Quaison… haha det låter som att vi har en liten mini-Disko på gång här!
Eller två..? Kanske är agenten som ligger på, i bakgrunden.
Robin Quaison, 32, har klart med en ny klubb och har presenterats för Gulf United i Förenade Arabemiraten.
Men enligt vad FD erfar så handlar det enbart om ett korttidskontrakt – en lösning som trots allt kan öppna för en comeback till AIK i sommar.
Känner att jag har extremt dålig koll på hans status. Men att han fortfarande inte har en stadig arbetsgivare kanske indikerar att hans glory days är över.
Nej men det kan ju inte stämma? Är ju som en ny Guidetti eller Victor FIscher bara för namnet. Då kan ni ju skrota den nya väfgen innan ni ens börjat. Men som Bajare hade jag bara sagt JA TACK!
Håller med, låter totalt orimligt om det inte skulle krisa rejält (typ akut skada på bärande spelare) och man bara måste testa för att göra något. Helt oförenligt med allt som AIK kommunicerar kring sitt vägval just nu.
Precis, för det finns ingenting som säger att klubben skulle vara intresserade. Det är ett agentplacerat rykte och vissa journalister hänger upp sig på att han spelat i AIK förut.
Sedan finns det inget som säger att han skulle vara exakt likadan som Guidetti eller Fischer heller. Rimligare jämförelse är Bahoui, som hamnade i BP och blev inhoppare.
Baserat på allt man hör om BP så låter det som att det är där Quaison kommer landa.
Ja jo men du fattar att det är typen av värvning jag åsyftar, inte hur han hade varit på planen. Jag tror faktiskt att han kunde vara en vettig värvning men då inte som en stor prestigevärvning utan som nåt BP kunde pyssla med. Att han ens nämns är ju som du säger agentrykten och att han har AIK-koppling men har kollat gnagarforum och 90% är inte sugna och det ska de inte vara heller.
HBK värvar Faraj. Tror han kan bli nyttig där, men han är också den profil som jag tycker mig sett vara något AIK letar efter. Det vill säga en “tank”, stark och bra target, bra i boxen.
Måste vara en av historiens största “bumpar” i statistiken för en spelare via en enskild match.
Jämförbart med Kim Bergstrand som gjorde fem mål när AIK slog Brage med blygsamma 9-3, 1993.
Vad är det som händer här egentligen?
Känns inte som någon man direkt borde vilja släppa. Kan det ha gått ut signaler om att han vill röra på sig, eller har AIK signalerat till marknaden att han faktiskt är till salu?
Frågan är hur kompatibel han är i nuvarande spelsystem. En riktig fox in the box men annars väldigt anonym i övriga spelet.
Vad vi behöver är spelare som hotar i ytterzon, yttrar och ytterbackar. Och en till anfallare. Såld Hove kan öppna för det.
Ibland är man så glad att vara Bajare. Ni behöver en halv startelva vad det verkar, vi kanske tar in EN till om vi ens måste det. Hade någon sagt det till mig för 15 år sen när jag åkte på bortamatcher i superettan och vi lånade pengar för att ha råd med träningsläger hade jag inte trott det.
Tycker man märker detta i nyhetsflödet kring er också. Väldigt lite rykten och spekulationer. Väldigt förutsägbart. Truppfrågan känns väldigt stabil.
AIK har att göra, men man ser iaf på ytan ut att vara mer beslutsamma nu. Blir säkert några dikeskörningar innan det nya sitter. Men oddsen för att man inte ska trilla tillbaka ser iaf bättre ut än tidigare.
Vi är nån form av anomali där vi lyckats tjäna stora pengar trots omodernt arbetssätt. Vet inte exakt vad det säger, men nu tas det iaf omtag så något mer sofistikerat kommer säkerligen komma ut i andra änden när Frisén mfl fått jobba sig in i det.
Detta stycke är totalt oförenligt med min bild av Kim Bergstrand.
Jag hade velat se honom coacha sig själv där. Förmodligen tog dåtidens Kim helt extrema risker som dagens Kim aldrig hade accepterat.
Ja, jag är lite smått orolig för att Gnaget är där vi var ett år innan vi tog in Hellberg. Vi hade satsat järnet kortaiktigt på Valmir Berisha för 30 miljoner men till slut dragit undan repet när europaspelet sket sig. Sen satte vi en strategi långsiktigt men även den höll på att falla redan första våren när folk ville sparka kim efter dåliga resultat. som tur är red vi ut den stormen, annars hade vi kanske varit i samma läge som gnaget idag, mer tar det inte sjukt nog.
Ni i DIF har ju dock som du säger en unik ställning. Ni har en halv miljard på banken men vet inte hur ni ens ska använda den. Bosse är min personliga favorit men för att utveckla lag långsiktigt är han inte den hästen jag hade satsat på.
Lustigt nog är det på precis samma positioner vi behöver spelare på nu som 2025. Vänsterback, anfallare och båda ytterpositionerna. Nu slipper vi hitta dock försöka hitta wingers, eftersom det systemet äntligen är skrotat.
Jag tror ni var längre fram då än var AIK är nu. Det har funnits en genuin utvecklingsvilja ganska länge inom Hammarby (föremål för en annan tråd). Jag har inte sett samma äkta vilja hos AIK senaste åren.
Det är helt riktigt. Bosses recept har nått ett jättetydligt tak, och nu behöver man hitta nya sätt att tänka. Det är inte så att prestationen över tid är anmärkningsvärt dålig, men det är oerhört lätt att se att en stor mängd DIF-relaterade problem är av återkommande regelbunden karaktär. Då måste man bryta mönstret. Och det vet jag att man försöker göra nu.
Har skrivit det tidigare i någon tråd. I min värld är det totalt otänkbart att Bosse + Frisén fungerar tillsammans över tid. Någon kommer behöva ge sig, och det riskerar att bli blodigt.
Men de får gärna motbevisa mig.