Hammarby – Nyhetsdiskussioner

Detta är inte logiskt. Dels för att man där och då inte kunde anta att Mjällby skulle gå så extremt bra (75 poäng var svårt att läsa in där och då), dels för att ni under säsongen presterat bättre än Maif på i princip varje punkt bortsett från effektiviteten… Således hade man kunna tänka sig ett scenario där poängskillnaden - givet bibehållen trupp - skulle minska över tid.

Poängutveckling under säsongen för båda lagen:

Att Hellberg accepterade detta var motvilligt, mellan raderna kunde man ta på hans frustration. Det var pliktkyldigt och lojalt av honom att inte gnälla över en strategi han redan signat under på. Man var ju till och med ute i efterhand och pratade om felaktiga förväntningar på nyförvärven om jag inte minns fel.

Men absolut, med facit i hand ser det smart ut att casha in en premie genom att släppa två nyckelspelare i sommarfönstret. :slight_smile:

1 gillning

Men poäng tappades ju med de spelarna efter Rosenborg innan de såldes, jag räknade guldet som kört innan de såldes.

och det spelar ju ingen större roll om Mjällby vinner Allsvenskan med många eller en poäng :slight_smile:

Njae. Du pratar om olika tidpunkter.

Nära efter försäljningarna var Hellberg frustretad, försökte dölja det, men det gick inte så bra :slight_smile:

men då det gick bra även utan dem och det blev en tydlig andraplats, höll Hellberg med om att det varit rätt att sälja.

Det var för optimiskt då de kom. Noah P och Vasic var skadade och Okeke var inte tänkt att vara redo förän nästa år. (Tounektis försäljning kom tidigare än väntat.)

(Medan Adjei gick bra direkt, men fick spela lite ändå för de andra centrala mittfältarna spelade så bra under hösten.)

Handlar kanske inte så mycket om att tro att man tar guld, utan snarare om att se det som tänkbart och möjligt. Lite som att vända 0-3 med 20 minuter kvar att spela. Knappast troligt, men absolut tänkbart.

Alla lag kan tappa poäng med sina bästa spelare, inte minst när det kommer till Europaspel som löper parallellt. Man kan även hamna i svackor utan detta fenomen, vilket kanske är extra troligt om man inte haft några direkta poängsvackor tidigare. Mjällbys poängrad under hösten var ingen naturlag. Det är ytterst osannolikt att de skulle kunna upprepa sin bedrift.

Personligen tycker jag inte man ska ta ut förluster på förhand. Att man räknar med att guldet är kört… Ja det gör man med största sannolikhet för att minimera den egna besvikelsen. Samtidigt förstår jag att er hemmatorsk (trots 28-9 i avslut) mot Mjällby före fönstret skapade en tuff mental position för att tro på guld. :slight_smile:

Så är det säkert. Men ingen i världen kan få mig att tro att Kim hade föredragit att spela utan Tounekti och Pinas på hösten, om han hade fått välja. Två spelare vars förmågor och kapacitet han fick ut extremt mycket av, vilket alla kunde se.

Men visst, det är klart att han kan ta på sig Bajen-hatten och göra ett försök att objektivt bedöma om det var rätt beslut i efterhand… Framförallt som han inte tjänar något på att vara ute och grina i medierna. Politisk positionering att låtsas att man är stor och erkänna att man tidigare varit frustrerad på ‘felaktiga grunder’. :slight_smile:

2 gillningar

Detta är något som Allsvenska lag har lärt sig. Det bara är så, och man kan inte göra något åt det. Det är helt “ok” att förlora i Allsvenskan om man parallellt spelar i Europa.

Det ligger förstås ingen sanning alls i det. Det handlar enbart om att man inte förstått hur man ska arbeta strategiskt med truppen och hur man ska prioritera matcherna. Mina förväntningar är att Hammarby planerar strategiskt för återkommande Europaspel (betydligt lägre tröskel nu än tidigare). Att växelvis spela bra i Allsvenskan (när Europaspel uteblir) och underprestera i Allsvenskan (när Europaspel sker) är inte tillräckligt bra.

