DIF-Silly aka Bosses Tombola

Ja, och Hasse Larsson vet hur man gör för att behålla spelare och slå poängrekord i Allsvenskan. :slight_smile:

3 gillningar

Känns ej bra att tappa Priske. Man visste såklart om att det skulle hända… Men det är jobbigt att veta att vi kommer få en sämre nia nästa år. I princpen oavsett vem vi tar in.

1 gillning

Birmingham har en relativt ny ägare, som gått in med pengar.

Sedan 2023 ägs Birmingham City av amerikanska finansmannen Tom Wagner, genom hans bolag Knighthead Capital Management. I november 2025 slutfördes övertagandet som gör att hans bolag äger 96 procent av klubben. Stora spelarinvesteringar gjordes förra säsongen, vilket säkrade klubbens avancemang till Championship.

Nu är siktet inställt på Premier League med en nybyggd arena som ska stå klar 2030. Även NFL-ikonen Tom Brady är en minoritetsägare i klubben.

2 gillningar

Sämre? Ja.
Mindre sympatisk? Ja.

Men kanske får vi in någon som är lite mer elak, hårdare och mer aggressiv. Det är väl det jag hoppas på. Priskes målskörd kommer sannolikt inte gå att ersätta om inte Honkavaara lyckas för nån extrem ytterligare hävstång i målproduktionen.

Se graf nedan. Vi är sannolikt på toppen.

1 gillning

Detta var upplyftande med tanke på prislappen. Bra läge för Bosse att pressa upp priset.

1 gillning

Intressant. Kan man få en som även visar Bajen och AIK?

1 gillning

Voila!

3 gillningar

Trevligt att se att Honkavaaras offensiv ändå resulterade i en högre notering för gjorda mål (snitt) än vad vi hade under hela Kim och Tolle eran! Även om jag förstår att det drivs upp av 8-2-segern mot Sirius bland annat…

2 gillningar

Instämmer! Det finns något där.

Däremot är största deltat mellan gjorda och insläppta (10 matchers glidande medel) under första halvan av 2022. Borde indikera “högst höjd”, spelmässigt.

Så här ser målskyttet ut för respektive säsong:

1 gillning

Det var en otrolig period som jag minns mycket väl. Kan ha varit bästa man sett…

1 gillning

Det rimmar med min minnesbild. Men deltat mellan skapade chanser och “tillsläppta chanser” var aningen större och längre under 2019.

Men låt oss hålla denna tråd till ämnet.

Nu påstås det att Lien är klar! Bara att hålla tummarna för att detta verkligen är någon som är välscoutad och snabbt kan komma in i laget. Det måste också innebära Priske OUT.

2 gillningar

Varje år, samma sak. Nybygge på nybygge på nybygge. Minimum halva startelvan ryker.

2 gillningar

Det är tråkigt, men inget att hänga läpp över. Allt är som förväntat, och man kan bara bedöma energin i detta när vi närmat oss vad som ser ut som en mer färdig trupp.

Jag tror visserligen att det går att bygga över detta och få en mer normal omsättning av bärande spelare, men det krävs rätt rejäla omtag på flera nivåer inom organisationen.

Man måste förstå att “kontinuitet” enbart har ett egenvärde när det handlar om de bästa spelarna. Man måste även försöka naila en trupp som är bättre balanserad och mer förutsägbar. Vidare behöver man

Jag är inte särskilt nostaligsk och är tämligen säker på att flera av spelarna som nu lämnar kommer ersättas både sportsligt och “spirituellt” av fullgoda ersättare.

1 gillning

Känslan är att Djurgården ligger i fas med det man vill göra. Förmodligen en prioritering från den nya ledningen, i och med den massiva interna kritik som riktades mot detta de senaste fönsterna.

Till exempel ser man ut att ha Priskes ersättare klar i princip inom samma vecka.

1 gillning

Ja, det stämmer nog! Det var likadant när Priske skulle lämna i somras - då fanns en islänning “klar”, men affären uteblev då Priske inte lämnade.

På pappret ser det väldigt positivt ut, men det bygger ju också på att man lyckas träffa rätt.

Både Hien och Lien är transfers som skett under den nya beryktade Transferkommittén (Bosse, Gozzi och Frisén). Bör indikera att man åtminstone inte träffar helt fel, som man uppenbarligen gjorde med Sawo och några andra. Vi får se!

Tillåt mig vara liiiite deprimerad iaf. :slight_smile:

1 gillning

Nej. Det är inte DIF-mässigt. I det kontrakt du skrev på när du blev medlem finns inga sådana rättigheter.

1 gillning

Hien och Lien ryktas vara billigare.

2 gillningar

Ja, vilket känns logiskt om man identiferat att processen är svag men ändå måste värva. Men det är extremt svårt att fullt ut förutsäga hur en spelare fungerar i en ny miljö. Jag känner mig dock lite tryggare än vanligt, men kanske inte riktigt “hypad” om du förstår vad jag menar.

2 gillningar