Problemet är att det är alldeles för lätt att utnyttja. Och det kommer att utnyttjas på exakt samma sätt som målvakter utnyttjar kramp (gäller även utespelare) för att manipulera spelet, få klockan att gå, och frustrera motståndarlaget. Om verktyget kan användas utan konsekvensutsättning, då kommer det att användas. Det är ju knappast svårt för domaren att ta snacket inför matchen. Men det sker ju inte. Bara korkat som jag ser det.
Vill egentligen inte varna för mkt. Vill inte sänka intensiteten och hettan i matchen.
Vill bara få bort beteendet där man gör extrema satsningar under första fem-tio minuterna. Bara mot oss har vi sett två solklara röda kort utebli i år, efter sådana tacklingar. I båda fallen har det inte ens blivit gult kort, och i ett av fallen tror jag inte ens det blev frispark.
Jag tror det är ett utstuderat beteende, där spelarna vet att de sannolikt inte kan bli utvisade hur farlig tacklingen än är.
Jag är riktigt sned på att de inte dömer första tio typ. Lien blev helt blåslagen första 10 mot Sirius noterade jag och det var helt klart för att de visste att de skulle komma undan med det.
För att vara tydlig är det inte det jag syftar på. Givetvis ska rött vara rött oavsett när i matchen det handlar om.
Det jag menar är situationer som normalt sett blivit gult men som blir en sån där “rejäl åthutning” från domarens sida. Händer det igen på samma spelare, om än tidigt, ska det bli ett gult. Men jag har någon slags överseende med att domaren tidigt i en het match inte nagelfar regelboken vid gula kort-situationer.
Full förståelse för att folk inte håller med mig, handlar ju mycket om den egna upplevelsen av matcher.
Detta håller jag helt och hållet med om. Det är minst lika illa när det händer, och det förstör stora delar av spelet.
Ska försöka nyansera lite: När domare släpper uppenbara gula och ibland röda kort initialt för att kunna muntligen sätta nivån i matchen genom individuella åthutningar… Ja då får man ofta dessa kompensationssituationer, som gör att matchen sedermera spårar ur när folk tappar räkningen.
Domaren väljer alltså aktivt att inte dela ut kort, och kommer aktivt välja att göra samma sak senare i matchen om det första beslutet med lite eftertanke är uppenbart felaktigt. Den här bufferten kan man ta på. Men den kan också försvinna när domaren godtyckligt bedömer det.
Där och då uppstår ett nytt lager av försök till rättvisa som bäddas in i matchen, enbart för att man valde att släppa igenom ett regelbrott tidigt i matchen.
Känner när jag skriver att det är svårt att beskriva fenomenet. Hoppas det går hem.
Vårens sista match, mot ett Sirius som poängmässigt är bättre än Mjällby i fjol. För AIK gäller bara en sak, gå ut och köra 100%. Sedan får det blir som det blir – för andra matchen i rad blir ingen förvånad om vi torskar med 2-3 bollar.
Startelvan tror jag blir samma som förra matchen, förutom Joelsson i mål. Kanske får Edh, nu skadefri, göra ett inhopp. Har trots allt en rätt bra känsla för matchen trots det på pappret överlägsna motståndet.
Vi får se om ni hittar något motmedel mot Sirius… Men jag vill samtidigt påminna om en sak. Förra året var ni det enda lag som slog laget som sedermera skulle komma att bli mästare. En rejäl bragd, även om det där och då (omgång 8) knappast var solklart att Mjällby skulle ta guldet.
Det blev torsk med 0-3. Precis som mot DIF släppte vi in två i första och då var det en stor uppförsbacke, speciellt mot ett “perfekt” lag som Sirius som ser ut som en maskin. Vi hade perioder med fint spel och ett visst tryck – men skapade för få klara lägen och för ofta var vi beroende av individuell prestation snarare är klapp-klapp.
Man kan notera att av våra fyra förluster är tre på hemmaplan, mot MFF, DIF och nu Sirius. Kommer bli något Riveiro och staben får arbeta med, försvarsspelet i sig självt men även att få tillbaka det extra självförtroendet på hemmaplan.
Celina gjorde sin sista match, hade väldigt mycket boll speciellt i första, men det ledde tyvärr inte till något. Geiger fick starta igen och visade att platsen är hans. Tror även att Bergquist och Edh nu kommer spela vänsterback, så får vi se om Wilson säljs.
Jag lyssnade på podden Vi är överallt när de gick igenom matchen. Tyckte de gav en rätt nykter analys, och lyfte fram att AIK gör en rätt bra match. Man pekar på att det är svårt att slå ett Sirius i den här typen av flow, inte minst när man har så formstark anfallstrio. Podden verkade se optimistiskt på framtiden, även om det kanske var lite färgat av att AIK strax dessförinnan hade gått ut och bekräftat jättebudet på Yohanna.
