AIK-Silly – rykten och spekulationer

Sanslöst bra för AIK om det stämmer. Även om det tar emot, så är det även väldigt bra för andra storklubbar i Allsvenskan. Vi måste någon gång lyckas sätta ned foten och förklara för marknaden att rean är slut.

En sådan här affär ritar inte om den allsvenska kartan, men det löser många knutar för AIK. En smått otrolig räddningsplanka som uppstår ur mer eller mindre tomma intet… Fascinerande på många sätt. Vittnar uppenbarligen om att sprängkraften i den västafrikanska talangmarknaden fortsatt är enorm, och uppenbarligen också outnyttjad trots att många klubbar redan är där och gör sin grej.

Jag måste säga att jag är förvånad över att det dyker upp ett nytt bud… Det är högt spel nu. Brightons påstådda bud var på en nivå där man rimligen kunde förvänta sig att motparten skulle stänga för andra intressenter. Brighton vill ha spelaren, men att AIK i elfte timman välkomna en ytterligare en förhandlingspart till bordet är… Ja det krävs stora bollar givet vad som står på spel. Risken finns ju att tidigare intressenter säger f*ck off, och drar sig ur.

Ändå ser vi alltså vad som kan bli början på ett budkrig. Känslan är väl att AIK nu intensifierar arbetet för att få bläck på pappret.

1 gillning

Vi får se om det nog inte ändå redan är “klart” med Brighton, som AIK gjort en stor affär med tidigare (Ayari). Inte så att man inte bör vara uppmärksam på bud, men måste väl till något extra för att man ska dra sig ur, antar jag.

Affären är av det slaget att den netto förmodligen ger det man ville få ut av både sommaren och vinterns fönster, om summan 130 000 stämmer. Det ger således inte bara ett andrum för 2026 utan att man sannolikt kan planera kommande fönster och säsong bättre.

En fjäder i hatten för den nya ledningen som uppenbarligen arbetar professionellt, utan att jag påstår att detta nu ska upprepa sig varje fönster. Yohanna är något utöver det vanliga och det kommer bli lägre nivåer på kommande försäljningar.

1 gillning

Jag skulle säga att det är mer än så. AIK befinner sig i ett läge där det vore totalt huvudlöst att budgetera för den där typen av intäkter, särskilt givet att man kommer från ett fönster med noll intäkter.

Man är inte på nivån att iskallt budgetera för 65 msek i nettoeffekt av transfers per fönster. Så denna deal är i ljuset av det större än två fönster, tror jag. Nu får vi se vad det landar på, och så vidare. Men det är inte omöjligt att dealen möjliggör för att påskynda “transformationen” in i den nya strategin. Gissningsvis kommer man tack vare detta kunna skruva upp talangbudgeten (välja bättre talanger).

Nu har jag inte exakt koll på den planerade truppsammansättningen i AIK. Kommer man fylla på med någon etablerad spelare också i sommar?

1 gillning

Jag tror man fortsatt vill ha en till nia, mer av en klassisk tank. Man var nära i vintras men det blev inget, men jag tror man vill ha in den typen. Förmodligen 25+, inget man kommer kunna sälja dyrt men någon som är nyttig som target. Dessutom har vi bara anfallare under 21 och ingen som har riktiga targetegenskaper.

Jag kan också tänka mig att man vill ha in en mittback och en ytter till, som är i mellansegmentet. Vi har i princip två yttrar när Celina och Yohanna försvinner, varav Helm är helt oprövad på allsvensk nivå. Där kommer det fyllas på, både talang och något mer etablerat tror jag.

Tror vi har ett rätt bra läge för truppen gällande åldersstruktur. Celina verkar klar ut, Ellingsen lär försvinna vid årsskiftet. Dino och Sotte har kontrakt över nästa säsong. Kruxet med äldre är alltid att få in de som både håller en hög nivå och som håller sig skadefria – då får man ut något både i träning och i match. Tiden för Ellingsens och Guidettis är därför helt över i AIK.

Personligen hade jag gärna sett lån/försäljning av Faqa och Ali, som båda har utgående i år. Även Ayari hade mått bra av miljöombyte och mer speltid. Vi får se men det här fönstret lär nog åtminstone ligga på en mellannivå av aktivitet, kanske även på en nivå till.

