Redan 25K sålda. Premiärrekordet på 43K från 2013 känns nu inte onårbart, givet att det är över en månad kvar till match och ytterligare en löning.
Noterar också att Djurgården kommer bli minst 5000 borta mot GAIS i sin premiär. Den här premiäromgången kan bli något i hästväg.
1 gillning
Just nu är det nästan omöjligt att tänka sig något annat än att en bortapremiär för DIF säljer slut i DIF-led. Verkar inte riktigt finnas några begränsningar där.
1 gillning
Så är det och det gäller nog samtliga våra klubbar, just därför hade jag gärna sett att vi började borta men det får vi nästan aldrig göra. AIK får som vanligt både börja och avsluta hemma haha.
Nej men jag ser inte varför hypen skulle avta i år, kurvan pekar om inte spikrakt uppåt så ändå aningen uppåt ännu som den gjort i 10 år nu. Eller känner ni att något specifikt skulle ha hänt som skulle få den att avta? Götet säljer ju ut arenan i varje match, när den arenan invigdes fyllde de hälften. Allsvenskan är hetare än någonsin!
1 gillning
Fel, sista matchen är Kalmar borta.
2 gillningar
Oj, då måste jag sett fel. Men det var lite av en rolig gliring bara, alla ska möta alla så egentligen är det petitesser i sammanhanget men jag kan ta att möta Västerås borta sista matchen också, den är helt ok. 
2 gillningar
Det är en sån där kul intern grej om AIK hos er som man som gnagare bara upptäcker när man pratar med bajare. Att det skulle finnas någon hemlig hand inom förbundet som ger AIK fördelar.
2 gillningar
Ja delar man adress i 50 år så är det ju inte konstigt att rykten uppstår
Tror nog våra kära bröder från kungliga djurgården är enig med mig i den saken.
2 gillningar
89 år sedan Råsunda byggdes
Ja absolut, men ryktena kommer på grund av er interna klubbkultur. Jag hör aldrig detta från MFF eller Blåvitt, som sportsligt varit mycket bättre än AIK.
Jag är kanske något av en historienörd också, min bild av relationen mellan AIK och förbundet är i princip odelat negativ.
Man kan jämföra byggandet av Råsunda, som gynnade både AIK och SvFF, med byggandet av nya nationalarenan till exempel. Den nya präglades av korruption och en helt falsk bild av vad som utlovades. Arenan är än idag ett ekonomiskt sänke och AIK räddas enbart av att man skrev ett bra avtal 2012 – vad som händer om det kommer in en ny ägare efter en konkurs eller liknande är oklart.
Sedan har den såklart fördelar också. Men specifikt i relationen mellan AIK och förbundet måste man se det som radikalt sämre än när Råsunda byggdes.
1 gillning
Vi har alla sett den här handen! Den delar ut straffar på övertid och optimerar spelschema för AIK.
Jag tycker detta är en kul mem som liksom rider vidare med Allsvenskan varje år. De uppenbara banden mellan AIK och förbund, som syns när man letar men försvinner när man tittar bort.
Hur verklig den är är en annan femma. Kanske inte vill gå så långt som att insinuera någon djupare konspiration, men att förbundet har planerat spelordningen med annat än “blind rättvisa mellan klubbarna” för ögonen ser jag som bortom all rimlig tvivel. Det är klart att det sker en mängd olika beslut där. Beslut som kanske inte är subjektiva av naturen, men beslut som får en “subjektiv effekt”.
Man är ju från SvFF sida i en indirekt beroendeställning mot AIK och gynnas indirekt av era publiksiffror.
Tillåt mig spela lite på min konspirationsfiol nu. 
2 gillningar
Jag förstår väl det också men det är ju ännu en av de där små sakerna man kan använda för att pika med, lite som att Malmö FF enbart är bra för att de är dopade av kommunalt utvecklingsstöd osv. Alla vet ju att ni och förbundet knappast är bättre vänner än vad vi är men det är en rolig grej.
1 gillning
Absolut, men då måste det finnas en grund för det också. Om man tar spelordningen så baseras myten enbart på att AIK via topplaceringar (och att man inte delar arena) fått igenom vad man önskat.
Men ta till exempel anklagelserna om att IFK Göteborg var pamparnas klubb – helt sann. Har fått berättat hur kommens starke man samlade sponsorerna i sin loge på Ullevi och fattade inofficiella beslut som gynnade Blåvitt.
Finns inget liknande om AIK, snarare tvärtom. När Lennart Johansson var ordförande på SvFF slutade Allsvenskan så här:
Man måste dock ge beröm till lokalrivalerna, som benhårt vill ha AIK till en klubb som rör sig bekvämt i maktens dolda rum 
1 gillning
Tja, finns ju inte så mycket annat man kan gnälla på när det gäller er just nu så man får ta vad man får. Ni har ju knappt hybris längre liksom. 
2 gillningar