Sirius – Nyhetsdiskussioner

Erik Mattsson ny allsvensk domare 2026 – annars oförändrad uppsättning

TISDAG: Detta har hänt | ”Hammarby tiger om Karlssons utköpsklausul, Sabetkar uppges nära BP, Häckens nya arenaavtal värt 30 miljoner”

Ismael Diawara uttagen i Malis landslag – reser till Afrikanska mästerskapen i Marocko

MÅNDAG: Detta har hänt | ”BP värvar från HTFF, Mjällby nominerade till Jerringpris, AIK nära maxtak för sålda årskort”

Klart: Alla avsparkstider för Svenska cupens gruppspel 2026

Det allsvenska spelordningen är klar – Hammarby mot Mjällby i omgång 1

Om man undrar varför Jonathan Ederström inte valde att arbeta för AIK (eller andra intressenter) så kan man titta på Sirius ekonomi. Närmare 77 miljoner i EK och omsättningsrekord på 149 miljoner kronor för 2025.

Vill han förbättra sitt cv behöver han knappast ta klivet via en annan allsvensk klubb. Eller ens en dansk mittenklubb, eftersom det där är precis samma sak som han redan skickligt gör nu. Undantag är givetvis FC Köpenhamn, som ändå har ambitionen att mäta sig med klubbar utanför Danmark.

1 gillning

Absolut, fast hävstången i att transformera AIK är tio gånger starkare än den är i Sirius, skulle jag säga. Klart han bygger ett bra cv nu, men ännu har Sirius inte skördat något annat än att man styrt upp sin ekonomi och blivit stabilare. Men AIK är högre risk och högre reward.

Jag tror helt enkelt att en viss typ av personer inte går till miljöer där de bedömer att deras idéer väger lätt. AIK har väldigt låg trovärdighet i frågan, och man måste vara extremt naiv om man tar ett jobb i AIK och tror att “här kommer de lyssna på mig”. Det ligger ju inte i AIK:s natur att dela ut sådana biljetter just nu iaf.

Sen kanske det är så att Sirius är en speciell plats också. Man verkar extremt mottaglig för den typen av tankar och idéer som Ederström mfl står för. Även Adrian von Heijne startade sin bana där, om jag inte minns fel.

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Svenska publikboomen

En markering från Sirius. Har ingen koll på hur stor talang Nildén är sportsligt, men säkert hög potential.

Till saken hör att han är från en utpräglad AIK-släkt – pappa och farfar samt två äldre systrar har samtliga spelat i klubben. Supporterhjärtat vill ju gärna att sådana här släktsagor ska fortsätta blomstra.

Farfar Jimpa, Charlie med syskon.

1 gillning

Antar att det är detta som fick Svanemar att balla ur?

2 gillningar

Korrekt iakttagelse herr Frisk.

1 gillning

hahaha, ja garanterat. Hade ingen koll på den släkten men Sirius är ju ingen rival så förstår samtidigt inte varför det skulle vara värre än att han harvar i BP? Hade AIK velat ha honom hade man väl prioriterat det men nu har man valt andra vägar. Det utesluter ju givetvis inte att han kan spela i AIK ett annat år när det passar alla parter bättre.

Med det sagt gillar jag verkligen vad Sirius håller på med och efter att ha sett dem senast mot oss i cupen lär de nog göra sin bästa säsong någonsin. Jag är nästan kär i Robbie Ure btw :grin:

2 gillningar