0-0 på Hisingen. AIK kom undan med blotta förskräckelsen och känslan är att Häcken i bra form hade vunnit matchen. Ayari och Kouame ut med skador, börjar bli en läskig skadelista nu. Får se till helgen hur illa det är och vilka som eventuell kan vara tillbaka i matchtrupp.
Ändå skönt med en poäng och hållen nolla. Hittills fortsatt kanonstart på återstarten av säsongen.
Helt uddlösa var ni dock inte. Vi får se vad statistiken säger, men bara den korta period jag tittade såg jag att det ändå skapades chanser på omställningar.
Ja, den är brutal. Och kanske får ni tänka annorlunda nu under fönstret. Efter som att ni knappast har några krav på er att landa extremt högt i tabellen kanske man får sikta på att ta in ett antal lån för att klara hösten. Lite klurigt detta när man ska slå om till att bygga långsiktigt, men samtidigt dras med skador… Varje kortare skada kan ju inte täckas upp av en ny spelare på långt kontrakt. Samtidigt kan det snabbt bli väldigt tunt om det skulle visa sig att skadeläget blir ännu värre.
Detta var en stark poäng som får ses som en liten triumf för Riveiro. Visst, stundtals såg det ut som att Häcken hade lite väl mycket tryck, men jag skulle ändå inte säga att ni tog poäng på tur. Medvind kanske… Viktigt också att inte förlora (även om jag gärna hade sett det ske).
Tveksam till att låna in flera spelare. Benkovic passade in på fler sätt än att han bara har kvalitet, inkörstiden hade varit noll. Givet att vi snart har säkrat poäng nog för att klara kontraktet så är jag ändå okej med att man spelar in yngre spelare till förmån för korttidslån. Sedan lär vi få in nyförvärv men man får acceptera att det kan bli först i sluttampen av transferfönstret.
AIK - ÖIS 0-3. Förmodligen årets sämsta insats, där ingenting fungerade från minut ett. Spelarna såg tröga ut och man hade ett stort bollinnehav i ett alibi-spel som inte skapade konkreta målchanser.
Saknaden av Ayari som offensivt nav och Kouames individuella skicklighet var påtaglig och Riveiro misslyckades helt med sin game plan.
ÖIS var nöjda med att stå lågt med sin fembackslinje och låta AIK föra spelet. 0-1 var en bjudning av Nordfeldt, som trots resultatet ändå får sägas spelade upp sig och höll siffrorna nere. Övriga två mål var kontringsmål där bollen gick som på en lina till Allsvenskans kanske bästa spelare i sådana lägen. Helt enligt deras game plan och exakt vad AIK hade kunnat förvänta sig inför matchen.
Nu väntar en retur mot ÖIS nästa helg och det finns läge för Riveiro att göra tydliga ändringar för att inte upprepa samma misstag igen. Kan också noteras att Sotte, inte helt oväntat, gick ut med känning i första halvlek och Olofsson fick komma in. Tippar att det kommer bli Matthys och Tomas som blir vårt primära mittbackspar resten av säsongen.
Nu såg jag inte hela matchen, men av det jag såg har jag sällan sett ett så håglöst AIK. Man blir fundersam. Hur kan så mycket inte fungera på samma gång…? Visst, kanske har laget fått lite “överbetalt” senaste matcherna och blev ställda när ÖIS var effektiva… Men så här trött och blodfattigt ska inget allsvenskt lag tillåtas vara.
Vidare noterade jag på sista målet vad jag antar är en coachmiss. VA lämnas för hemjobbet och har inte chans att hänga med Christoffersson. Såg lite väl enkelt ut, och det är i ärlighetens namn svårt att klandra VA där… Han har ju bara den speed han har, men har inte en sportslig möjlighet att störa Christoffersson när denne kommer älgande som en Elmander i sin prime.
Fascinerande även att se Sana, 37, spela som om han var 20 år gammal. Såg även att han vandrade runt och “peppade” deprimerade AIK-spelare efter slutsignal. Han verkar ha en fin och lite annorlunda personlighet, den gamle spjutkastaren.
Det blir väldigt intressant att se hur Riveiro gör nu. Han måste till varje pris undvika en ny kollaps för att bevara sin heder. ÖIS är inte bra i år, och dubbla förluster vore en ordentlig smäll mot spanjorens varmärke.
Jag har inte sett om situationen men enligt Testa Stör är det Dino som skiter i att ta hemjobbet och lämnar VA att reda ut friläget. Det var hur som helst talande för matchen.
I podden gör man ett antal påståenden om matchen, där jag inte håller med om allt. Till exempel att man inte scoutat ÖIS, vilket är fel. Scouting sker enligt rutin av samtliga lag.
Det jag tror hände är en kombination av saker. Det första är att man underskattade ÖIS och överskattade sig själva. Det andra är att våra offensiva nyckelspelare saknades och ingen ersättare är ens i närheten av samma spelstil. Järeteg som ersatte Ayari hade en usel första halvlek och rök i paus. Kouame saknades också rejält.
