AIK - matchsnack

Är det? Jagk änner nästan att det är tvärt om, speciellt om resultaten sviktar. Många glömmer gärna snarare att kanske flera av de stora förvärven sitter skadade. Kan ta Bajen som exempel, vi hade nästan helt glöt att vi ens hade Winther då han var skadad i ett år. Nu hade vi bra täckning ändå men om Vagic/Erikson hade blivit skadade hade folk gnällt på dålig backning. Ren tur att vi klarade oss egentligen.

2 gillningar

Otrolig win för Hellberg att han fick in Vagic så bra där ändå.

1 gillning

Jag är säkert hemmablind. Men jag lutar mig mot att det gång på gång på gång påstås att lag som får spelare skadade har “otur”. Inte sällan handlar det om att spelaren helt enkelt inte ska tillhöra truppen.

Jag tänker så här:

Dels finns det spelare som värvas trots att även en lekman vet att det kommer finnas skadebekymmer. Stora pengar investeras i spelare som sedan ska “sparas” för minsta känning. I DIF har vi haft hur många som helst.

Dels är skador inget nytt. Även en helt frisk välplanerad trupp kommer att drabbas av skador. Det håller inte att man i den sportsliga ledningen blir förvånad över så basala saker.

Frågan har varit rätt stor i DIF-led, eftersom att vi vartannat år på slutet haft Europaspel som tvingat fram ännu fler matcher och större utmaningar. Då kan man inte stå där med nyckelspelare som inte håller och låtsas som att man inte visste om det.

2 gillningar

Ja den är ju helt otrolig. Kanske den bästa förvandlingen jag någonsin sett. Hoppas han kommer tillbaka snart.

1 gillning

Rätt mycket skador senaste tiden. Spekulativt, men kan bero på många byten av underlag.

Försäsongen inleddes på Bosön. Sedan på gräs i Spanien i två veckor. De senaste kanske två veckorna har man spelat på Stadshagens konstgräs. Träningsmatcherna har spelats i Borås bland annat. Man har spelat i cupen på konstgräs på Strawberry, Oddevol och på Hisingen.

Glädjande är i alla fall att Sotte och Viktor Andersson är skadefria. Olofsson på lån till Moss och Gono provtränar med TPS, en liten lättnad för truppstorleken.

1 gillning

Skador på äldre spelare kan absolut vara relaterade till underlagsbyten. Men skador på yngre spelare lär bero på något annat. Exempelvis slumpen eller någon annan faktor vi inte känner till.

Kan ju också vara så att man hellre “fäller än friar” när det gäller försäsongen. Ni har en ganska sårbar trupp, så det är onödigt att ta några större risker inbillar jag mig.

1 gillning

Det ligger nog något i det. Tror vissa skador i praktiken är just känningar och inte av det allvarligare slaget.

1 gillning

Som misstänkt, fyra spelare är på väg tillbaka efter diverse småskador. Kommer behövas i kriget om niondeplatsen.

Bersant Celina, Dino Besirovic, Axel Kouamé och Amel Mujanic var uppsatta som skadade när matchtruppen blev släppt.

1 gillning

AIK - ÖSK 3-1, allsvenskt genrep.

En relativt sargad trupp med skador och landslagsspel, likväl en intressant startelva. Celina och Kouamé var tillbaka. Sotte och Cissé fick starta tillsammans, något jag tror på även i premiären.

Yohanna hade lekstuga igen och gjorde 1+1, assist till Ayari. Första halvlek var bra och vi släppte i princip bara till halvchanser. Joelsson gjorde en fin fotparad.

Lite väl mycket byten i andra för att det skulle kännas som något som påverkar inför nästa vecka. Bra inhopp av Sixten och Victor Andersson som gjorde mål/assist. Man kan notera att Wilson fick vikariera på högerbacken och gjorde det okej.

1 gillning

Ja detta måste bli hur man startar i premiären, givet att ingen skadar sig på träning. Lite lurigt när de ännu inte är samspelta, men samtidigt känns det som att de är hyfsat erfarna båda två. Hur såg det ut?

Eftersom att detta är vår gamla spelare kan man ge sig fan på att det kommer bli ett genombrott. :slight_smile: Upplever att det varit nära några gånger för honom nu, men att förra årets skada kom väldigt olägligt.

1 gillning

Känner mig lite obstinat och säger: han har redan slagit igenom. Han och Taha Ayari är sådana man har förväntan högre på, i och med 20+ år och man vill se en jämnhög nivå.

Sedan verkar han varit hos er en säsong och hos Hammarby tre. Något av en flyttfågel, antar det lite halvt var en slump att det blev just hos oss som han skrev A-kontrakt.

1 gillning

Delvis en konsekvens av Csongvais skada. Men, det är mitt föredragna mittbackspar eftersom båda har en fysisk edge och bättre i luften, men såklart sämre fötter än ungraren. Nånstans tror jag man får välja, antingen ha två riktiga stoppklossar eller bättre uppspelsfot – men riskera fler insläppta mål.

1 gillning

Yes, jag är lite ironisk här. Det som förde upp honom på tapeten i de här sammanhanget är att han var relativt hypad (av oss) i samband med att han gick. Men det är inte så att han sitter djupt i hjärtat på folk.

På temat tror jag det kan vara en bra grej för många unga spelare som har problem med speltid. Att byta till en rivaliserande klubb. Måste vara bra för att kanalisera mycket energi i karriärbytet, åtminstone för vissa. Sen är det förstås att svära i kyrkan, och negativt av massa andra skäl. Men man har ju hört berättelser om spelare som verkligen vill “ge igen” mot gamla klubben som inte “gav chansen”.

1 gillning

När det gäller VA får man vara realistisk också, han fyller 22 i år. Lyckas han inte ta sig in i elvan under vårsäsongen bör han lånas ut i sommar.

1 gillning

Tror det räcker med att han är en av de första inhopparna, vilket han i nuläget inte lär vara. Men vi får se. Rätt intressant spelare som har lite x-faktor i sig.

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: AIK – Nyhetsdiskussioner