Svenska publikboomen

AIK har sålt 13 000 årskort under förnyelseperiod – klubbrekord

Inget problem med hajpen hittills i alla fall…

1 gillning

Ja det är en otroligt bra siffra. Tror vi ligger på 5000…

Ja, ni kanske har startat senare dock? Vet inte riktigt vad AIK siktar på nu – FOMO för årskort? Får se om det är samma maxtak som i fjol, 17 500.

Något sådant är på gång. 15 000 sålda nu och en kort förtursperiod inleds i morgon och pågår ett dygn – sedan släpps resterande upp för allmänheten. 18 000 är maxtak igen och det tror jag man når. Det som brukar sälja mest på slutet är familjekorten, men tror allt annat är slut innan nyår (vågad gissning).

Sedan har man infört en ny förtursnivå för medlemmar i AIK Fotboll inför 2026. Blir spännande att se hur det tas emot, helt klart är att man nu börjat sätta metodiken med förtur och liknande för att öka trycket i försäljningen.

1 gillning

Fascinerande hur man kan skapa FOMO trots att man har överkapacitet. Alla går på illusionen, det är oerhört skickligt. Enda gångerna jag kan minnas att vi haft rejäl FOMO i närtid var Chelsea hemma och borta. Två matcher jag tyvärr missade personligen. Det svider.

I övrigt har jag i princip aldrig varit orolig att inte få biljett, och jag har heller inte känt av några större sociala påtryckningar.

1 gillning

Jag förstår att det kan se ut så för någon som inte är bekant med arenan mer än för derbyn. Det är inte 50 000 likvärdiga platser på arenan. Är det en överkapacitet rent tekniskt, absolut. Men det är inte det för platser som är mest attraktiva, det vill säga på etage 1 och 2.

De två nedersta etagen är helt överlägsna vad gäller övrigt utbud och rent utrymmesmässigt betydligt bättre publikanpassade – fler toaletter, barer, kiosker osv. De etagen är i praktiken vår arena, även om vi har ett till för speciella matcher.

Uppe på trean är allt minimalistiskt och ofta en rätt rejäl blandning av besökare – stämningen är väsensskild mot t.ex. långsidorna närmast Norra på etage 1. Sikten kan dock vara grym där uppe, inget fel på det, men det är en annan läktare och en annan sorts upplevelse.

FOMO här handlar alltså inte om att inte få en plats över huvud taget, utan att få platser på vissa sektioner. Det finns till exempel en kö med flera tusen personer för årskort till Norra. Alla som går sällan men som känner årskortsinnehavare vill ju då gärna gå på samma sektion, eller i alla fall samma etage.

Vi sitter här i en kanonsits att kunna köra både FOMO för en mer hard core publik och kunna öppna trean vid speciella tillfällen.

Jämför detta med IFK Göteborg som sitter med sin betongbunker för 18 000 personer, det är ungefär vad vi tar in extra på ett derby, utöver våra normala 30 000.

1 gillning

Fattar. Ja det är en guldsits rent ekonomiskt. Och det är rätt fascinerande att ingen (iaf inte i debatten) verkar kunna peka på varifrån tillväxten kommer, exakt.

Personligen föredrar jag mindre arenor som också är tightare och alltid slutsålda. Det är väl förmodligen suboptimalt ekonomiskt, men överlägset rent kulturellt. Tyvärr är inte publikrekord synonymt med den bästa upplevelsen.

Gillar varken Strawberry eller 3Arena. De levererar ingen riktigt sylvass stämning, vare sig under fotbollsmatcher eller konserter. Men visst, arenorna är bekväma och praktiska. Men deras existens definierar inte en era där stämningen på fotbollsmatcher står i centrum.

1 gillning

Optimalt hade varit att lagen haft sina egna arenor, designade efter specifika behov.

Dock måste jag säga att AIK växt in i Nationalarenan betydligt bättre sedan publikboomen startade. Inramningen blir helt enkelt annorlunda när det är 25-30K på matchen än 15.

Ej att förväxla med “bra stämning i klacken” som är något av en sido-diskussion. Jag menar här en helhetskänslan, känslan av att klubben “behärskar” arenarummet. Det är en anledning till att jag tror att publiktillströmningen inte avtagit, även om det säkert finns andra orsaker med.

1 gillning

Förstår precis, men det jag eftersträvar är den är genomelektriska stämningen och det öronbedövande ljudet. Stämningen som gör att man efter match känner att man varit på en annan planet några timmar. Det är oerhört svårt att få idag, och jag tror i ärlighetens namn att det är näst intill omöjligt att skapa på befintliga arenor med all den rymd dessa tyvärr har. Det är för stort och luftigt.

