Jo, SvMFF var givmilda i år.
Inte oväntat går årskortförsäljningen väldigt bra inför 2026. Flera av topplagen, inklusive Mjällby, sålde i princip slut sina innan eller omkring nyår. Djurgården gjorde det inte men kan mycket väl göra det inför 2027.
GAIS med en rejäl ökning och den kanske mest intressanta att följa. Lagen som kommer upp från Superettan har väntat stor ökning. BP siktar på sina gemytliga 100 årskort.
ÖIS blir också spännande att följa. Verkligen en drake som legat i djup slummer, men som har sin senaste storhetstid publikmässigt betydligt längre tillbaka än GAIS.
Yes, riktigt fin hype nu! Känslan från DIF-lägret är att vi fortsatt är mycket känsliga för motgångar, men att det trots detta finns någon form av spärr som håller på att lossna. Lite mer inspirerande kommunikation från Frisén mfl så tror jag man kan steppa upp flera steg, även om jag själv inte tror att det i dagsläget går att nå samma höjder som Bajen har. Krävs mer tid för att verkligen få “rotsystemet” att växa.
Ni har arbetat upp en bra grundpublik, återstår att ta nästa steg. Kanske finns det en växelverkan mot AIK, många supportrar bor i samma områden och rivalitet bygger hajp. På en period om säg 2-3 säsonger är ni säkert ikapp Hammarby.
Vi får väl se. Jobbet måste göras. Är hoppfull, men baserar det egentligen inte på något annat än en känsla som tränger sig på.
Det låter konstigt med tanke på de gigantiska arenorna, men det finns ett kapacitetsproblem i Stockholm. Vi skulle tveklöst kunna aktivera oss mer och mobilisera om man kände att det tävlades på lika villkor i en rak jämförelse med AIK. Jag är helt säker på att vi skulle kunna mobilisera ytterligare. Nu snedvrids detta av att 3Arena har en begränsad kapacitet jämfört med jordgubben.
Ett annat sätt att öka hetsen och aktivera folk är att ni Djurgårdare börjar göra ert jobb. Det har varit löjligt stor skillnad mellan Hammarby och DIF sedan allt tog fart och det har tyvärr lite tagit udden av vårt publikprojekt just nu. Svårt för oss utomstående att förstå vad ni håller på med när det dippar. Det är knappast så att alla gårdare har sommarställen att hänga på när det är helgmatch. Skärp er.
Ni kommer att få se nästa växel när det uppstår riktig konkurrens. Sådan kan bara ske om villkoren för alla som tävlar är snudd på identiska. 3 arena ska kunna vara slutsåld varje match under en hel säsong. För båda lagen.
Jag har hela tiden tänkt att man ska gå för mindre, tightare arenor som ökar trycket. Den linjen är dock inte optimerad för att varje match ska vara som en stor festival, utan det handlar med om att bevara och koncentrera ett unikt kulturellt uttryck. Är väl inte rädd för större arenor, men rent krasst är det vi ser just nu två byggen med alldeles för mycket luft för att skapa trycket jag är ute efter. Det är objektivt hemska styggelser som skohornar in fotbollen. Men för all del. Låt klubbarna själva ta fram större och mer ekonomiskt effektiva arenor så är jag på detta tåg.
Kan bara hålla med. Sommarställen per capita i DIF-led är säkert hög, men jag har extremt svårt att se det som ett centralt nyckeltal som styr särskilt mycket av närvaron på arenan. ![]()
Nästa växel i all ära, men initialt behöver ni lägga i den växel ni hade tidigare. Instämmer om att det bör vara möjligt att fylla arenan totalt.