2 gillningar

Håller helt med om detta resonemang. Man kan liksom inte planera och investera för allsvensk framgång och sedan stå som ett frågetecken när det visar sig att denna framgång genererar fler matcher (vilket alla vill ha), ofta även av ett högt snitt.

Kan dock sympatisera med sportcheferna när det kommer till truppbygget. Att prestera i Europa kräver aningen större trupp (givet många matcher och mycket resande), och ett missat Eurpaspel året efter innebär att man står där med en för tjock trupp och spelare som gnäller över bristande speltid eftersom att antalet matcher blir så få.

Men det är detta storklubbarna strävar efter, och således måste man konstruera ett system som klarar av detta utan att skapa för stor turbulens.

1 gillning

Om man satsar på vad som kanske är möjligt, men inte så bra odds på då man har chans att casha in bra, då tänker man inte långsikt - och får problem som AIK… :slight_smile:

Så du menar att “Bajen-hatten” är den smarta? :slight_smile:

Det visade sig ju att det var det rätta beslutet.

Som jag skrev är det bättre att INTE ha kvar spelare som vill iväg. Pinas är mycket en humörspelare, som kan smitta av sig på laget. Tounekti öppnade upp försvar, men sedan blev det ofta inte mycket av det, han missade mål flera gånger vid frilägen.

Hur kommer det sig att Erdal Rakip står under Hammarby på Bollsvenskans lista med rykten/bekräftade 23/12 ?

Ett misstag i arbete, det är nu korrigerat. Tackar för påpekandet.

2 gillningar

De som har följt vad jag skrivit här på forumet kan säkert se att jag tycker Hammarby är ett av de lag i serien som jobbar överlägset smartast och mest strategiskt. Men det betyder inte samma sak som att varje enskilt beslut man fattar är korrekt. Jag har själv ingen tvärsäker uppfattning.

För mig är det omöjligt att se om det var rätt eller fel beslut just nu. Om det var ett felbeslut så skedde det åtminstone till mycket låg alternativkostnad.

Det är svårt att bedöma detta redan nu. Dels vet vi inte hur bra ersättarna kommer vara nästa år. Dels vet vi inte vilken “premie” ni fick för att släppa spelarna “i förtid”.

Säger således inte att det är helt fel. Oftast är det bäst att släppa. Men det är en glitch i er modell när ni öppnar fönstret med ett bättre lag än när ni stänger det, och detta tycker jag man kan se. Detta systemfel är lätt att se som Djurgårdare, eftersom att vi själva sett det så många gånger. Sup-optimalt sportcheferi. :slight_smile:

Tounekti ska inte bedömas på poäng, utan på accelerationer och progressiva löpningar och vad detta tillför till ert spel. Det är helt uppenbart en spelare som både kunde ta emot och omsätta Hellbergs instruktioner i praktik. Får se om Celtic får igång poängproduktionen över tid.

God fortsättning!

1 gillning

Fast de spelade ju bra redan under hösten :slight_smile: (Lahdo, Winther, (Abraham).

De angivna summorna är rimliga. Pinas knappt 1mE. Tounekti 6,4mE för Celtic behövde höja flera gånger innan Bajen sa Ja. Erabi 4mE mest oklar som jag ser det, men Bajen satte ett pris för man tyckte nog det var dags att han fick chansen fördöjt av skador, vilken 2 ( 3 ? ) klubbar sa Ja till, sedan fick Erabi välja vilken själv.

Iofs hjälper det att han rörde till det för motståndarna

MEN det gjorde ju inte så mycket nytta att han kom förbi då han ofta sköt utanför och ofta inte fick fram passningar till medspelare.

2 gillningar

Håller med! Men varje fönster och varje transfer är unik. Man säljer inte i förtid om inte köparen är villig att betala ett överpris, så till vida att man inte enbart säljer på grund av att spelaren vill iväg.

Tror som sagt att hans egenskaper ska ses i en kontext där det handlar om att etablera en viss typ av spel som gynnar den övergripande idén.

Men jag håller såklart med om att det som supporter är jobbigt när man ser spelare som så uppenbart håller högsta nivå fram till det avgörande momentet.

Tounekti har dock tagit rätt stora steg jämfört med tidigare i karriären (han var nära att ges bort gratis tidigare). Så vi får se om han har ytterligare en växel att ta fram under annat ledarskap.

