DIF-Silly aka Bosses Tombola

Då så!

Priske ut och Lien in, i vad som verkar vara en noga orkestrerad och (än så länge sömlös) truppförändring.

Värvningen av Priske får ändå anses vara en formidabel succé, även fast Midtjylland ska ha en stor del av intäkterna från försäljningen. Undertecknad har inte varit blyg med att kritisera Bosse, men är är det bara att lyfta på hatten. Priske blev inte bara en kanonspelare, han är även extremt omtyckt och verkar ha en fantastisk personlighet.

Låt se om Lien blir lika bra… Anar att det kommer vara lite kantigare men samtidigt förväntar jag mig mycket hög energi och kanske en aningen rivigare spelare. Några 18 mål lär vi inte få se, men 12+ bör vi kunna förvänta oss.

4 gillningar

Värvningen av Priske är ett tecken på att Bosse har större kunskap än många tror. Han följde sin intuition. Många ville ha större namn. Det blev återigen succé. Priske och Kosugi är två exempel på hur Bosses förmågor tjänar oss. Låga kostnader höga intäkter och sportsligt bidrag.

2 gillningar

Ja tänk vilket otroligt rykte Bosse hade haft om han nöjde sig med den här typen av fullträffar kombinerat med typ Ståhl-värvningar…? Om vi bara hade ett sätt att ducka Rami Kaibs, Zakaria Sawos och Musa Gurbanlis?

1 gillning

Ja här är det svårt att kritisera honom! Klickren värvning på alla plan!

Min förhoppning är att han passar Honkavaara bra redan från start. Alltså ingen uppvärmningstid. Leverans direkt genom lovande spel och även målskytte.

1 gillning

Ja, detta hoppas jag också på. Är riktigt trött på att höra “måste komma in i laget” om alla spelare som värvas. Bra spelare behöver inte ett halvår eller mer för att fungera. Bra spelare fungerar nästan direkt, vilket vi sett många gånger tidigare.

1 gillning

Iaf om vi betalat ordentligt för spelaren.

Är för övrigt lite fundersam till vår “satsning” så här långt. Det osar inte direkt guld, samtidigt som det inte ser ut som kattskit. Svårbedömt. Topp 5 är känslan just nu.

1 gillning

Fin truppgenomgång med Honkavaara av Adam Lannebo och FotbollSTHLM.

Honkavaara säger väl inte direkt något som får mig att trilla av stolen, men några saker kan man ändå vaska fram:

• Truppen är ej klar. Mittfältare och vänsterback kommer att tillkomma. Kanske två mittfältare om Siltanen lämnar.
  • Kul att Melvin Vucenovic Persson “Högst troligt kommer han att vara en del av spelartruppen.”
  • Okkels, Mikael Anderson, Siltanen och Stensson är väl spelarna som kommer närmast en “hyllning” av Honkavaara. Och Ståhl!
  • Övriga beskrivs ganska slätt, och med ett genomgående “kämpa hårt för detta kan vara ditt år”.
  • Möjligen ett extra plus till Ahmed Saeed, som Honkavaara verkar gilla. Det känns lovande!
  • Svårt att utröna vilka två av de fyra mittbackarna (Marques, Hien, Une och Tenho) som kommer vara förstavalet. Man blir lite osäker där… Danielson nämns inte ens, så jag antar att det är klart att han lämnar.
  • Honkavaara är tydlig med att han vill att någon av målvakterna ska vara förstemålvakt.
  • Honkavaara säger även att Ståhl var “klar etta på högerbacken” förra året. Delar personligen inte uppfattningen om att Ståhl är bättre än Bergvall, men nu när Bergvall är borta så får

Som sagt, inte jättemycket nytt men ändå oerhört välkommet att få en truppgenomgång från Honkavaara.

Glasklart att Bosse kommer värva mer och att nuvarande trupp är långt ifrån klar. Tvingar mig själv att sitta ned i båten med en medelmåttig trupp tillsvidare.

