Svenska publikboomen

Redan 25K sålda. Premiärrekordet på 43K från 2013 känns nu inte onårbart, givet att det är över en månad kvar till match och ytterligare en löning.

Noterar också att Djurgården kommer bli minst 5000 borta mot GAIS i sin premiär. Den här premiäromgången kan bli något i hästväg.

1 gillning

Just nu är det nästan omöjligt att tänka sig något annat än att en bortapremiär för DIF säljer slut i DIF-led. Verkar inte riktigt finnas några begränsningar där.

1 gillning

Så är det och det gäller nog samtliga våra klubbar, just därför hade jag gärna sett att vi började borta men det får vi nästan aldrig göra. AIK får som vanligt både börja och avsluta hemma haha.

Nej men jag ser inte varför hypen skulle avta i år, kurvan pekar om inte spikrakt uppåt så ändå aningen uppåt ännu som den gjort i 10 år nu. Eller känner ni att något specifikt skulle ha hänt som skulle få den att avta? Götet säljer ju ut arenan i varje match, när den arenan invigdes fyllde de hälften. Allsvenskan är hetare än någonsin!

1 gillning

Fel, sista matchen är Kalmar borta.

2 gillningar

Oj, då måste jag sett fel. Men det var lite av en rolig gliring bara, alla ska möta alla så egentligen är det petitesser i sammanhanget men jag kan ta att möta Västerås borta sista matchen också, den är helt ok. :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Det är en sån där kul intern grej om AIK hos er som man som gnagare bara upptäcker när man pratar med bajare. Att det skulle finnas någon hemlig hand inom förbundet som ger AIK fördelar.

2 gillningar

Ja delar man adress i 50 år så är det ju inte konstigt att rykten uppstår :grinning_face_with_smiling_eyes: Tror nog våra kära bröder från kungliga djurgården är enig med mig i den saken.

2 gillningar

89 år sedan Råsunda byggdes :slightly_smiling_face: Ja absolut, men ryktena kommer på grund av er interna klubbkultur. Jag hör aldrig detta från MFF eller Blåvitt, som sportsligt varit mycket bättre än AIK.

Jag är kanske något av en historienörd också, min bild av relationen mellan AIK och förbundet är i princip odelat negativ.

Man kan jämföra byggandet av Råsunda, som gynnade både AIK och SvFF, med byggandet av nya nationalarenan till exempel. Den nya präglades av korruption och en helt falsk bild av vad som utlovades. Arenan är än idag ett ekonomiskt sänke och AIK räddas enbart av att man skrev ett bra avtal 2012 – vad som händer om det kommer in en ny ägare efter en konkurs eller liknande är oklart.

Sedan har den såklart fördelar också. Men specifikt i relationen mellan AIK och förbundet måste man se det som radikalt sämre än när Råsunda byggdes.

1 gillning

Vi har alla sett den här handen! Den delar ut straffar på övertid och optimerar spelschema för AIK.

Jag tycker detta är en kul mem som liksom rider vidare med Allsvenskan varje år. De uppenbara banden mellan AIK och förbund, som syns när man letar men försvinner när man tittar bort.

Hur verklig den är är en annan femma. Kanske inte vill gå så långt som att insinuera någon djupare konspiration, men att förbundet har planerat spelordningen med annat än “blind rättvisa mellan klubbarna” för ögonen ser jag som bortom all rimlig tvivel. Det är klart att det sker en mängd olika beslut där. Beslut som kanske inte är subjektiva av naturen, men beslut som får en “subjektiv effekt”.

Man är ju från SvFF sida i en indirekt beroendeställning mot AIK och gynnas indirekt av era publiksiffror.

Tillåt mig spela lite på min konspirationsfiol nu. :slight_smile:

2 gillningar

Jag förstår väl det också men det är ju ännu en av de där små sakerna man kan använda för att pika med, lite som att Malmö FF enbart är bra för att de är dopade av kommunalt utvecklingsstöd osv. Alla vet ju att ni och förbundet knappast är bättre vänner än vad vi är men det är en rolig grej.

