Stora polistråden - Om relationen mellan polis, supportrar och klubbar

Det blev dessvärre en längre chat i ett privat forum som fokuserade på polisens agerande samt Gurras pappas bortgång. Så hann inte skriva något hos er om matchn. Men GAIS var tämligen överlägsna och städade av BoIs i första halvlek med 3-0. Andra halvlek var ett sömnpiller där de mest verkade vänta på slutsignalen. Så en udda avslutning med 2 poliser i tillresta BoIs klacken som bestod av 10-15 personer samt 6 poliser i GAIS klacken som protesterade genom att varken använda sitt Tifo eller sjunga under matchen vilket ju gjorde att stämningen inte infann sig. Återigen gör polisen bort sig totalt gällande sin kommunikation och många med mig skulle vilja veta hotbilden en måndagkväll i februari som gör att en enligt egen utsago resurssvag polis känner sig nödgade att placera 8 kollegor inne på en arena i över 2 timmar när det sälj narkotika öppet drygt 1 kilometer bort i valfri riktning!

4 gillningar

Ja, ja är YTTERST kritisk till polisens agerande och sympatiserar 100% med GAIS här. Perfekt agerat, visa dem vad som händer om polisen ska hålla på och återigen markera mot verkligen ingenting. Jag fattar ju att polisen här prövar vingarna lite för att se vad som händer och jag hoppas att ert svar gör så att de direkt skrotar det projektet. Om det inte blir insikten kommer de testa på fler matcher och då kommer det sluta med våld tyvärr. Testa sätta sex poliser mitt bland våra ultasgrupper och de kommer knappt komma levande ut. Men det kan ju vara det de vill provocera fram också så hoppas att alla grupper följer ert exempel och kör tystnad i protest.

Polisen borde vi ta i en ny tråd egentligen för det är värt att diskuteras men de hittar ständigt nya sätt att försöka förstöra folkfester och stävja sånt som verkligen ingen har ett problem med. Jämför med en festival exempelvis med samma mängd personer. Där sker misshandlar, våldtäkter och all annan skit men ingen gnäller på det.

4 gillningar

Ny tråd skapad för detta ämne nu. Viktigt ämne som vi lär återkomma till många gånger.

2 gillningar

Skövdepolisen rapporterar att man var nöjda med Djurgårdsklacken under cupmatchen.

Samtidigt säger man att man kan komma att identifiera bengalbrännare med övervakningskameror och drönarfilmer. Jag vet inte exakt vilka regler man jobbar efter just nu, men är det så att man har drönare i luften på alla matcher nu?

På det stora hela är drönarfrågan rätt intressant. Det finns garanterat ett regelverks om begränsar polisen här, men givet drönare + övervakningskameror borde de kunna identifiera nästan precis vem som helst. Man kan dock fråga sig till vilken nytta givet att det inte sker några farliga ordningsstörningar och stämningen är god.

1 gillning

Polisen kopplar bengaler till ordningsstörningar. Man ser en linje mellan dessa, knallskott och kaos. Det kan man tycka vad man vill om. Men de lär fortsätta att försöka jobba förebyggande. Genom att slå mot mindre saker (benglare) som kan leda till större problem med arrangemanget.

1 gillning

Jo jag begriper detta. Polisen drar, som du säger, en linje mellan bengaler och ordningsstörningar även om bengalerna i verklig mening inte skapat några problem. Och jag har inga problem att förstå deras perspektiv. Poliser tänker så här. “Det är samma personer som bränner bengaler som skapar riktiga ordningsstörningar”.

Men att slå förebyggande mot något som folk verkar uppskatta (i ordnade former) för att försöka komma åt ett annat problem som eventuellt kan utvecklas känns inte särskilt begåvat. Var ska man egentligen dra linjen någonstans? Om man vill kan man ju härleda precis vad som helst till kaos, och peka på att “det är samma personer som gör A som sedermera gör B”. Även svordomar skulle man säkert kunna extrapolera till kravaller om man bara ansträngde sig lite.

Jag har personligen ingen direkt benhård inställning i bengalfrågan. Jag gillar den elektriska stämningen och jag gillar förstås vår unika inramning. Svårt för mig att bedöma hur mycket av detta som bengaler bidrar till. Men poliser borde kunna arbeta smartare och mer i samklang med supportrar. Problemet är förstås att man innerst inne inte vill göra det om man inte själva får diktera precis alla villkor, kosta vad det kosta vill.