2 gillningar

Det är även intressant att han beskriver Piotr som en “offensiv” spelare. Mycket kan man säga om Piotr, men särskilt offensiv är han väl ändå inte?

2 gillningar

Väljer att vara generös här. Tolkar det som att Piotr har en “offensivt lagd personlighet”, gillar att löpa och ösa på… Egentligen är han inte överdrivet defensivt. Det handlar mer om hur fasansfullt få poäng han gör på grund av brister i sista momentet.

3 gillningar

Ok. Jag köper det. Han har en speciell mentalitet… Men som du säger… man trillar inte av stolen när man tittar på poängproduktionen.

2 gillningar

Jag är väl inget jättefan, men nog kan Piotr vara lite underskattad defensivt iaf. Se jämförelse med Ståhl.

Piotr 2023 vs Ståhl 2025

Visserligen andra tränare och helt andra instruktioner… Men ändå rätt markant skillnad.

1 gillning

Oj! Det där var betydligt större skillnad än jag trodde. Men siffrorna lär väl bli lite missvisande eftersom att Ståhl även spelat en del på yttern?

1 gillning

Piotr är spelarnas motsvarighet till Kim och Tolle. Oerhört underskattad. Nyttig i allt. Bärande balk. Hade varit landslagsmässig under en mer defensiv förbundskapten. Lojal.

1 gillning

Låter och känns bisarrt, men jag håller med dig. Det fanns en tid när svenska landslaget egentligen bara behövde två-tre spelare som kunde spela boll, och där resten enbart behövde försvara disciplinerat. Landslaget var bättre då, men motståndet var också annorlunda.

Sen tycker jag inte Piotr egentligen enbart är en destruktiv spelare, som jag var inne på tidigare. Han vill vinna. Det är bara det att hans offensiva slutprodukt är så remarkabelt svag att man mentalt får en extrem slagsida när man tänker på honom.

1 gillning

Uppdraget var att hålla tätt. Inte producera poäng. Piotr ska bedömas på det. Där var han bäst i serien.

2 gillningar

Säkerligen helt sant, men inte superkompatibelt med hur ett topplag förväntas spela idag. Man vill vinna på egen förmåga, inte spela oavgjort på grund av att man förstör för motståndarna. Och där har Piotr lite att lära. Eller… Han måste helt enkelt lyckas med sista passen, inläggen och även avsluten.

Det är inte otänkbart att vi inleder serien med Piotr som högerback och Ståhl som högerytter. Kanske särskilt om Honkavaara väljer att starta Hien och Marques i mittlåset.

1 gillning

Då var det klart! Danielson lämnar. En ny backlinje måste växa fram!

2 gillningar

Tycker det är skönt. Inte för att han var dålig (hade en bra höst) utan för att vi slipper leva i ovisshet kring spelare och deras kontrakt. Känns som att det är lite mer ordning nu.

2 gillningar

Ja, och nu uppstår den klassiska frågan kring Bosse-logiken och hur den fungerar i jämförelse med resten av världen:

• Vi erbjöd Danielson ett kontrakt. Han hade möjligheten att stanna.
  • Danielson lämnar, men ändå är det inte glasklart att vi ska hämta in en ny mittback givet att övriga fyra stannar.

Visst, man kanske hade en “Plan B” redo - om Danielson stannar säljer vi Miro. Men jag tror inte det. Jag tror snarare att överbemanning rationaliseras in med hänvisning till skador och eventuellt europaspel när vi bara “råkar” ha för många spelare på kontrakt. Det var ju inge länge sedan vi hade tre mittbackar i truppen under i praktiken en hel säsong.

2 gillningar

Jag lutar åt att vi ska testa med nuvarande fyra mittbackar. Är inte jättetrygg men det kan vara värt ett försök. Drömmen är om det flyger med Marqes och Hien.

1 gillning