1 gillning

Absolut, men då måste det finnas en grund för det också. Om man tar spelordningen så baseras myten enbart på att AIK via topplaceringar (och att man inte delar arena) fått igenom vad man önskat.

Men ta till exempel anklagelserna om att IFK Göteborg var pamparnas klubb – helt sann. Har fått berättat hur kommens starke man samlade sponsorerna i sin loge på Ullevi och fattade inofficiella beslut som gynnade Blåvitt.

Finns inget liknande om AIK, snarare tvärtom. När Lennart Johansson var ordförande på SvFF slutade Allsvenskan så här:

Man måste dock ge beröm till lokalrivalerna, som benhårt vill ha AIK till en klubb som rör sig bekvämt i maktens dolda rum :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tja, finns ju inte så mycket annat man kan gnälla på när det gäller er just nu så man får ta vad man får. Ni har ju knappt hybris längre liksom. :grin:

2 gillningar

Tickster tar över från AXS 2027. Har nog aldrig hört något positivt om AXS, som verkar strula varenda gång det är ett större tryck vid biljettsläpp.

1 gillning

Detta var eventuellt dagens bästa nyhet!

Helt utan insyn i tidigare upphandling så kan jag bara konstatera att jag får stress-exem och PTSD av att bara tänka på AXS. Vet inte om AXS själva är boven i dramat, men det har varit så vansinnigt mycket kaos med iaf våra släpp att det är dags att gå vidare och prova något annat.

1 gillning

Trots att 2025 sviktade sportsligt och att man på totalen minskade något i publik går man ändå starkt fram på säsongskorten. Den beryktade kärnpubliken, som är motorn i klubben.

I cupmötet mot Bajen på 3Arena hade man dessutom sin största bortapublik någonsin, 2000 personer. En jämförelse är Chelsea borta för DIF i ECL, det vill säga en match utöver det vanliga som skapar minnen för livet för deltagarna.

I år har man förutom en till synes sportslig uppgång också Arosderbyn att se fram emot igen.

2 gillningar

Ja, det är verkligen kul att det händer grejer där. Siriushypen är på riktigt. Bekräftas inte minst av att Månsson (som verkar vara en stark Sirius-kramare och Sirius-förespråkare, i likhet med flera branschkollegor) sonderar terrängen:

2 gillningar

Ja Sirius är en svår klubb att ogilla. De har legat i dvala nästan hela sin livstid i Sveriges fjärde största stad. De jobbar dessutom på ett sätt som är väldigt intressant att följa. Jag har ju själv personlig koppling till Uppsala då jag pluggade där men det var 10 år sedan och då var det INGEN som höll på sirius, jag träffade på en enda supporter under min tid där. Var ingen som gick på matcher på gamla Studan heller. Var fler som gick på hockey i hockeyallsvenskan och kollade på Almtuna liksom. Den uppgången de har haft sedan dess är faktiskt helt otrolig, 2000 fans till Stockholm (visst det tar en timme med tåget) är en helt sjuk resa på så kort tid. Och nu när västerås är tillbaka som finns Aros-derbyt där också.

2 gillningar

Publikfacit för omgång 1, “I ur och skur”. Fetmarkerad = slutsåld.

Degerfors - Sirius 4 015

Hammarby - Mjällby 30 162

AIK - HBK 39 085

Kalmar - VSK 6 746

ÖIS - Malmö FF 13 360

Elfsborg - IFK Göteborg 14 344

Häcken - BP 4 104

GAIS - Djurgården 17 165

1 gillning

Otroliga siffror ändå. Nästan 130 000 personer på första omgången, och ett snitt på drygt 16 000 per match… Har inte siffrorna från förra året i bakhuvudet, men detta måste väl ha varit ett steg framåt?

1 gillning

Det var fler än i fjol, men då hade AIK sin hemmapremiär i omgång 2.

1 gillning