Jag tror att alla dessa spelare går att sälja, men inte till det pris som AIK vill ha. Och utan marginaler från någon större transfer så kan man inte lösa några knutar.
Det är såklart rätt att inte fläka ut sig på marknaden och rea bort spelare. Men det innebär också konsekvenser i form av att man inte kan generationsväxla lika fort som man vill, som du är inne på.
Möjligt att ett antal spelare höjer sina aktier nu under våren. Det är svårt att spekulera kring förstås, men det brukar alltid finnas ett par som “överpresterar” mot sitt marknadsvärde.
Tror inte detta handlar om någon större transfer, utan mer det som kan kallas “Berntsens barlast”.
Men även med dessa spelare, som Hove, vill man ha in tillräckligt för att kunna ha någon form av rörlighet åt andra hållet. Det är min tolkning. Talangerna är ändå tidigast i sommar som det kan bli något, om någon presterat väl nog också
Hove-spelare. Fel ålder för högt pris. AIK vill sälja lite högre än vad marknaden vill betala.
Fillings. Rätt ålder, och beroende av lite hype för att det ska kunna trigga en budgivning som landar långt över AIK:s lägstanivå.
Lyckas man med en sådan kan man använda överskott för att subventionera rotation på övriga positioner där det idag är svårsålt. Men det är två helt olika sporter.
AIK verkar enligt fotbollskanalen nu ta in den klubblöse vänsterbacken Lukas Bergquist, 25, som senast spelade i Öster förra året. Har noll koll ska jag säga men vad tror ni?
Tror han kan bli rätt bra. Kan vara en lite underskattad spelare, även om han inte direkt är något monster defensivt.
@Andeliswe på FotbollSTHLM verkar ge honom godkänt i sin analys, och det brukar vara väldigt balanserade grejer som kommer från hans penna:
Omdöme
Lukas Bergquist vore en klok sådan och utifrån klubbens förutsättningar är han troligtvis den som uppfyller kraven på bästa sätt.
25-åringen är svensk, kontraktslös och sedermera en vettig värvning ur både ett truppstrategiskt och ekonomiskt perspektiv.
Han kommer inte att vara en av allsvenskans bästa på sin position, men han är ett fullgott alternativ som är vad AIK behöver just nu och bör kunna prestera i linje med lagets ambitioner den här säsongen.
Tog även fram en jämförelse från Bolldata. Kanske lite elakt att jämföra med Pinas som spelade i ett aaaaaningen mer spelförande lag än öster, men here we go:
Verkar som att Öyvann inte är aktuell men förre Peking-spelaren Rasmus Lauritsen kan vara på väg in. Lån som lån, men man tar hellre någon utan skadehistorik givetvis.
Men det verkar vara en position, mittlåset, där man inte kommer vilja spela in försäljningsbara spelare. Den fyran som kommer konkurrera blir Nissen, Sotte, Cissé och ett nyförvärv 25+.
Låter rimligt. Det är ju också ett jävligt högt spel man spelar om man ska transformera hela modellen över en natt. Gissningsvis vill man ha några lite “säkrare kort”. Kan ju också vara så att man inte hittar den talang man vill ha på marknaden.
Silly klar för denna gång. På slutet fick man iväg Olofsson till Moss (sommaren) och Gono till Oddevold (2026+köpoption). Tror man velat få iväg fler, men det gick inte.
Till exempel är Meja kvar och lär väl få speltid i Enköping till kontraktet går ut i september. Även Celina är kvar och lär få mycket speltid så länge han är skadefri, sedan får man se i sommar vad som händer.
Anfallsbesättningen består av åldrarna 17, 18 och 21. Den där rutinerade centertanken man letat efter får vi klara oss utan i vår.
Bergquist in var direkt nödvändigt och spår att han kommer få mycket speltid, givet att han har mer typiska egenskaper för vänsterbacken än Wilson.
Över lag ser det ändå bra ut, att hålla oss flytande till sommaren tror jag inte är ett problem med den här truppen. Givet att nyckelspelarna är skadefria.
Skulle säga att det ser bättre ut spelmässigt än truppmässigt. Men det beror ju på att truppen är fortsatt svårbedömd pga mycket nytt blod och en del ungdomar vars nivå är svår att säkerställa. Som supporter (talar för mig själv) är det lätt att trampa snett under försäsongen. Man tenderar att hamra fast högstanivån hos unga spelare som ser ut att leverera under försäsong (mentalt vill man tro på ett genombrott), men i verkligheten är det mer sannolikt att deras prestationer under våren kommer variera kraftigt när det är riktiga allsvenska matcher.
Det är sällan man ser att ungdomlig dominans under försäsong också betyder att det levereras lika bra under en hel vår. Unga spelare är av naturen mer ojämna, även om det finns undantag. Här tänker jag på spelare som Yohanna i AIK och Hegland i DIF. Båda ser ut att vara självklara starters och poängmaskiner… Men deras faktiska nivå har ännu inte bevisats.
Men… Helt uppenbarligen har man från AIK:s sida varit så pass trygg med nivån att man ändå försökt sälja bärande/rutinerade spelare utan att lyckas. Det sänder en signal om att AIK:s sportsliga ledning kanske är mer övertygad än gemene tyckare på utsidan.
Man hade knappast legat på för att sälja Celina och andra spelare av samma kaliber om man inte var bombsäker på att manskapet som är kvar ska kunna greja att vara åtminstone ett mittenlag. Detta även om ekonomin är ansträngd. Det vore för farligt, och ett alldeles för högt spel.