Den spelare som ska kunna bidra med kreativitet från mittfältet är Mujanic och han har inte gjort många bra matcher i AIK. Han verkar lida av att dels inte vara 100% ordinarie och dels att han inte får spela precis som han gjorde i ÖIS, djupt liggande spelfördelare. Något är det i alla fall som skaver och det är en av få spelare Riveiro inte får ut maximalt av och det påverkar när vi i övrigt har en skadekris.
Vi får se hur reaktionen blir borta mot ÖIS. Utan våra offensiva nyckelspelare har vi mycket svårt att skapa målchanser mot lågt stående försvar. Och över lag mot sammansvetsade försvar, Gais hemma nyligen undantaget.
Snart möter vi DIF och Bajen som båda har väldigt bra försvarsspel. Ironiskt nog har vi gjort 4 mål på dessa lag i våras men då hade vi också en spets vi saknar nu.
Välbehövligt vinst efter bottennappet i hemmamötet lagen emellan. Första halvlek innehöll flera av problemen från förra matchen, även om jag tycker flera spelare ändå hade höjt sig var det bitvis hönsgård i försvaret.
Det positiva var att vi ändå kvitterade en gång, genom Carlstrands första mål. Andra halvlek blev mer och mer vår ju längre den gick och inhopparen Gustafsson fick komma in och göra sitt första allsvenska mål till 2-2.
Vi fick sedan ett domslut med oss när Paulson fick rött och vi tog ledningen med 2-4. Även Geiger fick komma in och göra sitt första mål. Vi släpper sedan väldigt onödigt in ett tredje precis innan full tid.
Det positiva är att profilförvärvet Carlstrand fick göra 2+1, Gustafsson gjorde ett och Filling fick en assist. Det rasslade till och gav en självförtroendekick inför kommande derby nästa helg.
Nu vet vi hur det gick. Känslan som Djurgårdare är att AIK nästan alltid lyckas gå mot oddsen och göra bra matcher när förutsättningarna är usla. Nu hade ni 13 spelare borta, och i praktiken ett pa pappret bättre lag i gymmet än på planen. Ändå blir det seger… Visst, man inbillar sig säkert att detta mystiska fenomen är starkare än det är i verkligheten. Men man lär sig aldrig att det inte går att räkna bort ett skadat AIK. Också “märkligt” att ni är så pass bra på bortaplan i år.
Paulson förnekar träff på låret, så om det stämmer är det röda felaktigt. Men. Jag tyckte mig ändå se ett annat större fel från Örgryte. Man backade hem alldeles för mycket och blev alldeles för passiva. Det där är nån form av allsvensk reflex som nästan alla tränare bär på… Det spelar ingen roll om man har ett spelmässigt övertag… Har man ett mål eller två till godo så är det legio att helt stänga av spelet. Jag tror att det oftast får negativ effekt. Sen kan man väl tänka sig att ÖIS verkligen har bottenlagsidentitet och verkligen mentalt ställer in sig på att säkra poäng. Men känslan var samtidigt att deras extrema passivitet var helt onödig.
Fin start för Carlstrand. Lite för fin. Han måste sova gott i natt. Noterade samtidigt att Flataker gjorde mål efter bara en minut i ligapremiären för sitt Go Ahead Eagles, vad det nu säger om anfallare och deras förmåga att göra mål i olika miljöer.
Blir intressant att se hur ni ställer upp där. Kanske hinner någon eller några spelare tillfriskna. Hove är iaf åter, men Mujanic är å andra sidan avstängd. Jag är ganska nöjd med att vi inte äntrar derbyt med enorm slagsida till fördel för DIF. Det brukar inte gynna våra prestationer, eller det har iaf inte gjort det historiskt i derbysammanhang. Vi har sex gubbar som riskerar avstängning: Hampus Finndell, Max Larsson, Mikael Marques, Adam Ståhl, Miro Tenho, Jacob Une.
Dvs hela backlinjen + Finndell, vilket känns oerhört obehagligt givet hur stabila de varit sista fyra matcherna och hur rörigt det bitvis sett ut defensivt tidigare. Dessutom är Leon Hien utlånad och inte ersatt… Och Siltanen kan hinna lämna innan dess med lite otur.
Det kanske finns underliggande statistik som förklarar det. Men jag skulle gissa på att det handlar om förväntan och nervositet, där axlarna sjunker betydligt på bortaplan. Laget är trots allt fyllt av unga spelare som av naturliga skäl känner hyfsad press att kliva in för 25-30K på hemmaplan. Något Riveiro givetvis måste förbättra, även om det nog inte finns en quick fix.
Vi får se, om ni krossar VSK en gång till kommer det nog sitta i era spelares huvuden att ni öst in mål samtidigt som AIK släppt in 5 mot bottenlaget ÖIS. Men, kan också vara så att Honkavaara fått truppen att mentalt inte syssla med sådan underskattning längre.
Hove går rakt in i elvan och förhoppningsvis kan någon av Ayari och Kouame vara tillbaka, men jag har ingen aning om hur länge de blir borta. Geiger lär åtminstone få ett inhopp, väldigt dynamisk i sitt spel och lär bli startspelare så fort han är 100% fysiskt i form.