Man framhöll även att Engelmark på presskonferensen sade att detta var vårens tuffaste match, vilket såklart säger något. Detta bekräftas även delvis av matchstatistiken, som signalerar att 0-3 kanske inte är fullt rättvist baserat på spelet.
Såg inte matchen idag, men AIK förlorade med 0-2 mot Kalmar i Linköping. Vet inte vad man kan dra för slutsatser, men vi släpper in två mål och gör inga. Sex byten i paus, antar man ville ha en genomkörare främst.
På söndag väntar genrep inför återstarten, mot VSK. Då får man skruva upp förväntningarna, eftersom vi går in i serien igen med en riktig rysarmatch borta mot Blåvitt.
Genrepet inför återstarten avklarat. Matchen spelades på Enavallen och ingen hade informerat om att taket byggs om (saknades), vilket medförde ett permanent paraplytifo hela matchen. I övrigt en trevlig miljö och med klassisk sponsring av hörnor (SPOL Patrullen).
Matchen måste jag säga var underhållande, betydligt roligare än de flesta träningsmatcher jag sett. Det var två lag som ville spela boll och trots många byten efter paus höll spelet sig hyfsat.
Om jag ska utläsa något så är det att Edh är högaktuell för spel, nu spelade han en stor del av matchen på högerbacken och gjorde det bra. Bergquist tog vänstern och han såg också väldigt spelsugen ut och höll inte igen i duellspelet.
Kouamé gjord en godkänd match och borde gjort ett mål när han sprintade sig till ett friläge. Victor Andersson kom in i paus och såg även han mycket pigg ut, fick även göra det sköna segermålet strax innan matchen blåstes av.
Mer otur för mittbacks-junisen Helge som drog baksidan i slutet på andra. Det gjorde att flyttryktade Flataker fick hoppa in. I övrigt vilades Sotte men jag tror han startar mot Blåvitt bredvid Csongvai, även om Nissen gjorde en duglig första halvlek.
Med så pass liten publik hördes spelarna bra och de två tydliga pådrivarna i laget är Joelsson och Dino.
Vad tror du? Blir han kvar? Känslan är att han inte är bra nog för att ta en utlänningsplats.
Tror det var AB som skrev att budet var 10 msek, men att AIK kräver 16. Även om det inte är några pengar som ritar om kartan är det intressant att se att det uppenbarligen går att sälja spelare som presterat blygsamt med en hyfsad vinst. Vet inte exakt vad ni betalade för honom, men det lär inte ha varit några astronomiska summor.
Vet inte om jag litar så mycket på den typen av skriverier om prislapp, kan ju vara agenten som är ute och pratar. Det jag sett är att GHE ville köpa Flataker i vintras, men att det inte blev något då.
Vad gäller Kouame så har han ändå rätt många matcher att bevisa sig på innan beslut om utlåning måste tas. Givet insatsen nu lär han starta mot Blåvitt och då får vi se. Någon form av kontinuerligt bra nivå måste han hitta nu, startsträckan får anses som slut.
Ja. Alltså han fyller 23 i höst, belastar utlänningskvoten, och var 21 när han kom. Kontrakt över 2029. Vet inte exakt hur Wisur Hansen resonerade, men i det åldersspannet bör det vara leverans direkt som gäller. Möjligen att man får ett halvår för att komma in i det (och ta sig över eventuell reaktion på byte av träningsmiljö). Men rent generellt ska man inte behöva “vänta in” prestationen hos en spelare i den åldern, det är min personliga uppfattning.
Wisur Hansen pratade om “publikfavorit” när Kouame anlände. Kommunikationen signalerar inte heller något om nån anpassningstid, och jag vill minnas att det kan ha kostat en slant för en då ansträngd ekonomi. Så nu är det dags att leverera om det ska ses som en korrekt investering.
Håller med om att han borde fått ut mer direkt. Däremot är vi i en mer udda situation nu, där man nog får tacka och bocka om han äntligen får det att fungera. Man skulle kunna säga att han fått mer tid eftersom alla spelare fått det i och med Josés inträde. Det är ju inget som kan vara en längre tid såklart, ju mer organisationen blir varma i kläderna desto mer normala krav kan man ha på spelare.
Kouame har med sin fart och kreativitet egenskaper ingen annan mittfältare har i nuläget, vilket man får ta i beaktandet vid en eventuell utlåning. Jag var för en utlåning eftersom han såg loj ut i spelet trots återkommande chanser. Men har han hittat rätt nu är det inga problem att omvärdera och låta honom konkurrera.
Yes, det är sant. Helt annan kontext nu. Men samtidigt kvarstår ju behovet av att ha utländska spelare som antingen bidrar här och nu, eller kan ge en större transferintäkt som en längre investering. Och i ingen av dessa kategorier ser han ut att fungera, även om det kanske kommer en liten ljusning för hans del nu. Vi får se. Tror inte han är “totalt” felscoutad, men har ändå reagerat på att det i väldigt många poddar riktas mycket skarp kritik även mot Kouamés basförståelse av fotboll.
