Svenska publikboomen

Ja. Tyvärr lär det där aldrig komma tillbaka. Klart att komforten vi har idag är “värd” något, men den här råa känslan av riktig fotboll… Den är sällsynt. Och alla vet vad den är sprungen ur. Och det är inte de moderna multiarenorna.

För övrigt måste sägas att hanteringen av merförsäljning, kiosker, öl etc är provocerande usel på 3Arena. Jag har säkert skrivit det tidigare men skriver det igen.

Inget fungerar som det ska. Absolut ingenting. Och det är inte överdriven effektivisering och “tunna team” som leder fram till en havererad service. Tvärt om. Det står drösvis med paralyserade zombies bakom kassorna samtidigt som köerna ringlar sig längre och längre.

Jag tycker det är ett hån mot medlemmarna att både DIF och Hammarby ingått arenaavtal där motparten tillåts leverera denna service. Skiter i hur deras upphandlingar ser ut. Bryr mig bara om den leverans vi som största kund (?) får. Patetiskt.

För att inte tala om vilka hinder man måste ta sig över för att köpa en riktig öl. Man måste lämna långt innan halvtid, och sedan måste man trängas som boskap i en avlång korridor som består av dubbelriktade köer åt alla håll samtidigt.

Jag har inte varit på en enda arena någonstans i världen där nivån är ens i närheten av lika låg som på 3Arena.

1 gillning

Det där känns nog igen på alla arenor i Sverige. Problemet är i grunden att man inte får servera högre än 3,5 i normala kiosker. Vilket gör alla pubar till en myrstack av törstiga som får trängas.

Känns som 2026 kan bli ett nytt rekordår publikmässigt. Som tidigare nämnts, extra många derbyn nu när ÖIS gått upp.

Vad gäller säsongskort tror jag följande klubbar kommer sälja slut till sitt maxtak.

AIK

DIF

HIF

IFK Göteborg

Mjällby

Malmö FF

Följande förväntar jag mig ökar rejält.

GAIS

ÖIS, Kalmar och VSK har en naturligt skjuts av att komma från S1. Kalmar ersätter Öster rakt av, en arena som klarar 2-3K bortasupportrar. VSK har mindre arena men bli i praktiken ersättare till Norrköping för Stockholmslagen, en väldigt nära bortaresa.

1 gillning

Ja allt annat än rekord vore oväntat givet förutsättningarna.

Det är rätt otroligt faktiskt, att det fortsätter växa. Man undrar var nästa “glastak” är, och hur djupt detta sitter i kulturen. De nya högre nivåerna har hållit ett tag nu, och verkar inte avta.

Sveriges enda riktigt levande “alternativkultur”, som också håller på att bli riktigt mainstream. Kändisarna stoltserar med att de går på matcher och många icke-fotbollspersonligheter visar upp sin lagtillhörighet i bio. Även många politiker, som annars är ängsliga, skryter med lagtillhörighet.

1 gillning

Väldigt spekulativt, men jag tror vi ligger 10-15% från någon form av maxtak. Ett problem är att flera av publiklagen börjat slå i taket för vad arenan klarar.

Bajen är redan där. DIF har en bit kvar. IFK Göteborg är där, 1-2 matcher på Ullevi lyfter lite.

Just nu är den enda arenautbyggnaden som jag tror är 100% säker Bravida/Häcken. Och där tror jag inte hemmalaget kommer göra något jättelyft, även om det säkert gynnar de övriga lagen som har den som reservarena. Detta är dock minst tre år fram i tiden.

Vad gäller bortaresor är väl maxtaket nästan slaget. Vissa mindre lag har dock börjat med riktiga “invasioner” också, så finns kanske potential där.

1 gillning

Jag tycker det är bra att man börjar slå i taket. Då kan det börja fyllas på “underifrån”, dvs att mindre besökta matcher kommer få ett ökat tryck. Det höjer den generella upplevelsen. Så jag ser det inte som något jätteproblem.

Jag är tämligen säker på att det vore skadligt för utvecklingen om alla lag hade överdimensionerade arenor som ofta gapar tomma. Vill man utveckla organisk fomo och lojalitet, samt driva upp nyttjandegraden av sålda biljetter så är det rätt väg att gå.

1 gillning

Instämmer – under förutsättningen att laget faktiskt har en modern arena med viss tillväxtrymd. Mjällby är ju glasklart i behov av en större, även om man såklart inte kommer tokbygga något som ekar tomt om 5-10 år. Men säg 10 000 platser, det hade varit hanterbart, givet att man även får in säkert 1-2K bortasupportrar i åtminstone fem av 15 matcher varje säsong.

Mjällby och IFK Göteborg är de mest bakbundna lagen i Allsvenskan, sett till arenor. För Mjällby gäller det att få till en duglig utbyggnad inom säg tre år, för att över huvud taget kunna kapitalisera på det man byggt upp via andra vägar.