Det blir inte sex avstängningar men om jag skulle få välja så är det helt klart på Tenho och Marques, blir alltid stökigt att behöva rotera mittbackar och nu gick Lien på lån dessutom.
Ja, det kanske är så enkelt trots allt. I DIF-led (bland annat i DIF-podden) pratas det en del om att AIK nu saknar “psykfallen” som präglat er trupp senaste årtiondet. Jag vet inte om det stämmer, men om så är fallet kan det ju också vara en anledning till att yngre spelare inte smittas av den mentalitet som krävs för att spela hemma under press.
Sex mål!
Jag tror att även Piotr kan vara en habil mittback, och det tror många andra också. Men ja, värsta tänkbara scenario är att vi får ett defensivt “hål” som måste täppas till med diverse tejplösningar. Å andra sidan… Ett halvavstängt DIF mot ett skadat AIK bör inte förändra förutsättningarna markant. Den gamla klyschan om att “derbyn lever sitt eget liv” ligger alltid i korten.
Nu blir det bara Tenho som är avstängd, ni kommer annars kunna mönstra bästa elvan med reservation för skador/sjukdomar. Känns som det är tydlig övervikt i fördelar för er inför matchen:
Bättre skadeläge, bara en spelare avstängd.
Mer samspelt och rutinerad trupp, spetsspelarna (Hegland, Lien) kvar i laget till skillnad från Celina och Zadok.
Hemmaplan, konstgräs. Bra känsla från storsegern i våras.
Tydligt bättre offensiv och tydligt bättre defensiv än AIK.
Det enda som talar för oss är att vi är väldigt bra på bortaplan i år och redan har en derbyseger på Tele2. Kanske kan vi bli underskattade också, tydligen hade vi 12 spelare med bakgrund i akademin i truppen senast. Men DIF måste ses som stora favoriter, kan inte se det på något annat sätt.
Skadestatus är ute och man kan säga något om förväntad elva i derbyt. Pavey är tillbaka i full träning. Kan vara någon annan som är närmare en matchtrupp, får se på söndag helt enkelt om staben “mörkat”. Mujanic är avstängd och Hove är tillbaka.
Förväntad elva:
Nordfeldt
Bergquist, Olofsson, Matthys, Tychosen
Hove Dino Ali
Andersson Carlstrand Filling
Enda frågetecknet är om Geiger går in före Ali. Geiger har ett annat spel med bollen och kan passa på konstgräset där närkampsspelet ändå brukar bli mindre.
Tillbaka på vinnarspåret, tillbaka som derbyvinnare på 3Arena. Stod på kortsidan den här matchen och kan inte säga att jag hade någon superbra blick över spelet. Men första halvleken kändes som 100% vår, vi fick spelet dit vi ville (många avblåsningar till vår fördel) när DIF inte riktigt fick längre anfall. Och vi gjorde tre kontringsmål.
Andra halvlek kändes det att DIF tog greppet om matchen, höjde sig några snäpp och fick utdelning. Dock kunde AIK ändå äta sig tillbaka i matchen, man låg lägre och lyckades freda målet trots två byten i backlinjen. Vår anfallsspel dog av avsevärt, hade helst sett att vi kunnat sticka upp lite mer än vi gjorde.
Vi fick åter igen ställa upp med en ny backlinje, Dino tog Mads plats (skadad) och Helm fick starta på vänsterbacken. Både Dino och Helm gjorde assist och gedigna matcher.
Carlstrand, vilken värvning. Nu är saknaden av Pittas över, vi har en nia av hög allsvensk klass. 4+1 på tre matcher och två mål i sitt första derby. Tycker även Geiger och Gustafsson gjorde gedigna matcher, den sistnämnde fick välförtjänt starta och ytterligare en akademispelare har etablerat sig på allvar.
Arenan
Mitt första besök sedan 2016 och jag måste säg att arenan är tydligt bättre på plats än på tv. Väldigt ljust och rymligt utanför läktaren ger en bra och luftig känsla. Och gratis vatten i pappmuggar är en riktig bra grej under sommarmatcher. Ljudkulissen är stark och atmosfären betydligt mer intim än på Nationalarenan. Det enda uppenbart negativa är plastmattan.
Framtiden
Nu har vi slagit 3/4 ärkerivaler på bortaplan (HIF, DIF, Blåvitt) och även fjolårsraketerna Gais och Mjällby. Vårt bortafacit är mycket bra, hemma desto sämre. Ska vi ha något att göra med platserna över 7-10 måste hemmasnittet upp betänkligt. Vi har i praktiken klarat kontraktet och överpresterat rejält mot förväntningar, trots en närmast surrealistisk skadesituation. Blir mycket spännande att se vad Riveiro och staben kommer göra under resten av säsongen.
Nu har vi en cupmatch i veckan och sedan spelledigt i helgen (uppskjuten match mot Mjällby pga Europa). Perfekt att slicka såren och försöka få tillbaka någon eller några nyckelspelare som Kouame och Ayari inför Hammarby hemma.