1 gillning

Här tänker jag att det förutsätter att man gör sig av med antingen Filling eller Flataker. Båda två behöver speltid på rätt position, och tar man in en klassisk targetspelare (som förväntas starta), då gör man det mycket svårt för sig om man har två unga “på samma nivå” där bakom. Hade nog varit enklare om en av Flataker och Filling inte var så långt fram.

Tror också att ytter blir fokus. Vet inte om det är en allsvensk grej, eller om det gäller även internationellt… Men laget gynans enormt mycket av att ha två pålitliga yttrar med poäng i fötterna. Det omvända ser man hos oss, där Åslund skickas ut på högeryttern, men det är helt uppenbart att han inte har rätt egenskaper för att vara den spelaren. Åslund har sina styrkor, men det är inte i 1v1 på yttern som man ser hans biljans.

1 gillning

Takkula i intervju med FotbollSthlm. Ger några hintar om transferfönstret.

• Truppen ska bantas till 23-26 spelare. Blir således mer ut än in.

• Försäljnings-KPI högre än han väntat sig inför säsongen.

• Han säger att man har en hyfsat bra mix av talang och rutin i truppen.

• Man vill ha en spelare centralt som kan driva boll. Tolkar det som ett underbetyg till främst Kouamé men även Mujanic och Ali. Han vill också ha in en “bollvinnare”, antar han menar mittfältare där med, oklart om det är samma spelare som också ska kunna driva boll.

Han säger också att prestationerna i spelet varierat, på grund av att man satt den nya spelmodellen. Fokus är nu inte oväntat att bli jämnare.

En truppsammanställning och hur jag tycker sommaren borde se ut. Tar ej med målvakterna, för där händer ingenting tror jag.

Ytterbackar

Eskil Edh

Lukas Bergquist

Charlie Pavey UT

Wilson UT

Mads Tychosen

NY högerback

Mittbackar

NY

Ahmad Faqa UT

Sotte

Cissé

Nissen

Olofsson LÅN

Mittfältare

Dino

NY

Ellingsen

Hove

Mujanic

Ali UT

Geiger

Redkin

Järeteg LÅN

Kouamé LÅN

Yttrar

Celina UT

Helm

Yohanna UT

NY

NY

Victor Andersson

Anfallare

NY

Flataker UT

Meja UT

Gustafsson

Filling

Det blir åtta försäljningar, tre utlåningar och sex nyförvärv. Tre spelare försvinner säkert, Celina, Zadok och Meja (utgående avtal). På det tror jag Pavey säljs, främst på grund av att han konstant nämns av Takkula som en av tre spelare med intresse. Jag tror också man låter Flataker gå för att ersätta med en äldre targetspelare, mer fysik och rutin, och låter Filling spela även hösten hos oss. Jag hoppas också Kouamé får spela hösten på lån i en klubb med hyfsad nivå för att återfå självförtroendet.

1 gillning

Nu har ni säkrat upp en jävla massa pengar i och med Yohanna-försäljningen, men om man rent krasst ska utgå från “budget i balans”, så kommer måste man agera på flera dyra spelare som har en hög lönekostnad, och ersätta med talang som inte har enorma anspråk. Jag har ej järnkoll på lönerna i AIK, men av de åtta UT du listar är det förmodligen bara Celina som sitter på en hög lön. Möjligen har Flataker en hyfsad lön också, men övriga lär redan ligga i det lägre spannet, och har förmodligen samma löneläge som man kan förvänta sig att deras ersättare kommer ha. Eller tänker jag fel?

Åtta ut och sex in kommer således sannolikt inte göra jobbet om ni menar allvar att komma i balans. Det kommer krävas något mer radikalt, om ni inte vill fördröja processen… (vilket ni dock har råd med nu).

Takkula själv säger att intäkten “inte kommer påverka sommarfönstret nämnvärt”, och det låter både sunt och tryggt. Om man fortsätter på talangspåret (äldre spelare med bevisad kvalitet kommer spräcka lönebudgeten som man försöker få ned, även om man bantar truppen) så kommer man sannolikt kunna välja den dyrare om valet står mellan två-tre yngre spelare.

Detta är förmodligen ett rimligt sätt att återinvestera pengarna, och fungerar i samspel med den strategi ni tagit fram. Egentligen är det bara en omallokering av truppkostnader (från “lön” till "transferkostnad + signon).

