Sirius – Nyhetsdiskussioner

Erik Mattsson ny allsvensk domare 2026 – annars oförändrad uppsättning

TISDAG: Detta har hänt | ”Hammarby tiger om Karlssons utköpsklausul, Sabetkar uppges nära BP, Häckens nya arenaavtal värt 30 miljoner”

Ismael Diawara uttagen i Malis landslag – reser till Afrikanska mästerskapen i Marocko

MÅNDAG: Detta har hänt | ”BP värvar från HTFF, Mjällby nominerade till Jerringpris, AIK nära maxtak för sålda årskort”

Klart: Alla avsparkstider för Svenska cupens gruppspel 2026

Det allsvenska spelordningen är klar – Hammarby mot Mjällby i omgång 1

Om man undrar varför Jonathan Ederström inte valde att arbeta för AIK (eller andra intressenter) så kan man titta på Sirius ekonomi. Närmare 77 miljoner i EK och omsättningsrekord på 149 miljoner kronor för 2025.

Vill han förbättra sitt cv behöver han knappast ta klivet via en annan allsvensk klubb. Eller ens en dansk mittenklubb, eftersom det där är precis samma sak som han redan skickligt gör nu. Undantag är givetvis FC Köpenhamn, som ändå har ambitionen att mäta sig med klubbar utanför Danmark.

1 gillning

Absolut, fast hävstången i att transformera AIK är tio gånger starkare än den är i Sirius, skulle jag säga. Klart han bygger ett bra cv nu, men ännu har Sirius inte skördat något annat än att man styrt upp sin ekonomi och blivit stabilare. Men AIK är högre risk och högre reward.

Jag tror helt enkelt att en viss typ av personer inte går till miljöer där de bedömer att deras idéer väger lätt. AIK har väldigt låg trovärdighet i frågan, och man måste vara extremt naiv om man tar ett jobb i AIK och tror att “här kommer de lyssna på mig”. Det ligger ju inte i AIK:s natur att dela ut sådana biljetter just nu iaf.

Sen kanske det är så att Sirius är en speciell plats också. Man verkar extremt mottaglig för den typen av tankar och idéer som Ederström mfl står för. Även Adrian von Heijne startade sin bana där, om jag inte minns fel.

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Svenska publikboomen

En markering från Sirius. Har ingen koll på hur stor talang Nildén är sportsligt, men säkert hög potential.

Till saken hör att han är från en utpräglad AIK-släkt – pappa och farfar samt två äldre systrar har samtliga spelat i klubben. Supporterhjärtat vill ju gärna att sådana här släktsagor ska fortsätta blomstra.

Farfar Jimpa, Charlie med syskon.

2 gillningar

Antar att det är detta som fick Svanemar att balla ur?

2 gillningar

Korrekt iakttagelse herr Frisk.

1 gillning

hahaha, ja garanterat. Hade ingen koll på den släkten men Sirius är ju ingen rival så förstår samtidigt inte varför det skulle vara värre än att han harvar i BP? Hade AIK velat ha honom hade man väl prioriterat det men nu har man valt andra vägar. Det utesluter ju givetvis inte att han kan spela i AIK ett annat år när det passar alla parter bättre.

Med det sagt gillar jag verkligen vad Sirius håller på med och efter att ha sett dem senast mot oss i cupen lär de nog göra sin bästa säsong någonsin. Jag är nästan kär i Robbie Ure btw :grin:

2 gillningar

Sirius uppges i kontakt med klubblegenden Moses Ogbu. Har vunnit både division 1 och Superettan med klubben, dags för den tredje seriesegern? Det finns väl en eller ett par i Mjällby som också var med hela resan från division 1 till allsvenskt guld.

1 gillning

Hemvändarsirius! Den såg man inte komma! :slight_smile:

Vad jag förstår handlar detta helt och hållet om Unkens skadestatus. Där hade man gjort jobbet. Plockat ersättaren till Ure redan på förhand. Förmodligen har man varit väldigt noggrann. Sen åker man på en diffus skada, och då testas bygget. Verkar också handla om att man just nu står och väger mellan “kortsiktigt lån” och “längre kontrakt”, men att man lutar åt en kortsiktig lösning för att vänta in Uneken.

Jag tror dock att Sirius har tillräckligt momentum för att fortsätta ta säkra segrar mot sämre lag… Svårt att se något annat lag plocka guldet givet det enorma försprånget.

1 gillning

Ure såld till Sevilla för runt 100 miljoner. Klubbrekord för Sirius:

Nu lämnar han som vår överlägset största transfer någonsin och affären i sig är en milstolpe för Sirius Fotboll som sätter en helt ny standard för framtiden.

Ny standard, för en klubb på uppgång. Bara 200 miljoner kvar till Takkulas standard, men den som väntar på något gott… :slightly_smiling_face:

1 gillning

Hjelmberg hade aldrig släppt Yohanna för under 50 miljoner euro. :smiley:

2 gillningar

Utöver Takkula så behöver ni credda Wisur Hansen, Herish Sadi och kanske framför allt Rami Kaib. Den senare såg på egen hand till att Yohanna fick ett highlightspaket där han manglade sönder en rutinerad ytterback från Eredivisie. :slight_smile:

Men om vi ska återgå till ämnet: Sirius.

Jag har följt Ederströms kommunikation i transferfrågor några år. Vad som tidigare slagit mig är att man, enligt honom, varit jättetydlig mot spelarna med hur “kösystemet” för att få lämna ser ut. Han har i alla fall i ord sagt att man är hård mot spelare som vill iväg. Detta indikerar att man kan hålla hyfsad sportslig balans och prestation över tid, och att man i regel inte säljer utan att ha en tydlig plan.

Nu har Sirius lyckats med tre nior i rad: Wessab Abo Ali, Yousef Salech och Ure. Vi får se om det blir samma utväxling på Uneken, som tyvärr (eller dessbättre) är skadad. Branschfolk tror på succé… Såg att Axen levererade en hyllning upp till skyarna.

Vad gäller själva summan så är den enligt mig välkommen. Att Sirius säljer på de här nivåerna synar storlagens sportchefer rejält, och det hjälper till att höja förväntasbilden. Plus att det driver upp prisbilden på Allsvenska spelare, där vi alldeles för länge legat alldeles för lågt, bortsett från enstaka undantag. ZY-transfern är väl i princip den enda transfern där jag är imponerad. Bergvall var en fet deal, men jag är rätt säker på att en dansk klubb hade pressat in kanske 100 msek till i den affären.

1 gillning

Man måste hylla Ederström här som stannade i Sirius. En rekordförsäljning i den typen av “uppstickarklubb” väger tyngre än om han sajnat för typ Bröndby och sålt för 100 millar där. Han kan nu vänta in ett sannolikt SM-guld och ett väldigt sannolikt Europaspel 2027.

Sedan får vi se. Vill han stanna på det allsvenska tåget kan årsskiftet 2027/28 vara ett perfekt tillfälle att byta upp sig till det svartgula förarloket :grin:

1 gillning

Håller med. Fint att mindre klubbar gör stora affärer. Både BP, Sirius och Häcken har nu gjort ruggiga transfers. Undrar vad nettot blir. Anderlecht har enligt uppgift VFK, och han köptes för knappt 10 msek om jag minns rätt. Blir en rejäl påse pengar in i IKS.

Visst känns det som att Ederström kommer lämna efter säsongen? Visst, IKS lär kunna fortsätta utveckla ett fantastiskt projekt, men givet guld och stort ekonomiskt överskott lär han få rätt många anbud som tre- eller fyrdubblar lönen.

1 gillning