1 gillning

Håller med. Men jag tror Mjällby ska snegla mot andra intäktsmodeller än att fokusera överdrivet mycket på evenemang. Lagom stor arena som levererar en bra produkt är vad som krävs. Men de stora pengarna ska hämtas från andra intäktskällor, och affären bör inte fokuseras till arenan i mitt tycke. Bättre att konkurrera och tjäna pengar på området där man har expertis: Utveckling av fotbollsspelare och lag.

Det blir otroligt intressant att se hur de står sig i Europaspelet. Detta såväl sportsligt som publikmässigt.

1 gillning

Ja men det tror jag också att Mjällby gör. Men ser man ekonomi över tid talar det alltid för att störst vinner. Givet att man är lika effektiva i resursuttnyttjandet såklart, där är ju Mjällby bisarrt bra just nu. Var någon som sade att Mjällby hade 14% av MFF:s spelarbudget 2025.

Men, metodik är knappast hemlig i dagens fotboll. Mjällbys relativa fördel kommer minska och då kommer betydelsen av publik och tillhörande kommersiella intäkter bli mer avgörande. Speciellt nu när centrala avtal lär minska.

1 gillning

Det beror på hur

Det beror på hur innovativa man är. Vi vet ju bara det vi vet - inte det vi inte vet. Mjällby har säkert ett antal hyfsat unika insikter som man håller hårt i. Men absolut, det mesta går att kopiera. Vi får se vilken väg de väljer.

Tittade lite på publiksnitt i relation till outnyttjad kapacitet för respektive lag och arena.

Det finns lite att växa i, även om vissa siffror måste “förlösas” med investeringar i arenorna. Jag har inte den detaljkoll som krävs för att känna till respektive arenas bister. Men jag tror exempelvis att DIF hade kunnat höja sitt snitt genom att begränsa kapaciteten. Nu tycker jag inte det är rätt väg att gå, men det är en intressant tanke: Låt säga att man satte ett maxtak på 22000 biljetter… Det hade förmodligen triggat högre och mer intensiv biljettförsäljning.

Lite som den psykologiska fomogrejen ni sysslar med när ni håller på med er etage-psyop.

2 gillningar

Ert främsta problem är outnyttjade biljetter, vilket kan ge stort tapp vissa matchet. Gissningsvis löser man det genom att specialfokusera på “drabbade” sektioner med mer push för att dela sin plats och eventuellt lägga in minimumkvot av utnyttjande för att få behålla säsongskortet. Blir än mer aktuellt nu när trycket på säsongskort ökat och folk kommer stå utan när maxtaket nås.

FOMO skapar man nog genom att “sno” vår modell, som du är inne på. Vissa sektioner öppnas bara om övriga sålt helt slut, och inte alls om det är för nära på match. Då pushar man folk att vara ute tidigare med köp.

2 gillningar

Just detta borde gå att kopiera rakt av, även om det för mig är en motbjudande tanke just för att det är så genomskinligt. Större logik i att göra det när man har hela etage-frågan att hantera, som ni har.

Men sen ka folk komma också. Vårt bortfall är procentuellt sett väldigt högt, som du mycket riktigt säger.

Personlig reflektion:

Det finns ingen “lojalitetsnorm”, inget grupptryck att tala om, och inte heller någon hederskultur när det kommer till att nyttja biljetterna. Eller… Det finns i kulturen försök att skambelägga folk som inte kommer trots köpt biljett, men min känsla är att det inte riktigt biter.

Det är helt enkelt i praktiken helt OK att stanna hemma. Det kan man tycka vad man vill om (bättre att fylla arenan förstås), men kanske finns det mer av detta tryck hos er?

Det kan såklart orkestreras centralt genom mekanismer som omöjliggör säsongskort för folk som inte respekterar systemet. Kanske kan man även jobba in en piska/morot i systemet, där priset rabatteras för folk som över en lång period har en hög nyttjandegrad. Sen är svensk supporterkultur känslig för att frångå likabehandling. Så det måste göras med finess.

Men i grunden måste detta beteende naturligtvis komma inifrån om det ska hålla över tid.

1 gillning

Undrar om det inte är så att vår kundbas (obehagligt med nödvändigt ord i sammanhanget) är större än er? Då menar jag personer som är sällanbesökare, även personer som inte ens besöker en match under en given säsong, men som definitivt kan få ett ryck och gå på några matcher helt plötsligt. Tack vare Råsunda har vi alltid suttit på en latent potential och kunnat levla upp på ett annat sätt. Även om våra siffror också följt trenderna i Allsvenskan.

Nu har ni ju höjt ert snitt markant och har haft en fin publikutveckling.

Men lojaliteten verkar ligga en nivå under oss, kanske är ni mer av konnässörer när det kommer till matcher? 30 000 medlemmar är ju extremt bra, men sedan förstår man att det handlar om att folk vill ha förtur till slutspel i Europa…

Självbilden är ju också starkt fokuserad på “Stockholms stolthet” och “mesta mästarna” (hockey). Kanske blir folk då aningen lata när det kommer till Kalmar hemma och guldchansen i praktiken är borta. Sedan är ju såklart derbyfacitet något som effektivt dödar glädjen hos den bredare massan av sällanbesökare.

