Djurgården – Nyhetsdiskussioner

I AIK tror jag samtliga anställda på området är helt uteslutna. Vad jag sett är alla inbitna gnagare. Visst, nån kan säkert tänka sig att jobba i Danmark eller större land. Men inte hos er.

Med det sagt, finns säkert bra folk att suga upp från mindre klubbar utanför Stockholm.

3 gillningar

Allsvenskans stora pris: Mjällby med flest nomineringar – 21

Uppgifter: Klubbar kan bjuda 120 miljoner för August Priske

2 gillningar

Låt säga att denna prislapp stämmer. Vi får dra av runt 50 miljoner givet den stora VFK som FCM har. I en rimlig värld kan man få en ny striker med målgaranti och två topptalanger för den summa blir kvar, om man är villig att återinvestera i truppen. Frågan är om vi vågar?

Givet den form Priske visat upp under hösten måste man ställa in sig på att vi kommer få någon som är sämre. Kan i princip inte tänka mig en striker som passar bättre för DIF än Priske.

2 gillningar

Tror nog vi vågar, men vet ej om spelarna vi vill ha går att hitta. Bra med försiktighet. Bättre att låta laget som spelar nu fortsätta än att värva fler som riskerar att hamna utanför. Många skriker efter satsning men förstår inte hur svårt det är. Vissa sämre värvningar pressas fram av denna anledning.

1 gillning

Då får vi väl scouta bättre och se till att ligga steget före? Köper inte att spelarna “inte går att hitta”, det indikerar ju bara att man är för svag i själva prospekteringen och inte har anpassat sig efter hur svårt det är. Accepterar man att det är svårt och lägger sig platt för det, ja då kommer man inte heller att bli bättre. Det säger sig själv att det är svårt att rekrytera bra fotbollsspelare. Dels är de dyra, dels ska de vilja till oss också. Men marknaden är galet stor och det finns enormt många bra spelare som skulle kunnat gå till oss men istället hamnar i andra klubbar.

Detta håller jag med om. Många gånger skulle Bosse vinna på att inte agera alls om alternativet är att stressa in en värvning fem i tolv på deadline day.

1 gillning

Daniel Stensson vill ta mer ansvar nästa säsong – många rutinerade försvinner från DIF

AIK får mest i Publikstödet 2025 – Hammarby tvåa

Landslaget: Gustav Lundgren och Besfort Zeneli uppges starta mot Slovenien

Kul för JWZ att få starta. Tydligen har han gjort sin debut redan, 2023.

Som AIK:are har det varit rätt underhållande att se Nordfeldt plocka tredjeplatsen i landslaget under de senaste åren.

Nu sker ju någon slags skifte – tror inte Olsen ska eller bör komma tillbaka. JWZ är namn för framtiden, vilket varken Olsen eller Nordfeldt är.

2 gillningar

Uppgifter: AIK och Djurgården intresserade av Amel Mujanic

Landslagets långsamma målvaktskvarnar gör (förhoppnignsvis) att han nu kommer få hänga med framöver. Har man väl valt en trio så verkar det krävas extremt mycket för att spräcka den. Det säger jag inte enbart för att Nordfeldt tidigare tagits ut i alla tänkbara lägen, oavsett form, utan även med hänvisning till hur det varit med tidigare målvakter i landslagssammanhang.

Skönt att läsa detta och bra att soppan får ett slut. Kan inte ha varit kul att ha i bakhuvudet för Mackan.

En viktig sak här är att tredjemålvakten har lite andra krav. Nordfeldt passade in eftersom han är äldre och rent krasst inte spelar på en nivå jämförbar med konkurrenterna. Målvakt 1 och 2 ska trigga varandra, men tredjemålvakten måste ha karaktär att vara bänknötare men samtidigt pusha och stötta 1 och 2 under träning och match.

Tror det kan ha missats i den allmänna debatten. Ute i Europa är det mer känt, eftersom klubblagen oftast har tre seniormålvakter i truppen (minst). Här har man i regel två och sen blir det juniorer om det krisar.

1 gillning

Insinuerar du att JWZ är en bänknötartyp?? :wink:

Nej, men jag håller med. Det finns något internationellt över det där. Men trovärdigheten i ledarskapet blir lidande om det är för uppenbart att någon av målvakterna inte har där att göra. Nu tycker jag väl inte att Nordfeldt varit sådär exceptionellt usel som många vill få det till, men däremot har det funnits gott om målvakter som varit bättre.

Gruppen kommer tillslut att på egen hand lista ut vilka spelare som är inkvoterade på icke-sportsliga grunder, och jag har svårt att se att det inte spelar någon roll.

1 gillning

Allsvenskans Stora Pris – Nahir Besara årets spelare 2025

Svenska cupens gruppspel lottat – se alla lag

Grupp 5

• Djurgården
  • Brommapojkarna
  • Falkenberg
  • IFK Skövde

Det är en grupp vi bara måste vinna, även om BP naturligtvis inte blir enkelt. Extremt viktigt för Honkavaara att börja bygga positiv energi i Svenska Cupen. Inga konstiga experiment tack.

1 gillning

Men tanke på årstiden är det inte uteslutet att en ev. bortamatch mot BP dessutom spelas på 3Arena. Så, möjligen är favoritskapet ytterligare lite större.

2 gillningar

Ja, absolut inte omöjligt. Frågan är dock hur mycket det hjälper. Är inte särskilt trygg i att vi alltid lyckas vända den typen av extraskjuts till vår fördel. Litar (ännu) inte riktigt på laget i det avseendet. Tror mycket hänger på vilka hjärnspöken Honkavaara kommer ha med sig in i cupen, och vilka storhjärnade specialtricks han försöker. Hoppas och förväntar mig att vi där och då har en supertydlig bild om hur vi vill spela och hur truppen ska se ut.