Tänkte att vi kunde ha en tråd för Svenska Cupen i allmänhet. Där vi kunde diskutera matcherna snarare än värvningar och styrelser osv.
Bajen och BP vann igår, DIF går in imorgon. Vad tror vi?
Tänkte att vi kunde ha en tråd för Svenska Cupen i allmänhet. Där vi kunde diskutera matcherna snarare än värvningar och styrelser osv.
Bajen och BP vann igår, DIF går in imorgon. Vad tror vi?
Mycket bra idé!
Jag återkommer med en summering och kommentarer efter dagens 5-0-seger mot Falkenberg.
Mina damer och herrar, här har vi en färsk forumklassiker ![]()

Tog ut svängarna på en hybristurné där!
Vilken trolig kallsup. Inte alls orättvist heller. Återkommer lite senare när jag tagit mig ur de värsta känslorna…
Oj oj oj, missade alla matcher idag och tänkte bara titta hur mycket DIF hade vunnit med. Ja där pratar vi otippat. DIF som nästan måste vinna cupen också (liksom Malmö). Måste se höjdpunkterna från detta spektakel. 0-2 mot fucking Falkenberg, man får ju dåliga minnen av superettan-åren av de resultaten haha.
Klitte dömde fyra straffar i andra halvleken av Öster - Örebro. Kalle Holmberg gjorde hattrick på straffar, har det hänt förut? Alla tre orsakade av hands. Sedan kom matchens fjärde straff, när Öster kvitterade till 3-3.
Väldigt intressant och ändå starkt av ÖSK under Norling. De kanske har något där ändå. Samtidigt starkt av Öster att ändå kvittera direkt. DIF har en del att lära där minst sagt.
Dåså! Tänkte skriva igår kväll, men tänkte att det var bäst att inte leverera i 100% affekt just denna gång. Några kommentarer från gårdagens fiasko:
Peter Langhoff och Max Larsson ser bra ut. Även Lien ser bra ut. Välskolad, fattar spelet. Hade väl visserligen bara en egen chans, men grejade två frispelningar till Nino som borde resulterat.
Vill man se glaset som halvfullt kan man säga att “ja, vi skapade en del chanser och det hade kunnat lossna om vi fått första målet”. Men man ska samtidigt inte läcka så här mot ett mittenlag i superettan. Det är för dåligt, och går inte att försvara oavsett hur mycket man anstränger sig.
Efter gårdagen är jag dock mer skeptisk och kanske lite negativ. Det var knappast så att vi briljerade i något moment, och som jag sade inledningsvis är känslan att vi inte riktigt vet vad vi gör. Honkavaara har lovat att spelarna ska vara redo, och det kanske stämmer. Men spelet är definitivt inte redo. Finns såklart mer höjd än så här i laget, men den återkommande DIF-plågan att allt hela tiden ska byggas om upprepar sig ännu en säsong.
Kanske inte särskilt märkligt när man som vanligt slussar ut de bästa spelarna och sätter sig i en sits där man försöker ersätta i stället för att _förstärka.
Ruggigt besviken efter gårdagen. Krävs nu någon form av mirakel för att gå vidare. Det känns i leden att jag inte är ensam om besvikelsen.
Det är även en numera illa dold hemlighet att samarbetet mellan Bosse och Honkavaara inte är optimalt. Det har även länge funnits uppgifter om att Honkavaara har svårt att skapa anknytning till många spelare, och inte är särskilt populär i vissa grupperingar.
Det senare lägger jag dock ingen större vikt vid. Tränaren gör sin grej. Levererar man poäng enligt plan blir man kvar, och slutar man leverera poäng får man sparken. Detta alldeles oavsett vad spelarna tycker om individen.