Att ni inte skulle rubbas över huvud taget av den här extraordinära intäkten tror jag inte på. Ni har fått in mer pengar än både budgeterat och förväntat och kan använda delar av överskottet till att försöka påskynda den strategiska omvandlingen av klubben, dvs få in fler talanger med större leveransgaranti.

Sen vet jag inte exakt hur ni tänker, räknar och mäter gällande löpande kostnader, men jag kan korsreferera till vad som löpande hände i DIF när man började bli starkare ekonomiskt men ändå fortfarande ville hålla nere lönekostnader.

I DIF sade man alltid att man arbetar efter en rätt platt lönestruktur. Bosse menade att dynamiken var viktig, och att han inte ville ha för spridda löner i gruppen. Personligen tycker jag dock att det var kvalificerat skitsnack, eftersom att det enda som påverkades var lönerna, samtidigt som signons drog iväg rejält… Ungefär som om spelarna skulle bry sig om ersättningen kom som “lön” kontra “signon”… Man kunde alltså på pappret dämpa lönekostnadsutvecklingen, samtidigt som alla kunde se att kostnaderna för truppen stack iväg rejält över tid.

DIFs kassautveckling ledde också till att “bottenplattan” för anskaffning av talang höjdes markant. Helt plötsligt var 10-15 msek för en superettan-talang rätt normala pengar, då exkluderat den signon som också skulle pungas ut.

Att försöka minska risken att träffa fel genom att sikta på lite bättre talanger är svårt att klaga på. De extremt billiga fynden blev färre och färre, och “etablerade talanger” blev allt fler. Och det är väl egentligen inte fel. Givet att säljsnurran fungerar får man i princip alltid igen pengarna, och ofta betydligt mer därtill. På pappret eliminerar man lite av nedsidan när man ökar kvalitén på anskaffad talang… Samtidigt har det visat sig att talanger utan hype och varumärke många gånger slagit stort i vår miljö.

Dahl, Kosugi och Priske är tre sådana i vår närtid. Budgettalanger som samtliga initialt var tänkta som backupspelare. Yohanna hade sannolikt placerats i detta sammanhang, om han spelat i DIF.

I den andra kategorin, dvs “etablerad talang” hittar man spelare som Siltanen, Åslund och Hegland. Pihlström, som ni rycker i, hade jag placerat i denna kategori.

Jag läser samtidigt hur elaka tungor menar att det för AIK är omöjligt att sitta ned i båten och följa kartan vid en sådan här extraordinär intäkt. Att ni helt enkelt inte har det i er, av djupt rotade kulturella och identitetsbaserade skäl. Jag har personligen inte sett några vidlyftiga tendenser hos Takkula, men är ändå spänd på vad som kommer hända nu när det akuta läget är avblåst samtidigt som det ändå finns viss stress tabellmässigt. Det är iaf inte helt omöjligt att man gör någon form av kompromiss under fönstret om rätt spelare dyker upp, eftersom att man kan göra det utan att försätta klubben i ekonomisk risk.

Jag inser nu att jag inte riktigt vet vad jag vill ha sagt med detta inlägg. Det får ses som ett sätt att spekulera kring vad firma Takkula, Sadi och Steele tar sig an härnäst.

En sista kommentar gällande den fenomenala Yohanna-transfern:

Det tål att upprepas: Den här transfern är inte enbart av ondo för DIF. Dels påverkar den den allmänna prisbilden på allsvenska spelare norrut, dels skickar den en tydlig signal om hur snabbt det ekonomiska läget - alltså maktbalansen - kan förändras. Jag tror även att detta är en signal som har kapacitet att väcka föreningar som slumrat i den här frågan, och jag tror att en sån som Frisén kommer göra allt han kan för att analysera och förstå mekanismerna bakom så här “disruptiva” affärer.

2 gillningar

En positiv konsekvens av Yohanna-försäljningen är att man förlängt med Wilson över 2029. Wilson gjorde debut för Kenya i helgen och hade 1,5 år kvar, nu har man ett bättre förhandlingsläge från klubben mot intressenter.

Det finns en till 30+spealre, Jere Uronen som är utlånad med köpoption (enligt mediauppgifter). Tror du har rätt i övrigt, lönebilden är nog rätt lika men där måste truppen helt enkelt bli numerärt mindre också. Jag har nog överskattat hur många spelare som kommer komma in också.

