Svenska publikboomen

Fantastiskt kul att det sprider sig. Det finns lite potential att extrahera något mer ur detta momentum nu för klubbarna med tanke på att det är valår. Kanske flytta fram positionerna i ett antal frågor. Få igenom någon deal här och där.

1 gillning

Västerås har en oerhörd potential precis som Sirius då det är en av Sveriges största städer som dessutom liggen nära Stockholm inom 1,5 timmar. Vet när jag pluggade i Uppsala runt 2012-2013 så träffade jag EN siriussupporter, alla andra höll på stockholmslag. Idag ser återväxten helt plötsligt fantastisk ut och de fyller studan då och då. Otrolig utveckling men som naturligtvis går hand i hand med den sportsliga framgången. Västerås är ju dessutom rivaler till just Sirius så vi har ju ett Aros-derby (västa-östra Aros) där också som gör det ännu bättre. Nu hoppas jag bara att Örebro kan komma på bättre tankar också så har vi ett bälte där med bra klubbar för oss i Stockholm samt Peking då.

2 gillningar

Problemet för VSK är att man måste lösa arenafrågan. Antingen nybygge eller utbyggnad (mest realistiskt).

Kalle Karlsson hade det som en rätt tydlig kritik mot klubben (och staden) och jag tror inte det hade varit osannolikt att han stannade kvar – om en stor satsning på arenan planerats.

Det handlar även om kommersiella möjligheter som i praktiken är helt undermåliga på arenan. Tror t.ex. Grimsta IP är klasser bättre på det området, efter deras nya läktare stod klar.

1 gillning

Så är det. Att ens kalla det för (Hitachi Energi) Arena är nästan ett brott mot användandet av ordet arena. Men vad jag förstått är det ändringar på gång åtminstone så inte VSK- och DIF-klackarna behöver stå på samma läktare igen…

1 gillning

Referensbilder så att alla är med på vad vi pratar om:

2 gillningar

Tack för det. Ja som alla kan se har vi ju bättre arenor i städer som Eskilstuna och Linköping exempelvis där de knappt ens har elitverksamhet. Västerås är Sveriges SJÄTTE största stad, det är helt ovärdigt att deras representationslag som ändå är en väldigt anrik förening spelar där. Och en annan grej, varför är stolarna orangea? Inget lag i Västerås har de färgerna. Helt ologiskt.

2 gillningar

Lyssnade på Lundh med Kalle Karlsson igår (gammalt avsnitt från hösten 2023).
Jävlar va skarp Kalle var i sin kritik mot arenaprojektet i Västerås. Dömde ut arenan totalt, på alla tänkbara sätt. Han var väldigt hårt förankrad i att en viss typ av faciliteter krävs för att kunna utveckla klubben.

För övrigt kul att höra avsnittet. Alltid kul att gå tillbaka. Kalle verkar vettig, men vad som slog mig var att han kändes mer frispråkig och “rapp” i den podden jämfört med vad man hör i diverse bajen-media nu. Kanske är en liten inkörningsperiod för honom innan han blir trygg och varm i kläderna.

2 gillningar

Tror det handlar mer om att han varit länge i VSK och framfört synpunkterna tydligt. Finns säkert annan kritik som han höll inne med, men just detta var dels så pass fundamentalt och dels säkert en åsikt han delade med alla initierade supportrar och andra aktörer i staden.

2 gillningar

Det stämmer säkert. Och det sades inför deras “återkomst” 2024, så kanske även ett taktiskt sätt att sätta press lokalt. Han betonade att folk måste steppa upp i stan - om man vill ha ett Allsvenskt lag. Så det kanske också ska ses i den kontexten.

2 gillningar

VSK har presenterat en plan för att bygga ut arenan. Redan inför 2027 kommer en ny bortaläktare vara på plats. Inför 2028 vill man ha en ny klack på andra kortsidan klar. Sedan är det mer framtida planer för att bygga ut långsidorna. Men på totalen ser det bra ut.

https://www.vskfotboll.nu/vsks-arenavision/

2 gillningar

Intressatn!

Vi får många frågor om framtida publikkapacitet. Det är viktigt att understryka att de bilder som visas är konceptbilder. Västerås Stad har i sin pressrelease meddelat att man nu inleder planeringen för det konkreta genomförandet.

Vi får se vad det landar i. Det där ser iaf inte ut som något som är omöjligt att driva igenom. Ganska sympatiskt förslag!