1 gillning

Kul att även Blåvitt ångar på här. Får se om detta kombinerat med framgångarna för övriga GBG-lag lyckas stimulera fram en ny arenasatsning.

1 gillning

Ett dilemma för IFK att sitta med en så pass mycket sämre arena än MFF och 08. Man kan säkert spela ett par matcher på stora Ullevi men där saknas också moderna kommersiella möjligheter, även om man tjänar en slant på att kunna ta in mer publik såklart.

Att AIK för en gångs skull kunnat växla upp sin merch bygger på det ökade intresset på matchdag – själva motorn i (nästan) alla andra ekonomiska utvecklingsprocesser.

Min känsla är att det blir en kompromiss, ingen ny arena. Gamla Ullevi byggs ut och får en delvis modernisering. Kanske 5-8K fler platser. Samtidigt görs vissa renoveringar av stora Ullevi för att kunna användas mer vid speciella matcher som derbyn och liknande. Detta kommer vara ett rejält snäpp upp för Blåvitt men likväl inte i nivå med konkurrenterna.

1 gillning

Detta återaktualiserar namnfrågan! Vad kallar vi denna? Stora Nya Gamla Ullevi?

Skämt åsido. Vore fint om det hände något där. Det måste investeras på flera fronter för att detta ska sätta sig, och att matchbesöken fortsätter bli en del av samhällskroppen.

Nu har de ett jävligt bra läge mtp fyra lag i högsta serien. Det kommer ge automatisk hype, oavsett vilka arenor man spelar på. Så nu finns ett fönster att påverka.

2 gillningar

Den tiden är förbi, om inte ni får en helt ny arena. Fondläktarna på Råsunda var inte vackra att se på men det skapade en mycket bra ljudkuliss över klacken. Derbyna höll därför Europeisk toppklass på läktarna. Numera är det snygga tifon och så men ljudmässigt blir det inte samma sak.

2 gillningar

Exakt. Men det var ju ett rejält fulsälj redan från början. Vet att det var många som adresserade frågan om ljudkuliss etc etc, och att man hade en reflexmässig mekanism för att skydda projektet: “Riktiga proffs ser över varje aspekt med nya bygget.”

Det var gräsproffs från Holland och erfarna akustiker med i projektet. Bullshit såklart. I slutändan landade det i en arenautformning som näst intill enbart handlade om optimering av kommersiella flöden kombinerat med brutalist-funkis. Föga förvånande, men lite trist för kulturen, att Kenny Pavey skulle behöva vika sig för Taylor Swift.

Men det går garanterat att bygga bättre. Det gick då och det går idag.

1 gillning

Du måste ändå medge att Jordgubben i stort sett är snyggare invändigt än 3Arena? Alltså, er arena har ett par tydliga fördelar, tänker på ljusinsläpp i korridorerna utanför läktaren och en något tajtare känsla inuti. Men färgen på läktarna och konstgräset…

Jag har nog mentalt lämnat de första årens besvikelser med Nationalarenan. Nackdelarna har internaliserats som normalitet, nu ser man bara fördelar och förbättringsmöjligheter.

1 gillning

Den är snyggare. Syftade egentligen på båda arenorna med mitt inlägg… Inte min kopp te invändigt.

Jag kan tänka mig en ännu fulare arena OM det medför de ljudeffekter som jag är ute efter.

Men jag är inte standardsupportern, och uppenbarligen har vi en tråd som heter “publikboom” trots att jag hatar arenornas utformning. :slight_smile:

1 gillning

Med fyra Göteborgslag kan det bli den mest välbesökta Allsvenskan någonsin. Såg att vissa klagade på fyra bortaresor till Göteborg, för att standarden på GU är låg. Men i numerär är den perfekt, både GAIS och ÖIS tillåter runt 5K bortasupportrar.

Sedan hoppas jag flera derbyn läggs på Ullevi. Tänker främst IFK Göteborgs hemmamatcher mot GAIS och ÖIS, som utan tvekan säljer slut. 35-40K.

1 gillning

Fattar inte hur man kan klaga på bortaresor till Göteborg. Visst, kan bli enformigt, men jag har alltid haft jävligt kul där. Och det drar såklart folk. Lär inte bli nån “västkust-fatigue” så länge de själva är med och eldar på.

Sen är det väl så att charmiga bortaresor med allt vad det innebär i form av vändkors, mazariner och kaffe som serveras i landstingsmugg, håller på att dö ut.

1 gillning

Hittade ett klipp från 2011 från AIK - DIF. Säger något om stämningen, hur den var.

1 gillning