Intressant förklaring om Bosse och löneläget. En skillnad är att vi nu och även tidigare har en större tilltro till vår egen akademi. Det har såklart varierat från säsong till säsong (tyvärr) men det är ett sätt att undvika att behöva köpa in spelare som är 18-19 från andra klubbar.

AIK kommer nog aldrig kunna få ner priserna likt Mjällby, Sirius och mindre klubbar. Alla storklubbar bär det oket och har man 30 000 i publiksnitt kommer ingen agent sitta och hålla igen med lönekrav osv.

Den kulturella “lasten” måste i så fall komma från ledningen ovanför Steele och Takkula, som själva inte känns påverkade av detta alls. Det som styr är också det sportsliga och truppen kan inte byggas till 100% för vad som är bäst för oss typ 2027-2028. Någon form av jämkning kommer göras, men då har vi ju också tappat (snart) våra två ordinarie yttrar. Låt oss se när fönstret stänger hur väl strategin hölls.

2 gillningar

Detta är faktiskt en väldigt intressant fråga. Hur gör man aktivt för att inte satsa trots att man tycker att man har råd? Det är ju förmodligen inte bara era tidigare sportsliga ledning som velat satsa kortsiktigt tidigare. Man har ju också svarat mot ett begär som finns inom föreningen.En vilja att alltid vara den toppklubb man tror att man är.

Jag ska kasta lite grus på den positiva DIF-rationaliseringen här. AIK och DIF är de stockholmslag som tydligast “konkurrerar” om spelare. Båda klubbarna är etablerad språngbräda. Att kränga en på förhand totalt okänd Yohanna till PL sänder chockvågor bland unga afrikanska talanger. Det är en lågt större bedrift än exempel vis Bergvall-transfern. Bergvall var redan en tänkbar PL-spelare som ung tonåring. Marknaden visste redan detta.

Yohanna-transfern kommer dra till sig blickarna från enorma mängder unga nigerianer och andra afrikaner. Samt även akademier som vill sälja med VFK.

Så jag tror den här transfern har negativa kortsiktiga effekter på er talangtillförsel, givet att båda klubbarna skulle gå för samma spelare. AIK har det starkaste och nyaste caset att peka på.

Vi berörs inte riktigt av detta på grund av vår modell där vi arbetar i en annan silo och med en annan typ av karriärplanering.

2 gillningar

Identiteten styr. Det är också därför det blir så många dikeskörningar när man behöver flera år på sig att verkställa en ny strategi. Jag tycker som @Biblioteksgatan, det ser just nu ut som att Takkula inte kommer att påverkas och dras med i särskilt stor utsträckning.

I normalfallet hade jag svarat ett rungande JA här, men jag känner att jag måste påminna tråden om att DIF flyttat scoutingen till Jamestown. Det betyder sannolikt att man tittar bort från “råämnen med svag data”, och istället kommer att fokusera på typ Uzbeker i kinesiska andraligan. Så den direkta konkurrensen om afrikansk talang ser jag inte just nu.

Värt att tillägga är också att även Bosse de sista åren slutade att bearbeta Afrika aktivt. Detta beror på den enorma smällen man tog med Doumboya, och för att Bosse enligt egen utsago inte tycker om hur marknaden har utvecklats när det kommer till bearbetning av Afrika.

Däremot ser jag en kommande konfliktyta mellan er och AIK, då ni båda uttalat tar sikte på Afrika.

Sen vet jag förstås inte. Frisén skulle i teorin kunna lansera en gigantiska afrikasatsning imorgon, som ett parallellt track till Jamestown. Helt omöjligt att veta hur han tänker här.

1 gillning

Det enkla svaret är att den strategi vi slagit in på kommer göra oss till en toppklubb igen, men inte de närmaste säsongerna. Och där leds man just nu av personer som helt saknar förankring i klubbens moderna historia.

För att göra den satsning som många tror ligger rotad i klubbens natur och/eller sker av tryck skulle i så fall betyda att man har överseende med att många KPI blir sämre över tid mot att man får in spelare som kan leverera direkt. Det tror jag i nuläget bara kan ske om vi riskerar åka ur. Då i princip vilken klubb som helst förstärker laget för att slippa den större ekonomiska förlusten av att lämna Allsvenskan.

Jag tror också man bör hålla sig en aning kylig när det gäller strategin, varje spelare kommer inte vara en 18-åring från Afrika. Vi kommer behöva spelare som är 25-30 i vår truppstruktur också, där handlar det om att pricka rätt även med dessa och inte få skadade spelare eller “dödkött” som tar plats från talanger utan att vara speciellt mycket bättre.

