Sirius – Nyhetsdiskussioner

Det han kan bocka av 2026:

Transferrekord

Omsättningsrekord transfers (sannolikt)

Poängrekord för Sirius i Allsvenskan (troligen runt 20p högre än det tidigare)

Säkrat Europaspel för första gången i klubbens historia

SM-guld (sannolikt)

Det han har kvar 2027 är givetvis ett gruppspel i Europa. Hur han värderar det på sitt CV jämfört med det tidigare är oklart, så absolut kan man argumentera för att han lämnar i vinter. Det som talar emot är väl isf att sommaren är ett större fönster även för sportchefer.

1 gillning

Kanske kanske kan man även säga att det finns en nivå till: Att utveckla och befästa en klubb i toppen, och även i Europa. Dvs det som Bodö lyckats med. Jag tänker mig att det kan stimulera någon som har den typen av mindset.

Men jag vet inte. Gissar att han drar när han står “på topp”. Hög risk att framgångarna inte kan reproduceras på ett sätt som stärker hans varumärke om allt ovan skulle gå i lås 2026.

1 gillning

Förnekas nu av Ederström:

“- Det hade varit något helt annat än vår strategi, säger Sirius-chefen i Bollklubben.”

Man verkar helt trygga i det man har.

1 gillning

Klubbdirektör Martin Malmberg lämnar klubben, styrelseledamot ersätter tillfälligt. Intressant att AIK och Sirius nu samtidigt letar ny klubbdirektör, med vissa överlappande krav på den nya profilen, givet klubbarnas utveckling.

Vilka är de strategiska frågorna och utmaningarna som ni hänvisar till? Nästa fas?
Klubben befinner sig i en spännande utvecklingsfas med flera viktiga områden som behöver hanteras parallellt. Det handlar bland annat om:

• fortsatt utveckling av flickakademin och elitverksamheten på damsidan

• utvecklingen av klubbens framtida hemvist och de investeringar som följer med detta

• ett fortsatt starkt samspel mellan akademi och elitverksamhet på herrsidan

• utveckling av klubbens kommersiella intäkter

• en växande organisation med flera verksamhetsdelar, där kultur, ledarskap och struktur blir allt viktigare

• fortsatt utveckling av den dagliga operativa verksamheten

Det är sammantaget en mer komplex verksamhet än tidigare, vilket också ställer nya krav på klubbens ledarskap.

Känns väldigt likt vad AIK står inför, om än att Sirius såklart växt mycket snabbare på ett par säsonger. För AIK är det träningsanläggningen som är nyckelfrågan, för Sirius är det utbyggnad av Studenternas, när det handlar om infrastruktur.

1 gillning

UNT skriver att det har med internt missnöje att göra. Men sådant kommer sällan ensamt, utan är säkert ett resultat av att han misslyckats driva vissa frågor, levererat svagt och kanske pressat personalen.

• Utbrett missnöje på kontoret med Malmbergs sätt att leda och organisera; flera medarbetare övervägde att sluta. Eskalerade i samband med en organisationsförändring i år.
  • Klubben svarar inte på frågor och hänvisar till hemsidan där brytningen beskrivs som ett ”gemensamt beslut”. Ingen kommentar om missnöje.
  • Beslutet togs i veckan. Avgång med omedelbar verkan efter cirka två år på posten; 44-åringen kom till Sirius 2024.
  • ”Det är ingenting jag har fått till mig, vare sig från kontoret eller styrelsen. Jag litar på den feedback jag fått från styrelsen och har ingen anledning att spekulera i andra uppgifter” – Malmberg.
  • ”Jag tror väldigt mycket på klubbens långsiktiga strategi och hade kunnat se mig själv fortsätta. Samtidigt respekterar jag styrelsens beslut” – Malmberg.
  • ”Vi vet redan nu att det blir klubbens bästa säsong någonsin sportsligt, publikmässigt och ekonomiskt nästan oavsett hur hösten utvecklar sig” – Malmberg.
  • ”Föreningen befinner sig i en ny fas… Det innebär delvis andra krav på klubbens ledarskap än när Martin tillträdde” – ordföranden Ulrika Moström Ågren på klubbens hemsida.
  • Under rekryteringen kliver styrelseledamoten Johan Färnström in och leder arbetet.
2 gillningar