2 gillningar

Att tända en bengal är dessutom ett ringa brott med böter som påföljd. Polisen har ett horn i sidan till ultraskulturen (varför kan man diskutera) och att plocka folk som tänt eller försökt smuggla in bengaler är en del i konflikten.

Jag tycker det är bra att folk som begår brott blir avstängda från arenorna, ta till exempel planstormaren på Gamla Ullevi. Men det måste finnas någon rimlighet i systemet också.

1 gillning

Helt enig. Det hela blir väldigt ensidigt, och även ekonomiskt gissar jag att kalkylen blir svag när det läggs enorma resurser på att adressera “problem” som inte finns. Förebyggande arbete har blivit någon form av nyspråk för “total kontroll” från polisens sida.

Vi får se om det blir nya tongångar i år eller om det fortsätter som tidigare. Det är en svår fight för polisen att vinna över tid, och nu när det politiska stödet under valår kommer anpassas efter vart vinden blåser gissar jag att vi får en lite mer lågmäld polis som nöjer sig med att dutta med sina drönare.

Politikerna indikerar, åtminstone mellan raderna, att “lag och ordning” som begrepp inte kan användas som slagträ för att ta sig fram överallt.

(detta förutsatt att vi inte får några större scener… man vet ju aldrig, kan braka loss i cupen)

1 gillning

Vet inte vad som hände igår egentligen, men något måste ha triggat detta?

Ett stort antal Hammarbyfans klättrade över ett staket vid sin sektion. Bortasupportrarna tog sig ner på planen och kastade flera bengaler samt hörnflaggan.

Såg även att många utländska medier har plockat upp detta och gör en grej av det:

Vet ej vad som hänt. Men det är en tydlig signal från ultras i varje fall. Risken är att om polis och ordningsmakt backar så kommer ultras ta ett järngrepp kring alla arrangemang.

Det är väl bara för polisen att identifiera dessa? Så svårt kan det inte vara.

Hammarby behöver adressera det också. Inte ett ord på deras hemsida eller någon annan officiell kanal.

Jag har som sagt ingen insyn så jag vet inte vad som triggat detta. Men ja, generellt så behöver man ju adressera och belysa alla problem. Frågan är bara vad Hammarby skulle kunna göra mer än att stänga av vissa supportrar…? Oklart om avstängningar ens fungerar.

Polisen borde kunna hjälpa Hammarby här genom att ställa sig på föreningens sida. Den här tidigare retoriken, som även du delvis framför, handlar om att pressa fram inbördeskrig i klubbarna.

Svenska fotbollsklubbar sysslar med fotboll och skulle aldrig tvinga polisen att spela boll. Men polisen tenderar att outsourca sitt arbete på föreningarna, och får man inte sin vilja igenom så vill man rulla fram inskränkningar som slår extremt brett. Det är dömt att misslyckas.

Polisen tjänar samhället, inte vice versa. Men istället låter det på folk som att polisen ska tvinga Hammarby och övriga föreningar att lösa polisens egna problem, i stället för tvärt om. Inte så att Hammarby kräver att polisen ska spela fotboll…

Polisen kan aldrig nå fram till dessa “supportrar”. Det är bara föreningarna som kan göra detta.

1 gillning

Det köper jag såklart. Men polisen har ett våldsmonopol, och de har utöver detta enorma möjligheter att inhämta information, skaffa sig lägesbilder osv. De har även pengar ämnade för precis detta, och de får väl använda sina verktyg för att jobba med precision mot rätt personer.

Man har hamnat helt snett när polisen leker lagstiftare. Jag tycker inte ens tillståndsfrågan bör ligga på deras bord, givet hur godtyckligt de arbetar med den.

Inser förstås att mitt förakt mot svensk supporterpolis lyser igenom här, men måste samtidigt vara ärlig när jag anser att de jobbar på helt fel sätt och missförstår sin roll.

Återigen. De ska tjäna samhället, lyda och utföra sitt arbete. Goda samhällskrafter har liksom inget rapporteringskrav till polismakten, och den typen av glidningar ska inte uppmuntras.