1 gillning

Ser hur Bosses blod kokar när han ser att Jamestown offrar Finndell och Une för fynden Xampus Finndilov och Yoqub Unabek Larsonov. Detta är, vare sig man vill det eller inte, den moderna fotbollen. Att den förr eller senare skulle komma att omfamnas hos er var bara en tidsfråga, men vad få visste var att den skulle komma från den trojanska hästen Hampus Frisén.

Vi är förstås inte bättre. :slight_smile:

1 gillning

Ja, de absolut flesta lagen behöver den här kategorin. Det finns säkert vissa undantag i Europa, men generellt blir det svårt att få någon som helst kontinuitet utan dessa. Frågan är bara hur man hittar balansen. De ska vara tillräckligt många, de ska vara pålitliga och hela, och de ska framför allt vara tillräckligt bra. Och de får inte blockera vägen för någon talang som trycker på.

En sådan som Celina är egentligen för hög hylla ekonomiskt. Iaf om man utgår från att ni ska banta truppen och orsakerna till att den blivit för dyr. Men han är samtidigt inte “för bra”, utan precis så bra som han borde vara. Så hur hittar man fler celinas utan att betala för det? Det är inte världens enklaste ekvation. Många klubbar går fel här.

Sirius verkar ha knäckt nån nöt i den här frågan. Castegren är äldst i starttruppen med sina 30 år. Sen har man en handfull “äldre” som nöter bänk. Och Anker, Lindberg och Heier som är “lite äldre än optimal talang”, men bofasta i startelvan. Ingen av nämnda är särskilt dyra namn. Måhända att Engelmark förtrollat dessa att bli bättre än va de egentligen är. Men det ser ut som att de presterar över den lönenivå jag gissar att de har. :slight_smile:

1 gillning

Låt oss göra ett tankeexperiment.

Om Engelmark hade tillhört AIK och förlorat med 8-2 mot Djurgården - hade han blivit kvar då? :slight_smile:

Det är lätt att förklara Sirius och Mjällbys framgångar med att “småklubbarna har tålamod”, men det bygger också på nån form av felaktig bild av att det i regel är småklubbar som tar titlar. Detta är fel. Det är i regel storklubbar som tar allsvenska titlar.

Jag tror däremot att småklubbarna är bättre lämpade att driva det förändringsarbete som kräver flera försök för större klubbar. Det är helt enkelt enklare att vara systematisk eftersom att man kan analysera och utvärdera prestationer utan den enorma press som storklubbarna har på sig. Man behöver inte förhasta sig.

I AIK:s fall handlar det alltså om att - under några år - lyckas få supportrarna att tro på idén att man är en liten och ödmjuk klubb som i lugn och ro ska fatta rätt beslut. Lättare sagt än gjort, och definitivt inget som rimmar med AIK:s historik. Och detsamma gäller ju även för oss. Något enormt tålamod finns inte.

Hammarby är längre fram och kommer dessutom från en bakgrund som är mindre präglad av krav på titlar och Europaspel. Men nu är man där, så om man skulle initiera ett nytt förändringsprojekt per idag skulle samma regler som för AIK och DIF gälla, med vissa nyansskillnader.

2 gillningar

Står hela föreningen, dvs tjänstemän + styrelse, enade bakom nya strategin och tillvägagångssättet? Har Söderberg rökt ut alla som vacklade förra gången man försökte lägga om kursen? Retorisk fråga såklart, eftersom att Söderberg själv är kvar. :slight_smile:

Gissar att detta kommer bli svårt. Tror samtidigt läget är bättre än någnosin.

2 gillningar

Nu har vi graviterat bort från trådens ämne, så jag försöker tackla tillbaka den.

Tabellpositionens magiska kraft styr här också. Inte enbart när man riskerar åka ur, utan även när man har chans på Europaspel. Låt säga att AIK hade legat tvåa i tabellen, hur hade detta påverkat silly nu när man är tillfälligt överkalpitaliserad?

Jag återkommer till det som jag skrivit om tidigare. Allt handlar om kvalitén och nivån på de talanger man lyckas få in.