Däremot indikerar helheten att tålamodet med Honkavaara är lågt. Han är här på nåder och måste prestera. Bosse inte bara kan - utan kommer att - klippa honom om det stormar för mycket. Sannolikheten att ett tränarbyte skulle garantera succé är dock låg eftersom att det är samma sportsliga “strategi” som fortsätter verka. Dvs vi har ungefär samma odds med nästa tränare om man skulle rotera på den positionen.
Tack för en intressant läsning och alla insikter. Har egentligen inte mycket att fråga eller tillägga. Kollar på AIK just nu och de verkar också förlora med 0-2 om det står sig. Kul med cupen ändå haha.
Kikade också på AIK i första. Skapar väl en del smågrejer, men ser ut att väga ganska lätt. Såg bättre ut när de började spela lite snabbare.
Men försvarsmässigt ser det farligt ut bakåt. Och VSK ser samtidigt ganska väloljade ut med Gefvert och Ring som verkligen passar in i vad de vill göra.
Takkula säger i halvtid att detta är ett bra läge att “se var vi står”. Indikerar väl rätt starkt att man innerst inne vet att man inte är riktigt redo för att dominera sin cupgrupp.
Kanske bara är jag men Ring är ju otroligt underskattad även om han är en sådan spelare kanske som bara presterar i mindre klubbar men bra är han.
mmm, känns sådär som kommentar. AIK måste gå för guld men det känns inte riktigt så att de ens tänker det själva.
Ring är bra. Men inte bra nog för topplagen längre. Sen verkar de ha hittat en lite ny roll till honom också.
Tycker han var helt OK i DIF. Inte så att man trillade av stolen, men funkade väldigt bra i dåvarande kollektiv. Lätt att se varför Kim och Tolle höll honom högt.
Gjorde 13 poäng 2019, näst flest poäng i DIF.
Måste även säga att Nsabiyumva i VSK-försvaret ser rätt stabil ut. Tror för övrigt han är Allsvenskans ende burundier.
Förvånar mig inte alls och alla djurgårdare jag pratat med gillar honom. Faktiskt konstigt att ni ens släppte honom. Hade varit en perfekt breddspelare.
Tror det ska ses i en kontext där det (som alltid) fanns mycket kritik mot att vi så sällan lyckas förstärka laget över tid. Det sades att han var på väg in igen inför 2024, men motståndet var stort. Även rätt smarta värvningar kan i våra led snabbt ses som ett tecken på slapphet i värvningsprocessen. Att vi tar honom för att vi har en etablerad relation, inte för att han är det bästa alternativet. Lite så.
Och jag kan köpa delar av den kritiken. Generellt gäller att när vi plockar spelare som vi redan har en relation till, eller spelare som är uttalade Djurgårdare, ja då rundar man alla andra processer för att säkra kvalitet i värvningen. Det låter som ett skämt, men det är helt uppenbart när man tittar på utfallet.
Som typexempel kan sägas att vi garanterat hade kunnat få en bättre målvakt än Rinne för den summa vi investerade i honom. Men han fick platsen på grund av en extremt lång flört med föreningen. Det blev en sanning att han var bra nog, men hittills har så absolut inte varit fallet.
Skriver under på nästan allt. Men tänker att det handlar mycket om tillfälligheter här. Ett mål framåt och lite islossning, så hade det nog låtit helt annorlunda i våra led. Det är otroligt hur det svänger. Extremt negativt just nu.
Jag tycker det Takkula säger är rimligt. Har tvingat mig själv att ställa in mig på att det inte blir någon cupsuccé i år. Även om det känns motvillig. Det är nödvändigt att bygga om, men det är samtidigt onödigt att vi hamnat i en så skör sportslig situation. Kan ju tycka att vi ändå borde greja ett kryss hemma mot en nykomling.
Med bara lite medvind kan det se betydligt bättre ut mot Oddevold, även om de inte ska underskattas. Men på det stora hela är det nog tur att det är ett “lättare” motstånd i nästa omgång.
Sant, är det något gnaget behöver är det tålamod. i får dock se hur det blir med det. Trst start men är långt ifrån kört heller.