AIK - matchsnack

Problemet är att det är alldeles för lätt att utnyttja. Och det kommer att utnyttjas på exakt samma sätt som målvakter utnyttjar kramp (gäller även utespelare) för att manipulera spelet, få klockan att gå, och frustrera motståndarlaget. Om verktyget kan användas utan konsekvensutsättning, då kommer det att användas. Det är ju knappast svårt för domaren att ta snacket inför matchen. Men det sker ju inte. Bara korkat som jag ser det.

Vill egentligen inte varna för mkt. Vill inte sänka intensiteten och hettan i matchen.

Vill bara få bort beteendet där man gör extrema satsningar under första fem-tio minuterna. Bara mot oss har vi sett två solklara röda kort utebli i år, efter sådana tacklingar. I båda fallen har det inte ens blivit gult kort, och i ett av fallen tror jag inte ens det blev frispark.

Jag tror det är ett utstuderat beteende, där spelarna vet att de sannolikt inte kan bli utvisade hur farlig tacklingen än är.

1 gillning

Jag är riktigt sned på att de inte dömer första tio typ. Lien blev helt blåslagen första 10 mot Sirius noterade jag och det var helt klart för att de visste att de skulle komma undan med det.

1 gillning

För att vara tydlig är det inte det jag syftar på. Givetvis ska rött vara rött oavsett när i matchen det handlar om.

Det jag menar är situationer som normalt sett blivit gult men som blir en sån där “rejäl åthutning” från domarens sida. Händer det igen på samma spelare, om än tidigt, ska det bli ett gult. Men jag har någon slags överseende med att domaren tidigt i en het match inte nagelfar regelboken vid gula kort-situationer.

Full förståelse för att folk inte håller med mig, handlar ju mycket om den egna upplevelsen av matcher.

1 gillning

Detta håller jag helt och hållet med om. Det är minst lika illa när det händer, och det förstör stora delar av spelet.

Ska försöka nyansera lite: När domare släpper uppenbara gula och ibland röda kort initialt för att kunna muntligen sätta nivån i matchen genom individuella åthutningar… Ja då får man ofta dessa kompensationssituationer, som gör att matchen sedermera spårar ur när folk tappar räkningen.

Domaren väljer alltså aktivt att inte dela ut kort, och kommer aktivt välja att göra samma sak senare i matchen om det första beslutet med lite eftertanke är uppenbart felaktigt. Den här bufferten kan man ta på. Men den kan också försvinna när domaren godtyckligt bedömer det.

Där och då uppstår ett nytt lager av försök till rättvisa som bäddas in i matchen, enbart för att man valde att släppa igenom ett regelbrott tidigt i matchen.

Känner när jag skriver att det är svårt att beskriva fenomenet. Hoppas det går hem. :slight_smile:

1 gillning

Vårens sista match, mot ett Sirius som poängmässigt är bättre än Mjällby i fjol. För AIK gäller bara en sak, gå ut och köra 100%. Sedan får det blir som det blir – för andra matchen i rad blir ingen förvånad om vi torskar med 2-3 bollar.

Startelvan tror jag blir samma som förra matchen, förutom Joelsson i mål. Kanske får Edh, nu skadefri, göra ett inhopp. Har trots allt en rätt bra känsla för matchen trots det på pappret överlägsna motståndet.

1 gillning

Vi får se om ni hittar något motmedel mot Sirius… Men jag vill samtidigt påminna om en sak. Förra året var ni det enda lag som slog laget som sedermera skulle komma att bli mästare. En rejäl bragd, även om det där och då (omgång 8) knappast var solklart att Mjällby skulle ta guldet.

1 gillning

Det blev torsk med 0-3. Precis som mot DIF släppte vi in två i första och då var det en stor uppförsbacke, speciellt mot ett “perfekt” lag som Sirius som ser ut som en maskin. Vi hade perioder med fint spel och ett visst tryck – men skapade för få klara lägen och för ofta var vi beroende av individuell prestation snarare är klapp-klapp.

Man kan notera att av våra fyra förluster är tre på hemmaplan, mot MFF, DIF och nu Sirius. Kommer bli något Riveiro och staben får arbeta med, försvarsspelet i sig självt men även att få tillbaka det extra självförtroendet på hemmaplan.

Celina gjorde sin sista match, hade väldigt mycket boll speciellt i första, men det ledde tyvärr inte till något. Geiger fick starta igen och visade att platsen är hans. Tror även att Bergquist och Edh nu kommer spela vänsterback, så får vi se om Wilson säljs.

1 gillning

Jag lyssnade på podden Vi är överallt när de gick igenom matchen. Tyckte de gav en rätt nykter analys, och lyfte fram att AIK gör en rätt bra match. Man pekar på att det är svårt att slå ett Sirius i den här typen av flow, inte minst när man har så formstark anfallstrio. Podden verkade se optimistiskt på framtiden, även om det kanske var lite färgat av att AIK strax dessförinnan hade gått ut och bekräftat jättebudet på Yohanna.

Man framhöll även att Engelmark på presskonferensen sade att detta var vårens tuffaste match, vilket såklart säger något. Detta bekräftas även delvis av matchstatistiken, som signalerar att 0-3 kanske inte är fullt rättvist baserat på spelet.

1 gillning

Såg inte matchen idag, men AIK förlorade med 0-2 mot Kalmar i Linköping. Vet inte vad man kan dra för slutsatser, men vi släpper in två mål och gör inga. Sex byten i paus, antar man ville ha en genomkörare främst.

På söndag väntar genrep inför återstarten, mot VSK. Då får man skruva upp förväntningarna, eftersom vi går in i serien igen med en riktig rysarmatch borta mot Blåvitt.

1 gillning