Det går att hitta unga säljbara talanger med väldigt kort startsträcka, men det är inte lätt. Och det kostar mer. Det är dessa spelare jag tror man kommer sikta på. Och då kommer hantverket in i bilden. Är AIK exempelvis lika bra som Bajen när det kommer till att plocka in unga spelare som är snudd på startklara och går rakt in i laget? Mest sannolikt är man inte det eftersom att man inte arbetat tillräckligt länge med att förfina processen. Med det sagt är det inte omöjligt att köpa rätt kunskap på marknaden.

1 gillning

Omläggningen av strategin “klubbades” i början av 2024 av alla inom både elit och akademi. Förstår att som utomstående är det lätt att tro att AIK består av en sammansättning av enskilda aktörer med olika agendor – så är inte fallet. Vill inte brodera ut för mycket i den här tråden (har skrivit en hel del om det i tråden om hur klubben sköts).

Men den linje vi har nu är helt annorlunda i form av hur utfört arbete kan bedömas jämfört med innan. Även om en ny falang skulle ta över efter Söderberg finns det inget utrymme för att “freebejsa” om man inte kastar hela strategin över bord. Den form av inkompetens, megalomani eller liknande som det “gamla systemet” hade öppningar för är nu borta.

Sedan förstår jag att man som antagonist gärna vill att det gamla AIK ska vara kvar :slightly_smiling_face: Jag har följt klubben aktivt sedan 2002 och jag kan säga att jag inte kommer sakna någonting alls av “vilda västern AIK” och det gav oss trots allt bara tre titlar under 2000-talet.

1 gillning

Jag tycker att man kan ta på den här förnyelsen. Det är glasklart så att något har hänt. Nästan hela poddsfären verkar också köpa in på den nyare mer moderna linjen, och tillskriva den visst hopp.

Men jag tycker samtidigt att man känner av att det gamla finns kvar. Inte i organisationen, men bland många supportrar. Alla har inte ömsat skinn, och jag vet inte hur mäktiga de är. Dessa kommer att ifrågasätta strategins potential snabbare än den hinner ge avkastning, tror jag. Sen vad det leder till… Ja man känner inget kokande revolutionstryck iaf.

En kommande utmaning kommer också att bli hur man hanterar de sportsliga resultat som kommer av att man gjort om föreningens styrning i grunden, och fått den att följa mer sunda ekonomiska principer. Detsamma gäller alla moderna klubbar. Även om man lyckas, så ska man ha med sig att alla andra genomgår en snarlik förändring. När hela marknaden har tagit steget kommer det krävas både innovation processförbättring, och i dagsläget finns det inget som tyder på att AIK skulle vara bättre (eller sämre) än någon annan på detta.

Från ett makroperspektiv skiljer det oerhört lite mellan de fem största klubbarna sett till förutsättningar, om man reducerar bort kassan. Så det måste till någon form av nytänk för att distansera sig och diversifiera sin produkt.

Om jag vore AIK skulle jag börja leta efter detta redan nu. Någon form av unikitet som kan ge sportslig hävstång.

1 gillning

Absolut dessa finns. Men minoritetsregeln gäller – små enträgna kritiker får oftast oproportioneligt mycket uppmärksamhet. Det bästa motargumentet är att se på senaste årsmötet, där det var färre medlemmar än vanligt och vad jag vet väckte ingen talan för att byta ut Söderberg eller styrelseledamöter.

Jag uppfattar, som jag nämnt förut, mycket av kritiken som sprunget ur personer som i grunden inte förstår vad datadriven scouting egentligen handlar om och som av olika skäl ogillar AI och gillar den gamla sportchefsrollen. En sportchef som är “hands on”, aktiv i media och någon att gilla och idolisera i klubben.

Kan noteras att det finns en del folk som argumenterar för VAR på Gnagarforum, utan att någonsin göra något annat än att just skriva där. Det är väl skönt att få uttrycka sig, men riktig förändring kräver något annat.

Det finns definitivt en rimlig kritik mot Söderberg också, som måste få finnas eftersom hans gärning bör granskas och rent krasst är han precis som alla andra tjänstemän utbytbara. Och uppgraderingsbara, om man så vill.

Men finns det en falang som smider planer? Vet ej. Givetvis finns det kompetens och makthunger inom supporterskaran för att vilja ta över. Jag undrar i så fall varför det inte sker någon opinionsbildning för det. Kanske är det något som utkristalliserar sig i början av 2027, när nytt år börjar och det kan finnas utrymme för sådant.

1 gillning