2 gillningar

Den första delen – med de två nya kortsidorna – är redan spikat. Potentiell kan vi få ett Arosderby redan 2028 med kokande kortsidor, om lagen spelar i samma division.

2 gillningar

Enig, det ska nog gå vägen om de bara kan hålla sig kvar någon säsong. Stort plus dessutom att den har en del karaktär ändå och ser ut som en fotbollsarena och inte som vilket generiskt bygge som helst som de flesta andra nybyggen. Verkar vara ett etage förutom på huvudläktaren vilket gillas starkt.

Dock ska ju sägas att jag hade kunnat ritat det där i paint eller photoshop på en halvtimme men de verkar ju åtminstone ha en bra plan men estetiken ska vi nog inte slå fast redan.

2 gillningar

Haha! Det där ser ut att vara ritat i Google SketchUp, åtminstone ser jag massa sådana kännetecken. Verkar vara helt rått, och utan post-produktion. Man har inte ens orkat rendera enkla grejer som ljus, reflektioner, skuggor och material.

Kanske indikerar att det kommer direkt från ritbordet och är på idéstadiet. :slight_smile:

2 gillningar

Rendera? Haha, det där är så långt från rendering man kan komma. Men men, är väl inte poängen heller antar jag utan de har ritat ihop något de skulle vilja se men om/hur resultatet blir i slutändan får vi verkligen se. Antar att det i vanlig ordning är kommunen som ska tycka till först och då kan vad som helst hända. Man ska ju komma ihåg att nästan samtliga arenabyggen kraftigt gått ifrån ursprungliga ritningar. Kolla tex. nationalarenans ursprungliga renderingar, de är inte ens nära slutresultatet men bara för det hittar jag de inte nu.

2 gillningar

Ja det är väldigt sant. Man säljer in A och i slutändan blir det något helt annat. Men kul iaf att fler städer tar steget och bygger sympatiska arenor. Ser gärna mer av detta.

1 gillning

Fyra mer eller mindre bekräftade arenaprojekt för allsvenska klubbar

IFK Göteborg: Gamla Ullevi byggs om/rustas upp, eller ny arena.

VSK: utbyggnad av Hitachi.

Sirius: Studenternas byggs ut.

Häcken: NWS byggs ut till att ta 10 000 åskådare och blir Uefa-godkänd.

2 gillningar

Gällande dessa två:

Gamal Ullevi, är något ens nära att beslutas där? Jag fattar ju att IFK VILL att det sker men platsen har begränsat med utrymme och hur ska man ens genomföra en utbyggnad? Då tror jag att det måste till en helt ny arena vilket iofs vore det bästa då det var ett dåligt bygge från första början men att Göteborgs kommun ska gå med på det känns inte särskilt troligt inom den närmsta tiden?

Att Studan ska byggas ut redan nu visste jag inte ens att det fanns planer på, den är ju nästan nybyggd och även om de har fått ett otroligt uppsving när det gäller supportrar känns det kanske lite väl tidigt att bygga ut redan nu? Den känns ju grym som den är idag.

2 gillningar

Det finns parallella spår. Blåvitt presenterade en vision om egen arena, som både är ett sätt att sätta press på kommunen och något man vid behov kommer gå vidare med.

Lösningar jag ser framför mig:

• Gamla Ullevi byggs ut och Ullevi får viss modernisering. Blåvitt stannar där och spelar vissa större matcher på Ullevi. Liknar nuläget.

• Blåvitt lämnar för en helt ny arena i annan del av Göteborg.

• Ullevi rivs och ger plats för en helt ny arena för fotboll. Det minst troliga alternativet på grund av konserterna som kommunen värdesätter extremt högt.

Vad gäller Studenternas så var en utbyggnad redan inplanerad på lång sikt, när den stod klar i nuvarande form 2020. Har detta i minnet, så får reservera mig lite för att det är fel.

Men att man konkret överväger utbyggnad nu är klart, Sirius är väl uppe och nosar 7000 i snitt för en arena med 11 167 i kapacitet. Intrycket jag fått är också att staden investerat sig i Sirius som klubb och man ser det som en del i sitt varumärke.

1 gillning

Trycket verkar hålla i sig, trots främst negativa rubriker och att de flesta tippar oss långt ner.

Över 23 000 sålda biljetter till premiären mot HBK. En totalsiffra på upp emot 40 000 känns realistiskt.

1 gillning