Allt som allt en ruggigt fin affär av er, även om man hellre ser att spelare som sticker ut stannar lite längre.

1 gillning

@Lunkan , jag är lite nyfiken på vad du tror och tycker om att eventuellt tappa Madjed. Apropå diskussionen om Tounekti och hans påverkan på spelet. Tuffare tapp, eller likvärdigt?

För mig känns han också som en tydlig rollspelare, men med tydligare slutprodukt.

2 gillningar

Det vore värre att tappa Madjed, eftersom Hammarby har flera som passar att vara till vänster (om man har en bred högerforward som Madjed) som Lahdo, Okeke, Abraham Uhrström Steinke (Kebbeh?)

men ingen annan än Madjed som har högerforward som idealposition (utom Adindu men han är nog inte redo att vara i förstaelvan än.)
Eller utom möjligen Shelhas om Okeke spelar VID vänsterforward, MEN då skulle det inte finnas plats för Lahdo att spela som det gick så bra i slutet på hösten, eller så skulle Tekie, Mackan eller Besara :slight_smile: behöva petas och det är ju inte rimligt… Om Mackan eller Tekie skulle försvinna blir det plats, men då blir nog laget för offensivt ballanserat OM Lahdo ska få spela så offensivt som han fick göra på hösten. Då måste nog Adjei eller Schelhas in istället. Iofs är Lahdo även bra som 8a men då blir det för offensivt om han gör räder som under hösten.

Fast om alla blir kvar, letar iofs Bajen bara efter en ytter. Höger antar jag :slight_smile:

Edit: Abraham kan spela bra vänster men INTE bred vänster, säger han själv.

1 gillning

Intressant. Kan alltså eventuellt bli så att både DIF och Bajen ska ut och jaga högerytter i vinterfönstret i sådana fall. Jag tippar iaf på att Honkavaara kommer vilja förstärka där, och att man avyttrar Nino som tyvärr inte färgat.

Här gissar jag även att KK har några svenska namn han gärna tar in, då han givet sin tidigare roll har bra på marknaden. Tror du han kommer involveras ordentligt i värvningsarbetet, eller ligger det huvudsakligen i övriga organisationen?

Det är inte Kalle Karlsson jobb, men värvarteamet kommer säkert lyssna på vad han har att säga.

1 gillning

Vem tror du han kommer satsa på som nia? Historiskt har han nyttjat rätt klassiska nior i sina lagbyggen om jag minns rätt.

Även om jag gillar Vasic så känns han svårbedömd givet historiken.

4 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Kalle Karlsson tar över Hammarby – hyperoffensiv att vänta?

Jag vet att det är många i DIF-led som blir förbannade över att man belyser att Hammarby gör saker rätt. Men faktum är att Hammarby går som tåget och visar upp vad som kommit att bli en enormt skicklig organisation. Att förneka detta är att leva i blindo.

Hammarby redovisar alltså en vinst som är lika stor som Malmö FF:s förlust. Detta gör man parallellt med att man har ett år där man har ett poängmässigt guldsnitt om det inte vore för Mjällbys extrema säsong. Man gör det även utan lyckat Europaspel, och utan att ha tappat bärande spelare - man har alltså säkrat både truppmässig kontinuitet (önskvärd kontinuitet) och ekonomisk framgång.

Detta är svårt att snacka bort, och om inte Djurgården, MFF, AIK, Blåvitt med flera agerar kommer det inom några år ske ett definitivt skifte i den sportsliga maktbalansen i Allsvenskan. Hammarby kommer om detta fortsätter att blåsa förbi Malmö FF tack vare en (just nu) mycket starkare modell och bättre exekveringsförmåga.

För egen del har jag konstaterat att Hammarbyframgångar är en av få saker som verkligen kan trigga DIF till förändring. Just därför tycker jag att man som Djurgårdare ska betrakta rivalens framsteg med största möjliga ödmjukhet, och sedan bestämma sig för att ta upp kampen på riktigt. Kan därför inte bli särskilt förbannad över att Hammarbys framgångar kommer upp i ljuset.

1 gillning