Här förs öppna diskussioner om laget – matcher, spelare, nyheter och andra relaterade ämnen. Om en diskussion växer fram kring ett specifikt ämne kan den komma att brytas ut till en egen tråd.
I den här tråden råder en något lägre tröskel för inläggens form och innehåll än i de dedikerade ämnestrådarna, för att främja ett mer fritt och spontant samtal.
Sirius och GAIS är de två klubbar jag ser har störst outnyttjad potential i Allsvenskan.
Vad gäller Sirius är det rätt uppenbart, i och med att man har sin bas i Sveriges fjärde största stad. Den sportsliga konkurrensen är dessutom låg: Almtuna i hockey och Storvreta i innebandy. Sirius bandysektion räknar jag inte som konkurrent.
Man har dragits med problem att Uppsalabor börjat hålla på Stockholmslagen. Dessutom är ju väldigt många inflyttade studenter med förmodat egna preferenser.
Nu har man dock tagit stora kliv, viktigast var att gå upp i Allsvenskan givetvis. Men man har också en ny fin arena som man successivt vuxit in i. Numera kan man sälja slut 80% av den till sina egna supportrar när 08-klubbarna är på besök, vilket inte var fallet innan.
Nu kan alla i Uppsala med omnejd bli del av klubben och matchgemenskapen och supporterskapet.
En annan faktor är så klart att klubben sköts väldigt bra och har en stark och växande ekonomi. Även om man skulle ramla ur Allsvenskan tror jag man har väldigt bra förutsättningar att studsa tillbaka direkt.
Håller helt med. Närheten till Stockholm kan dessutom användas som en fördel i rekryteringen av spelare. Nu är man över tröskeln och behöver likt andra mindre klubbar inte längre sälja spelare till de större lagen. Man kan försörja sig på egen hand.
Projektet är intressant just med tanke på potentialen. Kanske blir det extra spännande när man ser vad Mjällby gjorde i år.
Får se vad som händer om ni snor Jonathan Edström, kan såklart bli en förlust som inte är helt lätt att hantera. Även om han har medgett att man inte sparkade Christer Mattiasson på ett bra sätt så säger det ändå något att han var med och fattade beslutet. Det handlade inte om att paniksparka en tränare och ersätta (vad jag vet), utan om ett tufft beslut som skulle vara till gagn för Sirius på sikt.
Man kan väl kanske inte säga att ersättaren Engelmark blivit en succé, men det tycker jag inte spelar så stor roll i det korta perspektivet. Just den rekryteringen sände vissa signaler om Sirius riktning och även beslutsamhet.
Rätt uppenbart att han körde en vända med intressanta klubbar och är redo för flytt. Att det blir av kan man ju inte veta och miljön i Sirius är förmodligen bra. Men den är inte “next level” och därav lär han inte stanna speciellt många år till.