I spelet har man dock direkt kunnat se att det finns saker som fungerar, och tendenser som har överraskat positivt. Man har sett glimtar av ett nytt och mer framåtlutat AIK som ser ut att ha högre tro på den egna offensiva kapaciteten än tidigare.
Man kan göra två reflektioner kring detta. Den ena är att Riveiro nu sitter på en trupp med något mer tyngd och erfarenhet än man förmodligen tänkt. Viss hänsyns måste tas till utlänningskvoten, men vi kommer inte tvingas till att spela startelvor där hälften är under 20 år, i vår.
Det andra är att jag absolut håller med om att unga spelare sviktar i prestationerna. Samtidigt är de som jag ser kommer få spela mest Yohanna, Pavey, Filling och Wilson. Den förstnämnda blir garanterat såld även om han bara gör 50% av matcherna i nivå med cupen, där han var enastående. Övriga kommer tillåtas vara upp och ner och det är inte omöjligt att någon annan talang tar sig in i elvan på bekostnad av de mer namnkunniga.
Kort sagt, vi kommer inte få se ett så galet ungt AIK i vår, utan mer av den varan i sommar och höst när 1-2 äldre och 1-2 talanger lämnar.
Riveiros två viktigaste uppgifter är att fortsätta nöta in spelsystemet till förbannelse och ingjuta mod och självförtroende i truppen.
Yohanna har inte oväntat blivit vårens stora snackis som supertalang. 5+3 på 10 matcher talar sitt tydliga språk och enligt uppgift väntas Leipzig specialstudera honom under derbyt i helgen.
Känns därför påkommet att göra en liten sillyspaning nu med en månad kvar av vårsäsongen.
Båda våra bästa spelare i ytterzon kan försvinna. Yohanna räknar jag som såld, finns inget annt. Sedan är det Celina som har utgående kontrakt – där måste klubben agera smart. Celina är dessutom en bärande profil i truppen, med sin mentalitet och poängproduktion.
Kanske är ersättaren Branimir Hrgota. Starkt rutinerad av tysk fotboll, passar i ett tremannaanfall. Fel ålder kan man säga (33), men det förutsätter att truppen som helhet kommer fortsätta föryngras och att vi trots allt är behov av en stomme av äldre. Förlänger Celina är den typen av värvning utesluten – om den ekonomiskt ens skulle vara realistisk.
Tror fortsatt att någon av Csongvai och Hove kommer försvinna, båda är dyra och ersättare finns i truppen, speciellt i Hoves fall.
Får man bud bör man sälja Wilson. Väldigt fin utveckling men vi har bra backning på vänsterbacken plus talanger från akademin som är lovande. Dessutom har han 1,5 år kvar av kontraktet, så alternativet annars måste vara förlängning, om man vill tjäna något.
Återstår att se om Takkula kommer kunna banta truppen så mycket som han vill i sommar. Man får nog räkna med att det kan dröja till i vinter innan truppen börjar närma sig ett godkänt läge.
Det är lite svårt att bedöma vad Hrgota är värd, och även hur mycket han skulle begära. Han har väl rätt starkt CV, så han lär kunna fixa ett bra sista kontrakt i någon klubb som inte riktigt vaknat upp i frågan hur man ska investera sina pengar. Jag gissar att AIK inte vågar parkera pengar i ett fett kontrakt där.
Nu har ni valt linje och ni borde ha jävligt bra koll på vilka spelare som bör samt kommer att lämna. Ni bör förvänta er att er management ligger steget före här, och redan har en shortlist som rimmar väl med er uttalade målsättning sportsligt OCH eknomiskt.
Jag tror att det går att banta er trupp rätt rejält. Men det förutsätter att er ledning accepterar ett lägre pris på ett antal spelare. Och det tror jag är ofrånkomligt. Jag tror att flera spärrar släpper när ni säljer Yohanna. Då har man “råd” att storstäda och kan generationsväxla snabbare. Visst kan man respektera att vissa saker får ta tid, men samtidigt är det onödigt att vänta. Ni får bra ekonomisk hävstång på alla era unga spelare, så eftersom att ni inte har några titelambitioner är det bättre att investera än mer speltid i dessa.
Jag kan inte se ett enda scenario där det blir under 100 msek för Yohanna, så städfönstret kommer att öppna upp sig. Håller även helt med i sak: Det är bättre för AIK att generationsväxla tidigt (förutsatt att man kan få de namn man vill) så att man är bättre rustad inför nästa år, och att man går in i 2027 med exakt de spelare man faktiskt vill ha i truppen.
Angående Hrgota så verkar han skriva på för Hertha Berlin, en annan 2.Bundesliga-klubb.
För att förtydliga så är jag 100% med på den nya strategin med föryngring, men som supporter är jag ganska förtjust i dessa “ryggradsspelare”. Därav att jag droppade in Hrgota i diskussionen
Kort intervju med Takkula i Expressen. Intresset för spelare är större nu än i vintras. Det finns en plan för 2026 och även en för 2027. Såklart ett krav att den långsiktigheten ska finnas, men det är en stor skillnad mot Berntsens här och nu-baserade approach.
Sedan kan det såklart komma stressiga transferlägen ändå, men det handlar om att minimera dessa så gott det går.
– För mig är det helt logiskt. Vi har spelat fler unga spelare. De har presterat bra och vi kan se att de har utvecklats. Självklart är det ett mycket större intresse för våra spelare. Vilket är väldigt positivt. Och som sagt, helt logiskt.