Har också studsat till på att han beskriver honom som allt annat än snabb. Kan säkert vara uttalanden färgade av förluster och annat jävulskap. Du skriver att han har fart, så kanske är det något annat som gör att han inte uppfattas tillräckligt rapp?
Jag har alltid uppfattat honom som snabb med boll. Igår hade han en sekvens där han “petade och sprang” och sprintade förbi två försvarare på en förhållandevis regntung plan.
Sen är det nog som du säger att förhoppningen var att han skulle gå rakt in i elvan efter sin fina tid i Finland. Här får man nog lägga till att komma in i Thomassens trupp sensommaren 2025 inte är det roligaste, oavsett förväntan. Hade vi inte sålt Yohanna och säkrat årets ekonomi hade läget varit mer prekärt, men nu är jag i alla fall redo att inte vara lika rigid. Vilket kanske låter konstigt baserat på en bra match, men konstigare saker har hänt. Minns Derek Boateng som tog två år på sig att blomma – ja det är helt andra krav och en annan marknad nu. Vi får se mot Blåvitt helt enkelt, om han faktiskt är redo att prestera.
Blåvitt - AIK 1-2. Otroligt viktig seger direkt i omstarten. Formen från VSK-matchen höll i sig och Kouame får kröna sin andra fina start med ett segermål.
Nu spelade man helt utan yttrar, vilket Axén menar är hur Riveiro (avstängd idag) vill spela. Dvs 4-2-2-2 ungefär, väldigt centrerar spel. I princip alla spelare gör godkända insatser men Ayari (två assist), Hove, Edh och Kouame sticker ut. Det ser också ut som att man faktiskt kämpar bättre defensivt nu. Tycker studion hade fel när de kallade elvan ett hopkok, både Bergquist och Edh är mer kompletta ytterbackar än talangerna Pavey och Wilson som vi startat med hela våren.
Vågar också påstå att vi inte åker ur, hittills har vi tagit poäng mot fem förmodade bottenkonkurrenter, i alla matcher förutom Degerfors där vi torskade. Nu väntar tre svåra matcher Mjällby borta, Gais hemma och Häcken borta. Gäller göra bästa möjliga av läget där innan vi möter ÖIS x2.
Du kan helt klart ha en poäng här. Hela Sverige verkade tycka att det var en av de svagaste elvorna AIK ställt ut i modern tid. Verkar som att många förväntade sig en total kollaps… Och så blev det ju inte. Tycker fortsatt AIK är svårbedömda under Riveiro med befintlig trupp. Man har dock filat bort vårens extrema läckage, och jämför man med hur det såg ut tidigare så ser man ett rätt hungrigt lag.
Sen är IFK extremt svårbedömda i år. Helt omöjligt att veta var man har laget… Heintz verkar fortsätta producera chanser, men uppenbarligen har man inte förmågan att konvertera… Och så har man den bisarra “backen” Yeboah som bara måste avyttras nu. Börjar bli en ren fars med alla hans märkliga misstag och blunders. Vet att de haft bud där, så kan inte tänka mig något annat än att man kränger av honom och försöker hitta något mer stabilt… Så fler lag in i mittbacksjakten.
Ett stort problem är att experterna inte kollade på träningsmatchen mot VSK. Där fanns flera positiva indikationer. Till exempel Edh, som även gjorde en kanonmatch på högerbacken mot Blåvitt.
Backlinjen Bergquist - Nissen - Sotte - Edh och med Csongvai tillbaka på sin naturliga position som sexa gjorde att jag kände att detta var ett kliv framåt, givet tidigare nämnda höjning av erfarenhet från vårsäsongen. Enda frågetecknet här var Nissen, som är oerfaren och precis tillbaka från skada.
Kan även nämnas att Kouame var väldigt bra mot VSK och även han gjorde en fin match mot Blåvitt. Men det märks också hur narrativstyrd media är, när något blivit en sanning är det svårt att tvätta ur. Tror vi kommer vara uträknade på förhand i ett antal matcher till, men både skador, avstängningar och nyförvärv kommer göra laget bättre.
Kaffe, kaka, tredje raka. Bästa möjliga start efter uppehållet med segrar mot Blåvitt, Mjällby och Gais. Viktigt att få vinna på hemmaplan igen dessutom.
Filling fick starta trots Viktor Anderssons fina inhopp sist (1+1). Filling gör då 1+1 när vi vinner med 2-0. Ayari ser ut som att han löst den sista knuten och gör nu poäng regelbundet. Starkt att göra två mål på Gais som innan matchen hade minst insläppta i serien.
Riveiro har nu skapat sig ett väldigt bra läge för laget där vi inte behöver känna nedflyttningspressen och samtidigt har en drös spelare med stigande form. Nu väntar en svår bortamatch nästa helg mot Häcken, där vi brukar ha väldigt svårt. Bra att vi lyckades hålla nollan äntligen, kommer behövas ramstark defensiv framöver.