Inser nu att jag skrivit främst om personer som diskussionen inte gäller, vi pratade ju om årskortsinnehavare som ibland struntar i att gå.

2 gillningar

Ja. Detta har effekt. Framförallt så handlar det om att det dödar lite av “du måste gå”-hypen för vissa matcher. Lite svårt att sätta ord på exakt hur det kommer sig, men jag vet många extrema lojalister som normalt sett är pådrivare men som nu blivit paralyserade. Känns dock som att det sakta klingar av.

Ja… Kanske. Det är ofta rätt negativt laddat kring DIF, särskilt i relationen mellan supportrar och förening. Jag tror det finns en stor grupp personer som vilar på en uppfattning att lojalitet också måste förtjänas. Och då är nämnda derbyhistorik ett problem. Upplever inte att det är något krav på att vinna varje derby, men förnedringarna är ett stort problem som måste upphöra.

1 gillning

AIK har sålt 17 111 årskort – bara 889 från maxtaket

2 gillningar

Just nu känns det som att allt tyder på att ni har fart nog att sätta ytterligare ett rekord nästa säsong. Åtminstone om ni gör en helt OK vår. Om detta hade kombinerats med en trovärdig “satsning” på guld eller absolut toppstrid så hade vi förmodligen sett en sällan skådad hype.

Å andra sidan…

Den latenta och patenterade hybrisen ni har i ert DNA kommer säkert bubbla upp igen i vår. :slight_smile:

1 gillning

Det som behövs är att man faktiskt har något att spela för på hösten och att man inte sjunker som en sten likt i år. Då tror jag man kan slå rekordet igen.

Säljer vi slut årskorten är vi trots allt “bara” 500 fler över årets nivå. Det som blir spännande är att se hur den nya strategin med tre nivåer fungerar i försäljningen. Årskort, medlem, ingetdera.

Derbyn, MFF och IFK Göteborg kan mycket väl bli helt slutsålda (två etage) innan allmänheten (ingetdera) får tillgång till biljetter på trean. Vilket rimligen är det man vill uppnå, att kundbasen ska känna FOMO och exklusivitet i årskort/medlemskap.

Vi får även se hur spelschemat är upplagt. Det spelar viss roll, eftersom man inte vill ha för många toppmatcher för nära inpå varandra.

1 gillning

Ja, vore intressant att se utfallet om exempelvis årets hösthype kunde kombineras med sportslig framgång.

Vad har du att säga här, nu när schemat har släppts?

Sammanfattning

Omgång 1 (4–6 april): AIK – Halmstads BK

Omgång 2 (11–13 april): BP – AIK

Omgång 3 (18–20 april): AIK – Kalmar FF

Omgång 4 (22–23 april): Degerfors – AIK

Omgång 5 (25–27 april): AIK – Malmö FF

Omgång 6 (2–4 maj): Elfsborg – AIK

Omgång 7 (9–11 maj): AIK – Djurgården

Omgång 8 (16–18 maj): Västerås SK – AIK

Omgång 9 (23–25 maj): Hammarby – AIK

Omgång 10 (30–31 maj): AIK – IK Sirius

Omgång 11 (4–6 juli): IFK Göteborg – AIK

Omgång 12 (11–13 juli): Mjällby AIF – AIK

Omgång 13 (18–20 juli): AIK – Gais

Omgång 14 (25–27 juli): BK Häcken – AIK

Omgång 15 (1–3 augusti): AIK – Örgryte

Omgång 16 (8–10 augusti): Örgryte – AIK

Omgång 17 (15–17 augusti): Djurgården – AIK

Omgång 18 (22–24 augusti): AIK – Mjällby AIF

Omgång 19 (29–31 augusti): AIK – Hammarby

Omgång 20 (5–7 september): Malmö FF – AIK

Omgång 21 (12–14 september): AIK – Västerås SK

Omgång 22 (19–20 september): Halmstads BK – AIK

Omgång 23 (10–12 oktober): AIK – BP

Omgång 24 (17–19 oktober): AIK – IFK Göteborg

Omgång 25 (24–26 oktober): IK Sirius – AIK

Omgång 26 (28–29 oktober): AIK – Elfsborg

Omgång 27 (31 oktober–1 november): Gais – AIK

Omgång 28 (7–8 november): AIK – BK Häcken

Omgång 29 (21–24 november): AIK – Degerfors

Omgång 30 (29 november): Kalmar FF – AIK

1 gillning

Måste säga att detta är en väldigt bra start. Utan att underskatta något lag såklart. BP borta är normalt sett i princip garanti för 3p.

Sedan har vi en rejäl svår period där i augusti/september. Oklart hur detta gick till men man får acceptera det. Har man tur är det sensommarvärme när vi tar emot Bajen.

Noterar också att vi möter en nykomling två omgångar på raken när serien vänder, ÖIS. Sist 2023 slutade det med två förluster, mot GAIS.

1 gillning

Ja otrolig mjukstart. Riktig julklapp av förbundet där! :slight_smile:

2 gillningar