DIF-Silly aka Bosses Tombola

En spelare som det var svårt att ogilla som antagonist. Väldigt mycket av en “leading by doing”-karaktär, som varken snackade eller lät sig påverkas av snack.

Iskall vid straffpunkten och en rejäl fysisk närvaro i närkampsspelet. En mittback av klassiskt snitt, kanske något ovanligare att hitta i dag.

2 gillningar

Ja, enda gången han darrade märkbart var väl när det under 2019 började pratas om landslagsplats inför ett derby (mot er om jag minns rätt). Då kraschade han.

I övrigt: Mycket stabil, hög högstanivå när allt klaffat, och helt OK nivå även när han varit lite ur form.

Allt detta trots att han förmodligen haft det tufft mentalt. Både med Kina-äventyret och de uteblivna pengarna, samt det faktum att han förlorade i rätten när han kom hem.

1 gillning

Får höra att det gnisslas i truppen nu. Om Jani.

Förhoppningsvis är detta bara något vi känner av just nu när spelare är på väg ut. Ny energi och nytt blod in så lär det låta annorlunda.

Detta är nedsidan av “tyst silly”. Spelarna verkar fungera lite som supportrar, de behöver koppla in sig i en form av hopp om en stark trupp.

1 gillning

Ekdal får lära upp sig under Bosse. Intelligent, världsvan och ung – lär skolas in i den nya långsiktiga strategin, och vara ledningens brygga till dagen då Bosse lämnar?

1 gillning

Ja, jag hoppas att det finns en tydlig plan här. Gillar egentligen inte den fluffiga organisation som vi nu kör med. Hade hellre sett ett tydligt ansvar och område för Ekdal initialt. Han är inget barn, liksom. Risken är att detta blir spretigt och utmynnar i ingenting…

Men… Jag är hoppfull! Känslan är att just Ekdal är något jag kan tänka mig att bygga vidare på. Normalt sett blir jag inte så road av att höra “han är nyttig” och “vi måste få in honom i organisationen”, just på grund av att det ofta helt och hållet saknas plan och realism.

Det spelar ingen roll hur bra personer man har om man inte har en tydlig plan för hur organisationen ska operera. Och man ska definitivt inte fylla organisationen med “nice-to-have”-personer vars nytta motiveras med mjuka böjliga argument.

Detta ställer jag mig dock bakom.

1 gillning

Är detta liknande kritik som folk i DIF-podden lyft? Jag har själv inte lyssnat.

Enkelt uttryckt är Mikael Anderson orolig för att truppen just nu är för liten (17 utespelare på träningslägret). Och att det kommer påverka möjligheterna att vara ett topplag, inte minst då Svenska cupen drar igång om en månad och det är den enda vägen till Europa 2026.

1 gillning

Jag tror det är ett taktiskt sätt att säga “truppen är för dålig”. Det är iaf vad jag hör att våra toppspelare tycker. :slight_smile:

Dvs istället för att sänka truppen så pekar man på storleken och signalerar att man förväntar sig att Bosse förstärker.

Edit: Det är egentligen inte så märkligt. Hittills har vi bara sålt våra bästa, men inte förstärkt. Det är bra när tongivande spelare sätter lite eld i baken på Bosse och rekryteringsteamet. Bra dynamik.

1 gillning

5 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: DIF-podden – diskussioner om avsnitt

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: DIF-podden – diskussioner om avsnitt

Det går intensiva rykten om att en vänsterback är klar. Någon som vet något?

1 gillning

Tycker allt pekar på Max Larsson, även fast han ryktas till Bajen och Kalle Karlsson är där.
Svensk, relativt ung, passar vår profil. Lär flytta på sig i vinter gissar jag. Så jag lägger mina pengar på att det är Max.

Här är Kosugi 2025 vs Max Larsson 2024

Nu kom Anel även med samma drop, så jag betraktar det som DONE DEAL.

2 gillningar

Kul! Och skönt att bocka av en spelare i startelvan. Hoppas Mike är nöjd med värvningen. :slight_smile:

1 gillning

Bosse får säga till Mike att “sit down in the båt - vänsterback is caming”.

Lite mer seriöst: Om det är så att både vi och Bajen ryckt i spelaren är det kanske lite anmärkningsvärt att han kommer hit. Å andra sidan - det säger säkert en del om hur viktigt det är med en bra truppbalans. Till oss kommer han som etta på positionen. Han maximerar sannolikt speltiden samtidigt som han kommer till ett ambitiöst lag ett hack upp i näringskedjan.

Då ska vi se, vad har vi på Max Larsson:

• Fostrad i VSK - var en period utlånad till Eskilstuna i div 2 (2021).
  • Beskrivs som intensiv och laglojal. Beskrivs som frejdig, kvick och mångsidig. Bra på återerövring.
  • Festprisse och glädjespridare - “Jag tror att Max Larsson är bra att följa om man vill släcka stället” - Kalle Karlsson efter avancemanget 2025.
  • Beskrivs som wingback oftare än klassisk vänsterback
  • Bra stamtavla - Pappan Peter Larsson var anfallare i VSK och Oddevold
  • Samma pappa avled tragiskt inför säsongen 2025 i ALS
  • Max får gott om beröm för sin personlighet.
  • Både Bajen och Mjällby påstås ha velat ha honom.

Snyggt mål mot Sandviken finns att se här.

2 gillningar

Nu blev man lite hypad här. Känns som en genomtänkt värvning. Bara hoppas han klarar läkarundersökningen. :slight_smile:

1 gillning

Verkar som att du får bocka av en till, fast på utsidan och inte från startelvan.

2 gillningar

Den här Peter Langhoff som verkar vara klar ser tydligen väldigt mycket upp till Anders Christiansen. Och enligt egen utsago inte enbart för att båda är rödhåriga. Jag känner att jag vet för lite om de uppenbart starka banden mellan rödhåriga personer.

3 gillningar

Fint med en dansk. Och lovande att spelstilen beskrivs lite som Silas Andersen.
Kanske ingen värvning som får allsvenskan att darra, men samtidigt har många velat se att vi satsar på att få in spelare före snarare än efter det riktiga genombrottet.

1 gillning

Ja precis, men detta är extremt svårt. Vi har ju lyckats tidigare, och man ställer sig frågan om det bara varit tur eller om det varit vår noggrannhet som varit utslagsgivande. Jag vet vad jag tror iaf. :slight_smile:

1 gillning