Honkavaara efter Siriusmatchen gick ut och sade att syftet med att spela Mike var att stötta upp Piotr mot stekhete Bjerkebo. Det var ju inte det vi fick se iaf, så mycket kan vi säga. :slight_smile:

Det är riktigt. Men jag är hundra procent säker på att Jamestown bistår oss i att välja sportchef, och jag kan inte tänka mig något annat än att Frisén kommer välja en person som är välsignad av huvudleverantören. Och parallellt har man gissningsvis börjat “köa upp” spelare som man tror att DIF kan ha nytta av. Om man (DIF) sedan verkställer på alla namn, det ska jag låta vara osagt… Men att dröja för länge och sega med samarbetet tror jag inte ligger i Jamestowns intresse. Man kommer garanterat ligga på för att aktivera sin kund.

Visst, man kanske får något fönster där det är lite lugnare (det är väl troligt), men DIF måste visa intresse. Avtalet är sannolikt inte bundet och kan brytas om Jamestown hittar en mer hungrig partner. Likt hur man nyligen bröt med IK Start i Norge, i samband med att sportchefen lämnade på grund av “hemlängtan”.

Med det sagt är jag inte helt säker på att Jamestown löser alla våra problem över en natt. Men om man väl har fattat beslutet att vandra den vägen så vore det konstigt om man inte gav det en chans. Att Frisén tonar ned och pratar om det som att det är en underleverantör i mängden tror jag lika mycket på som när jag hörde Gozzi prata om att högsta önskan vore att Bosse blev kvar. Det är kommunikation vars enda syfte är att linda in förändringarna i bubbelplast så att det inte ska storma i egna leden när förändringens vindar blåser. :slight_smile:

Det där är rent guld. Man har aldrig sett Pelle göra en mer hastig manöver än när han sträcker sig efter en mazarin, och så vips när ingen ser så visar han upp detta. Känns som en person med Pelle-mask, för så där rör sig inte min pelle. :joy:

Bjuder på ytterligare ett inslag på temat “Pelle i bild”. Här, ung Pelle, fotad på en träning i Gefle.

Och här när Tord Grip och Roy Hodgson ser ut att gripa honom för snatteri:

100% medhåll.

Ja, det stormar ju rejält vid minsta avvikelse från förväntan. Här är det ju viktigt att folk som har “makt” faktiskt använder den på ett sunt sätt och försöker gjuta olja på vågorna när det inte går rätt från början.

Bra bilder på Pelle! Blir intressant att se om han kan ta upp Gefle igen.

1 gillning